Czym jest link building? Linki są istotnym czynnikiem rankingowym Google, mają wpływ na widoczność strony www w wynikach organicznych. Dobrze więc mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat wspomnianych odnośników. W artykule znajdziecie najistotniejsze informacje.
Czym jest link building?
Link building to proces pozyskiwania odnośników ze źródeł zewnętrznych. Są to jednokierunkowe odnośniki, które prowadzą na pozycjonowaną witrynę. Wyróżniamy linki w postaci anchorów, czyli klikalnego słowa znajdującego się w tekście (anchorem może być fraza kluczowa, odmiana bądź synonim frazy kluczowej, wyrażenie typu zobacz więcej, więcej informacji tutaj itp.). Kolejne rodzaje linków to linki graficzne, a także linki w postaci zwykłego adresu URL.
Linki zewnętrzne, nazywane także linkami zwrotnymi, możemy pozyskać z różnych źródeł.
Na czym polega link building?
Jakie są sposoby pozyskania odnośników zewnętrznych? Wśród dostępnych opcji znajdują się:
- korzystanie z platform pośredniczących ‒ Link house, WhitePress,
- publikacja na portalach zewnętrznych,
- wpisy w katalogach firm,
- budowa stron zapleczowych.
Zlecając pozycjonowanie profesjonalnej agencji, mamy pewność, że pozyskiwaniem wartościowych linków zajmą się osoby, które mają w tym obszarze duże doświadczenie.

Link building ‒ atrybuty odnośników
Roboty Google nie traktują wszystkich linków zewnętrznych w taki sam sposób. Wszystko zależy od atrybutu linków. Wyróżniamy:
Linki dofollow
Mówiąc najprościej, linki dofollow określić możemy jako odnośniki, pod którymi podpisuje się domena linkująca. Atrybut dofollow to informacja dla robotów Google, żeby podążały za danym odnośnikiem. W takiej sytuacji przekazywana jest moc do domeny linkowanej ‒ taka witryna ma większe szanse na zdobycie widoczności w bezpłatnych wynikach.
Jeśli więc znajdziemy wartościowe miejsce, by pozyskać link, zadbajmy o to, by miał on atrybut dofollow.
Linki nofolow
Linki nofollow informują roboty, aby nie podążały za danym odnośnikiem. Krótko mówiąc, domeny linkujące nie podpisują się pod danym odnośnikiem.
Linki nofollow nie mają dużej wartości w procesie pozycjonowania. Mogą jednak okazać się przydatne w innych sytuacjach. Kiedy? Na przykład, gdy będziemy mieli inny cel niż zwiększenie widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Takim celem może to być budowa rozpoznawalności.
Powinniśmy też pamiętać o tym, że profil linków składający się wyłącznie z odnośników dofollow nie będzie wyglądał naturalnie. Nienaturalny profil linków jest natomiast jedną z przyczyn kar od Google. Zaleca się więc, aby w procesie pozycjonowania uwzględnić oba rodzaje odnośników.
Jakość a liczba linków
Im większa liczba linków, tym wyższa pozycja w Google? To jedno z najczęściej zadawanych pytań. W nowoczesnym pozycjonowaniu stron www, liczy się przede wszystkim jakość linków. Duża liczba kiepskich odnośników bądź linków z podejrzanych domen, może nam jedynie zaszkodzić.
Wartościowe linki to takie, które pochodzą z witryn mających wysoki autorytet, wyróżniających się dużym ruchem i liczbą domen referencyjnych. Istotne też, by linki pochodziły z domen powiązanych tematycznie z witryną pozycjonowaną.
Linkowanie wewnętrzne
Linki wewnętrzne to linki w obrębie witryny, prowadzące na przykład z artykułu blogowego na podstronę produktową.
Dzięki linkom wewnętrznym roboty sprawnie poruszają się w obrębie strony, lepiej rozumieją jej strukturę. Ma to dobry wpływ na jakość indeksacji. Co więcej, poprzez linki wewnętrzne możemy skierować roboty na konkretną podstronę, a także przekazać moc podstronie, do której prowadzi dany link.
Witryny, do których prowadzą wartościowe linki, traktowane są przez Google jako bardziej wiarygodne, godne polecania. Skutkuje to większym autorytetem i wyższą pozycją w wyszukiwarce Google. Warto więc zadbać o to, by pozyskać wysokiej jakości odnośniki ze źródeł zewnętrznych oraz zadbać o przemyślane linkowanie wewnętrzne.