Specjalista SEO – Jak Wybrać?

Spis treści

Specjalista seo – kim jest? jak wybrać? gdzie go znaleźć?

W dobie internetu, gdy widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania Google ma wpływ na rozwój biznesu, dobry specjalista SEO (lub profesjonalna agencja SEO), jest na wagę złota. Gdzie jednak znaleźć eksperta SEO? Jak go rozpoznać? Przygotowaliśmy kilka wskazówek, mamy nadzieję, że będą przydatne.

Kim tak naprawdę jest specjalista SEO?

Specjalista SEO (Search Engine Optimization), to osoba, która znakomicie zna wszystkie zagadnienia dotyczące poprawnej optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych. W Polsce taka osoba w głównej mierze musi skupić się na wyszukiwarce Google, z której korzysta ponad 97% internautów.

Konieczność pozycjonowania stron www (bez względu na branżę), sprawia, że coraz więcej osób chce zostać specjalistą seo. Każda agencja seo ma w zespole przynajmniej jednego fachowca od działań on-site i off-site. Co więc zrobić, by pracować w takiej branży?

Specjalistą SEO może zostać praktycznie każdy, wystarczy zaangażowanie oraz chęć do nauki nowych rzeczy – zresztą, tak jak w każdej innej branży.

 


Czym zajmuje się specjalista SEO?

Zadaniem eksperta SEO jest optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych (Google, Bing itd.). Dobry specjalista SEO musi mieć rozległą wiedzę, umożliwiającą przeprowadzenie takich prac, jak: 

  • przeprowadzenie kompleksowego audytu SEO
  • linkowanie wewnętrzne
  • pozyskiwanie linków zewnętrznych
  • dobór słów kluczowych, badanie słów kluczowych
  • optymalizacja treści (choć coraz częściej zajmują się tym copywriterzy)
  • optymalizacja techniczna
  • analiza konkurencji
  • poprawna analiza ruchu na stronie internetowej
  • analiza linków przychodzących oraz wychodzących
  • poprawianie parametrów wpływających na wydajność oraz szybkość działania strony
  • optymalizacja pod kątem standardów UX/UI.

Specjalista ds. SEO – umiejętności

Specjalista seo powinien mieć odpowiednie umiejętności. Jakie? Znać narzędzia SEO, na przykład takie, jak: Planer słów kluczowych, Google Search Console, Ahrefs. Istotna jest również znajomość HTML, PHP, CSS, JavaScript oraz baz danych.

Dobry specjalista SEO powinien znać najważniejsze zagadnienia marketingu internetowego, na bieżąco weryfikować widoczność strony, przekazywać konkretne zalecenia optymalizacyjne.

Najważniejsze cechy, jakie powinien mieć dobry specjalista SEO

Jakie cechy powinien mieć specjalista SEO?

  • przewidywanie
  • cierpliwość
  • opanowanie
  • systematyczność
  • regularność
  • umiejętność analitycznego myślenia. 

Specjalista seo jak wybrać?

Podczas wyboru specjalisty SEO (lub agencji SEO), warto dokładnie prześwietlić najdrobniejszy szczegół. Zacznijmy od rozmowy, chociażby telefonicznej, i sprawdźmy, jak będzie przebiegać.

Dobry specjalista SEO, mający odpowiednie kompetencje oraz wiedzę, bez problemu odpowie nam na pytania związane z pozycjonowaniem oraz optymalizacją witryny. Powie, jaki jest miesięczny koszt pozycjonowania, jakie słowa kluczowe mogą być dobrym rozwiązaniem, a jakie są odradzane, ile wartościowego ruchu będzie w stanie pozyskać. Wstępnie oceni stronę pod kątem seo, określi, jakie prace na twojej stronie są najpilniejsze. Być może zaprezentuje przykładowy raport działań. Nie będzie „bajerował” osiągnięciem pozycji w przeciągu 2 tygodni lub miesiąca. Powie nam od razu, że pozycjonowanie strony internetowej lub sklepu e-commerce to długotrwały proces. W skrócie wygląda to tak:

  • analiza pozycjonowanej strony
  • przygotowanie audytu strony
  • przejrzenie oraz przygotowanie audytu linków przychodzących oraz wychodzących
  • wdrożenie niezbędnych zmian na stronie
  • instalacja „obowiązkowych” narzędzi Google na stronie
  • systematyczne i dobre jakościowo linkowanie witryny.

