Blog

Certyfikat SSL – Co to jest i czy ma wpływ na pozycjonowanie?

Certyfikat SSL – Co to jest i czy ma wpływ na pozycjonowanie?

Wdrożenie certyfikatu SSL na stronie to podstawa. Dzięki niemu korzystanie ze strony internetowej jest bezpieczne, a sama strona budzi w oczach użytkowników większe zaufanie, jest wiarygodniejsza. Z poniższego artykułu dowiesz się, co to jest certyfikat SSL, dlaczego warto wdrożyć go na stronie i czy jego posiadanie, bądź też nieposiadanie, ma wpływ na pozycjonowanie.

Co to jest certyfikat SSL?

Certyfikat SSL (Secure Sockets Layer) to protokół sieciowy, który służy do zabezpieczania transferu danych pomiędzy przeglądarką internetową użytkownika a odwiedzaną przez niego witryną. Jest to więc narzędzie, które potwierdza bezpieczeństwo szyfrowania danych jakie są przesyłane między użytkownikiem a serwerem.

W ten sposób certyfikat SSL poświadcza wiarygodność danej domeny i sprawia, że połączenia pomiędzy przeglądarką a serwerem są bezpieczne. Jest gwarancją poufności transmisji danych jakie są przesyłanie przez internet.

Protokół sieciowy SSL jest dzisiaj standardem jeśli chodzi o szyfrowanie transmisji danych na stronach internetowych. Certyfikaty SSL są wystawiane przez niezależne podmioty zajmujące się wystawianiem właśnie takich certyfikatów, czyli urzędy certyfikacji.

Kto powinien wdrożyć certyfikat SSL?

Dobrą praktyką jest wdrażanie certyfikatu SSL na każdej stronie, bez względu na to, czy jest to sklep internetowy czy zwykła, niezbyt rozbudowana strona. Najważniejsze jednak, żeby taki certyfikat był wdrażany wszędzie tam, gdzie użytkownicy zostawiają jakieś swoje dane, zakładają konto, nie mówiąc już o sklepach z płatnościami internetowymi czy też bankowości elektronicznej.

Certyfikat SSL gwarantuje bowiem, że przekazywane przez użytkownika dane nie zostaną przechwycone przez osoby trzecie.

Jak sprawdzić, czy strona posiada certyfikat SSL?

Z punktu widzenia użytkownika ważne jest, aby w łatwy sposób można było sprawdzić, czy dana strona posiada certyfikat SSL. Sprawdzenie czy strona jest zabezpieczona jest bardzo proste. Przede wszystkim strony z wdrożonym certyfikatem SSL posiadają symbol zamkniętej kłódki.

Klikając w kłódkę można sprawdzić szczegółowe informacje dotyczące wystawionego certyfikatu, w tym datę jego ważności.

certyfikat SSL

W przypadku stron niezabezpieczonych certyfikatem SSL w pasku adresu przeglądarki internetowej widnieje informacja, że strona jest niezabezpieczona:

brak certyfikatu ssl

Druga kwestia to HTTPS. Strony z wdrożonym certyfikatem SSL posiadają w adresie przedrostek https://, natomiast serwisy bez certyfikatu http:// (bez „s”).

protokół https

Certyfikat SSL a pozycjonowanie

Posiadanie lub nieposiadanie certyfikatu SSL jest jednym z czynników rankingowych wpływających na pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Wyszukiwarka Google promuje bowiem strony, które są bezpieczne dla użytkownika, a jednym z elementów bezpieczeństwa serwisu jest właśnie posiadanie wdrożonego certyfikatu SSL. Jeśli więc nasza konkurencja nie posiada takiego zabezpieczenia, a my wdrożymy protokół HTTPS, możemy wówczas zyskać pewną przewagę.

Certyfikat SSL to podstawa

Certyfikat SSL to dzisiaj standard, którego wdrożenie niesie za sobą wiele korzyści. Z jednej strony zapewnia bezpieczeństwo korzystania z serwisu i wpływa na wzrost zaufania do strony i jej właściciela. Z drugiej jest czynnikiem, który pozwala osiągnąć wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

Ocena strony: 4.9/5 - (11 głosów)

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?