Konwersja – czym jest i co warto o niej wiedzieć?

Spis treści

Konwersja – czym jest i co warto o niej wiedzieć?

Termin konwersja powinien zainteresować przede wszystkim każdego właściciela sklepu internetowego. To właśnie w stronach typu e-commerce konwersja przekłada się bezpośrednio na zarobki. Praktycznie żadna kampania Google Ads czy Facebook Ads nie może odbyć się bez ustalenia zliczania konwersji. W tym artykule dowiesz się czym dokładnie jest konwersja oraz jak możesz zoptymalizować wskaźnik konwersji na swojej stronie. Dodatkowo pokażemy Ci, jakie narzędzia użyć do jej pomiaru. Zapraszamy do lektury!

Co to jest konwersja?

Słowo konwersja oznacza zajście określonego działania na stronie internetowej. Dane działania może oznaczać np.:

  • dokonanie zakupu przez użytkownika,
  • zapisanie się na newsletter,
  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • rejestracja klienta na naszym portalu,
  • i wiele innych czynności.

 

Każde z wymienionych powyżej działań powinno przekładać się pośrednio lub bezpośrednio na zwiększenie zysków ze strony, lub sklepu internetowego.

Każdy właściciel strony internetowej liczy na określone działania ze strony użytkowników. I tak właściciel sklepu internetowego chcę, aby użytkownicy dokonywali zakupu jak największej ilości produktów oraz żeby w sklepie było jak najmniej porzuconych koszyków.

Twórca blogowy chcę, aby jak najwięcej użytkowników czytało jego posty oraz aby osoby zapisywały się na newsletter danego bloga.

Właściciele małych firm lokalnych oczekują, aby użytkownicy kontaktowali się z nimi przez formularz kontaktowy lub bezpośrednie, poprzez kontakt telefoniczny.

Dla każdej osoby konwersja będzie czymś innym, ponieważ właściciel każdej strony będzie oczekiwać innego działania od użytkowników. To pożądane działanie będzie właśnie konwersją.

Jeśli również oczekujesz jak największej ilości użytkowników na swojej stronie, warto zainteresować się pozycjonowaniem stron www a w następnej kolejności optymalizacja stopnia konwersji. O optymalizacji konwersji przeczytasz w dalszej części artykułu.

Co to jest wskaźnik konwersji ?

Wskaźnikiem konwersji nazywamy ilość konwersji, które zaszły, na liczbę osób odwiedzających stronę.

co to jest konwersja

Aby obliczyć współczynnik konwersji należy podzielić ilość konwersji przez ilość użytkowników na stronie a następnie pomnożyć wynik razy 100%. Z tego równania wyjdzie nam, jaką mamy konwersje na naszej stronie.

Cele konwersji – dlaczego warto się tym zainteresować?

Każda strona internetowa powinna mieć określona jasny i klarowny cel konwersji. Po określeniu celu możemy zacząć działać nad optymalizacją procesu na stronie www.

Poniżej wymieniamy przykładowe cele konwersji:

  • dokonanie zakupu w sklepie,
  • jak najdłuższe pozostanie na stronie internetowej np. na blogu,
  • zarejestrowanie konta klienta,
  • pozostawienie danych kontaktowych w witrynach usługowych,
  • zapisanie się do newslettera,
  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • kliknięcie baner reklamowy na stronie,

 

Dlaczego warto znaleźć cel?

Najważniejszym powodem dla którego warto znaleźć cel konwersji na stronie jest uniknięcie zjawiska pustego ruchu. Pusty ruch charakteryzuje się wieloma wejściami na stronę, które nie przekładają się na zwiększenie zysków.

Zjawisko pustego ruchu często pojawia się na stronach, gdzie:

 

Pusty ruch jest bardzo częstym zjawiskiem na stronach, warto zatem dokładnie przeanalizować, czy nie został popełniony jakiś błąd w doborze słów kluczowych lub, czy kampania reklamowa jest odpowiednio zoptymalizowana. Dla każdego właściciela strony ruch powinien zostać zamieniony w jak największą liczbę klientów i co za tym idzie w jak największe zyski. Konwersja ma tutaj zasadnicze znaczenie.

Współczynnik konwersji – sukces lub porażka Twojej strony

Jeśli miałbyś szukać najważniejszego czynnika, od którego zależy to czy Twój projekt internetowy będzie dużym sukcesem lub sromotną porażką to jest to właśnie współczynnik konwersji. To właśnie on przekłada się bezpośrednio na liczbę klientów Twojej firmy, ilość sprzedanych produktów w sklepie internetowym i ostatecznie na zyski, jakie przynosi Ci dana strona internetowa.

Aby zwiększyć prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu, musimy przyjrzeć się kwestii optymalizacji współczynnika konwersji. Istnieje wiele technik, które w prosty sposób mogą pomóc Ci w zwiększeniu konwersji. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.

Optymalizacja współczynnika konwersji – CRO

Wiesz już jak obliczyć współczynnik konwersji na swojej stronie. Pewnie zastanawiasz się, czy Twój wynik jest na dobrym, czy na słabym poziomie. Warto zapoznać się z kilkoma zestawieniami średnich wartości konwersji dla poszczególnych typów stron oraz branż. Proponuje zapoznać się z tymi zestawieniami:

https://www.wolfgangdigital.com/kpi-2019/

https://www.irpcommerce.com/en/gb/ecommercemarketdata.aspx

Teraz gdy już wiesz, na jakim poziomie jest Twój współczynnik konwersji, warto zapoznać się z technikami oraz sposobami, które pomogą zwiększyć tę metrykę.

  • Sprawdź, czy Twoja strona działa prawidłowo – każda strona internetowa posiada podstawowe funkcjonalności, które muszę działać w odpowiedni sposób. W przeciwnym razie każdy tego typu błąd będzie „odstraszać” użytkowników. Chodzi tu w głównej mierze o rzeczy typu: rejestracja użytkowników, proces zakupowy w sklepie, prawidłowe wypełnianie i przesyłanie formularzy, prawidłowo działający koszyk w sklepie, dodawanie kodów rabatowych itp. Jeśli któraś z tych funkcji nie działa poprawnie, może to bardzo skutecznie zniechęcić potencjalnego klienta.
  • Użyteczność strony (UX) – warto przeanalizować stronę również pod tym kątem. Czy strona jest przejrzysta, czy wygodnie się ją użytkuję? Czy da się na niej znaleźć w prosty sposób najważniejsze informację? Czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Czy wczytuje się odpowiednio szybko? Wszystkie te czynniki są istotne jeśli chodzi o konwersje strony.
  • Bezpieczeństwo strony – aktyualnie każda strona powinna mieć wykupiony i wdrożony certyfikat SSL. W szczególności sklepy internetowe, gdzie dane narażone są najbardziej.
  • Stosowanie technik sprzedaży typu Cross-selling i Up-selling.
  • Zaproponowanie w zamian za zapisanie się na newsletter dodatkową treść w postaci: filmu, kursy e mail, ebooka czy innej treści dającej wartość Twojemu odbiorcy.
  • Zaproponowanie atrakcyjnych rabatów w sklepach.
  • Maksymalnie uproszczona ścieżka zakupowa – tutaj może pomóc wdrożenie logowania za pomocą konta Google lub Facebook.

 

Oczywiście sposobów na zwiększenie konwersji jest bardzo dużo. Powyżej zostały wymienione te, które można w prosty sposób wdrożyć na każdej stronie www.

Jak mierzyć konwersję – Google Analytics ?

Najlepszym i przy okazji najtańszym (darmowym) narzędziem do mierzenia konwersji jest Google Analytics. Aby móc skorzystać z tego narzędzia, musimy mieć założone konto w tej usłudze oraz musimy skonfigurować naszą stronę z tym kontem.

Dzięki Google Analytics będziesz mógł sprawdzić, czy zmiany, które zostały wdrożone na stronie mają pozytywny czy negatywny wpływ na konwersje.

Za pomocą Google Analytics możemy sprawdzić:

  • ile osób weszło na naszą stronę internetową,
  • z jakich urządzeń korzystają użytkownicy,
  • jak długo byli na naszej stronie,
  • jakie dokładnie czynności wykonali,
  • i wiele innych.

 

Narzędzie to daje nam bardzo dużo danych, warto poświęcić trochę czasu na analizę i wyciągnięcie wniosków.

Podsumowanie

Konwersja czy ściślej mówiąc współczynnik konwersji to jeden z najważniejszych wskaźników, które mówią nam jak bardzo dany projekt jest rentowny. To właśnie konwersja mówi nam, czy nasz projekt idzie w dobrą stronę, czy należy coś zoptymalizować, czy poprawić.

W zależności od tego, jaki cel sobie obierzesz, czy będzie to konwersja sprzedaży, czy zwiększenie zapisów na newsletter, zawsze warto przyjrzeć się temu wskaźnikowi. Każda, nawet niewielka zmiana wdrożona na stronie może zwiększyć konwersje co bezpośrednio może przynieść wzrost przychodów.

Mam nadzieje, że odpowiedziałem jasno na pytanie co to jest konwersja. Dodatkowo dowiedziałeś się, jak możesz zwiększyć jej współczynnik dla różnych stron internetowych oraz jakich narzędzi możesz użyć do mierzenia stopnia konwersji.

Jeśli artykuł był dla Ciebie użyteczny i wartościowy lub masz jakieś pytania, zapraszam do komentowania!

Ocena strony: 4.9/5 - (21 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza