Marketing to podstawa. Jak głosi znane porzekadło: reklama dźwignią handlu. Niestety, działania z zakresu marketingu generują koszty. Jak duże? To zależy od kilku czynników. Dziś skupimy się na budżecie w wysokości 1000 zł miesięcznie. Czy to dużo, czy mało? Jakie możliwości daje wspomniana kwota?
Pozyskiwanie klientów przy budżecie 1000 zł miesięcznie – jakie mamy możliwości?
Już na wstępie możemy stwierdzić, że 1000 zł miesięcznie to budżet, który otwiera nam kilka furtek. Oczywiście, konkretna strategia działań oraz ich koszty, uzależnione będą od branży, lokalizacji czy konkurencji. Poniżej przedstawiamy ogólny zarys możliwości.
Działania | Czym jest? | Co zyskasz? | Zalety | Wady |
---|---|---|---|---|
Pozycjonowanie | Działania mające na celu uzyskanie widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej | większy ruch na stronie widoczność w wyszukiwarce na powiązane z biznesem słowa kluczowe widoczność w wyszukiwarce na powiązane z biznesem słowa kluczowe dostosowanie strony www pod algorytmy wyszukiwarek większą rozpoznawalność marki wzrost konwersji pozycję eksperta w branży |
stabilne efekty w postaci wysokich pozycji słów kluczowych wyniki prac nie znikają z dnia na dzień, nawet po ich zakończeniu relatywnie niski koszt elastyczna strategia działań duży zasięg działań |
pozycjonowanie to strategia długofalowa – na pierwsze efekty pozycjonowania należy poczekać około 4 miesiące |
Pozycjonowanie lokalne | Działania mające na celu zbudowanie widoczności w wynikach organicznych na określonym obszarze oraz w mapach Google | widoczność w lokalnych, organicznych wynikach wyszukiwania widoczność strony dla użytkowników szukających usług lokalnych za pomocą map Google |
stabilne efekty w postaci wysokich pozycji lokalnych słów kluczowych widoczność firmy w mapach Google niskie koszty inwestycji budowanie zaufania do marki wśród lokalnych klientów/odbiorców |
to strategia długofalowa, na pierwsze efekty pozycjonowania należy poczekać około 4 miesiące ograniczony zasięg działań (docieramy tylko do obszarów lokalnych) |
Google Ads | System reklamowy Google umożliwiający emisję płatnych reklam tekstowych, graficznych, wideo, czy produktowych | kampanię reklamową dopasowaną do celów biznesowych (sprzedaż, zwiększenie rozpoznawalności, zwiększenie wartościowego ruchu na stronie itp.) wyświetlanie reklam w różnych miejscach – sieć wyszukiwania, Google Zakupy, Youtube, kampania w sieci reklamowej, kampania w aplikacji możliwość przeprowadzania testów eksperymentów kampani |
natychmiastowa widoczność w sieci mierzalne efekty elastyczna strategia działań wyświetlanie reklam w konkretnym okresie czasu różnorodne formaty reklam możliwość uruchomienia remarketingu |
wstrzymanie wyświetlania reklam po wyczerpaniu budżetu wysokie koszty (należy wziąć pod uwagę środki zarówno na budżet reklamowy jak i prowizje agencji) niestabilność stawek za kliknięcie dla poszczególnych słów kluczowych ograniczenia reklamowy dotyczące niektórych branż |
Facebook Ads | System reklamowy Facebook umożliwiający emisję płatnych reklam graficznych, wideo, karuzelowych | kierowanie reklam na podstawie danych demograficznych tj. wiek, płeć, zainteresowania, miejsce zamieszkania możliwość dodawania postów sponsorowanych większą ilość osób obserwujących działania firmy kampanię reklamową dopasowaną do celów biznesowych (sprzedaż, zwiększenie rozpoznawalności, zwiększenie wartościowego ruchu na stronie itp.) wyświetlanie reklam na Facebook i Instagram możliwość przeprowadzania testów A/B |
szerokie spektrum form reklamowych możliwość generowania gotowych leadów sprzedażowych budowa społeczności wokół marki budowa relacji z klientami stosunkowo tania forma reklamy możliwość określenia sprecyzowanej grupy odbiorców (wiek, płeć, obszar geograficzny, zainteresowania) możliwość uruchomienia remarketingu |
wstrzymanie reklam po wyczerpaniu budżetu ograniczenia reklamowe dotyczące niektórych treści oraz branż precyzja działań potrafi być ograniczona |
Webinary | Prezentacja lub wykład wspierany przez transmisję wideo, mający na celu przedstawienie usług lub problemu do rozwiązania | pozycję eksperta w branży większą rozpoznawalność marki tanie i nienachalne źródło pozyskiwania leadów budowanie relacji z odbiorcami |
możliwość praktycznej prezentacji swojej wiedzy na temat konkretnych produktów lub usług bezpośrednia interakcja z oglądającymi doskonała forma budowania zaufania wśród odbiorców |
wymaga sporej inwestycji czasu nie każdy jest predysponowany do prowadzenia tego typu działań wysoki koszt wstępny (reklama wydarzenia, sprzęt niezbędny do przeprowadzenia profesjonalnego wydarzenia tj. oświetlenie, mikrofon, wygłuszenie itp.) |
Email Marketing | Forma marketingu, wykorzystująca do promocji skrzynki e-mailowe | regularne informowanie odbiorców o promocjach i nowych usługach stały dopływ leadów zapisy na listę mailingową zdefiniowane grono odbiorców |
docieranie do osób zainteresowanych konkretnymi usługami lub tematyką biznesową możliwość wysyłki w dowolnym czasie możliwość nieustannej zmiany |
nie mamy wpływu na ilość otwarć wiadomości e-mail wielu odbiorców unika tej formy reklamy niski współczynnik otwierających wiadomość forma reklamy, która z roku na rok notuje coraz niższą skuteczność |
Wbrew pozorom, nie musimy wydawać kilku tysięcy złotych miesięcznie, by zwiększyć widoczność firmy w internecie. Naturalnie budżet w postaci 1000 zł miesięcznie mocno nas ogranicza, jednakże w przypadku współpracy z doświadczoną agencją, która będzie potrafiła trafnie ocenić naszą obecną sytuację, mamy możliwość osiągnięcia satysfakcjonujących wyników. Pamiętaj, że Ty i Twoja wiedza również jesteście ważnym elementem dowolnej strategii marketingowej. Podczas rozpoczynania współpracy postaraj się przekazać wszystkie niezbędne informacje swojemu opiekunowi w agencji, dzięki temu będzie mu znacznie łatwiej przygotować precyzyjną strategię działań.
Moim zdaniem przy założonym budżecie najlepszą opcją, na którą możemy się zdecydować jest dowolna forma pozycjonowania, ogólnopolskiego lub lokalnego (głównie ze względu na stabilne efekty oraz samą formę reklamy, która dociera do osób konkretnie zainteresowanych naszymi usługami). Pozycjonowanie dla firm jest jedną z najbardziej opłacalnych form marketingowych.
Przy większym budżecie, zdecydowanie powinniśmy brać pod uwagę fuzję działań, w oparciu o rekomendację doświadczonego specjalisty marketingowego (agencja SEO z pewnością będzie mieć w swoich szeregach przynajmniej kilku doskonałych ekspertów).
Jeśli dopiero stoisz przed wyborem odpowiednich usług i chciałbyś opracować strategię właściwą dla Twojego biznesu zgłoś się do nas, sprawdzimy co możemy dla Ciebie zrobić.