Google Tag Manager poradnik

Spis treści

Google Tag Manager – co to jest i dlaczego warto z niego korzystać?

Marketing internetowy opiera się w głównej mierze o dane. Aby móc optymalizować lub wdrażać nowe rzeczy na swojej stronie internetowej, warto opierać się o twarde dane. W pierwszej kolejności należy zebrać takie dane ze swojej strony za pomocą specjalistycznych narzędzi.

Najbardziej popularne narzędzia, które służą do zbierania danych ze strony to Google Analitycs oraz Google Search Console. Narzędzia te udostępniane są przez Google za darmo. Można je wdrożyć w bardzo prosty sposób na każdej stronie internetowej. Oprócz dwóch wymienionych powyżej narzędzi Google udostępnia również inne, znacznie bardziej rozbudowane, czyli Google Tag Manager.

Dzięki tego typu narzędziom działania związane z pozycjonowaniem stron czy kampaniami Google Ads są o wiele lepiej dopasowane i skuteczne. Warto zatem zapoznać się z możliwościami, jakie daję dam manager tagów od Google.

Czym jest Google Tag Manager (GTM)?

Google Tag Manager jest darmowym narzędziem stworzonym przez Google do zarządzania oraz wdrażania tagów marketingowych na stronie internetowej. Dzięki tej usłudze możesz mierzyć na swojej stronie praktycznie wszystko.

Na pierwszy rzut oka, narzędzie to wydaję się bardzo rozbudowane i skomplikowane, jednak po zapoznaniu się z całym mechanizmem działania GTM, wszystko stanie się jasne.

Czym są Tagi?

Tagi w GTM to krótkie fragmenty kodu, które są wdrażane na stronie. Dzięki tagom możesz gromadzić wiele ciekawych informacji na temat swojej strony. Najczęściej wdrażanymi tagami na stronach są:

  • Facebook Pixel,
  • Google Analytics,
  • Tag do remarketingu,
  • Tag do śledzenia konwersji Google Ads.

 

Wszystkie tagi, które są umieszczone na stronie są wczytywane a co za tym idzie uruchamiane wraz z całą stroną internetową.

Jeśli tag jest ustawiony tak, aby włączał się dopiero gdy jakieś zdarzenie będzie miało miejsce, to wtedy zostanie uruchomiony. Tego typu opcje dla tagów można ustawić w usłudze tag managera.

Jak jest zbudowany Google Tag Manager?

W dużym skrócie GTM składa się z kilku elementów. Poniżej możesz zobaczyć, jakie to elementy oraz ich krótkie definicje.

Kontenery

Gdy zaczynasz pracę z GTM, pierwszą czynnością, jaką powinieneś zrobić jest utworzenie nowego kontenera. Z reguły, jeden kontener jest przypisany do jednej witryny internetowej. Po utworzeniu kontenera, dostaniesz kod, który należy wdrożyć na swojej stronie. Dany kod źródłowy musisz wdrożyć w taki sposób, aby był widoczny na każdej podstronie witryny. W dużym uproszczeniu, kontener, który jest przypisany do strony zawiera wszystkie kody (tagi) śledzące, które są używane na danej stronie.

Tagi

Definicja tagów została podana powyżej. Dla przypomnienia tagi to małe fragmentu kodu uruchamiane na stronie.

Reguły

Reguły w usłudze tag managera służą do przechwytywania zdarzeń. Np. gdy użytkownik kliknie dany link, do którego przypisany jest odpowiedni tag.

Zmienne

Są to wartości, które mają za zadanie definiować, w którym momencie tag zostanie uruchomiony.

Poniżej przedstawiamy strukturę konta w GTM

GTM diagram

Działanie Google Tag Managera – jak zacząć?

Aby rozpocząć pracę z Google Tag Managerem, należy przejść na stronę usługi: https://marketingplatform.google.com/about/tag-manager/.

Należy zarejestrować nowe konto, do tego będzie potrzebne konto e-mail w usłudze Google – Gmail.

Po przejściu przez rejestrację ukaże nam się ekran, gdzie będziemy mogli założyć swoje pierwsze konto w GTM. Uzupełniamy wszystkie wymagane pola, czyli wpisujemy nazwę konta, kraj oraz adres strony, do której chcemy przypisać nasze konto.

Dodatkowo wybieramy platformę, czyli czy chcemy uruchomić tag managera na stronie, czy w aplikacji mobilnej, czy może w usłudze AMP.

