Pozycjonowanie stron – poradnik

Spis treści

Pozycjonowanie stron – poradnik

Pozycjonowanie stron internetowych to jeden ze sposobów promocji naszych produktów czy usług. Niezależnie od tego czy jest to mały czy duży biznes pozycjonowanie strony może przynieść szereg korzyści: zwiększony ruch na stronie, pozyskanie klientów lokalnych, pozycję lidera branży w wyszukiwarce  i wiele więcej.

Odpowiednie przygotowanie i wdrożenie podstawowych elementów SEO już na początku powinno przynieść widoczne efekty w postaci widoczności w wynikach wyszukiwania. W internecie można znaleźć mnóstwo artykułów poradnikowych – również na naszym blogu SEO, jednak ich mnogość może być przytłaczająca, dlatego opisujemy najważniejsze elementy na które warto zwrócić uwagę.

Zacznijmy od początku – czym jest pozycjonowanie?

Najprostsza definicja pozycjonowania stron mówi, że jest to manipulacja wynikami wyszukiwania w celu uzyskania lepszej pozycji na dana frazę dla konkretnej strony. Oczywiście mowa tu o bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

ile-procentowo-w-google-jest-klikniec-na-poszczegolne-pozycje-wyszukiwan-w-Top-10

Wszystkie zmiany jakie wprowadzamy mają za zadanie spowodować, że strona na daną frazę znajdzie się na wyższych pozycjach. W organicznych wynikach wyszukiwania, z reguły, najwięcej kliknięć agregują strony na pierwszych 3 pozycjach.

Poradnik SEO – wskazówki i ważne informacje

  • Trzeba pamiętać o jednej ważnej rzeczy – pozycjonowanie to długoterminowy proces i nie da się popularnej frazy wypromować w ciągu 3 miesięcy na domenie bez większej historii. Takie słowa kluczowe cechują się dużą konkurencyjnością. Nikt nie jest w stanie zagwarantować określonej pozycji w określonym czasie, ponieważ tak naprawdę nie mamy kontroli nad algorytmem, który bardzo często się zmienia, waga czynników się zmienia, dochodzą nowe funkcjonalności.
  • Pozycjonowanie strony internetowej to proces ciągły i nie można zaprzestać działań po uzyskaniu satysfakcjonujących efektów. Konkurencja zapewne również prowadzi działania SEO na słowa kluczowe, które są dla Ciebie ważne. Zwiększanie wartości strony, poprzez prowadzenia działań powinno przebiegać na bieżąco.
  • Podstawowych elementów wpływających na pozycjonowanie warto się nauczyć, aby mieć świadomość podejmowanych działań przez osoby lub firmy, które to dla nas wykonują. Dzięki temu będziemy mogli lepiej kontrolować podejmowane kroki.
  • Działania dokonywane w celu pozycjonowania trzeba testować i ciągle sprawdzać, aby przy negatywnych efektach można było je potem skorygować.
  • Skup się na użytkownikach i twórz wartościowe treści. Nie kopiuj treści z internetu i staraj się tworzyć wartość dla użytkowników – w końcu to oni ostatecznie są Twoimi odbiorcami. Systematyczne aktualizowane treści na pewno zostaną docenione przez wyszukiwarkę Google.

 

Które pozycjonowanie będzie dla mnie lepsze – lokalne, ogólnopolskie czy za granicą ?

Na samym początku musimy określić na jakim obszarze chcemy promować naszą stronę w wynikach wyszukiwania.

poradnik lokalnego seo

Jeśli posiadamy firmę lokalną taką jak restauracja czy hotel (sprawdź na blogu: pozycjonowanie hoteli) to w większości przypadków nie chcemy dotrzeć do wszystkich użytkowników, a tylko do tych, którzy szukają produktów lub usług w określonym miejscu czy obszarze. Optymalizacja strony pod wyszukiwanie lokalne pozwoli dotrzeć do wartościowych użytkowników i zredukować koszty pozyskania klienta. W przypadku wyszukiwań lokalnych bardzo ważna jest optymalizacja wizytówki Google Moja Firma. Dzięki temu będziemy mogli być wyżej na zapytania w wynikach Google Maps. Jeśli nie masz wizytówki, koniecznie ją załóż!

Pozycjonowanie za granicą wymaga poświęcenia uwagi podobnym aspektom jak w przypadku pozycjonowaniea ogólnopolskiego. Należy mieć jednak świadomość, że specyfika rynku zagranicznego może być znacząco odmienna. Nie wspominając o języku, który także w różnych regionach danego Państwa może się różnić. Skuteczne pozycjonowanie stron WWW za granicą zależy również od domeny jaką mamy. Domeny krajowe typu .PL, .DE czy .ES nie będą się dobrze pozycjonowały w Czechach. Trzeba mieć to na uwadze.

Źródło: 408-marketing.com

Wybór wartościowych słów kluczowych

Gdy mamy już domenę i wiemy co chcemy promować, warto określić słowa kluczowe, które pasują do prowadzonej działalności. Dobór wartościowych słów kluczowych jest bardzo ważny, ponieważ pomoże nam to zrozumieć czego tak naprawdę ludzie szukają. Dzięki tej wiedzy będziemy mogli optymalizować stronę pod konkretne zapytania, które pomogą dotrzeć do użytkowników i potencjalnych klientów.

Jak znaleźć odpowiednie frazy dla mojej strony?

Jeśli nasza strona internetowa jest dostępna w internecie od jakiegoś czasu i posiada treści możemy sprawdzić na które frazy się aktualnie wyświetla.

Dostępnych narzędzi do analizy strony pod tym kątem jest całkiem sporo. Niestety w większości są to narzędzia płatne, ale oferujące dużo innych możliwości (jak np. pełna historia pozycji). Darmowym narzędziem, które na początku będzie w stanie sprostać zadaniu jest Ubersuggest. Wystarczy wpisać nazwę domeny oraz wybrać język.

Narzędzie w darmowej wersji pokaże 10 słów kluczowych, ilość wyszukiwań a także pozycję strony na daną frazę. Ubersuggest pokaże również twoją najbliższą konkurencję.

ubersuggest - znajdź słowa kluczowe

Kolejnym narzędziem jest planer słów kluczowych od samego Google. Można się do niego dostać jeśli skonfigurujemy kampanię reklamową. Dzięki niemu poznasz frazy, na jakie warto się pozycjonować. Najważniejsze dane, które podaje narzędzie to miesięczna liczba wyszukiwań dla każdego zapytania w wyszukiwarce Google.

planer-google-ads

Warto jednak wiedzieć, że Google Ads odróżnia kampanie nieaktywne od aktywnych. Gdy nie ma na koncie żadnej włączonej kampanii to konto jest nieaktywne. W tej sytuacji dane planera słów kluczowych będą ograniczone. Liczba wyszukiwań będzie podawana w widełkach.

Wystarczy wydać kilka złotych na kampanię by całkowicie odblokować potencjał narzędzia.

Poradnik pozycjonowania stron dla początkujących – praktyczne zastosowanie

SEO OFF-SITE

offsite-offpage

Działania off-site skupiają się głównie na pozyskiwaniu linków do naszej strony. To jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania. O zdobytych linkach można pomyśleć jak o oddaniu głosu na jakąś osobę. Linki jako mocny czynnik rankingowy powinny być sukcesywnie pozyskiwane z wartościowych i tematycznych stron. Dzięki temu strona zacznie nabierać autorytetu i wyszukiwarka Google będzie lepiej eksponowała nasze treści w wynikach wyszukiwania.

Najbezpieczniejszą strategią jest po prostu tworzenie bardzo dobrych treści, które użytkownicy będą sami linkować. Innym sposobem na pozyskanie dobrych linków jest współpraca z blogerami, właścicielami stron będących w branży. Dla stron lokalnych przydać się mogą linki z dobrych katalogów.

Trzeba mieć na uwadze, że pozyskiwanie słabej jakości linków może zostać ukarane przez algorytm o nazwie Pingwin. Jest to algorytm utworzony przez Google, który ma za zadanie walczyć ze zaspamowanymi stronami, które pozyskiwały słabej jakości linki w bardzo dużych ilościach. Algorytm działa w czasie rzeczywistym, więc na szczęście jeśli wyprzemy się wszystkich wadliwych linków to będziemy mogli uniknąć kary.

dofollow-nofollow SEO

Istnieje jeszcze podział na linki: dofollow oraz nofollow. Wymienione atrybuty są najczęściej stosowanymi atrybutami wchodzące w skład kodu linku w kodzie źródłowym (najczęściej po znaczniku rel=””).  Linki, które w swojej budowie nie posiadają żadnego oznaczenia automatycznie posiadają atrybut DOFOLLOW.

Przykład: <a href=”https://domenaexample.pl” rel=”nofollow”>Sprawdź</a>

Najważniejsze z powyższego podziału jest to, że dofollow przenosi moc na inną stronę a nofollow nie. Każda strona posiada jakiś autorytet w oczach wyszukiwarki a używając atrybutu dofollow sprawiamy, że część autorytetu jest przeniesiona.

Takie linki pozycjonerskie są najbardziej potrzebne. Nie możemy zapominać, że linki nofollow mogą być również przydatne w celu dywersyfikacji profilu linków. Dzięki temu będziemy mogli uniknąć potencjalnej kary od Google za manipulację linkami.

SEO ON-SITE

Optymalizacja strony WWW polega na dostosowaniu kwestii technicznych i wizualnych do wymagań wyszukiwarki. Działania onsite są wykonywane na stronie, a nie poza nią. Utworzenie i wdrożenie odpowiedniej strategii optymalizacji może bardzo łatwo podnieść pozycję słów kluczowych i zwiększyć ilość ruchu na stronie. Poniżej znajdziesz elementy, które możesz a wręcz powinieneś sprawdzić na swojej stronie internetowej.

pozycjonowanie-onsite

Wszystkie elementy, które są poniżej opisane stanowią jedynie ułamek tego na co warto zwrócić uwagę. Bardziej zaawansowane rzeczy wymagają zagłębienia się w dany temat oraz posiadaniu odpowiednich narzędzi. Sprawdź od czego zacząć pozycjonowanie.

Wykonanie optymalnej architektury informacji na stronie

Już na samym początku powinna być przygotowana odpowiednia architektura informacji, czyli podział treści, zasobów i informacji na stronie w celu ustalenia hierarchii ważności podstron. To fundament wszelkich działań SEO. Jeżeli masz już wybrane wartościowe frazy to teraz trzeba zaplanować cały serwis, aby każdemu tematowi (grupie fraz) przydzielić oddzielną podstronę.

Dzięki temu będziemy mogli przekazać wartość strony dla użytkowników i robotów indeksujących w bardziej przystępny sposób.

  • Podstawową rzeczą jest umożliwienie użytkownikom dotarcie do najważniejszych strona przy pomocy jak najmniejszej liczby kliknięć. Mówi się o „zasadzie trzech kliknięć”, ale czasem po prostu nie ma takiej możliwości. Warto się jednak trzymać tej reguły.
  • Na jednej stronie nie powinno być więcej niż 100 odnośników.
  • Nawigacja powinna mieć przejrzystą strukturę, która umożliwi płynny przepływ informacji do najważniejszych kategorii. Warto przygotować wizualizację architektury informacji nawigacji, która ułatwi nam na zrozumienie struktury strony oraz pozwoli na wykonanie ewentualnych poprawek. Do wizualizacji architektury informacji można skorzystać z darmowego narzędzia Draw.io. Jest dosyć przyjazny i łatwy w użyciu.
  • Warto zadbać o przejrzystą nawigację okruszkową (breadcrumbs). Świetnie sprawdza się w sklepach, ale również na blogach gdzie wskazuje w jakiej lokalizacji jesteśmy.
  • Wypełnij strony treściami
  • Wykonaj linkowanie wewnętrzne, które pozwoli dotrzeć do niej.
  • Etykietuj właściwie każdą stronę. Staraj się zamieszczać unikalne tytuły, nagłówki H1, anchory (kotwice) linków wewnętrznych oraz przyjazne adresy URL.
  • Nie zamieszczaj tych samych treści na dwóch różnych stronach. Może to spowodować wewnętrzną duplikację oraz prowadzić do tzw. kanibalizacji.

 źródło: Onely.com

Skrócenie czasu ładowania strony

Wolniejsze strony internetowe powodują, że użytkownik dłużej czeka na wyświetlenie się poszukiwanych przez niego informacji. Jeżeli będzie czekał zbyt długo to najpewniej wyjdzie ze strony i przejdzie do konkurencji.

Ogólny czas ładowania jest bardziej przydatny dla robotów indeksujących, które mają ograniczony crawl budget dla każdej domeny. Zwłaszcza jeśli chodzi o urządzenia mobilne to bardzo ważne.

Dla użytkowników natomiast nie jest ważne w jakim czasie będzie się ładować cała strona. O wiele lepszym wskaźnikiem będzie Contenful Paint czy Time to Interactvie. Pierwszy parametr mówi o ukazaniu się na ekranie najważniejszego elementu na stronie. Na przykład jeśli jest to sprawdzenie pogody to ten parametr może się okazać najprzydatniejszy. Z kolei Time to Interactive jest ważny jeśli użytkownik musi wykonać jakąś akcję na stronie. Może być to wpisanie określonej wartości do wewnętrznej wyszukiwarki.

load-time-gtmetrix

Warto zadbać o te aspekty stosując odpowiednie działania optymalizacyjne czasu ładowania.

Przykładowym narzędziem do analizy czasu ładowania jest GTMetrix.com lub Webpagetest.org (polecam!).

Na naszym blogu można znaleźć poradnik dotyczący optymalizacji czasu w systemie Wordrpress: WordPress – skróć czasu ładowania strony – 12 sposobów

Atrakcyjne meta tagi

Jeżeli mamy już ustalone frazy, które warto pozycjonować możemy ustawić unikalne i atrakcyjne meta tagi. Tytuł strony stanowi ważny czynnik rankingowy i warto się nad nim dłużej pochylić. Opis z kolei nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, natomiast może przyczynić się do kliknięcia i wejścia na stronę.

Dobre praktyki:

  • Unikalność tytułu i opisu – dla każdej strony w obrębie domeny musi być inny
  • Ustaw najważniejszą frazę na początku tytułu
  • Staraj się dodać główną frazę + wezwanie do działania (CTA). Np. Części do BMW – profesjonalne artykuły w hurtowych cenach | Nazwadomeny.pl
  • Tytuł i opis mają ograniczoną ilość miejsca. Skup się bardziej na ilości zajmowanych pikseli niż ilości znaków, ponieważ niektóre litery zajmują więcej miejsca np. I a B. Trzymając się określonych zasad sprawimy, że tytuł i opis będą się wyświetlać prawidłowo.

Sprawdź jak będą wyglądać tytuły i opisy w wynikach wyszukiwania: https://blog.spotibo.com/serp-preview-tool/

Poprawne nagłówki (H1, H2 itd.)

Źródło: Memtor.pl

Jednym z czynników rankingowych są także nagłówki na stronie (od H1 do H6). Najważniejszy jest nagłówek H1, który powinien być unikalny i wskazywać na właściwe słowo kluczowe dotyczące tematyki podstrony.

Warto pamiętać o hierarchii nagłówków w strukturze strony. H1 powinien znajdować się wyżej niż H2.

Należy również pamiętać o umieszczeniu nagłówka H1 jak najwyżej strony, najlepiej w sekcji Above the fold (na ekranie, który widzimy od razu po wejściu na stronę bez konieczności przewijania)

Atrybuty ALT w obrazkach


Do obrazków i zdjęć jakie posiadamy na stronie warto dodawać atrybut ALT wraz ze słowami kluczowymi, które ich dotyczą. Jeżeli obrazek z jakiegoś powodu nie załaduje się poprawnie zostanie wyświetlone właśnie to co zostało wpisane w atrybut ALT.

Słowa kluczowe, które dodamy w atrybucie ALT pomoże nam nie tylko w pozycjonowaniu na daną frazę, ale także pozwoli na wyświetlenie się w Google Grafika.

Przyjazne adresy URL

Przyjazne adresy URL to konieczność. Odpowiednia optymalizacja adresów URL pozwoli zachować semantykę oraz zrozumieć co jest na stronie zanim na nią wejdziesz. Jest to czynnik rankingowy, dlatego warto się nad nim pochylić. Każdy poradnik pozycjonowania strony internetowej przewiduje ten element.

Przyjazny adres URL

unfriendly-url

Nieprzyjazny adres URL

Pamiętaj o tym:

  • Maksymalnie adres URL powinien mieć 140 znaki, ale dbaj o jak najkrótszą długość
  • Zamieszczaj w nim słowa kluczowe, które pomogą wspomogą pozycjonowanie.
  • Zadbaj o unikalność adresów URL.
  • Link musi być tematycznie powiązany ze stroną do której odsyła.

Usuń niedziałające linki

broken-link-404

https://brokenlinkcheck.com/ to narzędzie, w którym możesz sprawdzić czy na twojej stronie znajdują się jakieś niedziałające linki. Niedziałające linki wpływają niekorzystnie na pozycjonowanie oraz pobierają cenny crawl budget.

Jeżeli anchory tych linków posiadają ważne słowa kluczowe to koniecznie je usuń lub wymień na inne.

Sprawdzaj domenę w indeksie Google

liczba wyników wyszukiwania SERP

Prawidłowo powinno być tak, że wszystkie ważne dla na strony powinny być dostępne z poziomu wyników wyszukiwania. Indeks wyszukiwarki internetowej to zbiór wszystkich stron internetowych w danej wyszukiwarce. Te strony zostały zapisane do zasobów wyszukiwarki.

Abyśmy mogli sprawdzić czy i w jaki sposób zostały zapisane strony możemy użyć komendy: SITE:adres-strony-www.

Warto regularnie sprawdzać stan indeksu, ponieważ możemy tam odkryć wiele przydatnych informacji (np.nieprawidłowe tytuły, brak dostępnej strony).

Mapa witryny (sitemap)

mapa-witryny-sitemap

Mapa witryny zawiera (powinna) wszystkie najważniejsze strony w witrynie. Ułatwia indeksację stron, dlatego warto ją wdrożyć. Później należy mapę witryny dodać do pliku robots.txt lub do narzędzia Google Search Console. Mapę swojej strony możesz wygenerować przez narzędzie https://www.xml-sitemaps.com/(do 500 URL).

Prawidłowy plik robots.txt

robots-txt

Sprawdź czy na serwerze w głównym katalogu posiadasz plik robots.txt. W pliku robots możemy wskazać jakie roboty i do jakich konkretnych katalogów mają mieć dostęp. Jest to pierwsza rzecz jaką odwiedzi robot Google, dlatego warto zadbać o poprawną strukturę. Jest to ważne ponieważ nieumiejętne korzystanie z robots.txt może doprowadzić do całkowitej blokady strony dla robotów, co spowoduje spadek pozycji.

Dodaj swoją stronę do Google Search Console

google-search-console-widok

Zajmując się pozycjonowaniem stron internetowych możesz, a wręcz powinieneś korzystać z darmowego narzędzia jakim jest Google Search Console. GSC pozwala na sprawdzenie statusu indeksowania witryn oraz optymalizację widoczności strony.

Znajdziesz tam wszystkie błędy jakie napotkał robot indeksujący – zarówno na stronie jak i w mapie witryny. Można również dodać sitemapę, sprawdzić poprawność danych strukturalnych, czas ładowania, obsługę na urządzeniach mobilnych, linki oraz wiele więcej.

Ważną funkcją, która tam jest to prośba o indeksację strony. Jeżeli wprowadzamy znaczące zmiany na stronie, możemy wskazać priorytet dla odwiedzanych stron przez robota Google.

Poza tym możesz również sprawdzić raport skuteczności, który zawiera dużo ciekawych wskaźników takich jak wyświetlenia, kliknięcia czy pozycje fraz.

Mierz ruch w Google Analytics

google-analitics

Koniec końców zależy na stronie zależy Ci aby był wartościowy ruch. Pomóc Ci w tym może równie darmowe narzędzie – Google Analytics. Dzięki niemu określisz czy prowadzone działania przynoszą efekty. Możesz sprawdzić statystyki, które pozwolą przeanalizować ruch i na tej podstawie podjąć dalsze kroki. Dodaj swoją stronę i mierz skuteczność.

google-analytics-widok

Podsumowanie

Opisane wyżej elementy są bardzo ważne i są codziennością prac na pozycjonowaniem. Audyt SEO powinien obejmować wszystkie powyższe elementy, choć to jedynie ułamek wszelkich działań, które można wykonać.

Powyższy poradnik na pewno pozwoli Ci zorientować się na początek, które aspekty mogą pomóc pozycjonować strony.  Zagadnienia dotyczące SEO są bardzo szerokie i rozumiemy, że wszystko może być niezrozumiałe.  Mamy nadzieję, że ten mały tutorial przybliży Cię do zrozumienia tego na czym polega pozycjonowanie stron www.

Po więcej porad zapraszamy na naszego bloga.

Ocena strony: 5/5 - (15 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza