Certyfikat SSL – Co to jest i czy ma wpływ na pozycjonowanie?

Spis treści

Certyfikat SSL – Co to jest i czy ma wpływ na pozycjonowanie?

Wdrożenie certyfikatu SSL na stronie to podstawa. Dzięki niemu korzystanie ze strony internetowej jest bezpieczne, a sama strona budzi w oczach użytkowników większe zaufanie, jest wiarygodniejsza. Z poniższego artykułu dowiesz się, co to jest certyfikat SSL, dlaczego warto wdrożyć go na stronie i czy jego posiadanie, bądź też nieposiadanie, ma wpływ na pozycjonowanie.

Co to jest certyfikat SSL?

Certyfikat SSL (Secure Sockets Layer) to protokół sieciowy, który służy do zabezpieczania transferu danych pomiędzy przeglądarką internetową użytkownika a odwiedzaną przez niego witryną. Jest to więc narzędzie, które potwierdza bezpieczeństwo szyfrowania danych jakie są przesyłane między użytkownikiem a serwerem.

W ten sposób certyfikat SSL poświadcza wiarygodność danej domeny i sprawia, że połączenia pomiędzy przeglądarką a serwerem są bezpieczne. Jest gwarancją poufności transmisji danych jakie są przesyłanie przez internet.

Protokół sieciowy SSL jest dzisiaj standardem jeśli chodzi o szyfrowanie transmisji danych na stronach internetowych. Certyfikaty SSL są wystawiane przez niezależne podmioty zajmujące się wystawianiem właśnie takich certyfikatów, czyli urzędy certyfikacji.

Jak w praktyce wygląda transmisja danych z certyfikatem ssl?

Przesyłanie danych możemy zobrazować w pięciu prostych punktach:

  • Przeglądarka internetowa przesyła do serwera informację dotycząca przesłania certyfikatu ssl.
  • Serwer przesyła do przeglądarki certyfikat ssl, którym dysponuje.
  • Przeglądarka internetowa weryfikuje status certyfikatu ssl i czy został on wystawiony przez wiarygodny organ certyfikacji.
  • Serwer przesyła cyfrowe potwierdzenie w celu zainicjowania szyfrowanej sesji.
  • Odbywa się szyfrowany przesył danych pomiędzy przeglądarką internetową, a serwerem.

Jak istotna jest moc szyfrowania w certyfikacie ssl?

Moc szyfrowania jest kwestią niezwykle istotną w przypadku certyfikatów ssl. Im dłuższy klucz szyfrowania tym bezpieczniejsze będą dane użytkowników, ponieważ znacznie ciężej je złamać.

Rozmiary u długość haseł określamy na podstawie bitów. Moc szyfrowania jest zależna od posiadanego certyfikatu ssl oraz możliwości przeglądarki internetowej. Na dzień dzisiejszy większość certyfikatów ssl jest w stanie szyfrować dane na poziom ie 256 bitów.

Rodzaje certyfikatów ssl

  • Certyfikat DV czyli Domain Validation – Certyfikat DV charakteryzuje się tym, że weryfikacja polega jedynie na zweryfikowaniu czy pod danym adresem www znajduje się strona internetowa oraz czy ma prawo posługiwać się daną domeną.
  • Certyfikat EV czyli Extended Validation – certyfikat EV to wersja rozszerzona certyfikatu ssl. W tym przypadku decydując się na zakup tego zabezpieczenia nasza firma będzie szczegółowo sprawdzana przez Urząd Certyfikacji. Zbadane zostanie również prawo posługiwania się daną domeną. W przypadku tego rodzaju certyfikatu, nazwę firmy zobaczymy od razu przed głównym adresem url w przeglądarce internetowej.
  • Certyfikat OV czyli Organization Validation – Certyfikat OV weryfikuje tożsamość firmy (możemy ją zobaczyć poprzez kliknięcie na zieloną kłódkę w adresie url) i tak jak certyfikat DV sprawdza czy dana strona ma prawo do użytkowania domeny.

Darmowy vs płatny certyfikat ssl

Często zdarza się, że wielu web developerów nie przywiązuje większej wagi do tego jaki certyfikat ssl zostanie zainstalowany na stronie internetowej. Niestety jest to błąd. Oczywiście nawet darmowy certyfikat ssl jest lepszy niż jego brak, natomiast powinniśmy wziąć pod uwagę kilka kwestii jeśli zdecydujemy się na darmowy certyfikat.

Przede wszystkim darmowe certyfikaty ssl są wystawiane w głównej mierze jedynie na okres 3 miesięcy po czym należy przedłużyć ich ważność. Jest to nieco uciążliwe rozwiązanie i jeśli nie odświeżymy certyfikatu na czas, dane użytkowników pozostaną bez dodatkowych zabezpieczeń. Dodatkowo powinniśmy również mieć na uwadze rodzaj certyfikatu ssl w przypadku darmowych wersji. Mamy tu tylko do dyspozycji certyfikaty typu DV.

W przypadku płatnych certyfikatów możemy się zdecydować na szersze spektrum certyfikatów. Możemy wybrać z pośród DV, OV, a także EV. Ważność płatnych certyfikatów również jest inna niż w przypadku tych darmowych. Tutaj czas ważności certyfikatu to jeden rok.

Kto powinien wdrożyć certyfikat SSL?

Dobrą praktyką jest wdrażanie certyfikatu SSL na każdej stronie, bez względu na to, czy jest to sklep internetowy czy zwykła, niezbyt rozbudowana strona. Najważniejsze jednak, żeby taki certyfikat był wdrażany wszędzie tam, gdzie użytkownicy zostawiają jakieś swoje dane, zakładają konto, nie mówiąc już o sklepach z płatnościami internetowymi czy też bankowości elektronicznej.

Certyfikat SSL gwarantuje bowiem, że przekazywane przez użytkownika dane nie zostaną przechwycone przez osoby trzecie.

Dlaczego warto posiadać certyfikat SSL?

Z pewnością wiele osób przed zakupem i wdrożeniem certyfikatu SSL na stronę zadało sobie pytanie jakie jest konkretne spektrum korzyści z tego rozwiązania. Oto ich lista.

  • Szyfrowanie danych – jest to prawdopodobnie największa korzyść z posiadania certyfikatu ssl na stronie internetowej. Dzięki szyfrowaniu, wrażliwe dane użytkowników są chronione i bezpieczne.
  • Zaufanie użytkowników – użytkownicy odwiedzający strony internetowe potrafią zwracać uwagę na szczegóły. Zielona kłódka przy adresie url wraz z informacją o tym, że wszelkie przesyłane dane są szyfrowane, z pewnością zwiększa komfort użytkowania strony przez użytkowników.
  • Wiarygodność witryny – witryny obsługujące certyfikaty ssl postrzegane są jako zdecydowanie bardziej wiarygodne niż te, które z nich nie korzystają.
  • Wspomaganie procesu pozycjonowania – certyfikat ssl został oficjalnie uznany jako czynnik rankingowy wyszukiwarki Google, więc ma bezpośredni wpływ na widoczność strony internetowej w wyszukiwarce. Jest to wystarczający powód do tego, aby z niego korzystać.

Jak sprawdzić, czy strona posiada certyfikat SSL?

Z punktu widzenia użytkownika ważne jest, aby w łatwy sposób można było sprawdzić, czy dana strona posiada certyfikat SSL. Sprawdzenie czy strona jest zabezpieczona jest bardzo proste. Przede wszystkim strony z wdrożonym certyfikatem SSL posiadają symbol zamkniętej kłódki.

Klikając w kłódkę można sprawdzić szczegółowe informacje dotyczące wystawionego certyfikatu, w tym datę jego ważności.

certyfikat SSL

W przypadku stron niezabezpieczonych certyfikatem SSL w pasku adresu przeglądarki internetowej widnieje informacja, że strona jest niezabezpieczona:

brak certyfikatu ssl

Druga kwestia to HTTPS. Strony z wdrożonym certyfikatem SSL posiadają w adresie przedrostek https://, natomiast serwisy bez certyfikatu http:// (bez „s”).

protokół https

Certyfikat SSL a pozycjonowanie

Posiadanie lub nieposiadanie certyfikatu SSL jest jednym z czynników rankingowych wpływających na pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Wyszukiwarka Google promuje bowiem strony, które są bezpieczne dla użytkownika, a jednym z elementów bezpieczeństwa serwisu jest właśnie posiadanie wdrożonego certyfikatu SSL. Jeśli więc nasza konkurencja nie posiada takiego zabezpieczenia, a my wdrożymy protokół HTTPS, możemy wówczas zyskać pewną przewagę.

Certyfikat SSL – definicja

SSL (Secure Sockets Layer) to protokół sieciowy, który służy do szyfrowania danych w internecie i zagwarantowania bezpieczeństwa przesyłania danych internetowych. SSL pozwala na nawiązywanie bezpiecznych połączeń między przeglądarką a stroną internetową odwiedzaną przez użytkownika, a konkretnie serwerem, na którym znajduje się strona. Wdrożenie na stronie certyfikatu SSL sprawia, że dane transmitowane pomiędzy przeglądarką a stroną są szyfrowane. Komunikacja staje się w ten sposób poufna. Protokół Secure Sockets Layer powinno się stosować przede wszystkim na stronach, które gromadzą i przetwarzają poufne dane użytkowników, takie jak na przykład dane teleadresowe, numery kart płatniczych, numery kont bankowych, dane logowania. Certyfikat SSL to podstawa w przypadku sklepów internetowych, bankowości elektronicznej czy platform aukcyjnych. Obecnie stał się on jednak standardem bezpieczeństwa na wszystkich stronach internetowych, także tych, które nie gromadzą poufnych danych użytkowników.

Certyfikat SSL to podstawa

Certyfikat SSL to dzisiaj standard, którego wdrożenie niesie za sobą wiele korzyści. Z jednej strony zapewnia bezpieczeństwo korzystania z serwisu i wpływa na wzrost zaufania do strony i jej właściciela. Z drugiej jest czynnikiem, który pozwala osiągnąć wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

Ocena strony: 4.9/5 - (11 głosów)
Tomasz Górniak

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?