Spis treści

Czym jest black hat seo? Sprawdź jakich działań nie warto stosować

Black Hat SEO, czyli czarny kapelusz SEO, to techniki, o których warto mieć szczegółową wiedzę. Wiedza z tego zakresu jest potrzeba z jednego powodu – by mieć świadomość, czego nie robić. Pozycjonowanie strony www z użyciem tytułowych praktyk, np. ukrywania tekstu czy nadmiernego stosowania fraz kluczowych, może sprawić, że Twoja strona www zostanie usunięta z indeksu Google. Wyłączenie z indeksu jest równoznaczne ze zniknięciem witryny, stratą efektów, które do tej pory udało się uzyskać oraz zmarnowaniem zainwestowanych środków. Z naszego artykułu dowiesz się, czym jest black hat seo, jakie działania obejmuje i czym jeszcze skutkuje stosowanie takich praktyk.

Black hat SEO – co to? 

Black hat SEO, czyli czarny kapelusz SEO, to zbiór nieetycznych i manipulacyjnych praktyk pozycjonowania. Takie techniki są sprzeczne z wytycznymi dla webmasterów opracowanymi przez wyszukiwarki Google, Bing czy Yahoo. Przykładami black hat są między innymi cloaking, czyli ukrywanie tekstu, keyword stuffing polegający na nadmiernym stosowaniu fraz kluczowych czy korzystanie z systemów wymiany linków (SWL). Takie działania są stosowane w celu osiągnięcia szybkich rezultatów, zwykle kosztem jakości i wartości strony. Google nie toleruje takich praktyk, po ich wykryciu stosuje kary w postaci obniżania widoczności witryny. Brak refleksji i dalsze stosowanie czarnego kapelusza skutkuje wyłączeniem witryny z indeksu, czyli  całkowitą utratą widoczności.

nieuczciwe techniki stosowane przy pozycjonowaniu, maskowanie treści, ustawienie rozmiaru czcionki na 0, upychanie słów kluczowych
Black hat SEO – nieetyczne techniki pozycjonowania

Black hat SEO na przestrzeni lat – co się zmieniło?

Termin black hat SEO został stworzony w czasach, gdy optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych dopiero raczkowała i wyglądała zupełnie inaczej niż obecnie. W tym czasie istniało tylko kilka głównych wyszukiwarek i wszystkie one używały prostych algorytmów.

Wyszukiwarka Google powstała w 1998 roku, pozycjonowaniem zainteresowano się z 2000 roku,  a wraz z pozycjonowaniem pojawiły się działania black hat seo. Ponad dwie dekady temu panowały inne zasady, a manipulacja wynikami wyszukiwania była stosunkowo prosta i przynosiła efekty- większość firm wykorzystywała to w 100%. Z czasem jednak,  wyszukiwarki stawały się coraz bardziej zaawansowane i zaczęły coraz skuteczniej zwalczać praktyki black hat SEO.

Jakie kroki od lat stosuje Google? 

Algorytm Google  Cel Skutek 
Austin 2004 Walka z keyword stuffingiem i farmami linków. Uznanie treści za jeden z najważniejszych czynników rankingowych Ograniczenie prób manipulacji wynikami wyszukiwania, zwiększenie jakości stron www
Jagger 2005 Eliminacja kiepskiej jakości linów, cloakingu i innych praktyk black hat seo Zmniejszenie widoczności stron www z nienaturalnymi linkami i spamem
Big Daddy 2006 Zmiany z zakresie infrastruktury Google np. dotyczące indeksacji różnych wersji witryny czy obsługi przekierowań Poprawa jakości wyników wyszukiwania, usunięcie z indeksu witryn słabej jakości
Panda 2011  Eliminacja stron www i sklepów e-commerce zawierających słabej jakości content. To jedna z istotniejszych aktualizacji Zwiększenie jakości wyników wyszukiwania, wyświetlanie na topowych pozycjach stron, mających wartość dla użytkownika
Penguin 2012 Zmniejszenie widoczności stron www mających profil linków słabej jakości, redukcja nieetycznych praktyk pozyskiwania linków  Zwiększenie widoczności stron, które pozyskują linki w sposób etyczny 
Hummingbird 2013 Skupienie na intencji użytkownika i kontekście zapytań, eliminacja witryn z nadmiernym zagęszczeniem fraz kluczowych  Wyświetlanie na wyższych pozycjach stron www, które skupiają się na potrzebach odbiorców 
Pigeon 2014  Koncentracja na wyszukiwaniach lokalnych, dostarczanie użytkownikom wyników dopasowanych do lokalizacji Zwiększenie trafności i jakości lokalnych wyników wyszukiwania 
Mobilegeddon 2015 Zwiększanie widoczności stron, które są w prawidłowy sposób zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych  Poprawa doświadczeń użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych 
RankBrain 2015 Wykorzystanie sztucznej inteligencji do analizy intencji użytkowników oraz ich zachowania na stronie www. Skuteczniejsze wykrywanie technik Black hat SEO, takich jak clickbait czy doorway pages Zmniejszenie widoczności stron internetowych z niską jakością treści, które są niezgodne z oczekiwaniami użytkowników
Fred 2017 Kontynuacja walki z black hat seo, np. z kiepskiej jakości contentem, reedukacja spamu w sieci  Zwiększanie jakości wyników wyszukiwania i poprawa wrażeń użytkownika 
Medic Update 2018 Aktualizacja dotycząca stron YMYL (Your Money, Your Life), eliminująca witryny bez autorytetu, z treściami tworzonymi przez niekompetentne osoby  Zwiększenie jakości stron, które mogą zawierać content mający wpływ na zdrowie, samopoczucie, dobrobyt użytkowników
BERT 2019 Lepsze rozumienie języka naturalnego i kontekstu, co ogranicza skuteczność nadmiernego stosowania fraz kluczowych (keyword stuffing) i treści generowanych wyłącznie ze względu na roboty wyszukiwarek Dostarczanie odbiorcom trafnych, przydatnych, mających wysoką jakość treści
Helpful Content Update Promocja wartościowych treści, eliminacja witryn, na których znajdują się generowane masowo, niskiej jakości treści Dalsza eliminacja keyword stuffingu i automatycznego generowania contentu bez merytorycznej wartości
Spam Updates od 2021  Automatyczne wykrywanie spamu Eliminacja spamu i niskiej jakości stron www z wynikach wyszukiwania

Black hat SEO – jakie działania obejmuje? 

Black hat seo może dotyczyć różnych elementów strony www, jak i prac prowadzonych poza witryną. Z czarnym kapeluszem możemy spotkać się w przypadku treści, linków czy fraz kluczowych. Bez względu ma rodzaj, takie działania mogą przynieść bardzo przykre konsekwencje, warto więc omijać je szerokim łukiem i pozycjonować stronę zgodnie z zasadami etyki i wytycznymi Google. 

Cloaking, czyli oddzielne wersje strony dla użytkowników i robotów  

Cloaking polega na prezentowaniu odmiennych treści wyszukiwarkom internetowym i użytkownikom. Celem jest wprowadzenie wyszukiwarek w błąd, ukrycie prawdziwej zawartości strony i osiągnięcie wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Taka taktyka stosowana jest zwykle w przypadku stron internetowych zawierających zakazane treści – roboty widzą neutralną wersję witryny i indeksują ją. Użytkownik otrzymuje treść docelową, prezentującą zakazane, manipulacyjne lub niewłaściwe treści.

Wyświetlanie dwóch wersji strony www jest możliwe dzięki weryfikacji adresu IP lub nagłówka user agent. Po sprawdzeniu, czy żądanie pochodzi od robota indeksującego wyszukiwarki czy od użytkownika, wyświetlana jest odpowiednia wersja strony.

Cloaking jest surowo karany przez Google, ponieważ narusza wytyczne dla webmasterów, wprowadza w błąd zarówno algorytmy, jak i użytkowników. Strony stosujące tę technikę mogą zostać ukarane przez usunięcie z wyników wyszukiwania lub nałożenie poważnych filtrów zmniejszających widoczność w wynikach wyszukiwania.

Ukrywanie tekstu i linków

Ukryty tekst i linki to nieetyczna praktyka SEO, polegająca na umieszczaniu na stronie internetowej treści, które są niewidoczne dla użytkowników a jednocześnie widoczne dla wyszukiwarek. Przykładem takich działań jest umieszczanie na stronie  tekstu o rozmiarze czcionki zero – treść będzie niewidoczna dla oka ludzkiego, ale nadal będzie indeksowana przez wyszukiwarki.

Inne metody stosowane w ramach ukrywania tekstu i linków to:

  • Użycie kolorów tekstu i tła o identycznych barwach, co sprawia, że tekst staje się niewidoczny dla użytkowników.
  • Umieszczanie linków w elementach graficznych, które są dla użytkowników niewidoczne, ale indeksowane przez wyszukiwarki.
  • Ukrywanie linków wewnątrz tekstu, tak aby wyglądały na zwykły tekst, a nie na link.

Doorway pages

Doorway pages to strony internetowe o niskiej wartości merytorycznej, które tworzone są wyłącznie w celu przekierowania użytkowników na inną witrynę. Optymalizacja takich witryn skupia się na manipulacji wynikami wyszukiwania, generowaniu ruchu za pomocą popularnych fraz kluczowych i natychmiastowym przekierowaniu użytkowników na inną stronę docelową.

Keyword stuffing 

Keyword stuffing to technika polegająca na upychaniu słów kluczowych w treści witryny. Kiedyś taka metoda była często stosowana i przynosiła rezultaty, dziś jest zwalczana przez Google.

Keyword stuffing polega na nadmiernym i często nieuzasadnionym stosowaniu słów kluczowych. Frazy kluczowe są nienaturalnie rozmieszczone w nagłówkach, w treści, metatagach czy atrybutach altach. Zmniejsza to jakości contentu, zaburza lekturę, ma negatywny wpływ na doświadczenia związane z korzystaniem z witryny. Strona staje się nieczytelna, a informacje chaotyczne i trudne do zrozumienia.

Google uważa tę technikę za spamowanie i nakłada kary na witryny, które prowadzą takie działania. Obecnie gigant skupia się na tym, by treści były użyteczne dla odbiorcy i miały wysoką jakość – witryny, które nie spełniają tych kryteriów wyświetlane są na niskich pozycjach.

Treści niskiej jakości a wytyczne dla webmasterów

Jedną z najbardziej powszechnych technik black hat SEO jest wypełnianie strony internetowej treściami o niskiej jakości. Strona internetowa lub sklep e-commerce zawierają sporo contentu, ale zwykle jest to content nieprzydatny, mało merytoryczny, który nie dostarcza odbiorcom wyczerpujących odpowiedzi. Taki rodzaj treści określany jest jako spam. 

Automatyczne generowanie treści

Na stronach www pojawiają się treści generowane automatycznie, na przykład za pomocą GPT lub Gemini. Takie treści zwykle implementowane są bez edycji i weryfikacji informacji, a to sprawia, że sieć zalewa nieprzydatny content, który wprowadza użytkowników w błąd i nie dostarcza wartości.

Clickbait

Tworzenie tytułów i opisów, które zachęcają do kliknięcia, ale nie spełniają zawartej w tytule obietnicy i wprowadzają w błąd czytelnika to kolejna odradzana praktyka.  

Na przykład tytuł artykułu może brzmieć Szokujące odkrycie, które zmieni Twoje życie.  Sama treść  może jednak nie wnosić niczego nowego, być nijaka i przepełniona reklamami.

Celem takich działań jest zwiększenie współczynnika klikalności (CTR), w rzeczywistości jednak skutkuje to wysokim współczynnikiem odrzuceń (bounce rate). Google traktuje clickbaity jako próbę manipulacji – takie treści obniżają jakość wyników wyszukiwania i mają negatywny wpływ na doświadczenia użytkowników.

Duplikaty

Kopiowanie treści, zarówno w obrębie własnej witryny, jak i ze źródeł zewnętrznych, to kolejna odradzana praktyka. Google ceni witryny zawierające unikalne, wartościowe treści i zmniejsza widoczność stron, które zawierają zduplikowane informacje.

Kiepski content nie tylko odstraszy odbiorców, ale może też sprawić, że Twoja strona zostanie ukarana przez Google. W 2014 roku Google wydało aktualizację algorytmu – Pandę, która dotyczyła głównie stron z treściami o niskiej jakości.

Farmy linków, systemy wymiany linków (SWL)

Stosowanie tej praktyki opiera się na założeniu, że im więcej linków prowadzi na daną stronę www, tym wyższe pozycje uzyska ona w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeszcze dwie dekady temu, roboty Google faktycznie skupiały się na liczbie linków, jakość odnośników była drugorzędna. Większość firm korzystała więc z systemów wymiany linków oraz z farm linków – dziś takie działania zaliczane są do black hat. 

System Wymiany Linków (SWL) oraz link farms, czyli farmy linków stanowią źródła słabej jakości, zwykle nie mają wartości merytorycznej, a ich jedynym celem jest linkowanie. Nie możemy tutaj mówić o powiązaniu tematycznym z witryną, na którą kierują, wartościowym, dodatkowym źródle ruchu. 

PBN (Private Blog Network) – kolejna z nieuczciwych praktyk

Budowa sieci PBN, czyli Private Blog Network, to kolejna, warta uwagi kwestia. PBN to sieć blogów lub stron internetowych należących do jednej osoby lub firmy. Budowa takich witryn może mieć na celu wspieranie pozycjonowania i dostarczanie odbiorcom wartościowego contentu – w takim przypadku nie powinna być zaliczana do praktyk black hat seo.

O łamaniu wytycznych dla webmasterów mówimy w sytuacji, w której PBN-y zawierają kiepskie treści, nie są przyjazne dla odbiorców, odbiegają tematyką od profilu firmy, a ich jedynym zadaniem jest linkowanie.

Over-optimization anchor text

W procesie pozycjonowania stron www i sklepów e-commerce, ważną rolę odgrywa link building. Jednym z czynników mających wpływ na  jakość  profilu linków jest rodzaj i liczba anchorów.

  • Zbyt duże nasycenie tekstu dokładnie dopasowanymi anchorami, czyli nadmierne stosowanie anchor exact match, może zostać uznane za próbę manipulacji i przynieść rezultaty odwrotne do oczekiwanych.
  • Algorytmy Google, takie jak Penguin (Pingwin), analizują profil linków witryny. Zbyt duża liczba odnośników o identycznych anchor textach wskazuje na manipulację, a nie na naturalne polecenia.
  • Naturalny profil linków charakteryzuje się różnorodnością, linki powinny pochodzić z różnych źródeł, mieć atrybuty nofollow i dofollow, a także zróżnicowane achory.

Spam w komentarzach

Dodawanie linków w sekcjach komentarzy na blogach, forach i stronach internetowych może być dobrym uzupełnieniem link buildingu. Ważne jednak, aby komentarze były wartościowe i przydatne dla użytkowników. Nieprzemyślane wpisy, na przykład na stronach niezwiązanych z profilem biznesu, mogą zaszkodzić witrynie.

Ukryte przekierowania 301

Przekierowania 301 to powszechna technika, która pozwala na przeniesienie ruchu z jednej strony internetowej na inną. Niektórzy specjaliści wykorzystują tę technikę w niewłaściwy sposób i prowadzą użytkowników z dobrej jakości stron internetowych na strony spamujące lub z treściami o niskiej jakości.

Google uważa, że taka praktyka jest nie fair – witryny stosujące takie metody mogą otrzymać karę w postaci obniżenia rankingów lub całkowitego usunięcia z wyników wyszukiwania. Oczywiście używanie przekierowań 301 w ramach domeny lub pomiędzy domenami, ale w uzasadniony sposób (np. w momencie zmiany domeny z 1stplace.com.pl na 1stplace.pl) nie zostanie ukarane przez wyszukiwarkę Google.

Nadużywanie wygasłych domen

Nadużywanie autorytetu wygasłych domen to kolejne działanie, które może zostać uznane za próbę manipulacji. O łamaniu wytycznych Google mówimy w takich sytuacjach, jak:

  • Wykorzystywanie aktywnych linków zewnętrznych, by w sztuczny sposób zwiększać autorytetu innej strony (np. za pomocą przekierowań 301).
  • Implementacja treści, które w żaden sposób nie są powiązane z tematyką wygasłej domeny, na przykład przejęcie domeny bloga podróżniczego i publikacja treści na temat hazardu.
  • Wykorzystanie domeny do wprowadzania w błąd użytkowników, np. poprzez kierowanie ich na strony www z treściami o niskiej jakości lub spamem.
Black hat seo  Opis 
Cloaking Manipulowanie rankingiem poprzez wyświetlanie użytkownikom i robotom różnych wersji strony www
Ukrywanie tekstu i linków Implementacja treści i linków, które nie są widoczne dla użytkowników, mających na celu wyłącznie zwiększenie widoczności witryny 
Doorway pages Strony o niskiej wartości merytorycznej, generujące sztuczny ruch, które przekierowują użytkowników na inne witryny
Keyword stuffing Nadmierne nasycenie frazami kluczowymi treści, metatagów, nagłówków
Treści niskiej jakości Publikowanie dużej ilości treści o niskiej wartości merytorycznej
Automatyczne generowanie treści Implementacja automatycznie generowanych treści, bez edycji i weryfikacji
Clickbait Tytuły i opisy zachęcające do kliknięcia, które nie spełniają obietnic
Duplikaty treści Kopiowanie treści z innych stron www lub w obrębie własnej witryny
Farmy linków / SWL Linki nietematyczne, pochodzące z niskiej jakości źródeł 
PBN (Private Blog Network) Tworzenie stron kiepskiej jakości, których jedynym celem jest linkowanie 
Over-optimization anchor text Nadmierne stosowanie anchorów z dokładnym dopasowaniem fraz kluczowych
Spam w komentarzach Dodawanie komentarzy, które nie mają wartości dla użytkownika 
Ukryte przekierowania 301 Niewłaściwe wykorzystanie przekierowań 301
Nadużywanie wygasłych domen Wykorzystywanie wygasłych domen w celu manipulacji autorytetem lub kierowania na strony o niskiej jakości

Dlaczego Black hat SEO jest niebezpieczne?

Stosowanie metod black hat seo, czyli czarnego kapelusza ma wiele nieprzyjemnych konsekwencji. Poniżej najważniejsze z nich. 

Sankcje Google

Google nakłada dotkliwe kary na witryny, w przypadku których następuje próba manipulowania wynikami wyszukiwania. Sankcje mogą obejmować obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania, a nawet całkowite usunięcie strony z indeksu wyszukiwarki.

Filtr ręczny

Ręczne działania to kary nałożone przez pracowników Google na stronę, która narusza wytyczne dla webmasterów. Po nałożeniu filtra ręcznego, zauważalny jest spadek widoczności strony w Google. Jeśli na Twoją witrynę zostanie nałożona taka kara, w Google Search Console pojawi się powiadomienie – będzie to informacja o naruszeniu oraz wskazówki dotyczącymi rozwiązania problemu.

Zmniejszenie widoczności w wyszukiwarkach

Stosowanie technik Black hat SEO może prowadzić do obniżenia pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Google może uznać, że strona nie zasługuje na wysoką pozycję ze względu na jej niską jakość lub próby manipulowania algorytmami wyszukiwarki.

Co więcej, Google stale aktualizuje i udoskonala swoje algorytmy, aby lepiej radzić sobie z nieetycznymi praktykami SEO. Jeśli Twoja strona korzysta z technik Black hat SEO, istnieje ryzyko, że przyszłe aktualizacje algorytmu spowodują spadek pozycji.

Usunięcie witryny z wyników wyszukiwania

W skrajnych przypadkach, jeśli strona rażąco łamie wytyczne Google, może zostać całkowicie usunięta z indeksu wyszukiwarki. Oznacza to, że strona nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania, co może być katastrofalne dla Twojego biznesu.

Konsekwencje prawne

W niektórych przypadkach stosowanie technik Black Hat SEO może prowadzić do konsekwencji prawnych. Przykładem może być naruszenie praw autorskich poprzez kopiowanie treści z innych źródeł bez zgody właściciela.

Utrata wiarygodności strony 

Używanie nieetycznych praktyk SEO może zaszkodzić reputacji firmy. Klienci mogą odkryć, że firma stosuje nieuczciwe metody, a to zwykle prowadzi do utraty zaufania i spadku sprzedaży.

Użytkownikom zależy na wartościowych treściach, oczekują oni, że odwiedzane witryny będą działać w prawidłowy sposób. Spamowanie spotyka się z dużą niechęcią i odstrasza odwiedzających.

Black hat seo
black hat seo – najważniejsze informacje

Jak unikać Black Hat SEO?

Aby uniknąć konsekwencji związanych z Black hat SEO, należy unikać stosowania praktyk takich jak doorway pages, keyword stuffing, cloaking, link farms, ukryty tekst i linki oraz duplicate content. Trzeba pamiętać, że pozycjonowanie to długotrwały proces, wymagający zaangażowania – nie ma tutaj drogi na skróty.  

White hat SEO, czyli etyczne praktyki SEO

Etyczne praktyki SEO, znane jako White hat SEO, koncentrują się na dostarczaniu wartości użytkownikom i przestrzeganiu wytycznych wyszukiwarek. Aby stosować etyczne praktyki SEO, należy tworzyć unikalne, wartościowe treści, optymalizować stronę pod kątem użyteczności, zadbać o przemyślany, naturalny link building.

Black Hat SEO to niebezpieczne i nieetyczne praktyki, które mogą negatywnie wpłynąć na pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwania, a także na reputację firmy.

Zamiast ryzykować, zadbaj o to, by proces pozycjonowania przebiegał w prawidłowy sposób. Skup się na stosowaniu etycznych metod White hat SEO, które zgodne są z wytycznymi wyszukiwarek. Inwestując w treści z naturalnie rozmieszczonymi frazami kluczowymi i jakościowy link building, zyskasz szansę na wyprzedzenie konkurencji oraz wyższą konwersję. 

Black hat SEO – podsumowanie

Black Hat SEO to nieetyczne, niezgodne z wytycznymi Google techniki. Stosowane takich działań kończy się karami Google, a nawet usunięciem strony www lub sklepu e-commerce z indeksu. Do takich praktyk zaliczamy między innymi pozyskiwanie dużej liczby linków z kiepskiej jakości źródeł, implementację słabych treści, nadmierne zagęszczenie fraz kluczowych. Przeciwieństwem black hat seo jest white hat seo, czyli stosowanie etycznych, zgodnych z zaleceniami Google praktyk. 

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza