Pozycjonowanie stron dla początkujących? Zdobycie podstawowej wiedzy na temat zwiększania widoczności strony w bezpłatnych wynikach Google, nie musi być trudne. Wystarczy zrozumieć, czym jest proces pozycjonowania i zaznajomić się z kilkoma pojęciami. Poniżej garść wskazówek.
Pozycjonowanie strony internetowej ma na celu zwiększenie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Konieczne jest tutaj przeprowadzanie działań w obrębie strony internetowej (on-site), jak i poza stroną www (off-site).
Wiele osób zamiennie używa pojęć pozycjonowanie stron internetowych i SEO. Zatrzymajmy się na chwilę przy tym temacie.
Pozycjonowanie stron to ogół procesów, dzięki którym strona www zajmuje coraz wyższe pozycje w rankingu Google, zyskuje większą popularność oraz autorytet. SEO jest jednym z elementów pozycjonowania.
W większości przypadków nikt jednak nie ogranicza się wyłącznie do technicznych kwestii, nie prowadzi działań tylko w obrębie witryny (optymalizacja on-site), lecz wykonuje o wiele szersze działania. Właśnie dlatego nie będziemy rozdzielać obu tych pojęć. Skupimy się zarówno na SEO, jak i na pozycjonowaniu.
Off-site to przede wszystkim linkowanie zewnętrzne. Profil wartościowych, prowadzących ze źródeł zewnętrznych odnośników jest istotnym czynnikiem rankingowym.
Zanim zajmiemy się pozycjonowanie strony internetowej bądź szeroko pojętym marketingiem internetowym, powinniśmy odpowiedzieć sobie na jedno pytanie – do kogo chcemy dotrzeć? Czy interesują nas klienci z całego miasta, czy wyłącznie z niektórych dzielnic danej miejscowości. Celem działań może być także dotarcie do klientów z całej Polski, a nawet z zagranicy.
Pozycjonowanie lokalne to rozwiązanie dla firm świadczących usługi na określonym obszarze. Biznesów, których grupę docelową stanowią użytkownicy przebywający w konkretnym miejscu. Na czym polega cały proces? Lokalne pozycjonowanie stron przebiega bardzo podobnie do pozycjonowania ogólnopolskiego, docieramy jednak do węższej grupy osób. Takie działanie ma swoje zalety – przede wszystkim skupiamy się na użytkownikach, co do których istnieje największe prawdopodobieństwo, że skorzystają z naszych usług. Za przykład może nam tutaj posłużyć warsztat samochodowy. Jeśli prowadzisz warsztat w Poznaniu, na osiedlu Polanka, Twoimi klientami będą osoby, które przebywają właśnie na tym obszarze. Pozycjonowanie Twojej strony na inne, odległe miasto, np. Warszawę, mija się z celem. Nie ma najmniejszej potrzeby, żeby docierać do klientów, którzy mają zepsuty samochód w stolicy i potrzebują pomocy właśnie tam. Taka osoba skorzysta z pomocy warszawskiego warsztatu.
Przy lokalnym pozycjonowaniu strony wykorzystywane są frazy kluczowe z zawężeniem lokalnym, a więc frazy zawierające lokalizację. Przykładami takich słów kluczowych będą:
Lokalne frazy kluczowe wykorzystywane są w nagłówkach, w opisach usług, w artykułach blogowych, w artykułach sponsorowanych. Link building także skupia się wokół lokalnych portali.
Przy lokalnym pozycjonowaniu strony powinniśmy zadbać o optymalizację Profilu Firmy w Google (dawniej wizytówka Google Moja Firma). To bezpłatna usługa od Google, dzięki której dotrzemy z ofertą do lokalnych klientów. Profil wyświetlał się będzie w wynikach wyszukiwania, na także na mapach Google. Profil można założyć w kilka minut. Samo założenie to jednak nie koniec, ważna jest odpowiednia optymalizacja. Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na:
Tytuł powinien zaciekawić użytkownika oraz przekazywać, czym się zajmujemy. Dobrze sprawdzą się nazwa i najważniejsze słowo kluczowe. Na przykład: Firma remontowo-budowlana Sumara Bud, Agencja 1stplace.pl Pozycjonowanie i marketing.
W opisie należy zawrzeć najważniejsze informacje na temat naszego biznesu. Taki tekst powinien zawierać główne słowa kluczowe.
Estetyczne zdjęcia – ich także nie może zabraknąć. Dobrze opublikować zarówno zdjęcia z zewnątrz, jak i z wewnątrz budynku, w którym znajduje się firma. Doskonale sprawdzą się fotografie oferowanych produktów oraz realizacji.
Na profilu koniecznie muszą znaleźć się adres strony internetowej, a także dokładne dane adresowe. Jeśli mamy kilka siedzib, doskonałym rozwiązaniem będzie założenie kilku wizytówek.
Osoby, które już skorzystały z naszych usług, mogą zamieszczać komentarze na profilu firmy, oceniać usługi. My natomiast mamy możliwość odpowiedzi na każdą opinię. To dobry sposób na budowanie relacji z klientami.
Na Profilu Firmy w Google możemy publikować krótkie wpisy na różnego typu tematy. Dzięki temu przekażemy użytkownikom informacje o nowych produktach, promocjach, ciekawostki z naszej branży.
Pozycjonując stronę internetową, musimy też wiedzieć o geolokalizacji. Czym jest geolokalizacja? Roboty Google dostosowują wyniki wyszukiwania do miejsca, w którym znajduje się użytkownik. Osoba, która przebywa w Warszawie i szuka hydraulika, otrzyma strony warszawskich hydraulików. Użytkownik z Poznania – poznańskich. Klient dostaje wyniki dopasowane do miejsca, w którym przebywa, nawet jeśli w okno wyszukiwania wpisze frazę bez lokalizacji.
Jak to możliwe, że w wyszukiwarce Google ujrzymy dostosowane do naszej lokalizacji wyniki?
Za pomocą adresu IP Google może dokładnie określić miejsce, w którym przebywamy. W przypadku komputerów stacjonarnych dane gromadzone są także w przeglądarce.
W określaniu geolokalizacji doskonałą wskazówką są wcześniejsze wyszukiwania.
Następnym, branym pod uwagę parametrem, są połączenia z lokalnymi sieciami Wi-Fi.
GPS sprawia, że roboty Google mogą określić, w jakim miejscu przebywamy i dostosować wyniki.
O pozycjonowaniu lokalnym powinny pomyśleć takie firmy, jak:
Pozycjonowanie ogólnopolskie w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google ma na celu zwiększenie widoczności strony i dotarcie z ofertą do użytkowników z całej Polski. Takie rozwiązanie dedykowane jest dla firm działających na terenie całego kraju. Są to na przykład firmy szkoleniowe, transportowe.
Pozycjonowanie – jakie działania wykonać na swojej stronie internetowej?
Jakie działania na stronie internetowej i poza nią są konieczne, aby zwiększyć widoczność w sieci? Lista jest dość długa. Poniżej omawiamy najistotniejsze prace.
Szczegółowy audyt SEO to podstawa pozycjonowania. Bez względu na to czy zwiększaniem widoczności Twojej witryny zajmuje się agencja SEO, czy dbasz o to samodzielnie, początkiem powinien być właśnie audyt. Audyt to nic innego, jak sprawdzenie strony www pod kątem wszystkich, istotnych ze względu na pozycjonowanie czynników. To weryfikacja kondycji strony i jej aktualnej widoczności w wyszukiwarce Google. Taka analiza umożliwia przygotowanie strategii. Jeśli audyt wykonuje dla nas agencja SEO, możemy spodziewać się pliku kilkudziesięciu stron. Plik powinien zawierać wykresy, konkretne dane i rekomendacje zmian. Wszystkie informacje powinny być pogrupowane w logiczny sposób. Strukturę przykładowego audytu zamieszczamy poniżej:
Wstęp powinien zawierać informacje dotyczące aktualnych pozycji Twojej witryny w wyszukiwarce Google, autorytetu strony, profil linków. Powinna też znaleźć się tutaj analiza konkurencji.
Analiza słów kluczowych, fraz głównych i dodatkowych, poprawności ich dobrania oraz zagęszczenia na stronie. Weryfikacja funkcjonalność strony, ścieżki zakupowej.
Sprawdzenie poprawności meta danych. Jeśli konieczne są zmiany, przygotowanie rekomendacji.
Ocena jakości i ilości treści, wykrycie duplikatów, weryfikacja linków wewnętrznych. Na tym etapie sporządzany jest także harmonogram publikacji nowych tekstów oraz optymalizacji treści, które już znajdują się na stronie. Dobierane są także tematy artykułów blogowych i sponsorowanych.
Weryfikacja kwestii technicznych obejmuje wiele kwestii, są to: indeksacja strony, profil linków przychodzących, zmiany w kodzie strony, poprawność wyświetlania na urządzeniach mobilnych, szybkość strony, certyfikat SSL.
Czy strona została podpięta do Google Search Console, Google Analytics? Na tym etapie sprawdzamy też czy założony został Profil Firmy w Google (dawniej wizytówka Google Moja Firma) i, czy jest on w prawidłowy sposób optymalizowany.
Weryfikacja danych lokalizacyjnych firmy – czy dane są kompletne, czy wymagają uzupełnienia lub edycji.
Omówienie innych, występujących na stronie www błędów, przedstawienie optymalnych rozwiązań.
Podsumowanie, wnioski. Audyt będzie zawierał szczegółowe informacje na temat naszej strony. Będą w nim omówione najistotniejsze błędy, elementy, które trzeba naprawić w pierwszej kolejności.
W branży SEO natkniemy się na dwa rodzaje audytów – audyt bezpłatny i audyt płatny (najczęściej jest on wliczony w koszty pozycjonowania). Czym różnią się oba audyty i, który z nich jest dla nas lepszym rozwiązaniem?
Bezpłatny audyt SEO to wyłącznie ogólne informacje na temat optymalizacji stron. To krótka rozmowa, podczas której specjalista przegląda stronę lub sklep internetowy, sprawdza widoczność w wynikach wyszukiwania, omawia najistotniejsze błędy. To wszystko. Taka weryfikacja jest zbyt ogólna, by na jej podstawie przygotować strategię pozycjonowania.
Płatny audyt strony został omówiony powyżej. Jest to szczegółowa weryfikacja strony, zbiór informacji i danych umożliwiający przygotowanie strategii zwiększenia widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Po zakończeniu audytu rozpoczynają się prace właściwe. Można przystąpić do usunięcia błędów, optymalizacji strony, budowy wartościowego profilu linków. Musimy jednak pamiętać, że wdrażanie wszystkich działań oraz indeksacja zmian wymagają czasu. Nie znajdziemy się na szczycie rankingu Google z dnia na dzień. Aby zdobyć wymarzoną pozycję strony na daną frazę kluczową, musimy uzbroić się w cierpliwość (zazwyczaj trwa to kilka miesięcy).
Frazy i słowa kluczowe to zapytania, które użytkownicy, czyli Twoi potencjalni klienci, wpisują w wyszukiwarkę Google.
Jedną z pierwszych czynności w procesie pozycjonowania jest dobór słów i fraz kluczowych. Pozycjonerzy będą zwiększać widoczność Twojej strony właśnie na wybrane słowa kluczowe. Słowa kluczowe są bardzo ważne, dzięki nim roboty Google rozpoznają tematykę strony.
Jeśli prowadzisz klinikę medycyny estetycznej w Poznaniu, przykładowymi, ważnymi dla Ciebie frazami będą:
Ważne, aby słowa kluczowe w prawidłowy sposób opisywały ofertę. Nawet niewielkie niedopatrzenie może wprowadzać klientów w błąd i skutkować wysokim współczynnikiem odrzuceń. Wysoki współczynnik odrzuceń to niska pozycja w Google. Powinniśmy skupić się na zapytaniach, które użytkownicy wpisują w okno wyszukiwania. Miejsce TOP1 na frazę, której nikt nie szuka, zda się na nic i z pewnością nie zwiększy naszych zarobków. Użytkownicy znajdujący się na różnych etapach lejka marketingowego mają różne potrzeby i wpisują różne zapytania. Frazy powinny być tak dobrane, byśmy mogli dotrzeć do osób szukających informacji na dany temat, jak i potrzebujących konkretnych produktów i usług. Najpopularniejsze rodzaje fraz przedstawiamy poniżej:
Frazy brandowe są ściśle związane z firmą, zawierają nazwę firmy, na przykład: 1stplace.pl, pogotowie krawieckie Perła itd.
