jak skutecznie pozycjonować?

Spis treści

Jak skutecznie pozycjonować?

Skuteczne pozycjonowanie strony w Google to sposób, by dotrzeć do potencjalnych klientów i zwiększyć współczynnik konwersji. Warto więc jak najszybciej zadbać o wysokie pozycje i wyprzedzić konkurencję. W zależności od preferencji do wyboru mamy różne rozwiązania. Możemy zdać się na agencję marketingową bądź samodzielnie prowadzić działania on-site i off-site. Która z opcji będzie lepszym wyborem? Jak, krok po kroku powinno przebiegać skuteczne pozycjonowanie? Poniżej garść informacji. Zachęcamy do lektury! 

Pozycjonowanie w Google ‒ krok po kroku  

jak skutecznie pozycjonowac

Pozycjonowanie strony w Google to proces wieloetapowy, wymagający przeprowadzenia wielu prac o różnym charakterze. Jakie działania są najistotniejsze? 

Audyt i strategia SEO ‒ podstawa skutecznego pozycjonowania 

Bez względu na to czy korzystamy z pomocy agencji SEO/SEM, czy decydujemy się na samodzielne pozycjonowanie, krokiem numer jeden powinna być analiza witryny. Szczegółowy audyt pozwala na zgromadzenie takich informacji, jak: aktualnie pozycje strony, autorytet witryny, struktura strony, poprawność dobrania słów kluczowych, profil linków, jakość treści, nagłówki, meta dane, prędkość ładowania, sitemapa, alt tagi, plik robots.txt, responsywność. 

Tutaj ogromną pomocą, a w zasadzie koniecznością, są specjalistyczne narzędzia. Jeśli więc zdecydujemy się na samodzielne działania, powinniśmy dysponować dostępami do odpowiednich narzędzi, na przykład takich, jak Ahrefs czy Senuto. 

Analiza słów kluczowych 

Następny krok to analiza słów kluczowych. Bardzo ważne jest, aby frazy były zgodne z zapytaniami, które wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy. Najlepiej wybrać frazy różnego rodzaju ‒ generyczne, informacyjne, brandowe, produktowe, dostosowane do klientów znajdujących się w różnych częściach lejka marketingowego.   

Opisy, artykuły i wszelkiego typu treści 

Treści to nieodzowny element skutecznego pozycjonowania. Jeśli chcemy, aby nasza strona www zdobywała coraz wyższe pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki Google, musimy zadbać o unikalny content. W pierwszej kolejności powinniśmy usunąć duplikaty tekstów, a więc treści skopiowane od producenta bądź z innych stron internetowych.

Kolejny krok to opracowanie harmonogramu opisów produktów, usług, kategorii oraz artykułów blogowych, które w przeciągu kilku miesięcy powinny pojawić się na naszej stronie. 

Potem przychodzi czas na pisanie i wdrażanie treści. Przygotowując tekst, należy pamiętać o optymalizacji pod kątem słów i fraz kluczowych, a także o hierarchii nagłówków (H1, H2, H3 itd). Content warto wdrażać regularnie, takie działanie z pewnością zostanie docenione przez roboty Google.  

Linkowanie wewnętrzne

Przemyślana sieć linków wewnętrznych to kolejny krok w skutecznym pozycjonowaniu. Linki wewnętrzne usprawniają proces indeksowania witryny, a to ma wpływ na widoczność w Google

Linki są także ułatwieniem dla użytkowników, dzięki nim klienci mogą bez problemów poruszać się w obrębie strony. 

Linkowanie zewnętrzne

Już na etapie audytu należy sprawdzić, czy do naszej domeny prowadzą linki zewnętrzne. Jeśli tak, czy pochodzą ze stron, portali o wysokim autorytecie. Budowa profilu linków jest niezmiernie istotna ‒ każdy, wartościowy link traktować można jako głos oddany na naszą witrynę. Strony, do których prowadzą wartościowe linki, uznawane są za bardziej wiarygodne i uzyskują wyższe pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.  Skąd pozyskać linki zewnętrzne? 

  • publikacje na portalach zewnętrznych,
  • publikacje na stronach zapleczowych,
  • wizytówki NAP,
  • działania w mediach społecznościowych. 

Optymalizacja techniczna strony www

jak skutecznie pozycjonowac

Jak skuteczne pozycjonowanie, to oczywiście optymalizacja techniczna. Tutaj powinniśmy skupić się na kilku kwestiach, będą to: 

Core Web Vitals

Core Web Vitals to od maja 2021 roku istotny czynnik rankingowy. Jeśli chcemy osiągnąć sukces w wyszukiwarce Google, musimy zopytmalizować stronę pod wspomniane metryki. Na Core Web Vitals składają się: 

  • LCP (Largest Contentful Paint), jest to czas potrzebny przeglądarce na załadowanie największego, znajdującego się na stronie elementu. 
  • FID (First Input Delay), to czas liczony od momentu rozpoczęcia ładowania strony do czasu, w którym będzie w pełni interaktywna. 
  • CLS (Cumulative Layout Shift), czyli metryka, która mierzy stabilność wizualną strony. 

