Spis treści

Copywriting, czyli sztuka przekonywania słowem. Czym jest copywriting, jak zostać copywriterem?

Copywriting odgrywa dużą rolę w pozycjonowaniu stron i sklepów internetowych. Jest istotnym elementem brandingu. Wartościowe treści to także sposób na budowę relacji z klientami, przekazanie odbiorcom najważniejszych informacji. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat? Jakie rodzaje copywritingu wyróżniamy? Jak zostać copywriterem? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.

Copywriting – co to?

Copywriting to pisanie tekstów o różnym charakterze. Mogą to być artykuły, poradniki, teksty ofertowe, slogany reklamowe, scenariusze spotów reklamowych, treści przeznaczone do publikacji w mediach społecznościowych. Co ważne, copywritingiem nie jest pisanie tekstów prasowych, publicystycznych czy beletrystycznych.

Copywriting to swego rodzaju sztuka, która polega na tworzeniu tekstów, które mają wywoływać u odbiorców określone reakcje. Niektórzy określają copywriting jako pisanie tekstów, które sprzedają.

copywriting, pisanie artykułów blogowych, opisów na strony internetowe
Copywriting – artykuły,opisy, e-booki, scenariusze

SEO copywriting, copywriting kreatywny, copywriting techniczny

Mówimy o SEO copywritingu, copywritingu kreatywnym, społecznym, branżowym i kilku innych rodzajach (opowiemy o nich poniżej). Musimy jednak zaznaczyć, że rodzaje copywritingu uzupełniają się, w “czystej postaci” występują rzadko. Ów podział pełni funkcję pomocniczą, ułatwia zdefiniowanie celów, przygotowanie strategii. Dla przykładu, SEO copywriting może być także copywritingiem sprzedażowym i technicznym.

Copywriting SEO

Zadaniem SEO copywritingu jest poprawa widoczności strony internetowej lub sklepu e-commerce w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Treści SEO powinny być unikalne, wartościowe dla użytkownika, poprawne pod kątem merytorycznym. Istotne również, by były podzielone na nagłówki (h1, h2, h3) i były zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych.

Copywriting sprzedażowy

Copywriting sprzedażowy ma na celu zachęcić użytkowników do zakupu. Obejmuje zarówno opisy produktów i usług, jak i reklamy Google & FB Ads, reklamy wideo, prezentacje produktowe. W takich tekstach znajdziemy informacje o unikalnych cechach produktu, parametrach, zaletach. Podczas przygotowywania tekstów sprzedażowych copywriterzy korzystają z różnych technik perswazji, z języka korzyści.

Copywriting kreatywny

Tutaj kładziemy nacisk na kreatywne podejście, nietypowy przekaz. Wykorzystywane są ironia, sarkazm, wyolbrzymienia, odwołania do literatury, formy łamigłówki, porównania. Celem jest zaintrygowanie odbiorcy, wywołanie emocji, sprawienie, że użytkownik zastanowi się nad tekstem, zapamięta go.
Copywriting kreatywny to między innymi hasła reklamowe, nazwy produktów i usług.

Copywriting społeczny

Treść, która ma na celu skłonienie odbiorców do refleksji, zmianę punktu widzenia i zachowań. O copywritingu społecznym mówimy przede wszystkim przy kampaniach społecznych nawiązujących do takich tematów jak równość, wolność, ekologia, zdrowie, walka z dyskryminacją.

Copywriting techniczny, branżowy

Copywriting techniczny to teksty pisane dla określonej branży, na przykład finansowej, medycznej, prawniczej, IT. Najlepiej, jeśli  takie treści przygotowywane są przez osoby mające doświadczenie w danej dziedzinie bądź konsultujące się ze specjalistami w branży.

Copywriting brandingowy

W przypadku copywritingu brandingowego koncentrujemy się na marce, kreowaniu jej pozytywnego wizerunku, zwiększaniu rozpoznawalności. Takie treści skupiają się wokół historii marki, jej wartości, celów, doświadczeń, sukcesów.
Copywriting brandingowy musi być spójny, mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości, być dostosowany do grupy docelowej (tak jak każdy rodzaj copywritingu).

Z copywritingiem brandingowym spotykamy się w kampaniach marketingowych, na stronie internetowej (w szczególności w zakładce O nas), czasem także na opakowaniach produktów.

copywriting seo, copywriting brandingowy, copywriting kreatywny
Rodzaje copywritingu

Copywriting a content marketing

Jakie są różnice między copywritingiem a content marketingiem? Jak już wspominaliśmy powyżej, copywriting polega na tworzeniu treści o charakterze marketingowym. Koncentrujemy się wyłącznie na pisaniu tekstów. Content marketing to szerszy proces. Jest to nie tylko tworzenie treści, ale też ich publikacja, dystrybucja, analiza efektów, opracowywanie i optymalizacja strategii.

Copywriting a AI

O AI jest bardzo głośno. Wielu copywriterów, jak i innych specjalistów z branży e-marketingu, obawiało się, że ich miejsce zajmie sztuczna inteligencja. Jak jest w rzeczywistości? AI jest dużą pomocą przy tworzeniu treści, ale tylko pomocą. Czynnik ludzki nadal jest niezbędny. AI nie ma emocji, nie rozumie kontekstu. Treści przygotowane przez AI trzeba zweryfikować pod kątem merytorycznym i językowym. Sztuczna inteligencja ma więc jedynie usprawnić pracę copywriterów i content managerów, dostarczyć inspiracji.

Czym zajmuje się copywriter?  

Zadaniem copywritera może być przygotowanie opisów produktów, pisanie artykułów sponsorowanych, gościnnych, prowadzenie bloga. Copywriterzy tworzą też teksty reklamowe, odpowiedzialni są za przygotowanie haseł reklamowych, nazw produktów, pakietów. Zdarzają się też sytuacje, w których zadania copywritera obejmują też działania z zakresu content marketingu. Wśród takich zadań  mogą znajdować się na przykład weryfikacja czy dany artykuł cieszy się zainteresowaniem użytkowników, publikacja treści.

Copywriting – jak zacząć?

Praca copywritera to kreatywne zajęcie. Styczność z różnymi branżami, kreowanie ciekawych rozwiązań, przygotowywanie sloganów reklamowych, uczestniczenie w przygotowywaniu kampanii społecznych sprawiają, że nie ma miejsca na nudę. Ów zawód cieszy się więc dość dużą popularnością. Ale, jak zacząć pracę w copywritingu?

Na samym początku dobrze zdobyć przynajmniej podstawową wiedzę – mamy do dyspozycji darmowe poradniki, kursy, podcasty, webinary. Kolejny krok to przygotowanie portfolio. Kilka tekstów o różnym charakterze, slogany, kampania społeczna – przykładowe teksty będą jak znalazł, podczas rozmów rekrutacyjnych.

Kolejny krok to praktyki bądź staż w agencji SEO lub w agencji e-marketingowej, brandingowej, 360 stopni. Wszystko zależy od tego, w czym czujemy się najlepiej. Praktyki lub staż to sposób, by sprawdzić, jak wygląda branża copywritingu, nabrać doświadczenia, spróbować swoich sił w pisaniu różnych treści. Po stażu lub praktykach można już szukać pierwszej pracy. Często jednak agencje proponują praktykantom i stażystom pracę na stanowisku copywritera juniora.

W miarę rozwoju umiejętności, możemy starać się o awans na stanowisko copywritera, copywritera seniora, content managera, team lidera itp.

Wiele osób zaczyna przygodę z copywritingiem od giełdy tekstów. Giełda tekstów to sposób, by piać treści dla różnych branż, teksty o różnej długości, a co za tym wszystkim idzie, zdobywać doświadczenie.

Copywriting zarobki

A ile zarabia copywriter? Przedział zarobków jest bardzo duży, wynosi od około 2600 zł do nawet 10 000 zł miesięcznie. Wpływ na zarobki mają doświadczenie, umiejętności, zakres i charakter obowiązków, wielkość firmy, sposób rozliczania. Kolejna kwestia to to, czy jest to stała współpraca czy jednorazowe zlecenia. 

Zarobki na początku kariery to około 2000-3300 zł netto. Copywriterzy z kilkuletnim stażem mogą już liczyć na zarobki rzędu 4000 – 5500 zł netto. Seniorzy zarabiają w okolicach 8000- 10000 zł netto.

Stawki za 1000 zzs także są zróżnicowane, mówimy o przedziale od około 15 do nawet 100 zł za 1000 zzs – 100 zł za 1000 zzs dotyczy w szczególności specjalistycznych tekstów.

Podsumowując, copywriting to pisanie treści na różne tematy, o różnym przeznaczeniu i długości, różnego typu. Są to zarówno treści o tematyce modowej, jak i prawniczej czy finansowej, reklamy, hasła i kampanie społeczne.   

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?