SEO lokalne dla małych firm

Spis treści

Seo lokalne dla małych firm – co, jak i dlaczego?

Czy seo lokalne dla małych firm jest dobrym rozwiązaniem? Jeśli prowadzisz niewielki biznes, z pewnością nieraz zadawałeś sobie takie pytanie. Wiele osób zastanawia się, czy w przypadku małych przedsiębiorstw lokalne seo ma sens, czy jest opłacalne. A jeśli tak, to jakie działania są konieczne. Dziś odpowiemy na powyższe pytania. Zachęcamy do lektury.

Pozycjonowanie lokalne – czym jest?

Pozycjonowanie lokalne to zwiększanie widoczności witryny w lokalnych wynikach wyszukiwania. Jest to proces ukierunkowany na klientów z określonego obszaru, na osoby, które znajdują się w pobliżu Twojej firmy i mogą skorzystać z Twojej oferty. Wielu konsumentów, podczas szukania miejsc, towarów, specjalistów, koncentruje się na biznesach w pobliżu – i to duża szansa dla Twojej firmy.

Google wyświetla wyniki po uwzględnieniu lokalizacji użytkownika. Co więcej, nawet jeśli odbiorca nie poda lokalizacji i tak otrzyma odpowiedni wyniki. Gigant wyświetla witryny, które są przydatne dla odbiorcy w danym momencie. Jeśli więc osoba mieszkająca w Poznaniu, wpisze w okno wyszukiwania frazę: pizzeria z pewnością zobaczy strony www poznańskich pizzerii. 

Na czym polega SEO lokalne małej firmy? Tak samo, jak SEO ogólnopolskie czy zagraniczne, wykorzystuje zróżnicowane strategie, obejmuje działania w obrębie strony www, jak i poza witryną.

SEO lokalne – czy to dobra inwestycja?

Każda z firm, nawet ta niewielka, powinna zadbać o odpowiednią promocję. Widoczność w lokalnych wyszukiwaniach, uzyskanie topowych pozycji na frazy, które interesują lokalną społeczność, to droga do zwiększenia ruchu i konwersji.

Co ważne, wbrew pozorom, nie musisz inwestować pokaźnych środków, by zwiększyć widoczność w sieci. Mniejszy budżet, w połączeniu z dobrą znajomością grupy docelowej i przemyślaną strategią, może przynieść wiele korzyści – zwłaszcza małej firmie, która działa lokalnie, może lepiej poznać swoich klientów i zmaga się z mniejszą konkurencją.

Pozycjonowanie małych firm jest więc dobrym rozwiązaniem – przeprowadzone w prawidłowy sposób może przynieść firmie wiele korzyści.

Seo dla małych firm

O jakie działania zadbać, by dotrzeć do lokalnych klientów i zwiększyć widoczność witryny w sieci? Zanim przejdziesz do spraw czysto technicznych, przygotuj sobie grunt. Co to oznacza? Przeprowadź bardzo dokładny research i upewnij się, w jakim kierunku powinny zmierzać działania – zarówno te z zakresu lokalnego SEO, jak i szeroko pojętego e-marketingu. Omówię kilka podstawowych elementów, które często są ignorowane.

Poznaj potrzeby potencjalnych klientów

Przede wszystkim, aby seo lokalne przyniosło Twojej firmie korzyści, musi być zorientowane na użytkownika. Poznaj więc swoich klientów. Pomyśl, w jaki sposób szukają usług i produktów, które oferujesz. Sprawdź, na jakie kwestie zwracają uwagę. Prowadzisz pizzerię? Koniecznie wybadaj, czy dla odbiorców najważniejsza jest cena, szybka dostawa czy może wyselekcjonowane składniki.

Analiza konkurencji

Przeprowadź szczegółową analizę konkurencji. Zweryfikuj, kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją, jakie firmy z Twojej branży działają na rynku lokalnym. Bardzo ważny jest także research w sieci. Sprawdź, jakie firmy wyświetlają się w TOP10 na lokalne frazy kluczowe, które są dla Ciebie ważne.

Wyróżnij się   

Aby się wyróżnić, sprawdź, jakie działania podejmuje konkurencja. Mamy kilka przykładów:

Salon kosmetyczny

    •  
    • Standard: Pełen zakres usług kosmetycznych i pielęgnacyjnych.
    • Szansa dla Ciebie: Specjalizacja w organicznych i wegańskich zabiegach pielęgnacyjnych, zapewnienie relaksacyjnych doświadczeń wellness, które łączą spa z terapią naturalnymi składnikami.

    Sklep odzieżowy

      • Standard: Duży wybór ubrań dla różnych grup wiekowych i osób mających różne preferencje.
      • Szansa dla Ciebie: Odzież z naturalnych tkanin, nacisk na transparentność pozyskiwania tkanin i uczciwą produkcję.

      Restauracja

        • Standard: Zróżnicowane menu, obejmujące różne kuchnie świata.
        • Szansa dla Ciebie: Skupienie się na lokalnych składnikach i menu sezonowym. Zmiana menu w zależności od dostępności produktów na lokalnym rynku.

        Siłownia

          • Standard: Duża siłownia, zróżnicowane zajęcia, zróżnicowany sprzęt. 
          • Szansa dla Ciebie: Skupienie na niszowych klasach treningowych, takich jak crossfit czy yoga dla seniorów, zapewnienie trenującym wsparcia rehabilitantów.

          Opinie klientów

          Opinie klientów to prawdziwa kopalnia informacji – zwłaszcza jeśli chodzi o rynek lokalny. W przypadku takich firm, opinie, w szczególności te negatywne, roznoszą się bardzo szybko. Prowadzisz kwiaciarnię, pizzerię, salon kosmetyczny? Przeanalizuj opinie, jakie pojawiają się na Profilu Firmy w Google innych biznesów. Skup się na negatywnych komentarzach. Wyciągnij z nich maksimum informacji i pracuj nad tym, by w Twojej firmie działało to, co w innych nie działa zbyt dobrze.

          SEO dla lokalnej firmy – najważniejsze działania

          Wybór lokalnych słów kluczowych

          Bardzo ważne jest przeprowadzenie analizy słów kluczowych. W przypadku biznesu lokalnego, obowiązkowym wyborem są frazy kluczowe lokalne. Mowa tutaj o frazach, które oprócz nazwy produkt lub usługi, zawierają informacje na temat miejscowości, obszaru, dzielnicy. Przykładowe frazy to: dentysta Poznań, pizza Konin, hydraulik Poznań Naramowice, agencja e-marketingowa Poznań centrum.

          Dobór fraz kluczowych warto dobrze przemyśleć.

          • Jeśli działasz lokalnie, konkurencyjne frazy ogólne, mające bardzo dużą liczbę wyszukiwań, nie są dobrym rozwiązaniem. Lepiej skupić się na frazach lokalnych i typu long tail. Dobrze znaleźć swoją niszę i skupić się na niej. 
          • Wybrane frazy muszą też w doskonały sposób odzwierciedlać intencje użytkownika.

          Pamiętaj, by wybrane słowa kluczowe umieścić w nagłówkach, w treści strony, w metadanych. Frazy powinny znaleźć się również w atrybutach alt, w nazwach plików graficznych, w podpisach zdjęć.

          Content marketing

          Podstrony ukierunkowane na usługi

          Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie osobnych podstron dotyczących konkretnych usług bądź produktów. Na takich podstronach klienci powinny znaleźć  szczegółowe, zoptymalizowane pod kątem SEO informacje. 

          Na każdej z podstron umieścić unikalne treści, które nie tylko przedstawiają szczegóły usługi, ale także podkreślają unikalne cechy oferty i jej przewagi konkurencyjne. Ważne jest, aby treść była napisana przystępnym językiem i zawierała ważne słowa kluczowe związane z daną usługą i lokalizacją firmy.

          Artykuły blogowe

          Firmowy blog to niemal obowiązkowy element – i to bez względu na profil firmy. Regularna publikacja wartościowych tekstów zwiększy widoczność biznesu w wynikach lokalnych i umożliwi budowę relacji z klientami.

          FAQ

          FAQ, po rozwinięciu Frequently Asked Questions, czyli najczęściej zadawane pytania, to kolejna, bardzo ważna kwestia. W sekcji możesz umieścić ważne dla odbiorców informacje. FAQ to także sposób na przemycenie istotnych fraz kluczowych. 

          Kontakt i lokalizacja

          Zainteresowany nie może mieć żadnych problemów ze znalezieniem danych kontaktowych, np. numeru telefonu, adresu e-mail czy fizycznego adresu firmy. Warto także zdecydować się na implementację formularza kontaktowego – z pewnością ułatwi on komunikację.

          Aktualności i wydarzenia

          Sekcja z aktualnościami oraz kalendarz wydarzeń to kolejny sposób, by poinformować odbiorców o nowościach, promocjach, lokalnych wydarzeniach itp. Taki content może znacznie zwiększyć zaangażowanie użytkowników.

          Liczy się nie tylko bieżące tworzenie wartościowych treści, ale także proces optymalizacji contentu, który aktualnie znajduje się na stronie www.

          Linki zewnętrzne

          Im więcej lokalnych linków będzie kierować na Twoją stronę www, tym lepiej. Ale pamiętaj, że budowanie linków zwrotnych musi przebiegać zgodnie z kilkoma zasadami – w przeciwnym razie nie przyniesie rezultatów, a co więcej, zaszkodzi Twojej firmie. Skup się na pozyskiwaniu odnośników z lokalnych źródeł, ze stron, które mają wysoki autorytet i są dopasowane pod kątem tematycznym do Twojej witryny. 

          Pamiętaj także o różnicy między linkami nofollow i dofollow. Linki dofollow przekazują sok linkowy i mają pozytywny wpływ na SEO. Linki nofollw nie wspierają procesu pozycjonowania, ale mają inne zalety – są przydatne w procesie budowy wizerunku i ułatwiają zwiększanie rozpoznawalności. Co więcej, odnośniki w źródłach zewnętrznych mogą być dodatkowym źródłem ruchu na Twojej witrynie.

          Optymalizacja techniczna

          Strona Twojej firmy musi być użyteczna dla odbiorców. Aby taka była, musisz zadbać o jej optymalizację pod kątem technicznym. SEO techniczne obejmuje kilka kwestii, są to:

          Optymalizacja witryny pod kątem UX

          Ważne, żeby Twoja strona www była zoptymalizowana pod kątem UX. Intuicyjna nawigacja, przemyślane menu, przyciski CTA to elementy, o które musi zadbać każda firma. 

          Profil Firmy w Google

          Dla firm działających lokalnie bardzo ważna jest optymalizacja Profilu Firmy w Google ( dawniej wizytówka Google Moja Firma). Profil jest bezpłatnym, ale dającym wiele możliwości narzędziem. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla małych firm, które nie dysponują pokaźnym budżetem.

          Najważniejsze działania w obrębie wizytówki to:

          • udostępnienie ważnych informacji na temat firmy: adresu, danych kontaktowych, godzin otwarcia

          • zbieranie opinii klientów

          • publikowanie wpisów zawierających istotne słowa kluczowe

          • wdrażanie zdjęć i wideo.

          Odpowiednio zoptymalizowany profil zwiększa wiarygodność w oczach potencjalnych klientów i jest kolejnym sposobem na zyskanie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.

          SEO dla małych firm – o czym jeszcze warto pamiętać?

          • Weryfikacja indeksacji i kar Google – w Google Search Console możesz weryfikować stan indeksacji witryny. W narzędziu znajdziesz także informacje o ewentualnych karach Google.
          • Weryfikacja zachowania użytkowników – dzięki specjalistycznym narzędziom, np. Microsoft Clarity, możesz weryfikować zachowanie użytkowników na stronie www i, jeśli będzie taka potrzeba, wprowadzać odpowiednie zmiany.
          • Śledzenie zmian – Google co jakiś czas wprowadza aktualizacje, które mogą sporo namieszać w wynikach wyszukiwania – zwłaszcza, jeśli są to aktualizacje rdzenia. Należy mieć to na uwadze i śledzić ruchy Giganta. 
          • Monitoring – ważnym elementem SEO małych firm ( i nie tylko), jest nieustanna analiza wyników. Weryfikacja ruchu organicznego, liczby zapytań ofertowych oraz przybywających klientów jest kluczowa w rozwijaniu biznesu i optymalizacji strategii pozycjonowania. 
          • Działania w mediach społecznościowych – działania w mediach społecznościowych będą doskonałym uzupełnieniem strategii lokalnego pozycjonowania Twojej firmy. Ciekawy content, odpowiedzi na komentarze umożliwiają budowę relacji z odbiorcami.  

          Widoczność w wynikach wyszukiwania Google – i nie tylko

          Dobrze prowadzone lokalne seo może sprawić, że mała firma czy niewielkie przedsiębiorstwo zaczną docierać do nowych klientów i zwiększą swoją popularność na lokalnym rynku. Szereg działań może znacznie zwiększyć widoczność Twojej strony w wyszukiwanych lokalnych, które obejmują:

          • Organiczne wyniki wyszukiwania – Twoja strona może zająć topowe pozycje w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych: Google, Bing i Yahoo itp.
          • Mapy Google – Użytkownicy często korzystają Google Maps, by sprawdzić lokalizację firmy, znaleźć fachowca, restaurację czy gabinet stomatologiczny w pobliżu. 
          • Pakiet lokalny – Pakietem lokalnym nazywamy trzy snippety, które pojawiają się na górze listy wyników wyszukiwania. Są to linki firm lokalnych, które wyszukiwarka uzna za najbardziej wartościowe dla użytkownika. Wyniki rzucają się w oczy: widoczna jest mapa, nazwy firm, krótkie informacje o danym biznesie: adres, godziny otwarcia. Po kliknięciu, widoczne są również opinie oraz zdjęcia. Mamy także możliwość łatwego przeklinania się na stronę danej firmy.

          Ponadto widoczność możemy zyskać dzięki wpisom w katalogach firm, blogowaniu gościnnemu czy postom w mediach społecznościowych. Jak widzisz, nawet prowadząc małą firmę, masz wiele możliwości, by dotrzeć do potencjalnego klienta.

          Lokalne SEO dla małych biznesów
          Lokalne SEO dla małych biznesów

           

          Dlaczego warto skupić się na lokalnym SEO?

          Omówiłam już, jakie elementy składają się na seo lokalne małej firmy. Ale jakie korzyści płyną z pozycjonowania?

          • Większa widoczność w sieci, która stanowi podstawę w promocji każdego biznesu.
          • Promocja w wynikach organicznych to sposób, by zwiększyć liczbę osób zainteresowanych Twoją ofertą, pomnożyć liczbę gości w restauracji, zamówień na pizzę czy zapisów na wizytę w salonie kosmetycznym.
          • Lokalne seo umożliwia Ci dotarcie do klientów, którzy szukają usług i produktów w miejscowości, a nawet w konkretnej dzielnicy, w której znajduje się Twoja firma.
          • Widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania buduje wiarygodność. Potencjalni klienci większym zaufaniem darzą witryny z topowych pozycji.
          • Pozyskiwanie pozytywnych recenzji, budowa profilu wartościowych linków zwrotnych, merytoryczne artykuły blogowe to droga do wyprzedzenia konkurencji i zyskania przewagi na lokalnym rynku.

          Lokalne seo – dla jakich firm to strzał w dziesiątkę? 

          Jak już wspomniałam w dzisiejszym artykule nieraz, seo lokalne jest dobrym rozwiązaniem dla małych firm. Ale, jakie biznesy w szczególności powinny zdecydować się na omawiane dziś rozwiązanie? 

          • Hotele, motele, campingi, pensjonaty  – seo lokalne doskonale sprawdza się w branży hotelarskiej. W końcu użytkownicy zainteresowni nocelgiem, szukają obiektów w konkretnej okolnicy. 
          • Restauracje, bary, pizzerie – to kolejne niewielkie biznesy,  przy których pozycjonowanie lokalne sprawdzi się doskonale. Potencjalni klienci wyszukują w sieci miejsc, w których można smacznie zjeść i praktycznie zawsze weryfikują lokalizację danego obiektu oraz opinie na jego temat. 
          • Szkoły językowe, przedszkola, żłobki – w przypadku wymienionych placówek bardzo ważna jest lokalizacja.  Zadbaj więc o to, by potencjalni klienci mogli bez problemu znaleźć Twoją ofertę.   
          • Specjaliści z różnych dziedzin – o seo lokalnym powinni także pomyśleć specjaliści z różnych dziedzin: elektrycy, hydraulicy, osoby zajmujące się remontami itp. Użytkownicy często szukają fachowców, którzy działają w konkretnym obszarze. 
          • Siłownie, kluby fitness – to kolejne biznesy, w przypadku których pozycjonowanie lokalne umożliwi dotarcie do klientów. 
          • Kwiaciarnie, sklepy stacjonarne – to małe firmy, które dzięki przemyślanej strategii SEO mogą zwiększyć swoją popularność na rynku lokalnym, a co za tym idzie, zyski. 

          Seo lokalne dla małych firm – podsumowanie

          Seo lokalne to doskonała propozycja dla małych firm, biznesów, które działają lokalnie, np. w określonym mieście. Ważne jest tutaj dostosowywanie strategii do potrzeb odbiorców, wykorzystanie lokalnych fraz kluczowych, pozyskiwanie linków zewnętrznych z lokalnych źródeł, optymalizacja witryny pod kątem technicznym i UX.

          Przemyślane działania i widoczność w top 10 z pewnością sprawią, że Twoją stronę internetową zacznie odwiedzać coraz więcej osób, a konwersja wzrośnie.

          Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
          Karina Zielińska

          Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

          Zapisz się do naszego Newslettera

          bądź na bieżąco ze światem
          marketingu internetowego!

          Dodaj komentarz

          Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

          Picture of Karina Zielińska
          Karina Zielińska

          Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

          Podobne publikacje

          Chcesz odkryć potencjał
          swojej strony?

          Reklamy PPC
          Strony i sklepy
          Social Media
          Więcej z kategorii Wiedza