Bezpośredni kontakt z odbiorcami? Jedną z opcji jest newsletter. Dobrze przygotowany, może być dużym wsparciem w budowie relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami. Newslettery kreują także wizerunek eksperta, zwiększają skuteczność działań promocyjnych, mogą przełożyć się na zwiększenie ruchu na stronie www. Jak więc przygotować skuteczny newsletter? Sprawdź nasze wskazówki.
Newsletter – co to?
Newslettery to wiadomości e-mail, które firmy i organizacje wysyłają do określonej grupy odbiorców (odbiorców, którzy wyrazili chęć otrzymywania takich treści). Jest to rodzaj mailingu, który wspiera budowę relacji pomiędzy marką i odbiorcami, umożliwia przekazywanie różnego typu nowości. Wszystkie dostarczane w ramach newslettera e-maile mają zwykle jeden szablon. Dobrą praktyką jest, aby wiadomości były wysyłane w takich samych albo zbliżonych odstępach czasowych.
Co pisać w newsletterze?
A co może znaleźć się w newsletterze? Mamy tutaj dużą dowolność – ważne jednak, by treść była wartościowa dla odbiorców, mogą to być:
- informacje o ważnych, firmowych wydarzeniach,
- promocje, kody rabatowe,
- aktualności branżowe, w tym treści premium dostępne wyłącznie dla subskrybentów,
- warte lektury artykuły,
- różnego rodzaju porady i inspiracje,
- ciekawe raporty i rankingi.
Jak tworzyć skuteczny newsletter? Kluczowe kroki
Tworzenie newslettera możemy podzielić na dwie części:
- techniczną, która obejmuje między innymi wybór oprogramowania i przygotowanie szablonu,
- kreatywną, czyli przygotowanie ciekawych nagłówków, CTA itp.
Zacznijmy jednak od początku. Jak, krok po kroku, przygotować newsletter?
1. Wybór platformy
Wybór platformy do zarządzania newsletterem to istotny krok. Na co warto zwrócić uwagę?
- Intuicyjna obsługa: Platforma powinna mieć intuicyjny interfejs, który umożliwi szybkie przygotowanie i wysyłkę newsletterów.
- Możliwości personalizacji: Istotna jest także opcja dostosowania listy mailingowej do potrzeb różnych grup odbiorców.
- Analityka: Statystyki zawierające informacje na temat liczby kliknięć i innych interakcji będą niezastąpione w optymalizacji kolejnych listów.
Popularne platformy umożliwiające wysyłanie newslettera to Mailchimp, Sendinblue, czy Constant Contact.
2. Zbuduj listę subskrybentów
Kolejny krok to tworzenie listy odbiorców. Jak zebrać kontakty? Podstawowe działania to umieszczanie formularzy zapisu w widocznych miejscach na stronie internetowej oraz promocja newslettera w mediach społecznościowych. Wiele firm, w zamian za zapis do newslettera, oferuje dodatkowe korzyści, np. rabat lub e-book.
W zależności o profilu firmy i Twoich celów e-markretingowych, sprawdzą się inne rozwiązania. Przemyśl, w jaki sposób możesz przekonać odbiorców, by dołączyli do społeczności tworzonej wokół Twojej marki.
3. Projektowanie szablonu
Ważny jest estetyczny szablon – będzie miał duży wpływ na czytelność wysyłanych przez Ciebie treści i satysfakcję użytkowników. Na co warto zwrócić uwagę w tym obszarze?
- Czasami więcej to mniej, nie stosuj zbyt wielu kolorów i zbyt fantazyjnych fontów, zadbaj o czystą formę newslettera.
- Upewnij się, że szablon sprawdzi się w przypadku różnych urządzeń, że będzie poprawnie działał i estetycznie prezentował się zarówno na komputerze, jak i smartfonie czy tablecie.
- Ważne, byś mógł bez problemów edytować szablon, w zależności od potrzeb zmienić poszczególne elementy.
4. Treści
Aby utrzymać uwagę odbiorców i zredukować do zera liczbę osób, które anulują subskrypcję, nie możesz spocząć na laurach. Przesz cały czas dostarczaj użytkownikom wartościowe treści, ciekawe informacje itp.
- Postaw na treści, które bawią, edukują, przedstawiają dany temat w nietuzinkowy sposób – wyróżni to Twój newsletter na tle innych i sprawi, że utrzymasz uwagę użytkowników.
- Bądź na bieżąco, treści, które jakiś czas temu cieszyły się powodzeniem, dziś mogą już nie interesować odbiorców. Śledź potrzeby subskrybentów, nie pozwól, żeby w newsletterze zawiało nudą.
- Kondensacja treści jest bardzo ważna. Użytkownicy cenią swój czas i chcą od razu wiedzieć, co i jak. Nie rozpisuj się zbyt mocno, nie uciekaj od tematu, skup się na kluczowym przekazie. Pamiętaj o nagłówkach, wypunktowaniach, pogrubieniach.
- Personalizowane e-maile mogą znacząco zwiększyć zaangażowanie użytkowników. Imię odbiorcy, personalizowane promocje i propozycje uczynią komunikację bardziej wartościową.
- Pamiętaj o przyciągających uwagę przyciskach CTA.
Nie dopuść do tego, by Twój newsletter był nijaki, przewidywalny. Twórz intrygujące nagłówki, opowiadaj ciekawe historie, dostarczaj najlepsze smaczki ze swojej branży.
5. Wysyłka
- Przemyśl, jak często subskrybenci powinni otrzymywać Twoje wiadomości, np. raz na tydzień, raz na miesiąc. Pamiętaj jednak, że priorytetem jest jakość nie liczba wiadomości.
- Sprawdź, kiedy odbiorcy najczęściej otwierają e-maile i dostosuj harmonogram.
- Dobrym rozwiązaniem jest segmentacja listy mailingowej, dzięki temu poszczególne treści trafią do odpowiednich grup odbiorców.
6. Analiza
Jak już wspominaliśmy, aby utrzymać uwagę odbiorców, musisz być na bieżąco. Musisz wiedzieć, co działa, a co nie. I tutaj istotna jest analiza. Sprawdzaj, ile e-maili zostało odczytanych, ile było kliknięć, ile osób oznaczyło wiadomość jako spam, ile wykonało pożądaną akcję, a ile wypisało się z newslettera. Zebrane dane będą niezastąpione podczas optymalizacji.
Newsletter – o czym jeszcze pamiętać?
O czym jeszcze pamiętać w przypadku newslettera?
- Powiedz użytkownikom, jakich wartości mogą spodziewać się po subskrypcji newslettera.
- Daj odbiorcom wybór, opcję łatwej rezygnacji z otrzymywania wiadomości.
- Poinformuj odbiorców, czy będą otrzymywać codzienne alerty, tygodniowe podsumowania czy może e-maila raz w miesiącu.
Podsumowanie
Newsletter to wysyłane do odbiorców wiadomości e-mail. Newsletter jest efektywnym sposobem na utrzymanie kontaktu z użytkownikami, promowanie produktów i usług, a także edukowanie i informowanie o branżowych nowościach. Kluczowe aspekty skutecznego newslettera obejmują atrakcyjny design, cenną i spersonalizowaną treść, regularność wysyłek oraz odpowiednią segmentację odbiorców.