co to jest spam

Spis treści

Co to jest spam?

Spam towarzyszy każdemu z nas praktycznie nieustannie. Może występować w różnych formach i odmianach. Czy właściwie jest spam? Jak go unikać? Wszystkie te informacje znajdziesz w tym wpisie. Zapraszam.

Spam – definicja

Spam to niechciane wiadomości elektroniczne, które użytkownik otrzymuje bez wyrażenia na to zgody. Spamem nazywamy niepożądane maile, wiadomości dostarczane za pośrednictwem różnego rodzaju komunikatorów internetowych czy serwisów społecznościowych, takich jak na przykład Messenger i Facebook, a także smsy. Wiadomości takie są najczęściej wysyłane w sposób masowy, to jest do dużej liczby odbiorców, chociaż nie zawsze, oraz mają charakter reklamowy i promocyjny. Ich celem jest z reguły zareklamowanie produktów czy usług nadawcy oraz zachęcenie odbiorcy do skorzystania z oferty. Spam może być także wysyłany w celach politycznych lub ideologicznych. Zdarza się również, że wiadomości takie są wykorzystywane przez cyberprzestępców, na przykład w celu zainfekowania komputera odbiorcy. Cechą charakterystyczną spamu jest to, że wiadomości są wysyłane do nieznanych użytkowników, a ich treść nie jest spersonalizowana, to znaczy, że do każdego odbiorcy jest dostarczana wiadomość o identycznej treści. Spam może występować również w działaniach marketingowych takich jak na przykład pozycjonowanie czy marketing szeptany.

Najczęściej spotykane formy spamu

E-mail spam

Spam w formie e-mail jest chyba najbardziej powszechnym zjawiskiem spamu z jakim możemy się spotkać. Praktycznie każda skrzynka e-mail posiada również przygotowane specjalne miejsce dla tego typu wiadomości – folder SPAM. Jeśli otrzymamy niechcianą wiadomość e-mail w formie np. oferty lub prezentacji usług możemy oznaczyć ją jako spam i przenieść do odpowiedniego folderu (o ile nasza skrzynka odbiorcza nie uczyniła tego samodzielnie).

Spam poprzez wiadomości sms

To chyba jedna z najbardziej uciążliwych form spamu. Niestety niewiele da się zrobić kiedy już otrzymujemy takie wiadomości. Możemy jedynie spróbować skontaktować się z operatorem lub firmą, która rozsyła takie wiadomości. Powinniśmy jednak szczególna uwagę zwrócić na ewentualną profilaktykę. Kiedy podpisujemy wszelkiego rodzaju dokumenty, zainteresujmy się jakie zgody marketingowe podpisujemy. Często zdarza się, ze podczas zawierania umów w ogóle ich nie czytamy lub nie zwracamy uwagi na punkty pobiczne, a to skutkuje wyrażeniem zgody na późniejsze wysyłanie niechcianych wiadomości.

Spam tekstowy

Jest to forma spamu, którą możemy dostrzec na wszelkiego rodzaju komunikatorach internetowych lub czatach. Są to uciążliwe wiadomości „zaśmiecające” okno komunikatora lub czatu. Przykładem moga być tutaj serwisy takie jak YouTube czy Twitch, gdzie podczas transmisji na żywo, dany użytkownik kopiuje i wkleja cały czas jednakową treść wiadomości, jednocześnie utrudniając konwersacje innym użytkownikom.

Spam na forach internetowych

Ta forma spamu nie jest tak uciążliwa jak wcześniej wymienione, jednak może w negatywny sposób wpłynąć na decyzję lub poglądy użytkowników. Spam na forach internetowych nieco odbiega swoją charakterystyką od innych form spamu. Przeważnie nie uświadczymy tutaj typowego kopiowania i wklejania treści w byle jakich wątkach. Spamerzy poprzez odpowiednie operatory Google są w stanie wyszukać w sieci wszystkie fora internetowe poruszający dany temat lub wątek. Dzięki temu odwiedzają każde z tych for i przekazują niesprawdzone oraz często szkodliwe informacje innym użytkownikom.

Jak bronić się przed spamem? – praktyczne wskazówki

  1. Zadbaj, aby swój adres e-mail przekazywać jedynie zaufanym osobom i kontrahentom.
  2. Na stronie internetowej wykorzystaj możliwości jakie daje JavaScript (funkcja maito). Dzięki temu roboty wyszukiwarek nie będą w stanie indeksować adresów e-mail.
  3. Wykorzystaj grafiki zamiast tekstów. Dzięki takiemu rozwiązaniu roboty nie będą w stanie skopiować adresu e-mail.
  4. Wykorzystaj wiekszą ilość formularzy kontaktowych wykorzystujących captche.
  5. Zamiast znaku @ wykorzystaj skrót „at”.

Spam – podsumowanie

Spam obecny jest praktycznie wszędzie i jest częścią naszego życia. Niestety praktycznie nikt z nas nie jest w stanie wyeliminować go w 100%, możemy jednak podjąć kroki, aby go ograniczyć i się przed nim bronić.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?