jak skutecznie pozycjonować?

Spis treści

Dobre seo – poradnik

Dobre SEO to sposób, by dotrzeć do potencjalnych klientów i zwiększyć współczynnik konwersji. Warto więc jak najszybciej zadbać o wysokie pozycje, zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek internetowych i wyprzedzić konkurencję. Możemy zdać się na agencję e-marketingową bądź samodzielnie prowadzić działania on-site (a także off-site). Jak, krok po kroku powinno przebiegać dobre SEO? Poniżej garść informacji. 

SEO – proces optymalizacji strony internetowej krok po kroku

SEO (search engine optimization), to proces wieloetapowy, wymagający przeprowadzenia wielu prac o różnym charakterze. Jeśli chcemy, aby było skuteczne, nie możemy korzystać z drogi na skróty. Powinniśmy rozumieć, jak działają wyszukiwarki internetowe, wiedzieć, o co chodzi z wynikami wyszukiwania, jakie są czynniki rankingowe i dlaczego należy wystrzegać się black hat seo. Dobre seo to white hat seo, czyli prowadzone zgodnie z wytycznymi dla webmasterów. 

Audyt i strategia SEO a optymalizacja strony internetowej

Bez względu na to czy korzystamy z pomocy agencji SEO/SEM, czy decydujemy się na samodzielne pozycjonowanie, krokiem numer jeden powinna być analiza witryny. Szczegółowy audyt pozwala na zgromadzenie takich informacji, jak: struktura strony, poprawność dobrania słów kluczowych, profil linków, jakość treści, nagłówki,

Z punktu widzenia SEO ważne są także meta dane, prędkość ładowania, sitemapa, alt tagi, plik robots.txt, responsywność

Tutaj ogromną pomocą, a w zasadzie koniecznością, są specjalistyczne narzędzia. Jeśli więc zdecydujemy się na samodzielne działania, powinniśmy dysponować dostępami do odpowiednich narzędzi, na przykład takich, jak Ahrefs, Google Search Console czy Senuto. 

Dzięki ocenie strony internetowej, weryfikacji błędów, sprawdzeniu unikalności treści możliwe będzie przygotowanie strategii SEO (i szeroko pojętego pozycjonowania), która przyniesie oczekiwane efekty.

Optymalizacja stron internetowych a analiza słów kluczowych 

Następny krok to analiza słów kluczowych. Odpowiednio dobrane słowa kluczowe, dostosowane do klientów znajdujących się w różnych częściach lejka marketingowego, mają wpływ na zadowolenie potencjalnego klienta  oraz na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Opisy, artykuły i wszelkiego typu treści na Twojej stronie

Treści to nieodzowny element skutecznego SEO. Jeśli chcemy, aby nasza strona www zdobywała coraz wyższe pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki Google, musimy zadbać o unikalny content. W pierwszej kolejności powinniśmy usunąć duplikaty tekstów, a więc treści skopiowane od producenta bądź z innych stron internetowych.

Kolejny krok to opracowanie harmonogramu opisów produktów, usług, kategorii oraz artykułów blogowych.  

Przygotowując tekst, należy pamiętać o optymalizacji pod kątem słów i fraz kluczowych, a także o hierarchii nagłówków (H1, H2, H3 itd). Content warto wdrażać regularnie, takie działanie z pewnością zostanie docenione przez roboty Google.  

Strony internetowe z zaniedbanym contentem mają niewielkie szanse na zdobycie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.

SEO strony - jakie działania
Dobre SEO – najważniejsze działania

 

 

Linkowanie wewnętrzne a widoczność strony www

Przemyślana sieć linków wewnętrznych to kolejny krok w skutecznym SEO. Linki wewnętrzne usprawniają proces indeksowania witryny, a to ma wpływ na widoczność w Google

Linki są także ułatwieniem dla użytkowników, dzięki odnośnikom klienci mogą bez problemów poruszać się w obrębie strony. 

Linkowanie zewnętrzne

Już na etapie audytu należy sprawdzić, czy do naszej domeny prowadzą linki zewnętrzne. Jeśli tak, czy pochodzą ze stron, portali o wysokim autorytecie.  Strony, do których prowadzą wartościowe linki, uznawane są za bardziej wiarygodne i uzyskują wyższe pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.  Skąd pozyskać linki zewnętrzne? 

  • publikacje na portalach zewnętrznych,
  • publikacje na stronach zapleczowych,
  • wizytówki NAP,
  • działania w mediach społecznościowych. 

Jeśli w naszym przypadku najlepszą opcją jest pozycjonowanie lokalne, ważne będą linki z lokalnych portali.

Optymalizacja techniczna strony www

Jak skuteczne pozycjonowanie, to oczywiście optymalizacja techniczna. Tutaj powinniśmy skupić się na kilku kwestiach, będą to: 

SEO a Core Web Vitals

Core Web Vitals to od maja 2021 roku istotny czynnik rankingowy. Jeśli chcemy osiągnąć sukces w wyszukiwarce Google, musimy zopytmalizować stronę pod wspomniane metryki. Na Core Web Vitals składają się: 

  • LCP (Largest Contentful Paint), jest to czas potrzebny przeglądarce na załadowanie największego, znajdującego się na stronie elementu. 
  • FID (First Input Delay), to czas liczony od momentu rozpoczęcia ładowania strony do czasu, w którym będzie w pełni interaktywna. 
  • CLS (Cumulative Layout Shift), czyli metryka, która mierzy stabilność wizualną strony. 

Certyfikat SSL a widoczność pozycjonowanej strony

Aktualny certyfikat SSL to gwarancja bezpieczeństwa przeprowadzanych transakcji oraz danych użytkowników. Strony internetowe bez certyfikatu wyświetlane są jako potencjalnie niebezpieczne. Takie witryny są szybko opuszczane przez potencjalnych klientów. 

Responsywna wersja strony 

Strona powinna poprawnie wyświetlać się zarówno na komputerach, jak i na  urządzeniach mobilnych. Użytkownicy, czyli Twoi potencjalni klienci, bardzo często szukają usług i produktów za pomocą telefonów i tabletów. 

Struktura strony internetowej a SEO

SEO to także prace nad strukturą Twojej strony. Należy dodrze przemyśleć listę podstron zoptymalizowanych pod konkretne słowa kluczowe, wybrać produkty przypisane do danej podstrony, ważne elementy umieścić w widocznych miejscach. W architekturze Twojej strony nie może być błędów. Nawet drobne problemy poskutkują lepszą widocznością w wyszukiwarce internetowej.

Algorytm wyszukiwarki Google

Jeśli chcemy samodzielnie pozycjonować stronę www, musimy pamiętać o jednym. Cały proces wymaga specjalistycznej wiedzy. Niezbędna jest znajomość takich algorytmów Google, jak:

  • Algorytm Panda
  • Algorytm Pingwin
  • Algorytm Pirat
  • Algorytm Koliber
  • Algorytm Opos
  • Algorytm RankBrain
  • Algorytm BERT

Ważne też byśmy śledzili wszystkie aktualizacje i na bieżąco poszerzali swoją wiedzę. Byśmy rozumieli mechanizmy SEO i pozycjonowania.

SEO - zadbaj o widoczność strony w Google
SEO dla Twojej firmy

SEO – o czym jeszcze pamiętać?

Bez względu na to czy chodzi o seo sklepów internetowych, czy stron www, nie będziemy skuteczni, jeśli zapomnimy o użytkownikach. Uzyskanie widoczności strony bez optymalizacji pod kątem UX nie będzie skuteczne. Nawet jeśli uda nam się zyskać miejsce w naturalnych wynikach wyszukiwania, użytkownicy mogą nie skorzystać z naszych usług z powodu nieprzyjaznej witryny. Na przykład z powodu zbyt długiego czasu ładowania strony (przyspieszenie ładowania strony to jedna z ważniejszych prac).

