Luty 20, 2020

Marketing szeptany na forach – czy się opłaca? Poradnik

Marketing szeptany na forach, czy się opłaca

Marketing szeptany to popularny rodzaj reklamy, polegający na dzieleniu się pozytywnymi opiniami o produktach i usługach, które chcemy wypromować w różnych miejscach w Internecie. W tym celu korzystamy z mediów społecznościowych, komentarzy blogowych oraz forów dyskusyjnych. Są to miejsca, w których możemy podzielić się z innymi użytkownikami opiniami o produktach, a przy odpowiednim podejściu również skłonić ich do dyskusji na temat marki i dalszego rozprowadzania informacji, co oczywiście wzmacnia siłę oddziaływania reklamy. Poza tym, wpisy na forach wykorzystywane są jako jedno ze źródeł pozyskiwania linków w celu wzmocnienia strony firmowej.

W teorii metoda prezentuje się jako stosunkowo łatwa do realizacji i niedroga. Ofert wykonania marketingu szeptanego jest wiele, a cena zlecenia bywa kusząca dla właścicieli firm oraz sklepów. Niestety, efekty taniej realizacji bywają rozczarowujące i stały powodem krytyki ze strony niemałej liczby specjalistów od marketingu i pozycjonowania. Niska cena pozwala na szybką publikację wielu wpisów, ale najczęściej mało wartościowych, rojących się od błędów i otoczonych aurą nieautentyczności. Dokładnie takich, które przychodzą nam na myśl, gdy mówimy o spamie. Czy w związku z tym jest to zła metoda pozyskiwania klientów oraz linków? A może jednak marketing szeptany na forach się opłaca?

Marketing szeptany na forach może się opłacać! Ale nie musi…

Szeptanka może skutecznie promować biznes, ale żeby to osiągnąć trzeba albo zainwestować w to swój własny czas i energię, albo należy zaufać profesjonalistom, którzy co prawda wycenią zlecenie drożej niż większość zleceniobiorców, ale za to wiedzą jak zrobić to poprawnie i umieją wystrzegać się powszechnie popełnianych błędów.

Błędy marketingu szeptanego

Aby skutecznie prowadzić marketing szeptany na forach trzeba unikać przede wszystkim:

    • Pisania opinii w ewidentnie nienaturalny sposób – przesadne chwalenie produktu, wskazywanie na jego cechy, na które przeciętny użytkownik nie zwróciłby uwagi, brak konkretów, który bije po oczach w opiniach typu “Sprawdźcie fajne koszulki na stronie xyx.pl”, niezgodność opisu z prawdą.
    • Duplikowania treści – powtarzające się w różnych miejscach w sieci identyczne opinie są dowodem dla innych, że nasze wypowiedzi to jedynie ukryta reklama, a co więcej – ukryta marnie. Dla kogoś kto spotkał identyczną opinię w dwóch różnych miejscach, jest ona bezwartościowa, a zamiast pozytywnego odbioru marki, może poczuć się przez nią oszukiwany i na stałe zniechęcić.
    • Publikowania opinii bez zwracania uwagi na profil tematyczny forum – chociaż niektórym mogłoby się wydawać, że warto wykorzystać każde dostępne miejsce na umieszczenie opinii z linkiem do produktu, nie jest to prawdą. Pisanie o ofercie sukienek na forum motocyklowym naprawdę nie ma sensu.
    • Dodawania opinii z kont bez historii – aby marketing szeptany na forach był przekonujący, konto służące do publikacji szeptanki powinno posiadać już historię wypełnioną wypowiedziami niezwiązanymi z reklamą, a dane użytkownika powinny być uzupełnione. Takie zabiegi uwiarygodniają profil i pomagają zdobyć zaufanie pozostałych forumowiczów, a także moderatorów.
    • Nienaturalnego linkowania – linkowanie na anchor tekst nie jest typowym sposobem linkowania na forum. Standardowy użytkownik, jeżeli już dodaje link na forum to zazwyczaj w postaci czystego adresu url. Linki na konkretnych frazach od razu budzą wątpliwość co do autentyczności i wskazują na celową manipulację w profilu linkowania konkretnej strony.

błędy marketingu szeptanego na forachbłędy marketingu szeptanego na forach

Co możesz zyskać?

Wiarygodny marketing szeptany na forach może być opłacalny. Jeżeli publikowane opinie prezentują się autentycznie i opisują produkt zgodnie z prawdą, mogą mieć realny wpływ na zapisanie się marki w świadomości użytkownika, jej pozytywny odbiór, a także decyzje zakupowe. Przemyślana i zgrabnie ujęta opinia ma szansę pomóc potencjalnemu klientowi rozstrzygnąć wątpliwości co do produktu czy usługi, a u kogoś nieznaznajomionego z marką może rozbudzić chęć posiadania produktu lub skorzystania z usługi, które chcemy wypromować.

Możliwość pozyskania linku z opinii to kolejny dobry powód, aby docenić marketing szeptany. Najcenniejsze do zdobycia są linki dofollow, które przekazują moc linkowanej domenie, a w przypadku firm mało konkurencyjnych i lokalnych mogą mieć spory wpływ na pozycjonowanie. Także przedstawiciele bardziej konkurencyjnych branż nie powinni bagatelizować tej metody pozyskiwania linków, ponieważ pomaga ona dywersyfikować profil linkowania, a tym samym wpływać pozytywnie na ocenę jego naturalności przez Google. W przypadku, gdy chcemy osiągnąć zróżnicowany profil linkowania, nawet pozornie nieznaczące linki nofollow, które często pojawiają się na forach mogą okazać się pożyteczne.