Certyfikat SSL 

Aktualny certyfikat SSL to gwarancja bezpieczeństwa przeprowadzanych transakcji oraz danych użytkowników. Brak certyfikatu sprawi, że na stronie wyświetlała się będzie informacja o niebezpieczeństwie witryny. 

Responsywna wersja strony 

Strona powinna poprawnie wyświetlać się zarówno na komputerach, jak i na  urządzeniach mobilnych. Użytkownicy, czyli Twoi potencjalni klienci, bardzo często szukają usług i produktów za pomocą telefonów i tabletów. 

Samodzielne pozycjonowanie strony 

Jeśli chcemy samodzielnie pozycjonować stronę www, musimy pamiętać o jednym. Cały proces wymaga specjalistycznej wiedzy. Niezbędna jest znajomość takich algorytmów Google, jak:

  • Algorytm Panda
  • Algorytm Pingwin
  • Algorytm Pirat
  • Algorytm Koliber
  • Algorytm Opos
  • Algorytm RankBrain
  • Algorytm BERT

Ważne też byśmy śledzili wszystkie aktualizacje i na bieżąco poszerzali swoją wiedzę. Byśmy rozumieli mechanizmy pozycjonowania. Istotna jest także znajomość narzędzi, umiejętność odczytu wygenerowanych danych i wykorzystania ich w praktyce. 

To oczywiście nie koniec, na bieżąco powinniśmy śledzić efekty prowadzonych prac i w razie potrzeby optymalizować działania, wysoce zalecana jest również analiza konkurencji. 

Pozycjonowanie strony ‒ dodatkowe działania 

Strategię warto wzbogacić o dodatkowe działania, które będą doskonałym wsparciem w pozycjonowaniu. Będą to: 

  • optymalizacja Profilu Firmy w Google,
  • działania w mediach społecznościowych,
  • kampanie Google & FB Ads.

Pozycjonowanie ‒ z agencją czy samodzielnie? 

Czy warto pozycjonować stronę internetową samodzielnie, czy lepszym rozwiązaniem będzie pomoc agencji marketingowej? Zanim podejmiemy decyzję, powinniśmy uświadomić sobie jedną rzecz.

  • Pozycjonowanie wymaga specjalistycznej wiedzy, a także czasu na regularne prowadzenie działań i analizę efektów.  Ponadto, w Google wciąż zachodzą zmiany, należy więc aktualizować wiedzę. 

  • Brak umiejętności może sprawić, że strona, zamiast zyskiwać coraz wyższe pozycje, znajdzie się na szarym końcu rankingu Google. To nie koniec, nawet nieświadome korzystanie z metod Black hat SEO może narazić nas na kary od Google, a nawet doprowadzić do wyłączenia strony z indeksowania.  

  • Pamiętajmy też, że nawet jeśli będziemy pozycjonować stronę samodzielnie, cały proces będzie generował koszty. Musimy liczyć się z tym, że konieczny będzie zakup dostępów do specjalistycznych narzędzi ‒ zazwyczaj jedno narzędzie nie jest wystarczające, a to zwiększa wydatki. 

  • Następna sprawa to przygotowanie treści ‒ jeśli nie czujemy się na siłach, by przygotować je samodzielnie, konieczne będzie rozpoczęcie współpracy z copywriterem.
  • Istotne są także koszty pozyskania linków zewnętrznych. Pamiętać także powinniśmy o czasie, jaki będziemy musieli poświęcić na znalezienie odpowiedniego dla naszej branży portalu.

Gdy podsumujemy koszty, a także czas przeznaczony na optymalizację strony i działania poza witryną, może okazać się, że miesięczny abonament w agencji SEO będzie bardziej ekonomicznym rozwiązaniem. 

Własne dlatego, jeśli nie mamy odpowiednich umiejętności, warto rozważyć współpracę z agencją marketingową. Dzięki temu o widoczność strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania zadbają specjaliści, a my będziemy mogli skupić się na rozwoju biznesu. 

Skuteczne pozycjonowanie 

Skuteczne pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, wymaga przeprowadzenia wielu działań, a także stałej analizy i optymalizacji. Wszystkie działania powinny być przeprowadzane zgodnie ze strategią przygotowaną na podstawie audytu strony. 

Jeśli nie mamy odpowiednich umiejętności oraz specjalistycznej wiedzy z zakresu pozycjonowania, dobrym rozwiązaniem będzie powierzenie pozycjonowania agencji SEO/SEM. 

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?