System CMS – co to jest i jakie są jego rodzaje

Spis treści

System CMS – co to jest i jakie są jego rodzaje

Jeśli nie posiadasz zaawansowanej wiedzy programistycznej, a chciałbyś mieć swoją stronę internetową i samodzielnie nią zarządzać, to system CMS będzie idealnym dla Ciebie rozwiązaniem.

Co w zasadzie oznacza skrót CMS?

CMS to skrót od Content Management System – w tłumaczeniu na język polski, jest to System Zarządzania Treścią.

Dzięki systemowi CMS możesz w prosty sposób dokonywać zmian na swojej stronie, pisać i publikować teksty na blogu oraz organizować całą strukturę strony. Aby zacząć wprowadzać zmiany, wystarczy dostęp do panelu administracyjnego. Po zalogowaniu się możemy zacząć modyfikować naszą stronę, publikować posty oraz instalować nowe funkcjonalności w postaci wtyczek.

Na rynku mamy wiele rodzajów systemów do zarządzania treścią, dlatego w tym wpisie przedstawię wam najbardziej popularne CMS-y na rynku, oraz pokrótce opiszę ich możliwości. Zapraszam do lektury!

Dwa typy CMS

Systemów CMS na rynku jest bardzo dużo. Nie sposób je wszystkie wymienić i opisać w jednym artkule, ale spośród tak dużej ilości możemy wyróżnić dwa główne typy systemów- systemy autorskie oraz systemy Open Source.

Autorskie systemy CMS

Są to systemy dedykowane i dostosowane do danego odbiorcy, który po taki system się zgłosił. Firmy programistyczne piszą taki system od podstaw, na podstawie zebranych wymagań od klienta.

Open source

Projekty open source w branży informatycznej są bardzo popularne. Są to projekty o otwartym kodzie źródłowym. Oprogramowanie oparte na projektach open source jest z definicji darmowe, a społeczność programistów pracuję nad aktualizacjami danego oprogramowania za darmo. Na rynku oprogramowania jest wiele znanych projektów, które są oparte właśnie na tego typu kodzie, jako przykład można podać system operacyjny Linux. Wśród CMS-ów również jest wiele projektów, które są oparte na otwartym kodzie źródłowym. Najpopularniejszym jest WordPress, o którym więcej w dalszej części wpisu.

Open source vs. autorski CMS

<plusów i=”” minusów=”” zarówno=”” jednego=”” systemu=”” jak=”” drugiego=”” można=”” wymieniać=”” w=”” nieskończoność,=”” dlatego=”” poniżej=”” przedstawię=”” te=”” najbardziej=”” istotne.=”” <=”” span=””></plusów>

Open source plusy i minusy:

Plusy:

  • prosty w użyciu: systemy CMS takie jak wordpress są bardzo proste w obsłudze dla użytkowników. Panel administracyjny jest bardzo intuicyjny- po krótkim czasie z łatwością można się w nim odnaleźć. Dzięki dużej popularności systemów open source w internecie możemy znaleźć wiele poradników i tutoriali, które ułatwią nam pracę nad naszą stroną.
  • niski koszt postawienia strony: jeśli posiadamy wykupiony hosting oraz domenę, to zakładając, że użyjemy darmowego szablonu publikacja strony jest darmowa.
  • prosta rozbudowa strony: dzięki dużej popularności systemów Open Source możemy korzystać z wielu darmowych i płatnych motywów oraz wtyczek, które ułatwią nam rozbudowę naszej strony. Dzięki motywom jednym kliknięciem myszki możemy zmienić wygląd naszej strony.
  • przyjazny dla SEO: systemy CMS takie jak WordPress posiadają duże wsparcie w kwestii SEO. Dzięki stworzonym przez społeczność wtyczkom możemy zoptymalizować wiele czynników ręcznie poprzez wtyczki w panelu administracyjnym danego CMS-a.

 

Minusy:

  • problemy z bezpieczeństwem: ogromna popularność systemów Open Source ma również swoje minusy. Jednym z nich jest duże zainteresowanie hakerów, którzy włamują się na strony internetowe (pomimo tego, że istnieje wiele wtyczek, które mają zapewnić nam bezpieczeństwo). Jeśli nie będziemy regularnie ich aktualizować mogą pojawić się luki w systemie, które z pewnością haker może wykorzystywać. Dlatego bardzo ważne jest regularne aktualizowanie wtyczek oraz całego systemu CMS.

 

Autorskie systemy CMS plusy i minusy:

Plusy:

  • elastyczność: bardzo dużym plusem autorskich systemów CMS jest duża elastyczność. Jeśli dobrze określimy nasze potrzeby, firma pisząca dla nas dany system może stworzyć idealnie dopasowanego CMS-a pod nasze wymagania.
  • wsparcie: przy systemach autorskich niewątpliwą zaletą jest ciągłe wsparcie systemu przez firmę, w której zakupiliśmy dany CMS. Nie musimy martwić się o aktualizację, ponieważ wszystko robi za nas firma zewnętrzna (pod warunkiem, że mamy to zawarte w umowie).
  • bezpieczeństwo: autorskie CMS-y są dużo rzadziej atakowane przez hakerów, dlatego prawdopodobieństwo, że akurat nasza strona będzie zaatakowana maleje.

 

Minusy:

  • koszt: istotnym minusem jeśli chodzi o dedykowane autorskie systemy CMS jest ich koszt. Przy mniejszych serwisach oraz mniejszych sklepach internetowych warto zastanowić się nad tym, czy nie lepiej skorzystać z rozwiązań darmowych.
  • czas postawienia strony: całkowity czas postawienia strony może być mocno wydłużony w porównaniu z systemami open source. Zanim agencja zbierze nasze wymagania i stworzy dla nas taki system może minąć kilka miesięcy. Przy projektach opartych na rozwiązaniach darmowych prostą stronę lub bloga możemy stworzyć w zaledwie kilka dni.  

 

Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Wybór zależy w głównej mierze od tego jakim budżetem dysponujemy na starcie oraz jak duży serwis planujemy stworzyć. Przy małych projektach typu blog lub strona dla małej firmy dużo korzystniejszym rozwiązaniem okaże się darmowy system CMS, który samodzielnie lub przy małej pomocy programisty dostosujemy do własnych potrzeb. Z drugiej strony, jeśli chcemy stworzyć duży sklep internetowy lub serwis, który ma posiadać unikalne funkcję to korzystniejszym rozwiązaniem będzie dedykowany system CMS.

3 najpopularniejsze typy systemów open source

WordPress  

wordpress logo

Najbardziej popularny CMS na świecie. Na początku został stworzony z myślą o blogerach, natomiast obecnie sprawdza się również przy prostych stronach internetowych oraz małych sklepach. Dzięki takim funkcjonalnościom jak wtyczki oraz motywy, można w bardzo prosty sposób zbudować własną stronę internetową. Wokół WordPressa przez wiele lat zebrała się ogromna społeczność użytkowników. Według danych z https://w3techs.com/ system WordPress używany jest w około 60% wszystkich stron, które oparte są na CMS-sie. Daje to około 30% wszystkich stron ogółem w internecie. Liczby te robią wrażenie, w szczególności jeśli porównamy je z kolejnymi CMS-ami.

Joomla

joomla

W porównaniu z WordPressem jest to bardziej zaawansowany system. Skrypt ten jest również popularny, prosty w instalacji oraz posiada wiele darmowych wtyczek oraz szablonów. Dla osób, które nie są już początkującymi użytkownikami CMS-ów Joomla! może okazać się idealnym wyborem.

Drupal

drupal

W porównaniu z dwoma wyżej wymienionymi systemami Drupal jest najbardziej kompleksowy, a przy tym najbardziej skomplikowany. Zdecydowanie jest to system dla bardziej zaawansowanych użytkowników, dla których znajomość takich technologii jak PHP, HTML oraz CSS nie jest problemem. Oczywiście, Drupal podobnie jak Joomla! i WordPress posiada duże wsparcie techniczne od swojej społeczności.

Źródło:  https://w3techs.com/technologies/overview/content_management/all

Który CMS wybrać?

Wybór odpowiedniego systemu CMS zależy w głównej mierze od tego, do jakich celów chcemy go używać. Jeśli nadal nie jesteś pewny, który system CMS wybrać warto poradzić się specjalisty w tym temacie. Wybór odpowiedniego systemu jest bardzo istotny, ponieważ jeśli na samym starcie błędnie określimy nasze cele i wybierzemy nieodpowiedni dla nas system zarządzania treścią, to po pewnym czasie może to dla nas nieść duże konsekwencję. Jeśli wybierzemy mało znany system CMS możemy mieć kłopot ze znalezieniem programisty, który zajmuje się takim właśnie systemem. Natomiast, jeśli zdecydujemy się na autorski system, a chcemy prowadzić małego bloga lub małą stronę firmową, to koszty jakie będziemy musieli ponieść mogą być bardzo duże.

Ocena strony: 5/5 - (10 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza