Pozycjonowanie stron dla początkujących ‒ poradnik (od A do Z)
MENU
Pozycjonowanie stron internetowych ‒ na czym polega?
Działania on-site
Wiele osób zamiennie używa pojęć pozycjonowanie stron internetowych i SEO. Zatrzymajmy się na chwilę przy tym temacie.
Pozycjonowanie stron to ogół procesów, dzięki którym strona www zajmuje coraz wyższe pozycje w rankingu Google, zyskuje większą popularność oraz autorytet. SEO jest jednym z elementów pozycjonowania.
W większości przypadków nikt jednak nie ogranicza się wyłącznie do technicznych kwestii, nie prowadzi działań tylko w obrębie witryny (optymalizacja on-site), lecz wykonuje o wiele szersze działania. Właśnie dlatego nie będziemy rozdzielać obu tych pojęć. Skupimy się zarówno na SEO, jak i na pozycjonowaniu.
Działania off-site
Off-site to przede wszystkim linkowanie zewnętrzne. Profil wartościowych, prowadzących ze źródeł zewnętrznych odnośników jest istotnym czynnikiem rankingowym.
Pozycjonowanie lokalne i ogólnopolskie
Pozycjonowanie lokalne
Lokalne pozycjonowanie strony internetowej - jak przebiega?
Przy lokalnym pozycjonowaniu strony wykorzystywane są frazy kluczowe z zawężeniem lokalnym, a więc frazy zawierające lokalizację. Przykładami takich słów kluczowych będą:
- pozycjonowanie Poznań,
- fryzjer Naramowice,
- pizzeria Toruń,
- mechanik samochodowy Warszawa Sadyba.
Lokalne frazy kluczowe wykorzystywane są w nagłówkach, w opisach usług, w artykułach blogowych, w artykułach sponsorowanych. Link building także skupia się wokół lokalnych portali.
Profil Firmy w Google a pozycjonowanie lokalne
Tytuł wizytówki
Opis działalności
Estetyczne zdjęcia
Dane teleadresowe
Komentarze użytkowników
Publikacja wpisów
Skuteczne pozycjonowanie stron a geolokalizacja?
Jak Google określa lokalizację użytkownika?
Adres IP
Wcześniejsze wyszukiwania
Połączenia z lokalnymi sieciami Wi-Fi
Adres GPS
Proces lokalnego pozycjonowania stron internetowych - dla kogo?
O pozycjonowaniu lokalnym powinny pomyśleć takie firmy, jak:
- warsztaty samochodowe,
- salony fryzjerskie i kosmetyczne,
- hotele, pensjonaty,
- restauracje, kawiarnie, cukiernie, bary,
- gabinety lekarskie i stomatologiczne,
- szkoły, żłobki, przedszkola,
- elektrycy, hydraulicy,
- firmy remontowe, firmy budowlane.
Pozycjonowanie ogólnopolskie
Pozycjonowanie - jakie działania wykonać na swojej stronie internetowej?
Audyt SEO
Audyt SEO - wstęp
Struktura strony www
Meta dane
Treści
Kwestie techniczne
Usługi Google
Dane lokalizacyjne
Inne błędy
Opis strategii pozycjonowania
Audyty SEO - darmowe vs. płatne
Bezpłatny audyt SEO
Płatny audyt strony
Pozycjonowanie stron www - co warto wiedzieć?
swojej strony?
Frazy kluczowe - czym są?
Frazy i słowa kluczowe to zapytania, które użytkownicy, czyli Twoi potencjalni klienci, wpisują w wyszukiwarkę Google.
Jedną z pierwszych czynności w procesie pozycjonowania jest dobór słów i fraz kluczowych. Pozycjonerzy będą zwiększać widoczność Twojej strony właśnie na wybrane słowa kluczowe. Słowa kluczowe są bardzo ważne, dzięki nim roboty Google rozpoznają tematykę strony.
Jeśli prowadzisz klinikę medycyny estetycznej w Poznaniu, przykładowymi, ważnymi dla Ciebie frazami będą:
- klinika medycyny estetycznej Poznań
- modelowanie ciała Poznań
- zabiegi odmładzające na twarz Poznań
- depilacja laserowa
- redukcja cellulitu.
Dobór słów kluczowych
Frazy brandowe
Frazy informacyjne
Frazy generyczne
Frazy produktowe
Działania z content marketingu
Hierarchia nagłówków
Naturalnie rozmieszczone frazy
Link building
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie zewnętrzne
Linkowanie zewnętrzne - jak je pozyskać?
Linki zewnętrzne pozyskiwanie mogą być z różnych źródeł. Do wyboru mamy:
- publikacje artykułów sponsorowanych na portalach zewnętrznych,
- budowę stron zapleczowych,
- wpisy w katalogach firm,
- działania w mediach społecznościowych,
- outreach.
Core Web Vitals
LCP - Largest Contentful Paint
FID - First Input Delay
CLS - Cumulative Layout Shift
Optymalizacja Core Web Vitals
Weryfikacja wydajności serwera
Optymalizacja ładowania zasobów
Optymalizacja zasobów ładowania powinna obejmować takie prace, jak:
- Optymalizacja plików HTML – pliki HTML odpowiadają za treści strony.
- Optymalizacja pliku CSS – plik CSS odpowiada za układy graficzne na stronie.
- Pliki JS – pliki, które odpowiadają za dynamiczną zawartość strony internetowej.
Mobile-friendly
Optymalizacja prędkości ładowania
Jak zoptymalizować prędkość ładowania strony? Tutaj zalecenie są takie działania, jak:
- optymalizacja zdjęć i grafik,
- uporządkowanie kodu strony,
- usunięcie zbędnych elementów, na przykład wtyczek, które nie są nam potrzebne.
Mobilna wersja strony powinna być intuicyjna w obsłudze, przejrzysta, bardzo ważna jest prosta ścieżka zakupowa.
Mobilna a responsywna wersja strony
Mobilna wersja strony internetowej
Responsywna strona internetowa
Certyfikat SSL
Analityka internetowa
Pozycjonowanie stron i sklepów internetowych - najważniejsze narzędzia
Narzędzia płatne
Wśród płatnych narzędzi znajdują się:
Ahrefs – narzędzie umożliwiające analizę linków (zarówno własnych, jak i konkurencji), sprawdzenie liczby wyszukiwań interesujących nas fraz kluczowych. Ahrefs jest też pomocny przy tworzeniu contentu.
Senuto – doskonały wybór, jeśli chcemy przeprowadzić analizę konkurencji, sprawdzić popularność danej frazy kluczowej. Senuto jest także pomocne przy tworzeniu contentu.
Semstorm – umożliwia monitoring strony internetowej.
Surfer SEO – doskonałe narzędzie do tworzenia contentu i analizy konkurencji.
Majestic – umożliwia analizę linków zwrotnych.
Narzędzia bezpłatne
Kurs pozycjonowania dla początkujących
Wiele osób postanawia samodzielnie zadbać o zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Takie osoby często szukają różnego typu porad i kursów. W jaki więc sposób można uzupełnić wiedzę?
O pozycjonowaniu znajdziesz wiele informacji. W Internecie dostępne są zarówno płatne, jak i bezpłatne kursy. W zależności od preferencji zdecydować się można na kurs audio, poradnik w PDF-ie, szkolenie online, szkolenie stacjonarne. Kurs SEO bądź z zakresu pozycjonowania, dotyczący typów systemów CMS i ich obsługi, doboru i analizy słów kluczowych, content marketingu będzie dobrym krokiem.
Wiedza z zakresu pozycjonowania stron i sklepów internetowych z pewnością będzie bardzo przydatna i to bez względu na to czy działamy samodzielnie, czy zatrudniamy agencję marketingową. Znajomość tematu zwiększania widoczności w wynikach wyszukiwania sprawi, że będziemy bardziej świadomi, a ewentualna współpraca ze specjalistami będzie bardziej owocna.
Pozycjonowanie stron i sklepów internetowych - samodzielnie czy z agencją?
Czy można samemu zająć się pozycjonowaniem strony internetowej lub sklepu e-commerce? Już na początku uprzedzamy, że pozycjonowanie może okazać się o wiele trudniejsze, niż Ci się wydaje. Zarówno dobór słów kluczowych, jak i optymalizacja techniczna czy budowa profilu linków wymagają wiedzy.
Ponadto, przez cały czas musimy uważać na niedozwolone metody pozycjonowania, czyli metody Black hat SEO. Nawet nieświadome korzystanie z rozwiązań nieaprobowanych przez Google, może doprowadzić do wyłączenia strony z indeksowania, utraty pozycji i dotychczasowej pracy.
Pozycjonowanie strony bądź sklepu jest procesem długotrwałym, wymagającym prowadzenia regularnych działań, analizowania efektów i optymalizacji. Połączenie pozycjonowania może kolidować z prowadzeniem biznesu.
Jeśli więc nie mamy specjalistycznej wiedzy oraz zdajemy sobie sprawę z braku czasu, lepszym rozwiązaniem będzie powierzenie pozycjonowania agencji marketingowej. Specjaliści, którzy od lat zajmują się pozycjonowaniem stron biznesów o różnej specyfice, zadbają o to, by Twoja witryna zajmowała coraz wyższe pozycje w rankingu.
Kiedy widoczne będą efekty pozycjonowania?
Kiedy zobaczę na swojej stronie wzrost wartościowego ruchu? Kiedy w zauważalny sposób zwiększa się widoczność stron internetowych? Jak długo trzeba czekać na uzyskanie widoczności dla ważnych słów kluczowych?
Bardzo ogólna odpowiedź brzmi: poprawa widoczności powinna nastąpić po 4-5 miesiącach. Na bardziej satysfakcjonujący efekt będziemy musieli poczekać około 12-14 miesięcy.
W rzeczywistości czas oczekiwania na efekty uzależniony jest od wielu czynników, są to:
- rodzaj i liczba słów kluczowych (bardzo konkurencyjne frazy to dłuższy czas oczekiwania na efekty),
- historia naszej strony internetowej, wiek witryny, ewentualne kary od Google,
- konkurencyjność i rodzaj branży,
- aktualna kondycja strony.
Pozycjonowanie - ile kosztuje?
Co wpływa na cenę pozycjonowania strony?
Koszty pozycjonowania strony internetowej lub sklepu e-commerce uzależnione są od kilku czynników. Właśnie dlatego w pierwszej kolejności przeprowadzane są ogólna analiza strony oraz rozmowa z właścicielem witryny. Podczas sporządzania kosztorysu pod uwagę brane są:
- konkurencyjność branży
- liczba zakładek, liczba słów kluczowych
- aktualna kondycja strony
- zasięg pozycjonowania (lokalne, ogólnopolskie, na rynki zagraniczne).
Pozycjonowanie stron internetowych - trendy 2022
UX, czyli user experience
UX, czyli user experience, to suma reakcji, odczuć, jakich doświadcza użytkownik naszego produktu. To projektowanie doświadczeń.
Bardzo ważne jest, aby strona internetowa była zbudowana z uwzględnieniem standardów UX. Witryna powinna być intuicyjna w obsłudze, odwiedzający musi poruszać się w jej obrębie bez najmniejszych problemów. Kluczowe są tutaj rozmieszczenie elementów, przycisków CTA.
UI, czyli User Interface
Dodatkowe funkcjonalności
Proces pozycjonowania stron internetowych - najważniejsze pojęcia
Black Hat SEO
Indeksacja strony www
Algorytmy Google
Algorytmy Google zdefiniować możemy jako zbiór zasad. Na podstawie wspomnianych zasad ustalany jest ranking stron i sklepów, które wyświetlane są w wyszukiwarce Google.
Wyróżniamy następujące algorytmy:
- Panda
- Pingwin
- Pirat
- Koliber
- Opos
- RankBrain
- BERT.
Meta dane
Canonical
Plik robots.txt
SEO
Pozycjonowanie
swojej strony?