Google Tag Manager ustawienia
Google Tag Manager ustawienia

Po przejściu tego kroku uzyskasz fragment kodu, który należy dodać do strony internetowej. Otrzymane kody należy wdrożyć pod znacznikiem <body> na stronie oraz w sekcji <head>.

Jeśli nigdy tego nie robiłeś, warto w tym kroku poprosić o pomoc kogoś doświadczonego, np. osoby, która tworzyła daną stronę internetową.

Po przejściu tego kroku powinien ukazać się panel główny GTM

Google Tag Manager ustawienia

Tworzenie nowych tagów na stronie

Aby utworzyć swój pierwszy tag na stronie należy przejść do zakładki Add a new tag

Google Tag Manager tworzenie nowych tagów

Następnie pojawi nam się okno, gdzie możemy nadać nazwę nowemu tagowi, ustalić, jaki rodzaj tagu chcemy użyć oraz dodać do tagu triggery

Google Tag Manager tworzenie nowych tagów

Po kliknięciu opcji wyboru typu tagu, z prawej strony ekranu pojawi nam się lista tagów, jakie możemy wybrać.

Google Tag Manager tworzenie nowych tagów

Po wybraniu odpowiedniego dla nas tagu przechodzimy do konfiguracji

Google Tag Manager tworzenie nowych tagów

Aby dodawać nowe tagi na stronie, przechodzimy w taki sam sposób całą ścieżkę.

Jeżeli nie wiemy co wpisać w danym polu, zawsze możesz posiłkować się dokumentacją przygotowaną przez Google. Znajdziesz ją pod adresem: https://support.google.com/tagmanager

Zalety i wady korzystania z GTM

Tag manager jak każde inne narzędzie posiada swoje wady i zalety. Poniżej przedstawiamy kilka istotnych wad i zalet tego narzędzia.

Zalety korzystania z Google Tag Managera

  • Po pierwsze, dzięki usłudze Google Tag Manager możesz dopasować do swoich wymagań dane, które zostają wysyłane do konta Google Analytics.
  • W usłudze tag manager możesz również śledzić wiele różnego rodzaju zdarzeń, jak np. klikanie przycisków, klikanie w linki, pobieranie plików ze strony itd. Możliwości jest wiele, dlatego jest to tak pomocne narzędzie.
  • Do korzystania z podstawowych tagów, niepotrzebna jest wiedza programistyczna.
  • Jest to darmowe narzędzie.
  • Jeżeli chcesz dopasować GTM do swoich potrzeb, jest możliwość korzystania z API tag managera.
  • Szybkość działania – tagi w GTM ładowane są asynchronicznie, co zdecydowanie przyspiesza ich działanie. Dzięki temu część strony, która jest widoczna dla użytkownika, nie jest spowolniona.
  • Możliwość korzystania w witrynach oraz w aplikacjach mobilnych – GTM jest narzędziem przeznaczonym zarówno do stron internetowych oraz do aplikacji mobilnych.

 

Wady usługi Google Tag Manager

Przy korzystaniu z tej usługi od Google, musisz posiadać przynajmniej podstawowe umiejętności techniczne, nawet do podstawowej konfiguracji narzędzia. Oczywiście, w razie problemów zawsze można się posłużyć dokumentacją od Google.

Jeżeli zdecydujesz się na samodzielną konfigurację i ustawienie tagów na stronie, warto mieć świadomość, że będzie to duża inwestycja czasu. Jeżeli nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia ze wdrażaniem GTM, warto zarezerwować trochę czasu. Dodatkowo, jeśli będziesz chciał skonfigurować bardziej zaawansowane tagi, będzie potrzebna pomoc programisty.

Google Tag Manager – podsumowanie

Korzystanie z usługi Google tag managera ma o wiele więcej zalet niż wad. Dzięki temu narzędziu możesz w prosty i wygodny sposób zarządzać tagami swojej witryny. Wdrożenie tagów przyniesie Ci oraz osobom, które pracują nad marketingiem strony wiele przydatnych danych do analizy.

Dodatkowo jest to narzędzie bardzo wygodne i proste w obsłudze. W jednym miejscu możesz zarządzać wszystkimi tagami, które są umieszczone na stronie lub w aplikacji mobilnej. Dlatego też, gorąco rekomenduję używania na co dzień Google Tag Managera.

Ocena strony: 4.9/5 - (19 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza