E-mail marketing przeszedł długą drogę – od prostych wiadomości tekstowych do spersonalizowanych i starannie zaprojektowanych kampanii. Dziś e-maile stanowią efektywne narzędzie umożliwiające budowę relacji z klientami, promowanie produktów i usług oraz wzmacnianie świadomości marki. Jest jednak jedno ale, wiadomości muszą być dopracowane w każdym szczególe.
W naszym artykule omówimy, jak działa email marketing, dlaczego jest tak ważny w obecnym krajobrazie marketingowym oraz jakie narzędzia usprawniają i ułatwiają pracę z tego zakresu.
Czym jest e-mail marketing?
E-mail marketing to jedna z form marketingu bezpośredniego. Taki rodzaj e-marketingu polega na wysyłaniu wiadomości e-mailowych do klientów – potencjalnych lub obecnych, obserwatorów, partnerów. Do e-mail marketingu zaliczamy:
- newslettery,
- wiadomości promocyjne i sprzedażowe,
- e-maile powitalne,
- przypomnienia, podziękowania, potwierdzenia transakcji,
- automatyczne sekwencje wiadomości (marketing automation),
- kampanie retargetingowe.
Taka forma promocji umożliwia budowanie relacji, promowanie produktów i usług, informowanie odbiorców o promocjach, nowościach czy wydarzeniach. Główne zalety e-mail marketingu to:
- bezpośredni kontakt z odbiorcą,
- wysoka efektywność,
- możliwość personalizacji,
- niski koszt,
- segmentacja odbiorców,
- analiza wyników umożliwiająca optymalizację działań.
E- mail marketing – statystyki i ciekawostki
Na blogu naszej agencji nie może zabraknąć kilku przydatnych danych, które w doskonały sposób obrazują znaczenie e-mail marketingu.
- Aktualnie, czyli w 2025 roku, z poczty e-mailowej korzysta ponad 4,5 miliarda osób na całym świecie. Zgodnie z przewidywaniami, w 2027 roku wymieniona liczba ma wzrosnąć do 4,8 miliarda. (Optinmonster)
- 37% osób ma dwa konta e-mail. (Statista)
- Zgodnie z oczekiwaniami, do 2027 r. zyski wygenerowane przez e-mail marketing na całym świecie mają wynosić około 17,9 mld dolarów. (Statista)
- 88% użytkowników sprawdza swoją pocztę elektroniczną kilka razy dziennie. 39% osób weryfikuje skrzynkę od 3 do 5 razy dziennie. (Optinmonster)
- Profesjonaliści sprawdzają e-maile nawet 15 razy dziennie czyli co 37 minut. ( Harvard Business Review)
- 59% konsumentów przyznaje, że wiadomości e-mailowe mają wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe. (Optinmonster)
- 60% użytkowników przyznaje, że e-mail promocyjny skłonił ich do zakupów. (OptinMonster)
- 51% konsumentów uważa, że e-mail to najlepszy i najbardziej wiarygodny sposób komunikacji z firmami. (SmarterHQ )
- Aktualnie, każdego dnia wysyłanych jest około 376 miliardów wiadomości e-mail.
- Od 26 do 78% wiadomości e-mail odczytywanych jest za pomocą urządzeń mobilnych. Przy czym 67% przedstawicieli generacji Z przyznaje, że odczytuje e-maile głównie na smartfonach. (Optinmonster)
- 50% odbiorców skasuje wiadomość, jeśli nie będzie wyświetlać się poprawnie na urządzeniu mobilnym. (Optinmonster)
- E-maile marketingowe w sektorze B2C mają wyższy współczynnik otwarć niż e-maile B2C. B2B – 15,14%, B2C -19,7%. (Optinmonster)
- Większość konsumentów na odczytanie e-maila od lubianej marki poświęca około 10 sekund. (Porchgroupmedia)
- Sprawdzanie e-maila często jest czynnością uzupełniającą – 69% użytkowników robi to podczas oglądania telewizji, 57% w łóżku, 79% na wakacjach. (Porchgroupmedia)
- Zautomatyzowane e-maile generują o 320% wyższe przychody niż wiadomości niezautomatyzowane. (Campaign Monitor)
- Najskuteczniejsze kampanie e-mail marketingu to: segmentacja (78%), personalizacja (72%) i automatyzacja (71%) (HubSpot)
- 50% marketerów działających w sektorze B2B przyznaje, że e-mail marketing to najskuteczniejsze narzędzie, jakim dysponują. (eMarketer)
E-mail marketing ROI
Chyba każdy przedsiębiorca zgodzi się z tym, że celem działań z zakresu e-mail marketingu jest nie tylko budowanie relacji z odbiorcami, ale przede wszystkim, osiągnięcie mierzalnych rezultatów biznesowych. Istotne są sprzedaż, generowanie leadów, zwiększanie liczby umówionych wizyt.
Zwrot z inwestycji (ROI – Return on Investment) w e-mail marketingu to kluczowy wskaźnik pokazujący opłacalność prowadzonych kampanii.
- ROI w e-mail marketingu może wynosić nawet 4200%. (Luisa Zhou)
- ROI kampanii e-mail marketingowych sytuuje się na poziomie 36. Oznacza to, że firmy na każdym wydanym dolarze zarabiają około 36 dolarów. (HubSpot)
E-mail marketing ROI – jak mierzyć skuteczność działań?
ROI najczęściej oblicza się poprzez porównanie przychodów wygenerowanych dzięki e-mailom do całkowitych kosztów realizacji – w tym narzędzi, czasu pracy oraz przygotowania treści.
Na wysokość ROI wpływa wiele elementów, dlatego warto śledzić wskaźniki pośrednie, takie jak:
- open rate (czyli liczba otwarć wiadomości),
- CTR – click-through rate (procent odbiorców, którzy kliknęli link),
- współczynnik konwersji, który mówi, ilu użytkowników faktycznie dokonało zakupu lub innej oczekiwanej akcji.
Wysoki ROI w e-mail marketingu świadczy nie tylko o efektywności tego kanału, ale także o dobrym stosunku kosztów do efektów.

Zasady skutecznego e-mail marketingu
Zasady skutecznego e-mail marketingu są złożone i wymagają odpowiedniego podejścia.
- Zaawansowana personalizacja (hyper-personalization)
Skuteczny e-mail marketing to nie tylko imię w temacie. Dziś liczy się maksymalne wykorzystanie danych behawioralnych, są to na przykład:
- ostatnie zakupy,
- przeglądane produkty,
- porzucone koszyki.
Wiadomości wykorzystujące te dane są w 100% dopasowane do odbiorców, a to działa na duży plus i zwiększa szanse na sukces.
- Segmentacja bazy danych
Wysyłanie takich samych wiadomości do wszystkich odbiorców to już przeżytek. Wysoce zalecanym rozwiązaniem jest podział bazy adresów e-mail na segmenty. Kryterium podziału stanowić mogą: lokalizacja, etapu lejka sprzedażowego, częstotliwość zakupów. Takie działanie sprawia, że komunikacja jest dopasowana do potrzeb konkretnej grupy.
- Automatyzacja kampanii
Narzędzia do automatyzacji marketingu – takie jak MailerLite, ActiveCampaign czy Klaviyo, umożliwiają tworzenie automatycznych sekwencji wiadomości e-mail. Oznacza to, że wiadomości mogą być wysyłane samoczynnie, w odpowiednim czasie i do właściwych odbiorców, bez potrzeby ręcznego działania.
Dzięki temu możesz zaplanować np. serię powitalną po zapisie na newsletter, przypomnienia o porzuconym koszyku lub e-maile z rekomendacjami produktów po dokonanym zakupie. Automatyzacja to nie tylko oszczędność czasu, ale też skuteczne angażowanie klientów znajdujących się na różnych etapach ścieżki zakupowej.
- Design i UX wiadomości e-mailowych
Wysyłane wiadomości powinny być responsywne, muszą w prawidłowy i miły dla oka sposób wyświetlać się na urządzeniach mobilnych. Tak jak wspominałam powyżej, większość użytkowników otwiera wiadomości za pomocą smartfonów – nawet drobne utrudnienia z odczytaniem, mogą poskutkować usunięciem e-maila i anulowaniem subskrypcji.
Użycie wyraźnych, przyciągających wzrok przycisków CTA (Call to Action) to kolejne z zalecanych rozwiązań. Przycisk z jasnym komunikatem, np. Sprawdź ofertę lub Zgarnij rabat z pewnością zachęci odbiorcę do wykonania konkretnej akcji.
- Zgodność z RODO i etyka marketingowa
Przestrzeganie zasad prywatności, możliwość łatwego wypisania się z listy i jasne informacje dotyczące celów wiadomości budują zaufanie.
- Spójna komunikacja
Spójna, przemyślana komunikacja to kolejna kwestia. E-maile powinny być wyraźnie powiązane z marką i jej wartościami, stanowić część szerszej strategii marketingowej. Spójny wizerunek i ton komunikacji zwiększają wiarygodność i rozpoznawalność marki.
- Analiza
Bardzo ważna jest regularna analiza wyników i bieżąca optymalizacja strategii. Monitoring takich wskaźników, jak odczytanie e-maila, klikalność, konwersja, to kopalnia wiedzy dotycząca elementów, które działają oraz tych, które wymagają naprawy bądź zmiany. Warto też wykonywać testy A/B różnych elementów przesyłanych wiadomości, na przykład elementów graficznych, treści, tematyki itp.
E-mail marketing w różnych branżach
Branża | Opis i korzyści |
---|---|
E-commerce | Maile z promocjami, przypomnienia o porzuconym koszyku, personalizowane rekomendacje produktów. Korzyści? Wzrost sprzedaży, pozyskiwanie klientów, budowanie lojalności |
Edukacja | Zaproszenie na kurs online, przypomnienie o nadchodzących webinarach, newsletter z ciekawostkami |
Finanse | Informacje dotyczące nowych lokat, poradniki na temat optymalizacji budżetu domowego itp. |
Turystyka i hotelarstwo | Oferty last minute, potwierdzenie rezerwacji, przewodniki i poradniki dla podróżników |
Zdrowie i wellness | Przypomnienia o umówionej wizycie u lekarza, e-maile z poradami dietetycznymi, wskazówki dotyczące treningów |
Narzędzia e-mail marketingu
Czas na kolejną kwestię, a mówiąc dokładniej na e-mail marketing tools. Przejdźmy do popularnych narzędzi oraz do najbardziej pomocnych funkcji.
Funkcje | Opis |
---|---|
Kreator e-maili | Edytor typu drag & drop (przeciągnij i upuść), który umożliwia tworzenie szablonów bez kodowania. Taka funkcja to sposób, by szybko przygotować estetyczne i profesjonalne wiadomości |
Automatyzacja kampanii | Umożliwia automatyczne wysyłanie wiadomości, które są dopasowane do wykonanych przez użytkownika działań |
Segmentacja odbiorców | Grupowanie subskrybentów, na przykład na podstawie zachowania, lokalizacji, zakupionych produktów |
Personalizacja treści | Dynamiczne uzupełnianie danych (np. imienia, nazwy produktu). Taka personalizacja zwiększa skuteczność e-maili |
Testy A/B | Porównywanie dwóch wersji e-maili – umożliwia to wybór rozwiązań, które są najskuteczniejsze |
Statystyki i raporty | Raporty dotyczące współczynnika otwarć, CTR, anulacji subskrypcji, konwersji itd. |
Integracje | Automatyczne przesyłanie danych między systemem e-mailowym a sklepem internetowym, formularzem zapisu lub systemem CRM. Dzięki temu kontakty, zamówienia czy nowe zapisy trafiają od razu na Twoją listę mailingową i mogą uruchamiać odpowiednie kampanie |
E-mail marketing – przydatne narzędzia
Narzędzie | Opis |
---|---|
MailerLite – narzędzie dla małych firm, blogerów i freelancerów. Idealne na start – intuicyjne w obsłudze i niedrogie. | ✅ Tworzenie e-maili z gotowych szablonów – wystarczy przeciągać elementy. ✅ Możliwość ustawienia automatycznych wiadomości (np. powitalnych). ✅ Opcja tworzenia prostych stron zapisu. ⚠️ Brak zaawansowanych raportów i funkcji sprzedażowych. |
Mailchimp – dla osób początkujących, blogerów i małych firm. | ✅ Szablony umożliwiające wysyłkę newsletterów i kampanii. ✅ Automatyczne wiadomości, np. powitania. ✅ Integracja np. z Facebookiem i sklepem Shopify. ⚠️ W darmowej wersji ograniczona automatyzacja. |
ActiveCampaign – dla większych firm, agencji i e-commerce. | ✅ Możesz tworzyć różne scenariusze wysyłek – np. innego e-maila dostanie osoba, która kliknęła link, innego ta, która go pominęła. ✅ Możliwość śledzenia, co robi użytkownik na stronie. ⚠️ Brak darmowej wersji. Wymaga nauki, ale daje ogromne możliwości. |
Klaviyo – dla sklepów internetowych, które chcą zwiększać sprzedaż za pomocą e-mail marketingu | ✅ System identyfikuje historię zakupów i na tej podstawie automatycznie wysyła spersonalizowane rekomendacje produktowe. ✅Zaawansowana integracja z platformami e-commerce, takimi jak Shopify i Magento. ✅ Obsługa automatycznych kampanii przypominających o porzuconych koszykach.⚠️ Droższy przy większej liczbie subskrybentów. Interfejs tylko po angielsku. |
GetResponse – dla firm z Polski, edukatorów i osób, które chcą mieć wszystko w jednym miejscu – e-mail, strona, webinar. | ✅ Polski interfejs i wsparcie. ✅ Możliwość tworzenia newsletterów, stron lądowania, formularzy zapisu i webinarów w jednym narzędziu. ✅ Proste ustawienie automatycznych wiadomości. ⚠️ Interfejs może być trochę mniej intuicyjny dla początkujących. |
Email marketing design
Email marketing design to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim funkcjonalności i skuteczności przekazu. Dobrze zaprojektowany e-mail powinien być czytelny, przejrzysty i dostosowany do różnych urządzeń – szczególnie mobilnych, na których odbiorcy najczęściej sprawdzają pocztę.
Projektując wiadomość, koniecznie zadbaj o:
- spójną strukturę,
- hierarchię treści,
- wyróżnione nagłówki,
- wyraźne przyciski CTA (Call to Action), które prowadzą odbiorcę do wykonania konkretnej akcji.
Unikaj też takich błędów, jak zbyt duża liczba grafiki, za mała nieczytelna czcionka, linki do niedziałających podstron. Nawet drobne potknięcia mogą skutecznie zniechęcić użytkownika.
Mailing a e-mail marketing
Mailing | E-mail marketing |
---|---|
Jednorazowa, masowa wysyłka wiadomości – np. informacja, zaproszenie, promocja | Długofalowa strategia komunikacji, która obejmuje planowanie i analizę kampanii |
Może nie być częścią szerszej strategii marketingowej | Jest elementem spójnej strategii marketingowej i budowania relacji z klientem |
Nie wymaga personalizacji i segmentacji – ta sama treść trafia do wszystkich odbiorców | Zakłada zaawansowaną personalizację i segmentację odbiorców na podstawie danych, zachowania czy preferencji |
Brak automatyzacji – wiadomości przygotowywane i wysyłane ręcznie | Wykorzystuje narzędzia do automatycznego wysyłania e-maili, dopasowanych do wykonywanych przez użytkownika akcji (np. zapis, zakup, porzucenie koszyka) |
Najczęściej wykorzystywany do działań krótkoterminowych lub jednorazowych akcji | Zorientowany na długoterminowych celach – zwiększaniu zaangażowania, lojalności, wartości klienta (CLV) |
Skuteczność wiadomości nie zawsze wymaga analizy | Regularna i szczegółowa analiza wyników (open rate, CTR, konwersje), która umożliwia optymalizację działań |
Niski próg wejścia – wiadomości łatwe do przygotowania, specjalistyczne narzędzia nie są potrzebne | Wymaga planowania, wiedzy, testów A/B i wykorzystania dedykowanych narzędzi (np. MailerLite, GetResponse, Klaviyo, ActiveCampaign). |
Mailing może być jednym z elementów e-mail marketingu, ale e-mail marketing to strategia bardziej kompleksowa i zorientowana na długoterminowe cele i relacje z odbiorcami.
Mailing a newsletter – różnice
Różnica | Mailing | Newsletter |
---|---|---|
Definicja | Ogólna forma wysyłki masowych wiadomości e-mail, najczęściej w celach marketingowych lub informacyjnych | Wiadomość e-mail wysyłana do subskrybentów, zawierająca aktualności, porady, oferty, nowości |
Cel | Promocja produktów/usług, generowanie sprzedaży i leadów, informowanie o akcjach specjalnych | Budowanie i utrzymywanie relacji z odbiorcami, dostarczanie wartościowych i angażujących treści |
Treść i format | Skoncentrowana, ukierunkowana na jedną akcję, np. zakup, rejestracja, promocja | Zróżnicowana – nowinki, artykuły, porady, oferty – bardziej informacyjna i edukacyjna |
Częstotliwość wysyłki | Nieregularna, w zależności od potrzeb kampanii lub działań marketingowych | Regularna – najczęściej tygodniowa, dwutygodniowa lub miesięczna, zgodna z ustalonym harmonogramem |
Grupa docelowa | Regularna – najczęściej tygodniowa, dwutygodniowa lub miesięczna, zgodna z ustalonym harmonogramem | Skierowany do subskrybentów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie treści |
Personalizacja i segmentacja | Możliwa, często wykorzystywana w kampaniach sprzedażowych (np. imię, zainteresowania, lokalizacja) | Możliwość dopasowania treści do zainteresowań subskrybentów i ich zachowania |
Interaktywność i design | Zwykle proste grafiki i wyraźne przyciski CTA | Atrakcyjne graficznie treści, podzielone na różne sekcje, zawierające linki |
Przykłady zastosowań | Jednorazowe oferty promocyjne, zaproszenia na wydarzenia, premiery produktów | Cotygodniowe aktualności z branży, edukacyjne treści blogowe, porady dla klientów |
Agencje email marketingowe
Agencje email marketingowe to firmy, które oferują kompleksowe usługi związane z email marketingiem – od strategii, po wykonanie i optymalizację. Tego typu agencje pomagają biznesom o różnej specyfice w realizowaniu celów marketingowych za pomocą wiadomości e-mail.
Usługi oferowane przez agencje
- Strategia e-mail marketingu: Tworzenie spersonalizowanych strategii dostosowanych do celów biznesowych klienta.
- Projektowanie i implementacja kampanii: Opracowywanie kreatywnych i skutecznych kampanii e-mailowych, uwzględniających trendy i potrzeby użytkowników.
- Optymalizacja i testowanie: Ulepszanie kampanii poprzez testy a/b i optymalizację treści.
- Analiza wyników: Zapewnianie szczegółowych analiz i raportów na temat skuteczności kampanii.
- Doradztwo i szkolenie: Udzielanie porad i szkolenia zespołów klienta w zakresie najlepszych praktyk.
- Inne usługi: Niektóre agencje, zajmują się nie tylko e-mail marketingiem, ale także pozycjonowaniem stron, kampaniami Google Ads i Facebook Ads oraz innymi działaniami z zakresu e-marketingu.
Podsumowanie
E-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego skupiająca się na wysyłce wiadomości e-mailowych. Wiadomości mogą mieć formę powitania, przypomnienia (na przykład o produktach znajdujących się w koszyku), newslettera, potwierdzenia transakcji itp. Obecnie to jeden z najskuteczniejszych kanałów komunikacji, sposób, by promować produkty, ale przede wszystkim budować trwałe relacje z odbiorcami.
Skuteczny e-mail marketing opiera się na personalizacji, automatyzacji i świadomym zarządzaniu bazą odbiorców. Kluczowe znaczenie ma także jakość treści oraz ich dostosowanie do urządzeń mobilnych. Dobrze zaprojektowana wiadomość, oparta na danych i analizie zachowania użytkowników, potrafi nie tylko przyciągnąć uwagę, ale realnie wpłynąć na decyzje zakupowe.
Szkolenie z -email marketingu - czy warto?
Profesjonalne, mające przemyślany program szkolenia z e-mail marketingu mogą być bardzo wartościowe. Taki kurs to sposób, by:
- zdobyć umiejętności potrzebne do skutecznego tworzenia i zarządzania kampaniami e-mailowymi,
- zrozumieć najlepsze praktyki,
- nauczyć się analizy wyników i optymalizacji strategii.
E-mail marketing praca - na czym polega?
Praca w e-mail marketingu obejmuje:
- projektowanie i realizację kampanii e-mailowych,
- zarządzanie listami subskrybentów,
- segmentację odbiorców,
- analizę wyników kampanii,
- optymalizację strategii.
Osoby zajmujące takie stanowisko skupiają się na tym, by zwiększyć skuteczność działań marketingowych, często współpracują także z innymi działami, takimi jak sprzedaż i IT, copywriting.
Jak zacząć maila?
- Po pierwsze, temat wiadomości powinien być krótki, interesujący i odzwierciedlać główny przekaz maila, można też dodać umieścić emoji.
- W treści kluczowe znaczenie ma pierwsze zdanie – powinno być związane z tematem i zachęcać do dalszej lektury.
- Personalizacja, np. przez użycie imienia odbiorcy, może zwiększyć zaangażowanie użytkownika.
W dalszej części można wykorzystać storytelling, odpowiedzieć najczęstsze pytania odbiorców zachęcić do lektury artykułów, przedstawić promocję.
Mail firmowy - jak powinien wyglądać?
Ważne, by e-mail firmowy był klarowny, profesjonalny i spójny z wizerunkiem firmy. Wszystkie wiadomości powinny zawierać oficjalny podpis zawierający Twoje imię i nazwisko, stanowisko, nazwę firmy oraz dane kontaktowe. Istotne również, aby używać prostego i czytelnego formatowania oraz unikać nieformalnego języka i slangu. E-maile firmowe powinny być także zwięzłe i skupiać się na konkretnej sprawie lub celu komunikacji.
Email marketing - od czego zacząć?
Rozpoczęcie e-mail marketingu zaczyna się od zdefiniowania celów i grupy docelowej. Następnie należy zbudować lub nabyć listę subskrybentów uwzględniającą zgodę na otrzymywanie wiadomości. Ważne jest też wybranie odpowiedniej platformy email marketingu oraz opracowanie strategii treści, która zaangażuje odbiorców. Regularne wysyłanie treści i monitorowanie wyników kampanii to kolejne kluczowe kwestie.
Email marketing software - co to?
E-mail marketing software to programowanie do email marketingu, specjalistyczne narzędzie zaprojektowane, aby pomagać firmom w:
- tworzeniu,
- wysyłaniu,
- testowaniu
- i analizowaniu kampanii e-mailowych.
Takie systemy mają różnorodne funkcje, takie jak automatyzacja, personalizacja, segmentacja odbiorców.