Cloaking to technika optymalizacji wyszukiwarek, w której treść prezentowana wyszukiwarce różni się od treści prezentowanej przeglądarce użytkownika. Taktyka ta jest często stosowana w celu podniesienia pozycji w wyszukiwarce poprzez dostarczenie wyszukiwarce bardziej istotnych lub bogatych w słowa kluczowe treści. Może być jednak również wykorzystywana do celów zwodniczych, takich jak celowe ukrywanie przed użytkownikami treści o niskiej jakości lub wprowadzających w błąd.
Do czego służy Cloaking?
Tak naprawdę cloaking służy bowiem do oszukiwania robotów wyszukiwarek w celu uzyskania wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Metoda ta wprowadza zarówno roboty, jak i użytkowników, w błąd co do rzeczywistej zawartości strony. W wyniku potencjalnych nadużyć, wyszukiwarki takie jak Google nie pochwalają cloakingu i mogą karać strony internetowe, które angażują się w tę praktykę. Ważne jest, aby właściciele stron internetowych byli transparentni i dostarczali spójne treści zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom.
Jak działa Cloaking?
Zastosowanie tej techniki powoduje, że słowa kluczowe na jakie jest wyświetlana strona nie są adekwatne do treści, które rzeczywiście znajdują się na stronie.
Cloaking – metody
Jednym z powszechnych sposobów, w jaki maskowanie jest realizowane, jest wykrywanie user-agent osoby wchodzącej na stronę internetową. Witryna będzie wtedy serwować różne treści w zależności od tego, czy wykryje crawlera wyszukiwarki czy ludzkiego użytkownika
Inna metoda polega na manipulacji adresami URL, gdzie strony internetowe są dostępne tylko poprzez pewne linki pokazywane wyszukiwarkom, a jednocześnie przekierowują użytkowników ludzkich do różnych wersji strony. W obu przypadkach celem jest zaprezentowanie wyszukiwarkom treści zoptymalizowanych pod kątem określonych słów kluczowych, jednocześnie pokazując inną treść rzeczywistym użytkownikom.