Tutaj mamy do czynienia z pytaniami, na przykład: Co to jest pozycjonowanie? Dlaczego wiskoza się kurczy? Jaki sweter na zimę?
Frazy generyczne to kategorie produktów i usług, na przykład: pralka, usługi hydrauliczne, okna itp. Na tym etapie użytkownik nie ma jeszcze dokładnie sprecyzowanych potrzeb, szuka właściwego rozwiązania.
Frazy produktowe są bardziej sprecyzowane. Użytkownik już wie, czego dokładnie potrzebuje. Przykładami takich słów kluczowych będą: sweter kaszmirowy czarny długi, hydraulik Poznań Polanka, sandałki damskie ze skóry czerwone na rzep.
Skuteczne pozycjonowanie to oczywiście content marketing. Bez względu na to, w jakiej branży działasz, na Twojej stronie nie może zabraknąć wartościowych treści. Jak powinny wyglądać teksty zamieszczane na stronie głównej, na poszczególnych podstronach, na blogu? Należy pamiętać, że teksty muszą być zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki Google, ale też spełniać oczekiwania użytkowników. Ważne, by zawierały najistotniejsze informacje, były ciekawe i przyjemne w odbiorze.
Przy rozbudowach opisów, przygotowywaniu artykułów blogowych lub treści przeznaczonych do publikacji na portalach zewnętrznych, pamiętać musimy o hierarchii nagłówków- h1, h2, h3. Nagłówek h1 to nagłówek najważniejszy – tytuł. Powinien on zawierać główną frazę kluczową. Nagłówki h2 i h3 mogą, występować w tekście kilkakrotnie.
Wiele osób błędnie sądzi, że im większa liczba słów i fraz kluczowych, tym lepiej i „upycha” frazy w nienaturalny, zaburzający lekturę sposób. Co więcej, zazwyczaj jest to wyłącznie fraza główna. Takie rozwiązanie przynosiło efekty kilkanaście lat temu, aktualnie wszystko wygląda inaczej. Przede wszystkim skupiamy się nie tylko na frazie głównej, ale też na frazach dodatkowych. Tematach, które są powiązane z frazą główną i mogą być interesujące dla użytkownika. Wszystkie frazy odmieniamy i rozmieszczamy w tekście w naturalny sposób.
Linkowanie wewnętrzne to sposób, by zwiększyć nie tylko widoczność, ale też funkcjonalność swojej strony www. Linki wewnętrzne to sieć odnośników w obrębie strony. Linki można umieścić w artykułach blogowych, w opisach usług, w kartach produktowych, w boksach, w stopce. Przemyślana sieć linków sprawi, że roboty Google będą sprawniej poruszały się po stronie, ułatwi to indeksację. Linki wewnętrzne to również pomoc dla użytkowników, czyli Twoich potencjalnych klientów. Sposób, by mogli sprawnie przeklikać się z jednej podstrony na inną, a także, by zachęcić ich do dłuższej wizyty na stronie, a w rezultacie do konwersji.
Pozycjonowanie stron nie przyniesie rezultatów bez wartościowego profilu linków zewnętrznych. Linki zewnętrzne to odnośniki prowadzące do Twojej strony z innych witryn. Najlepiej, jeśli będą to witryny mające duży autorytet. Wyróżniamy linki dofollow i nofollow. Z punktu widzenia pozycjonowania wartościowe są jedynie linki dofollow. Dofollow to, mówiąc najprościej, link, pod którym podpisuje się domena linkująca. To wskazówka, zgodnie z którą robot indeksujący podąża na linkowaną witrynę. Domena linkująca przekazuje domenie, do której linkuje, część mocy. No follow to znacznik, zgodnie z którym robot indeksujący nie podąża do linkowanej witryny.
Linki zewnętrzne pozyskiwanie mogą być z różnych źródeł. Do wyboru mamy:
Pozycjonowanie to także szybkość ładowania strony, stabilność wizualna witryny, czas interakcji z użytkownikiem. Wszystko to sprowadza się do jednego pojęcia, a mianowicie Core Web Vitals. Core Web Vitals to metryki, które od 2021 roku stanowią czynniki rankingowe Google. Na Core Web Vitals składają się LCP, FID i CLS.
LCP – Largest Contentful Paint, tłumaczymy jako największe wyrenderowanie treści. To szybkość ładowania serwisu, czas, który jest potrzebny przeglądarce na załadowanie największego, znajdującego się na stronie www elementu, na przykład tekstu, grafiki, wideo. Czas powyżej 2,5 sekundy uznawany jest za przeciętny.
FID – First Input Delay, tłumaczymy jako opóźnienie przy pierwszym działaniu. Koncentrujemy się tutaj na interaktywności serwisu. Jest to czas liczony od załadowania witryny do momentu, w którym będzie w pełni interaktywna. Wskaźnik FID wynoszący powyżej 100 milisekund wymaga optymalizacji.
CLS – Cumulative Layout Shift, to metryka koncentrująca się na stabilności wymiarowej strony. Jest to suma przesunięć widocznych podczas ładowania witryny. Chodzi tutaj o przesunięcia niezaplanowane, które nie są związane z interakcją użytkownika.
W jaki sposób przeprowadzić optymalizację strony pod kątem Core Web Vitals? Zalecane są takie działania, jak:
Im serwer będzie działał wydajniej, tym przeglądarka szybciej wyrenderuje stronę.
Optymalizacja zasobów ładowania powinna obejmować takie prace, jak:
Optymalizacja plików HTML – pliki HTML odpowiadają za treści strony.
Optymalizacja pliku CSS – plik CSS odpowiada za układy graficzne na stronie.
Pliki JS – pliki, które odpowiadają za dynamiczną zawartość strony internetowej.
Skuteczne pozycjonowanie nie może obyć się bez mobilnej lub responsywnej wersji strony internetowej. Od 2018 roku roboty Google w pierwszej kolejności indeksują wersję strony, która wyświetla się na urządzeniach mobilnych – smartfonach, telefonach itp. Responsywna lub mobilna wersja strony jest więc koniecznością. Twoja witryna powinna poprawnie i sprawnie wyświetlać się na urządzeniach mobilnych. Nie może być mowy o niskiej prędkości ładowania czy usterkach. Należy pamiętać, że użytkownicy przeglądający Internet za pomocą urządzeń mobilnych są bardziej niecierpliwi i wymagający niż osoby korzystające z komputera.
Jak zoptymalizować prędkość ładowania strony? Tutaj zalecenie są takie działania, jak:
Wyróżniamy wersję mobilną i responsywną strony. Jaka jest różnica między nimi?
Wersja mobilna to „lżejsza” wersja strony wyświetlanej na urządzeniach stacjonarnych. Taka strona zawiera podstawowe informacje, jest intuicyjna w obsłudze i w 100% dopasowana do smartfonów i tabletów. Mobilna wersja strony ma inny adres niż wersja desktopowa.
Strona responsywna automatycznie dostosowuje się do urządzenia oraz do jego rozdzielczości. Ta sama wersja strony wyświetlana jest zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych. Przy wersjach responsywnych dodatkowy adres url nie jest potrzebny.
Certyfikat SSL potwierdza szyfrowanie danych przesyłanych pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Stanowi gwarancję bezpieczeństwa danych i transakcji, poświadczenie wiarygodności witryny. Brak certyfikatu sprawi, że jeszcze przed wyświetleniem strony użytkownik ujrzy komunikat o potencjalnym zagrożeniu. Zazwyczaj kończy się to rezygnacją z odwiedzin i przeklikaniem do konkurencji. Strona internetowa bądź sklep e-commerce powinny mieć wdrożony ważny certyfikat SSL.
Zarówno przy pozycjonowaniu lokalnym, jak i ogólnopolskim, nie możemy pominąć analityki. Na każdym etapie optymalizacji stron oraz działań off-site, należy bacznie obserwować rezultaty. Śledzenie efektów pracy oraz analiza konkurencji umożliwią optymalizację działań i sprawią, że efekty pozycjonowania będą bardziej satysfakcjonujące.
Specjalistyczne narzędzia to nieodzowny element skutecznego pozycjonowania. Za pomocą narzędzi płatnych i bezpłatnych uzyskamy informacje na temat szybkości strony, pozycji witryny na wybrane słowa kluczowe, profilu linków, autorytetu i innych. Będziemy także mogli przeanalizować działania konkurencji. Do wyboru mamy wiele zarówno płatnych, jak i bezpłatnych narzędzi.
Wśród płatnych narzędzi znajdują się:
Najpopularniejsze narzędzia bezpłatne to: Planer Słów Kluczowych Google Search Console Answer the public Google Analytics PageSpeed Insights i Lighthouse Google Trends Warto jednak mieć na uwadze fakt, że w przypadku niektórych darmowych narzędzi trafimy na różne ograniczania. Mogą to być limit dziennych wyszukiwań czy brak możliwości korzystania ze wszystkich funkcji. Aby w pełni korzystać z narzędzia, będziemy musieli wykupić dostęp.
Wiele osób postanawia samodzielnie zadbać o zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Takie osoby często szukają różnego typu porad i kursów. W jaki więc sposób można uzupełnić wiedzę?
O pozycjonowaniu znajdziesz wiele informacji. W Internecie dostępne są zarówno płatne, jak i bezpłatne kursy. W zależności od preferencji zdecydować się można na kurs audio, poradnik w PDF-ie, szkolenie online, szkolenie stacjonarne. Kurs SEO bądź z zakresu pozycjonowania, dotyczący typów systemów CMS i ich obsługi, doboru i analizy słów kluczowych, content marketingu będzie dobrym krokiem.
Wiedza z zakresu pozycjonowania stron i sklepów internetowych z pewnością będzie bardzo przydatna i to bez względu na to czy działamy samodzielnie, czy zatrudniamy agencję marketingową. Znajomość tematu zwiększania widoczności w wynikach wyszukiwania sprawi, że będziemy bardziej świadomi, a ewentualna współpraca ze specjalistami będzie bardziej owocna.
Czy można samemu zająć się pozycjonowaniem strony internetowej lub sklepu e-commerce? Już na początku uprzedzamy, że pozycjonowanie może okazać się o wiele trudniejsze, niż Ci się wydaje. Zarówno dobór słów kluczowych, jak i optymalizacja techniczna czy budowa profilu linków wymagają wiedzy.
Ponadto, przez cały czas musimy uważać na niedozwolone metody pozycjonowania, czyli metody Black hat SEO. Nawet nieświadome korzystanie z rozwiązań nieaprobowanych przez Google, może doprowadzić do wyłączenia strony z indeksowania, utraty pozycji i dotychczasowej pracy.
Pozycjonowanie strony bądź sklepu jest procesem długotrwałym, wymagającym prowadzenia regularnych działań, analizowania efektów i optymalizacji. Połączenie pozycjonowania może kolidować z prowadzeniem biznesu.
Jeśli więc nie mamy specjalistycznej wiedzy oraz zdajemy sobie sprawę z braku czasu, lepszym rozwiązaniem będzie powierzenie pozycjonowania agencji marketingowej. Specjaliści, którzy od lat zajmują się pozycjonowaniem stron biznesów o różnej specyfice, zadbają o to, by Twoja witryna zajmowała coraz wyższe pozycje w rankingu.
Kiedy zobaczę na swojej stronie wzrost wartościowego ruchu? Kiedy w zauważalny sposób zwiększa się widoczność stron internetowych? Jak długo trzeba czekać na uzyskanie widoczności dla ważnych słów kluczowych?
Bardzo ogólna odpowiedź brzmi: poprawa widoczności powinna nastąpić po 4-5 miesiącach. Na bardziej satysfakcjonujący efekt będziemy musieli poczekać około 12-14 miesięcy.
W rzeczywistości czas oczekiwania na efekty uzależniony jest od wielu czynników, są to:
Jednym z częstszych pytań, zadawanych przez osoby chcące pozycjonować swoją stronę internetową, jest cena. Do wyboru mamy różne pakiety usług, są to zarówno oferty za 600, jak i za 1500, 3000 czy 6000zł. W ogromnej większości przypadków wycena sporządzana jest indywidualnie, po analizie strony i poznaniu oczekiwań klienta.
Koszty pozycjonowania strony internetowej lub sklepu e-commerce uzależnione są od kilku czynników. Właśnie dlatego w pierwszej kolejności przeprowadzane są ogólna analiza strony oraz rozmowa z właścicielem witryny. Podczas sporządzania kosztorysu pod uwagę brane są:
Pozycjonowanie stron i sklepów e-commerce to dynamiczny proces. Wciąż pojawiają się zmiany i trendy. O czym powinniśmy pamiętać, jeśli chodzi o pozycjonowanie w 2022 roku.
UX, czyli user experience, to suma reakcji, odczuć, jakich doświadcza użytkownik naszego produktu. To projektowanie doświadczeń.
Bardzo ważne jest, aby strona internetowa była zbudowana z uwzględnieniem standardów UX. Witryna powinna być intuicyjna w obsłudze, odwiedzający musi poruszać się w jej obrębie bez najmniejszych problemów. Kluczowe są tutaj rozmieszczenie elementów, przycisków CTA.
Strona internetowa to wizytówka firmy. Należy więc zadbać o to, by była miła dla oka, by wyróżniała się na tle konkurencji. Za takie kwestie odpowiada UI, czyli user interface. UI to między innymi dobór kolorów, fontów, zdjęć, grafik, przyciski CTA.
Dodatkowe funkcjonalności, integracja z mediami społecznościowymi, z porównywarkami cen, z szybkimi płatnościami czy firmami kurierskimi to podstawa. Na nowoczesnej stronie internetowej nie może ich zabraknąć.
Dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z pozycjonowaniem i e-marketingiem, wiele pojęć jest nowych, często niezrozumiałych. Aby wszystko ułatwić, przygotowaliśmy mini słowniczek.
Black hat SEO, czyli czarny kapelusz SEO, to niedozwolone metody pozycjonowania. Do takich metod zaliczamy zbyt dużą liczbę słów kluczowych (keyword stuffing), maskowanie treści na stronie, nienaturalne linki. Takie działania mogą poskutkować szybkim zwiększeniem widoczności, ale też bardzo szybką utratą zdobytych pozycji i karami od Google.
Indeksacja to proces, podczas którego roboty Google odwiedzają stronę www, zbierają informacje na temat treści, grafik, linków oraz innych elementów i zapisują je w swojej bazie – indeksie. Dopiero po zaindeksowaniu dana podstrona widoczna jest w wynikach wyszukiwania. Miarą tego, jak często roboty Google odwiedzają naszą stronę, jest crawl budget.
Algorytmy Google zdefiniować możemy jako zbiór zasad. Na podstawie wspomnianych zasad ustalany jest ranking stron i sklepów, które wyświetlane są w wyszukiwarce Google.
Wyróżniamy następujące algorytmy:
Meta dane, czyli tytuł strony – meta title i opis – meta description, to znaczniki zawarte w kodzie źródłowym strony. Meta dane widoczne są już z poziomu wyszukiwarki Google, warto więc zadbać o to, by zawierały najistotniejsze w danym przypadku słowa kluczowe, a jednocześnie były zachęcające dla użytkowników.
Cannonical, inaczej link kanoniczny, to umieszczany w nagłówku HTML metatag informujący roboty, który z adresów URL jest oryginalny (kanoniczny). Dzięki linkom kanonicznym rozwiązujemy problem z duplicate content. Brak linku kanonicznego sprawi, że roboty, na podstawie nieznanych kryteriów, same wybiorą oryginalny adres.
Plik robots.txt informuje roboty, w jaki sposób mogą poruszać się po stronie internetowej, które z podstron mogą odwiedzać, a których nie powinny. Dzięki temu roboty nie odwiedzają podstron, które nie są istotne pod kątem pozycjonowania, na przykład koszyka czy panelu administratora.
SEO, czyli Search engine optimization to optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki Google. Są to działania on-site, czyli w obrębie witryny. Zaliczamy do nich, wdrażanie unikalnych treści, linkownanie wewnętrzne, optymalizację techniczną.
Pozycjonowanie strony to szeroki proces obejmujący SEO, czyli działania w obrębie strony lub sklepu internetowego oraz prace poza witryną. Wśród działań z zakresu pozycjonowania, prowadzonych poza stroną wymienić możemy linkowanie zewnętrzne czy analitykę internetową.
Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?
Dane firmowe
1stplace.pl sp. z o.o. sp.k.
Karola Libelta 1a/14
61-706 Poznań
NIP 7831766949