Skuteczne seo stron www musi uwzględniać śledzenie statystyki indeksowania, bieżącą analizę zachowania potencjalnych klientów w obrębie witryny, wyciąganie wniosków i prowadzanie prac optymalizacyjnych (mogą to być zmiany w strukturze, dodanie boksów, przycisków, treści).

SEO strony ‒ dodatkowe działania 

Strategię SEO warto wzbogacić o dodatkowe działania. Będą to: 

  • optymalizacja Profilu Firmy w Google (dawniej wizytówka Google Moja Firma),
  • działania w mediach społecznościowych,
  • kampanie Google & FB Ads.

Ograniczenia w SEO strony internetowej

W przypadku niektórych branż SEO stron www może być trudniejsze. Mowa o stronach prawniczych, medycznych, finansowych. Na takich witrynach musi znajdować się merytoryczny kontent – dużym wsparciem będzie autorytet autora. Ponadto, musimy także pamiętać o zakazie reklamowania.

SEO - samodzielnie czy z agencją SEO
Jak optymalizować stronę www

Pozycjonowanie ‒ z agencją czy samodzielnie? 

Czy samodzielnie przeprowadzić działania seo, czy lepszym rozwiązaniem będzie pomoc agencji marketingowej? Zanim podejmiemy decyzję, powinniśmy uświadomić sobie jedną rzecz.

  • Pozycjonowanie wymaga specjalistycznej wiedzy, a także czasu na regularne prowadzenie działań i analizę efektów. Ponadto, w Google wciąż zachodzą zmiany, należy więc aktualizować wiedzę. 

  • Brak umiejętności może sprawić, że strona, zamiast zyskiwać coraz wyższe pozycje, znajdzie się na szarym końcu rankingu Google. To nie koniec, nawet nieświadome korzystanie z metod Black Hat SEO może narazić nas na kary od Google, a nawet doprowadzić do wyłączenia strony z indeksowania.  

  • Pamiętajmy też, że nawet jeśli będziemy pozycjonować stronę samodzielnie, cały proces będzie generował koszty. Musimy liczyć się z tym, że konieczny będzie zakup dostępów do specjalistycznych narzędzi ‒ zazwyczaj jedno narzędzie nie jest wystarczające, a to zwiększa wydatki. Istotne są także koszty pozyskania linków zewnętrznych. Pamiętać także powinniśmy o czasie, jaki będziemy musieli poświęcić na znalezienie odpowiedniego dla naszej branży portalu.

  • Następna sprawa to przygotowanie treści ‒ jeśli nie czujemy się na siłach, by przygotować je samodzielnie, konieczne będzie rozpoczęcie współpracy z copywriterem.

Gdy podsumujemy koszty, a także czas przeznaczony na optymalizację strony i działania poza witryną, może okazać się, że miesięczny abonament w agencji SEO będzie bardziej ekonomicznym rozwiązaniem. 

Własne dlatego, jeśli nie mamy odpowiednich umiejętności, warto rozważyć współpracę z agencją SEO. Dzięki temu o widoczność strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania zadbają specjaliści, a my będziemy mogli skupić się na rozwoju biznesu. 

 

Skuteczne SEO – lista działań

O czym powinieneś pamiętać przy optymalizacji pod kątem seo Twojej strony internetowej? Jakie działania sprawią, że wyszukiwarka Google polubi twoją stronę www?

Skuteczne SEO

Skuteczne pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, wymaga przeprowadzenia wielu działań, a także stałej analizy i optymalizacji. Wszystkie działania powinny być przeprowadzane zgodnie ze strategią przygotowaną na podstawie audytu strony. 

Jeśli nie mamy odpowiednich umiejętności oraz specjalistycznej wiedzy z zakresu pozycjonowania, dobrym rozwiązaniem będzie powierzenie pozycjonowania agencji SEO/SEM. 

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza