Pozycjonowanie HOTELI – jak dobrze wykorzystać SEO? | 1stplace.pl

Spis treści

Pozycjonowanie hoteli – jak dobrze wykorzystać SEO?

W wyszukiwarce Google branża hotelarska ostatnimi czasy nie ma lekko. Ze względu na to, że agregatory ofert takie jak Booking.com czy Kayak.pl przejmują coraz więcej powierzchni wyników organicznych, pozycjonowanie stron hotelarskich wchodzi na wyższy poziom – staje się trudniejsze, a przy tym droższe. Przy zachowaniu odpowiednich praktyk można stanąć na przekór konkurencji. Należy to zrobić jednak jak najszybciej, zanim bookingi całkowicie przejmą kontrolę i pozycje będą znacznie cięższe do osiągnięcia.

Dlaczego bookingi są problemem dla firmowych stron hoteli?Booking-Logo-

W największych miastach Polski takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław w wynikach wyszukiwania zobaczymy, że 70-90% miejsc jest zarezerwowanych właśnie dla katalogów ofert. W mniejszych miastach sytuacja procentowo wygląda nieco lepiej (ale tylko trochę:) ). To co decyduje o tym zjawisku to często czynniki nieosiągalne dla zwykłych stron: bardzo duże nasycenie ofertami, bogate linkowanie wewnętrzne, miliony linków przychodzących, optymalizacja, czas spędzony na stronie oraz wiele innych rzeczy. Wszystko to sprawia, że Google chętnie eksponuje właśnie te serwisy. Tak samo jest z wynikami sponsorowanymi – bookingi mają zazwyczaj większe budżety.

Jak podróżujący szukają zakwaterowania?

W 2019 roku już ponad 60% ludzi na świecie korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania internetu. W Polsce jest podobnie. Wyszukiwane są najczęściej hasła zawierające hotel + lokalizację (np. hotel Warszawa). Frazy Long tail’owe również mają zastosowanie wśród użytkowników np. hotel Poznań stary rynek, hotel Warszawa pokoje dla niepalących. Kolejną rzeczą to wyszukiwania głosowe. W wielu źródłach można znaleźć dane o tym, że do 2020 roku wyszukiwania głosowe będą stanowiły ponad 30% wszystkich wyszukiwań (Forbes.com). To trend, który w wielu przypadkach ułatwia życie i który według mnie należy wykorzystywać. Na koniec chciałem wspomnieć o dosyć oczywistym fakcie: różne języki. Niektóre Państwa mają swoje własne wyszukiwarki a klienci zapewne nie są jedynie z Polski.

Podsumowując:

– Wyszukiwania na urządzeniach mobilnych

– Wyszukiwania typu: hotel + lokalizacja (lub bardziej rozbudowane).

– Używane różne języki

– Coraz popularniejsze wyszukiwanie głosowe

Elementy, na które warto zwrócić uwagę podczas pozycjonowania stron hotelowych

1. Dobór odpowiednich słów kluczowych

W wyszukiwarce internetowej są wpisywane słowa kluczowe, które później dopasowywane są do najlepszych stron odpowiadających na intencje użytkownika. To właśnie dzięki nim nasz serwis jest widoczny w wynikach wyszukiwania. Dlatego należy na sam początek określić jakie frazy najlepiej określają nasz hotel i jak ludzie go postrzegają a także jego lokalizację oraz cechy. Zastanówmy się nad tym, do jakich klientów kierowane są nasze usługi, jakiego rodzaju pokojami dysponujemy, na jakim obszarze działamy, a także co jesteśmy w stanie (poza noclegiem) zaoferować gościom.

Możliwości jest naprawdę dużo. Za pomocą wielu narzędzi możemy szybko sprawdzić jakie frazy mają największy potencjał, jaki mają wolumen wyszukiwania oraz trudność słowa. Wiele dobrych narzędzi jest niestety płatnych, ale często są oferowane kilku(nasto) dniowe okresy próbne. Z darmowych opcji polecam Planer słów kluczowych od Google.

Do określenia słów przydaje się również sama wyszukiwarka, która podpowiada najpopularniejsze słowa kluczowe:

google-search-hotel

Analiza słów kluczowych pozwala na określenie naszej najbliższej konkurencji. Nie starajmy się wybierać ogólnych fraz, które często mają większą liczbę wyszukiwań niż frazy niszowe, natomiast będą znacznie trudniejsze do pozycjonowania oraz koszt będzie nieporównywalnie większy.

2. Projekt strony oparty na doświadczeniach użytkownika (UX)

User eXperience design to projektowanie doświadczeń użytkownika. W dobie dzisiejszego internetu użytkownicy stawiają nowe wymagania wobec projektantów i stron www. W architekturze informacji dla stron hotelowych powinny znaleźć się takie informacje jak lokalizacja, cena i termin. W związku z tym rezerwacja pokoju w hotelu powinna być bardzo łatwo dostępna i czytelna. Zawsze powinniśmy się kierować tym, że ludzie będąc na stronie nie lubią zbyt długo myśleć w poszukiwaniu ważnych informacji więc wszystko musi być przejrzyste i łatwo dostępne. Dobrym sposobem jest umieszczenie rezerwacji na samej górze strony, bez konieczności przewijania strony (tzw. above the fold). Menu nawigacyjne powinno zawierać tylko najważniejsze strony, zaś tekst na stronie musi być czytelny. Pośrednio ma to też wpływ na pozycjonowanie, ponieważ dobrze zaprojektowana strona wpływa na zaangażowanie ludzi (czas na stronie, przekliki). Google docenia takie strony.

Kolejną ważną rzeczą w kontekście UX to responsywność, czyli dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Ten punkt raczej nie powinien nikogo dziwić.  W Polsce zdecydowanie zdominowały rynek, natomiast na świecie prawie połowa to użytkownicy mobile.

W przypadku hoteli warto zamieszczać jak najwięcej estetycznych zdjęć, które pomogą potencjalnemu klientowi w podjęciu decyzji – zdjęcia pokoi, budynku, obiektów przy hotelu, okolicę. W kolejnym punkcie omówię optymalizację zdjęć, ponieważ mogą dosyć sporo ważyć a przez to ładowanie strony jest dłuższe. Tego chcemy uniknąć.

3. Optymalizacja strony pod kątem SEO

Wytyczne dla webmasterów mówią o tym jak strona powinna być zoptymalizowana jeśli chce znaleźć się na najwyższych pozycjach. Nawet sama optymalizacja strony daje w niektórych przypadkach bardzo dobre rezultaty. Koniecznie trzeba ją wykonać.

  • Meta title – jeden z najważniejszych czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Widoczny w pasku przeglądarki tytuł strony musi być dobrze zoptymalizowany ale nie zaspamowany i za długi. Nie dodajmy wielu tych samych słów kluczowych, a na początku umieszczajmy najważniejsze (i z reguły trudniejsze) frazy. Zwróć uwagę na długość tytułu. Ważne żeby nie przekraczał 65 znaków ze spacjami. Reszta będzie niewidoczna w wynikach wyszukiwania.

meta-title

  • Meta description – to fragment kodu strony internetowej dostarczający zarówno użytkownikowi oraz robotom wyszukiwarki informacje o zawartości danej podstrony. Pośrednio ma wpływ na pozycjonowanie, ponieważ wpływa na kllikalność użytkowników co powoduje zwiększenie się wskaźniak CTR

meta-description

  • Adresy URL – stosujmy przyjazne adresy URL, które są atrakcyjniejsze zarówno dla człowieka jak i robota indeksującego. Łatwiej je zapamiętać i są bardziej zrozumiałe. Zwykłe cyfry i znaki specjalne w adresie nic nie mówią, dlatego starajmy się aby jak najlepiej opisywały stronę do której prowadzą. Poza tym szansa, że ktoś udostępni link w social media jest większa.

 

  • Optymalizacja zdjęć – w przypadku hoteli to ważny punkt. Dobrej jakości zdjęcia potrafią dużo ważyć, co wpływa na szybkość ładowania strony. Chyba nie chcemy tracić użytkowników ponieważ ładowanie było zbyt długie, prawda? Do optymalizacji zdjęć polecam jedno z lepszych narzędzi jakie widziałem i które czyni cuda: https://tinyjpg.com/. Koniecznie dodawajmy do zdjęć atrybuty ALT, które informują roboty o tym co znajduje się na zdjęciu. Warto zamieszczać w tym atrybucie słowa kluczowe. Dzięki temu mamy szanse pojawić się w wyszukiwarce grafik a stamtąd też możemy mieć ruch na stronie.

tinyjpg

  • Optymalizacja treści – wyszukiwarka Google to wyszukiwarka treści. Starajmy się umieszczać jak najwięcej tekstu na stronie: zadbajmy o jego długość, formatowanie, umieszczajmy wybrane słowa kluczowe, które najlepiej odpowiadają stronie na której się znajduje.Unikajmy nieoryginalnych treści i sami dbajmy o to żeby nikt nam ich nie podkradał.

4. Wizytówka i Google Maps

wizytowka-google-moja-firma

Nie wyobrażam sobie, żeby hotel nie był obecny w Google Maps. Większość z nas korzysta z map w celu dotarcia do konkretnego miejsca czy po prostu wyszukaniu informacji. Google w ostatnim czasie bardzo rozbudował opcję wyszukiwania hoteli. Możemy teraz filtrować po cenie, ilości gości, terminu a także sortować po ocenie. Dzięki temu można łatwiej sprostać oczekiwaniom klientów. Założenie wizytówki jest bezpłatne i jest łatwe w konfiguracji.

Gdy już założymy wizytówkę zadbajmy o jak najlepsze oceny oraz komentarze, ponieważ mogą wpłynąć na pozycję hotelu w mapach.

5. Fragmenty rozszerzone

Fragmenty rozszerzone (ang. rich snippets) zwane też danymi strukturalnymi są przydatne, zwłaszcza dla hoteli. Dzięki nim w wynikach wyszukiwania mogą pojawić się nowe informacje odnośnie strony na której się znajduje: ceny za pokoje, ocenę (w postaci wyświetlanych gwiazdek) i wiele wiele innych elementów.

Implementacja kodu nie jest specjalnie trudna, wymaga pewnej ingerencji w kod HTML. Niestety czas na wyświetlenie takich danych to nawet kilka tygodni. Warto je jednak stosować ponieważ poprawiają ogólny widok strony w wynikach co jednocześnie poprawia CTR.

rich-snippets

Więcej o rich snippets: https://developers.google.com/search/docs/guides/mark-up-content

6. Wersja językowa strony

Zazwyczaj do hoteli przyjeżdżają także osoby z różnych stron świata. Zdecydowanie tacy klienci będą bardzo zadowoleni jeśli witryna hotelu będzie chociażby w języku angielskim, który jest najpopularniejszym językiem i z pewnością każda osoba nawet w małym stopniu się odnajdzie… Wariant z nowym językiem jest więc koniecznością, który podkreśla dbałość o klienta.

b5c71038004_polska_jezyk

Pamiętajmy o tym, że każda wersja językowa musi mieć zdefiniowany atrybut hreflang. Informujemy w ten sposób roboty, że strona posiada różne wersje językowe. Standardowo umieszczamy go w sekcji <head></head>.

hreflang

Przykład wdrożenia atrybutu hreflang

7. Pozyskiwanie linków zewnętrznych

To jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Pozycjonowanie hoteli nie może się obejść bez linków dlatego powinniśmy starać się o ciągłe ich pozyskiwanie. Najlepiej jeśli linki będą pochodziły z tematycznych stron bo takie dają zdecydowanie najlepsze efekty i zwiększają autorytet domeny. Do witryny hotelu mogą prowadzić linki na przykład z katalogów ofert hoteli czy portali i for turystycznych a także blogów tematycznych.

Podsumowanie

Pozycjonowanie hoteli tak jak w przypadku innych stron wymaga odpowiedniej uwagi i działań. Trzeba uzbroić się w cierpliwość i nie oczekiwać wyniku od razu. Stała obserwacja witryny, poszukiwanie nowych i ciekawych rozwiązań oraz dbanie o najmniejsze detale mogą znacząco wpłynąć na końcowy rezultat. W przypadku SEO warto połączyć siły z płatnymi wynikami wyszukiwania aby efekty były jeszcze większe.

Ocena strony: 4.9/5 - (16 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?