Profesjonalny specjalista SEO, będzie chciał dowiedzieć się jak najwięcej o Twojej firmie. Zanim zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony, z pewnością zada kilka pytań, pozna Twoje oczekiwania. Jakich pytań możesz się spodziewać?

  • jak do tej pory przebiegał proces optymalizacji strony?
  • czy do tej pory korzystałeś z usług agencji SEO?
  • czy działasz w mediach społecznościowych?
  • jakie kwestie dla Ciebie, jako właściciela firmy, są najważniejsze?
  • jak oceniasz działania konkurencji? kto jest Twoją największą konkurencją?

Dobry specjalista SEO – co jeszcze jest ważne?

W pracy specjalisty SEO ważne jest doświadczenie – to, jak długo działa w branży marketingu internetowego. Istotne jest także, jakimi sukcesami z zakresu pozycjonowania może się pochwalić. Czy ma udokumentowane osiągnięcia z zakresu optymalizacji konwersji, zwiększenia widoczności konkurencyjnych fraz? Jak wysokie pozycje na dane frazy udało mu się uzyskać?

Przed podpisaniem umowy dobrze zweryfikować wszystkie te kwestie.

Gdzie znaleźć specjalistę SEO?

Na rynku działa wielu specjalistów. Gdzie jednak znaleźć specjalistę w zakresie seo? Mamy kilka opcji.

  • Możemy poszukać takich specjalistów w mediach społecznościowych, w szczególności sprawdzi się tutaj LinkedIn – krótki wpis na temat naszych oczekiwań, branży, w której działamy, może poskutkować sporym odzewem ze strony zainteresowanych osób.
  • Kolejną z możliwości są grupy na Facebooku. Wpisy z ogłoszeniami o prace wzbudzają spore zainteresowanie.
  • Następna opcja to wykupienie publikacji ogłoszenia na którymś w popularnych portali z ogłoszeniami o pracę.
  • Możemy też wpisać w wyszukiwarkę frazę specjalista seo, ekspert seo i zapoznać się ze stronami internetowymi kilku freelancerów

Profesjonalna agencja SEO czy ekspert SEO?

Czy wybrać agencję SEO, czy specjalistę freelancera? Wielu właścicieli stron internetowych i sklepów e-commerce ma wątpliwości w tym temacie. Zarówno wybór agencji, jak i współpraca ze specjalistą ds SEO ma swoje zalety.

W przypadku współpracy z agencją, korzystamy z wiedzy specjalistów z różnych dziedzin, zarówno z zakresu seo, jak i content marketingu, marketingu szeptanego, link buildingu. W zespole agencji seo często znajdują się nie tylko specjaliści seo, ale także copywriterzy, webdeveloperzy, specjaliści SEM. To duży plus, ponieważ, jak i wspominaliśmy powyżej, proces pozycjonowania stron wymaga wiedzy z wielu dziedzin.

Profesjonalna agencja dysponować będzie szerokim wachlarzem narzędzi przeznaczonych do analizy konkurencji, content marketingu, link buildingu, efektów wykonanych prac. W większości są to płatne narzędzia, wykupienie dostępu do kilku z nich może być sporym obciążeniem dla freelancera.

A jakie zalety ma współpraca ze specjalistą seo? Specjaliści SEO pracują z mniejszą liczbą klientów niż agencje SEO. Teoretycznie są bardziej dostępni, mogą poświęcić nam więcej czasu. Nie jest to jednak regułą, w praktyce może być różnie.

Co więc wybrać? Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Dla części osób lepszym rozwiązaniem będzie agencja seo, dla innych usługa specjalisty seo.

Sądzisz, że współpraca z agencją SEO będzie w Twoim przypadku lepszym rozwiązaniem? Skontaktuj się z nami!

Ocena strony: 5/5 - (12 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza