system wymiany linków co to jest

Spis treści

SWL – System wymiany linków – co to jest?

SWL, czyli system wymiany linków, jeszcze jakiś czas temu był bardzo popularnym mechanizmem w pozycjonowaniu stron internetowych. SWL’e były zawsze bardzo kontrowersyjnym tematem i miały zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników. Dziś przedstawię czym właściwie są systemy wymiany linków i w jakim dokładnie celu się je wykorzystuje.

SWL (System wymiany linków) – definicja

SWL, inaczej system wymiany linków, to mechanizm, dzięki któremu możemy w krótkim czasie pozyskać dużą liczbę linków. Linki pochodzą z witryn znajdujących się na platformie SWL, pozyskiwanie odnośników przebiega automatycznie, usługa jest płatna.

Google coraz bardziej restrykcyjnie podchodzi do domen korzystających z SWL. Linki z platformy SWL mogą narazić nas na kary w postaci spadku widoczności w wynikach wyszukiwania.

System wymiany linków zasady działania

Systemy wymiany linków posiadają bardzo przejrzystą strukturę działania. Żeby jednak zrozumieć jej ideę, musimy na chwilę wrócić przynajmniej do poprzedniej dekady. Właśnie wtedy proces pozycjonowania stron internetowych opierał się w głównej mierze na ilości pozyskiwanych linków zewnętrznych. To właśnie ilość linków była głównym czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google.

Platformy SWL umożliwiały użytkownikom wykupienie linków na tysiącach różnych stron internetowych. Po dokonaniu opłaty mechanizm SWL dodawał automatycznie linki na odpowiednich stronach biorących udział w systemie wymiany linków, dzięki temu strona pozyskiwała mnóstwo dodatkowych backlinków.

Jak już wcześniej wspomniałem ilość linków bardzo mocno korelowała z pozycjami osiąganymi przez strony internetowe w wyszukiwarce Google, a więc systemy wymiany linków miały swoje 5 minut w branży pozycjonowania stron internetowych.

SWL w dawnej erze pozycjonowania stron www

Systemy wymiany linków miały swój złoty moment w branży SEO. Dzięki wykorzystaniu SWL mogliśmy uzyskiwać przynajmniej dobre efekty w pozycjonowaniu stron internetowych. Oczywiście liczyła się również sama optymalizacja strony pod względem SEO, jednak to właśnie linki „grały” główne skrzypce.

Czy obecnie warto korzystać z systemów wymiany linków (SWL)?

Moim zdaniem, odpowiedź może być tylko jedna. Zdecydowanie nie warto. Systemy wymiany linków to już absolutna przeszłość w pozycjonowaniu stron internetowych. Mogą nam przynieść więcej szkody niż pożytku. Obecnie w procesie link buildingu znacznie bardziej sprawdza się podejście jakość, a nie ilość.

SWL w procesie link buildingu

Niektóre agencje, a co za tym idzie również specjaliści SEO, dalej korzystają z systemów wymiany linków w konstruowaniu procesu link buildingu. Agencja SEO 1stplace.pl jak i ja osobiście, jesteśmy jednak zdecydowanie jak najdalej od tego typu praktyk. Link building jest dość czasochłonnym procesem, wymagającym odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Dodatkowo według naszych praktyk przynosi znacznie lepsze efekty bez wykorzystania systemu wymiany linków.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza