Każdy przedsiębiorca, który w sposób rozwojowy podchodzi do swojego biznesu z pewnością słyszał kiedyś o takich pojęciach jak up selling czy cross selling. Jakie są przykłądy up sellingu i dlaczego warto z niego korzystać, o tym poniżej.
Up selling – Definicja
Up selling, inaczej sprzedaż uzupełniająca, to technika marketingowa polegająca na proponowaniu klientom produktów droższych niż te, którymi są w danym momencie zainteresowani. Oferowanie produktów z wyższej półki, mających dodatkowe zalety i lepsze parametry to sposób, by sfinalizować sprzedaż na wyższą kwotę.
Rodzajem up-sellingu jest także proponowanie niższej ceny przy zakupie kilku sztuk tego samego produktu. Tak, by jednostkowa cena produktu zakupionego w większej liczbie była niższa niż przy zakupie jednej sztuki danego artykułu.
Przykłady up-sellingu
Świetnym przykładem up sellingu, który przychodzi mi do głowy są praktyki stosowane w popularnej sieci fast foodów McDonald’s. Uważam, że MCD jest absolutnym mistrzem w tej dziedzinie i warto brać z nich przykład.
Jako przykład up sellingu niech nam posłuży właśnie restauracja MCD. Kiedy odwiedzamy ich restauracje w celu zakupu frytek od razu dostajemy propozycję powiększenia ich gramatury za niewiele większa opłatą. Dosłownie dostajemy propozycję nie do odrzucenia. Przykładowo jeśli za 100 gram frytek mamy zapłacić 5 zł, a sprzedawca proponuje nam 200 gram frytek za 6 zł, to od razu mamy mętlik w głowie i bardzo często decydujemy się na wiekszą opcję frytek. To jest właśnie kwintesencja up sellingu. Za niewiele wiekszą kwotę kupujemy większa ilość czegoś, czego potrzebujemy. Dzieje się tak mimo, że przychodząc do restauracji mieliśmy zakupić tylko małe frytki.
W branży SEO i pozycjonowania również możemy zaobserwować takie zjawisko. Jeśli przedstawimy klientowi 2 propozycje współpracy różniące się zakresem usług, natomiast w niewiele różniących się cenach, to również mamy tutaj do czynienia ze zjawiskiem up sellingu.
Up selling – jakie korzyści daje dla przedsiębiorstwa?
Up selling w doskonały sposób może wpływać na wyniki sprzedażowe firmy. Poprzez proponowanie klientom atrakcyjnych warunków zakupu, większej ilości produktów których potrzebują. Jeśli Twoje przedsiębiorstwo jeszcze nie wykorzystuje potencjału up sellingu, to zdecydowanie polecam się nim zainteresować i wdrożyć do strategii sprzedażowej jak najszybciej jest to możliwe.
Up selling a cross selling – jakie są różnice?
Różnice między up sellingiem, a cross sellingiem są dość znaczące. Przy up sellingu przedstawiamy klientowi ofertę nie do odrzucenia w postaci bardzo atrakcyjnych warunków zakupu, większej ilości danego produktu lub usługi. Przy cross sellingu mamy do czynienia z dosprzedażą produktu lub usługi powiązanych ze sobą. Np. jeśli klient zgłasza się do naszej agencji SEO w celu zakupu usługi pozycjonowania, to możemy zaproponować mu usługi dodatkowo np. w postaci kampanii reklamowej Google Ads czy stworzenie audytu seo. Taka dosprzedaż to właśnie cross selling.