Google Adwords Zakupy – wskazówki i informacje

Spis treści

Google Ads Zakupy – wskazówki i informacje

Handel w Internecie stale zyskuje na znaczeniu. Postęp technologiczny i regulacje prawne, takie jak ograniczenie handlu w niedziele, otwierają nowe możliwości dla sklepów internetowych. W celu uzyskania najlepszych efektów warto stosować sprawdzone rodzaje reklam. Jedną z najskuteczniejszych form promocji są reklamy produktowe w Google Ads. Reklamy te wyświetlają się na górze lub po prawej stronie wyników wyszukiwania Google i zawierają zdjęcie, nazwę, cenę produktu oraz domenę sprzedawcy.

Reklamy produktowe łączą w sobie ogromny zasięg (ponad 90% polskich internautów korzysta z Google) i dopasowanie wyświetlanego produktu do zapytania użytkownika (intencji zakupowej). Daje to wielką przewagę nad tradycyjnym modelem reklam (np. w TV), w którym reklamy były kierowane też do odbiorców niekoniecznie zainteresowanych danym produktem. Co więcej, dzięki danym z systemu reklamowego Google Ads i narzędzia Google Analytics możliwe jest dokładne mierzenie skuteczności działań reklamowych. Można sprawdzić, np. ile kliknięć uzyskał dany produkt, jaki był koszt tych kliknięć, oraz jaka była wartość sprzedaży pozyskanej z reklam Google.

Jak uruchomić reklamy produktowe Google?

W celu uruchomienia reklam produktowych należy utworzyć konto Google Merchant Center – Konto Google Merchant należy skonfigurować, wypełniając informacje o firmie i witrynie. URL witryny dodatkowo należy zweryfikować i zarezerwować (dany URL może być przypisany tylko do 1 konta Merchant). Są 4 sposoby weryfikacji URL (wystarczy jeden z nich) – przez Google Analytics, Tag Manager, przesłanie pliku HTML lub zamieszczenie tagu HTML na stronie głównej.

Do uruchomienia reklam potrzebny jest także plik produktowy (data feed), który zawiera odpowiednio sformatowane dane o produktach – zobacz specyfikację danych oraz przykładowe pliki.

Produkty w feedzie powinny mieć przypisane co najmniej następujące atrybuty:

  • id [identyfikator]
  • title [tytuł]
  • description [opis]
  • link [link]
  • image_link [link_do_zdjęcia]
  • availability [dostepność]
  • price [cena]
  • brand [marka]
  • gtin [gtin] LUB mpn [mpn]
  • condition [stan]

 

Dla małych sklepów lub niedużych kampanii (do ok. 100 produktów), można w kilka godzin ręcznie przygotować plik produktowy (np. w arkuszu Google). Jednak w przypadku większych sklepów i często zmieniających się produktów, warto zlecić działowi IT przygotowanie feedu w postaci XML (lub txt), który będzie regularnie aktualizowany. Ręczne zarządzanie dużym feedem jest bardzo czasochłonne, a automatyczne aktualizacje feeda – listy produktów i ich parametrów – jak np. cena czy stan dostępności – zapobiegną wyświetlaniu błędnych reklam.

W celu uruchomienia reklam produktowych należy także połączyć konto Ads z Google Merchant Center.

Następnie z poziomu konto Ads należy utworzyć kampanię produktową oraz przyznać odpowiedni budżet, strukturę kampanii (grup reklam i grup produktów) oraz stawki za kliknięcie (CPC), lub docelowy koszt konwersji (CPA) – zależnie od strategii ustalania stawek.

Jak zarządzać kampaniami produktowymi?

Skuteczne zarządzanie kampaniami wymaga mierzenia ich efektów. W tym celu należy zainstalować na witrynie kod Google Analytics – jest to bezpłatne narzędzie, które bada zachowanie użytkowników na stronie.

Google Analytics należy następnie połączyć z kontem Google Ads – https://support.google.com/analytics/answer/1033961?hl=pl – zapewni to przepływ danych między systemem reklamowym Google Ads (który daje informacje o wydatkach i strukturze prowadzonej kampanii), a Google Analytics (który pokazuje, jak użytkownicy korzystają z witryny).

Celem efektywnego zarządzania kampaniami Google Ads należy dodatkowo ustawić mierzenie konwersji (czyli pożądanych zachowań użytkowników na stronie – np. wysłania formularza, albo dokonania zakupu). Dla sklepów internetowych potrzebne jest także śledzenie e-commerce, czyli modułu Google Analytics, który umożliwia gromadzenie i analizowanie danych o zakupach – https://support.google.com/analytics/answer/1009612?hl=pl. Konfiguracja modułu e-commerce zwykle jest dość skomplikowana i najlepiej ją zlecić działowi IT.

Nakład ten zwróci się jednak, ponieważ dostarczy dokładne informacje o tym, jakie produkty się sprzedają, a jakie nie, co pomoże zoptymalizować kampanie (np. poprzez wykluczenie najgorszych produktów i podniesienie stawek dla najlepszych). Dodatkowo dane e-commerce pokażą, jaki jest zwrot z nakładów reklamowych (łączna wartość konwersji/koszt). Jest to szczególnie ważne, gdy sklep sprzedaje produkty o różnej wartości – np. smartfony i etui – tańsze produkty zwykle częściej się sprzedają, ale ich łączną wartość sprzedaży i zwrot z reklam często są niższe.

Optymalizacja kampanii stanowi temat na osobny artykuł, ale można podać kilka ogólnych wskazówek:

  • warto produkty w feedzie podzielić w oparciu o kategorie Google – https://support.google.com/merchants/answer/6324436?hl=pl – pozwoli to pogrupować podobne produkty w strukturze kampanii i łącznie nimi zarządzać – strukturę grup produktów w Google Ads można dzielić na 7 poziomów głębokości (pod)kategorii,
  • skuteczność kampanii mierzymy przede wszystkim wielkością przychodów (łączną wartością konwersji) i zwrotem z nakładów reklamowych – czyli kolumna w Google Ads (łączna wartość konwersji/koszt),
  • możemy mierzyć wyniki i dopasować stawki wg urządzeń – w Polsce często ruch z komputerów (desktop) ma lepsze wyniki sprzedaży niż ruch z urządzeń mobilnych (komórek) – warto odpowiednio dostosować stawki,
  • jeżeli nie mamy silnych ograniczeń budżetowych i logistycznych to najlepiej prowadzić kampanie w trybie 24/7/365 i na terenie całego kraju – dodatkowo możemy w Google Ads ustawić harmonogramy (wg dnia tygodnia i godziny) oraz kierowanie terytorialne,
  • dla nowych produktów warto ustawić na początek testową stawkę (np. 0,50 zł) i po kilku dniach zobaczyć czy się klikają (kolumna udział w wyświetlaniach), a jeśli się klikają, to czy generują sprzedaż,
  • jeśli mamy niską sprzedaż to sprawdźmy ofertę konkurencji (wpisując w Google nazwę produktu i sprawdzając reklamy) – w Polsce konsumenci często kierują się ceną,
  • warto też maksymalnie uprościć proces zakupowy – generalnie im dłuższa droga do dokonania zakupu, tym więcej potencjalnych klientów się zniechęci – warto zbadać zachowanie poszczególnych użytkowników na stronie narzędziami typu Hotjar albo Yandex Metrica.

 

Jeśli interesują Cię profesjonalne i skuteczne kampanie Google Ads napisz do nas!

Ocena strony: 5/5 - (19 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?