Słowa kluczowe – keywords w praktyce

Spis treści

Słowa kluczowe – keywords w praktyce

Czym są, dlaczego często uważamy je za wyznacznik realizacji umowy na pozycjonowanie, co warto wziąć pod uwagę przy ich wyborze i czy są naprawdę kluczowe dla wszystkich stron? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!

Co to są słowa kluczowe?

W dużym skrócie są to frazy (jedno lub wielowyrazowe) opisujące naszą stronę internetową i korę naszej działalności. Wskazane słowa kluczowe są lub mogą być efektem wyszukiwania przez potencjalnego klienta w Google. 

Keywords w praktyce

Działając na przykładzie: wyobraźmy sobie mieszkanie w Poznaniu i nagłą awarię zlewu. Jeżeli nie posiadasz narzędzi i doświadczenia w naprawie z pewnością chwytasz za telefon i wpisujesz “hydraulik poznań” – Jest to pierwsza z fraz kluczowych jaka przyszła mi na myśl, jak się okazuje nie bez powodu. Weryfikując ją w narzędziach analitycznych służących do doboru fraz wynika, że w tej dziedzinie że ta propozycja słów kluczowych jest wyszukiwana najczęściej – średnio aż 1300 razy w ciągu miesiąca. 

Dlaczego tak ważny jest odpowiedni dobór fraz kluczowych?

Już podczas tworzenia strony internetowej oraz pisania treści musimy skupić się na tym po czym konkretnie chcemy być rozpoznawalni. W zależności od wielkości serwisu, rodzaju i zasięgu działalności, formy strony (usługowa, sklep, portal z ogłoszeniami) będziemy inaczej patrzeć na ilość promowanych fraz. Dla sklepu internetowego kluczowe z pewnością będą poszczególne produkty oraz słowa związane z marką serwisu jak np. “naturalny krem do twarzy + marka”, rzadziej “sklep kosmetyczny online”. To frazy kluczowe decydują o tym kto trafi na nasz serwis, tak więc jeżeli będą odpowiednio przystosowane do prowadzonych przez nas usług – trafi do nas potencjalny klient.

Jakie mamy rodzaje słów kluczowych?

Spośród najczęściej wpisywanych słów kluczowych możemy wyszczególnić kilka najważniejszych kategorii:

  • ogólne – są to słowa kluczowe najczęściej wyszukiwane przez użytkowników, składają się zazwyczaj z jednego lub dwóch wyrazów, np. “buty”, “szkoła”, “telefon komórkowy”. Posiadają najwyższą liczbę wyszukiwań, przez co znalezienie się w pierwszych dziesięciu wynikach wyszukiwania jest znacznie trudniejsze do osiągnięcia.
  • brandowe – czyli te frazy kluczowe, które są powiązane z marką. Może to być sama nazwa firmy, lub też np. doprecyzowanie produktu, jak “podkład Loreal”, “McDonald’s”. Zazwyczaj frazy te osiągają korzystne wyniki w wyszukiwarce automatycznie, jak tylko marka zaczyna być rozpoznawalna na rynku lokalnym/globalnym.
  • long-tail, czyli tzw. długi ogon. Frazy nie bez powodu często uważane za sprzedażowe – klient wpisuje szczegółową specyfikację produktu, dzięki czemu używa frazy kluczowej złożonej z kilku wyrazów, przykład: “czerwone trampki converse”, “blender ręczny phillips”, “tani hotel gdańsk”. Long tail to najkorzystniejsza wersja fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania w google pod kątem poszukiwania klienta.
  • informacyjne – najczęściej  są to propozycje w formie pytania lub opinii. Użytkownik wpisuje w google słowo kluczowe związane z Twoją branżą i wyszukiwarka stara się dopasować najbardziej trafną podstronę z odpowiedzią. Co jeżeli poszukiwana wskazówka nie znajdzie się na podstronach związanych z Twoją ofertą?  W takich przypadkach warto jest uwzględnić w strategii seo tworzenie bloga lub sekcji FAQ, gdzie będą pojawiać się ważne dla nas słowa kluczowe w formie zapytań informacyjnych oraz sekcje opinii.

Gdzie umieścić frazy kluczowe na stronie?

W zależności od poziomu konkurencji dane słowa kluczowe powinny pojawiać się w nagłówkach, nazwach podstron, warto też aby były użyte kilkukrotnie naturalnie wplecione w treść artykułu na stronie. Dlatego na samym początku wspominaliśmy o ustaleniu priorytetowych słów kluczowych – dzięki temu będziemy mieli jasną ścieżkę tworzenia strategii seo, która to uwzględnia wdrażanie nowych podstron pod frazy.

Frazy umieszczamy:

Najlepsze frazy kluczowe – jakie?

Nie ma jednego uniwersalnego modelu w wyborze słów kluczowych dla każdej witryny. Najlepiej skupić się na korze swojej działalności. 

Może to być rodzaj usługi związany z konkretną profesją np. hydraulik, kosmetyczka, fryzjer, lub też z pakietem usług np. zakładanie paneli fotowoltaicznych, nabijanie klimatyzacji, itp. 

Wtedy dzielimy pod kątem zasięgu prowadzenia usług na frazy na lokalne i globalne.

  • Frazy lokalne polegają na dodaniu do poszczególnych słów nazwę miejscowości lub województwa oznaczającego zakres prowadzenia danej usługi, np. stomatolog wrocław, naprawa szyb wielkopolska.
  • Frazy globalne – nie uściślają zasięgu działania, słowo kluczowe kieruje użytkownika wyszukiwarki z całej Polski na serwis, co przeważnie wymaga  większego nakładu pracy oraz dokładnej analizy konkurencji przy wyborze kluczowych fraz.

 

Głównym błędem podczas analizy słów kluczowych jest kładzenie nacisku na ogólne słowa kluczowe i zaufanie do błędnie przyjętej teorii – skoro fraza z tzw. długiego ogona ma mniejszą liczbę zapytań w wynikach wyszukiwania to na moją stronę wejdzie mniejsza liczba potencjalnych klientów.

Nie od dziś wiadomo, że wyszukiwarka google potrafi bardzo celnie dopasować wyniki wyszukiwań, dlatego użytkownicy coraz częściej decydują się na zawarcie większej ilości informacji w swoim zapytaniu. Wpisywanie w wyszukiwarkę fraz typu long tail uważa się za najbardziej skuteczną metodą poszukiwań usług i produktów z punktu widzenia użytkownika. Liczba wyszukiwań słowa kluczowego z długim ogonem jest mniejsza, natomiast wśród nich zdecydowanie szybciej znajdziesz potencjalnego klienta.

W praktyce:

słowa kluczowe

Wróćmy na chwilę do przykładu hydraulika – na jego stronie internetowej, by skutecznie osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania powinien użyć słów kluczowych:

  • hydraulik poznań
  • hydraulik poznań cennik
  • hydraulik poznań opinie
  • hydraulik poznań rataje
  • hydraulik poznań grunwald
  • hydraulik poznań 24h
  • poznań hydraulik
  • hydraulik poznań tanio
  • dobry hydraulik poznań

Przykład „buty”.

Kiedy chcesz kupić specjalne buty do biegania konkretnej marki nie wpiszesz w google “buty” ponieważ są to bardzo ogólne słowa i wyniki najprawdopodobniej nie będą odzwierciedlać Twoich oczekiwań. Słowa kluczowe, po których potencjalni klienci szukają butów do biegania to np: “buty do biegania nike”, “czarne buty do biegania 38 nike”, “Jordan Zoom Trunner Advance, czarne, 38”. Tak też dobieramy frazy kluczowe podczas prowadzenia kampanii google ads.

Narzędzia do wyboru słów kluczowych

Google Auto Suggest Keyword Tool

Jest to nic innego jak sugerowanie się propozycjami które podpowiada nam sama wyszukiwarka. Nie jest to konkretne narzędzie analityczne pokazujące najbardziej wyszukiwane frazy, a jedynie podpowiedź co możemy wziąć pod uwagę podczas wyboru słów kluczowych. Ponadto możemy znaleźć podpowiedzi na dole wyników wyszukiwania poszczególnych fraz kluczowych.

narzędzia do wyboru słów kluczowych
Planer Słów Kluczowych od Google

Bezpłatne narzędzie przygotowane przez Google głównie w celu planowania kampanii Google Ads. Bardzo dobrze sprawdzi się również przy wyborze słów kluczowych w procesie pozycjonowania serwisu w wynikach organicznych. Posiada pakiet podstawowych informacji jak: wyszukiwanie danego słowa kluczowego, podobne frazy, ich konkurencyjność oraz wartość jednego kliknięcia w kampanii Google Ads.

Senuto

Dla większości specjalistów używany podczas weryfikacji ogólnej widoczności serwisu. Narzędzie bardzo przydatne, posiada informacje m.in. obrazujące jakie frazy posiada konkurencja w TOP3, TOP10 i TOP50 wyników wyszukiwania. Warto również zwrócić uwagę na możliwość wyboru na ich podstawie najkorzystniejszych słów kluczowych. W prosty sposób można również zweryfikować na jakie frazy nasza strona internetowa obecnie jest wyświetlana.

Ahrefs

To narzędzie z kolei służy głównie do weryfikacji profilu linkowego strony oraz widoczności serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Na górnym panelu posiadamy wartą uwagi zakładkę Keywords Explorer, po wpisaniu interesującej nas frazy otrzymujemy komplet informacji, takich jak liczbę miesięcznego wyszukiwania tej frazy na poszczególnych rynkach, przykłady podobnych fraz kluczowych z podziałem na typy zapytań, wykres sezonowości frazy oraz strony które na tą frazę kluczową są w TOP10.

Google Search Console

Po zalogowaniu się do GSC swojej witryny otrzymamy komplet rzetelnych informacji, na jakie słowa kluczowe obecnie wyświetla się Twoja witryna. Nie jest to typowe narzędzie do planowania słów kluczowych, jednak cenna wiedza z zebranych danych historycznych strony takie jak: propozycje słów kluczowych, analiza ruchu na stronie oraz trudność danej frazy może pomóc wybrać te, na których warto skupić swoje działania w najbliższym czasie.

Podsumowanie

Przy wybieraniu słów kluczowych na których chcemy skupić nasze działania takie jak pozycjonowanie strony lub też kampanię Google Ads warto przede wszystkim pamiętać, by wczuć się w rolę potencjalnego klienta i tym samym operować takimi słowami kluczowymi, które sami byśmy wpisali szukając poszczególnych usług i produktów.

Ocena strony: 4.9/5 - (17 głosów)

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?