Słowa kluczowe

Spis treści

Słowa kluczowe w praktyce. Jak dobrać właściwe frazy i realizować cele marketingowe?

Słowa kluczowe to podstawa promocji biznesu w sieci – błędy w tym zakresie mogą być bardzo kosztowne. Jeśli więc chcesz zwiększyć widoczność strony www lub sklepu e-commerce, w pierwszej kolejności zweryfikuj, jakich zapytań używają Twoi odbiorcy. To krok, który będzie miał wpływ na całą strategię e-marketingową, content, optymalizację strony i inne działania. Jak więc znaleźć odpowiednie frazy? W jaki sposób je pozycjonować? 

Co to są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to jedno- lub wielowyrazowe frazy, opisujące stronę internetową, ofertę, profil, obszar działania firmy. Za pomocą słów kluczowych użytkownicy szukają w Google produktów i usług.

Słowa kluczowe odgrywają istotną rolę w e-marketingu, między innymi w pozycjonowaniu i kampaniach Google Ads  – biznesy rywalizują o jak najwyższą pozycję w organicznych i nieorganicznych wynikach wyszukiwania na istotne, generujące ruch i konwersję frazy. 

Jak używamy słów kluczowych?

Posłużmy się przykładem. Wyobraź sobie mieszkanie w Poznaniu i nagłą awarię zlewu. Właściciel, który nie ma narzędzi i doświadczenia w naprawie, z pewnością chwyci za telefon i wpisze w wyszukiwarkę frazę: hydraulik Poznań. Następnie zapozna się z pierwszymi wynikami i skontaktuje się z fachowcem. Witryny, które widoczne będą na dalszych pozycjach, z dużym prawdopodobieństwem nie zostaną odwiedzone przez użytkownika. 

Weryfikacja w narzędziach analitycznych pokazała, że wspomniana fraza wyszukiwana jest średnio 1300 razy w ciągu miesiąca. To ważna informacja dla firm działających w tej branży – widoczność na frazę hydraulik Poznań może wygenerować duży ruch na stronie www oraz konwersję.  

Jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania

Dobór słów kluczowych jest ważny podczas tworzenia strony internetowej, pisania treści, opracowywania strategii marketingowej. Stanowi podstawę pozycjonowania witryny i innych działań, na przykład kampanii Google Ads.   

W zależności od wielkości serwisu, rodzaju i zasięgu działalności, a także formy strony (usługowa, sklep, portal z ogłoszeniami), dobór fraz  wymagał będzie innego podejścia.

  • W przypadku sklepu internetowego kluczowe będą słowa związane z rodzajem produktu i marką, jak np. naturalny krem do twarzy + marka, rzadziej sklep kosmetyczny online

Wyróżniamy kilka najważniejszych kategorii słów kluczowych, są to frazy ogólne brandowe, lokalne i wiele innych. 

Ogólne słowa kluczowe

Ogólne słowa kluczowe składają się zazwyczaj z jednego lub dwóch wyrazów, np. buty zimowe, szkoła językowa, telefon komórkowy. Takie zapytania mają najwyższą liczbę wyszukiwań, a to sprawia, że uzyskanie miejsca w TOP 10 jest trudnie, czasochłonne i kosztowne.

Frazy długiego ogona (long-tail)

Frazy długiego ogona, inaczej long-tail, to bardziej szczegółowe, dłuższe (zawierające minimum trzy wyrazy) frazy kluczowe. Generują one mniejszy ruch, ale cechują się wyższym wskaźnikiem konwersji, uznawane są za typowo sprzedażowe. Użytkownicy wpisujący w Google takie frazy, zwykle mają sprecyzowane oczekiwania, ich intencja zakupowa jest silniejsza. Słowa long tail są mniej konkurencyjne, a co za tym idzie, łatwiejsze w pozycjonowaniu.

Przykłady fraz long tail: 

  • czerwone trampki converse męskie,
  • damskie buty sportowe do biegania niebieskie,
  • naturalne kosmetyki wegańskie do cery wrażliwej z pękającymi naczynkami,
  • indywidualne warsztaty fotograficzne dla początkujących tanie.

Słowa brandowe

To frazy kluczowe, które powiązane są z marką. Może to być sama nazwa firmy bądź zawierająca także nazwę produktu lub usługi. Zapytania z wykorzystaniem takich fraz wpisywane są przez osoby, które miały już kontakt z daną marką, znające firmę i jej ofertę. Frazy brandowe automatycznie osiągają dobre wyniki w wyszukiwarce, jak tylko marka zaczyna być rozpoznawalna na rynku lokalnym/globalnym.

  • Nike Air Max
  • Samsung Galaxy S2
  • Sukienki KZ
  • Pozycjonowanie 1stplace.pl
  • MediMarketing strony medyczne 
  • TwojePlanszówki.pl gry karciane  

Frazy niszowe

Frazy niszowe są specyficzne dla danej branży lub segmentu rynku. Zastosowanie takich fraz pozwala na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania oraz dotarcie do ograniczonej, ale zaangażowanej grupy odbiorców. 

Niszowa fraza kluczowa przykłady:

  • smartfony z dual SIM i 5G
  • samochody elektryczne z dużym zasięgiem
  • buty do biegania terenowego dla kobiet.

Frazy intencyjne

Frazy intencyjne odnoszą się do słów kluczowych, które wyraźnie wskazują na zamiar użytkownika, np. chęć zakupu czy wyszukanie konkretnej podstrony. Takie frazy możemy podzielić na kilka rodzajów.

Frazy informacyjne (informational intent)

Użytkownik poszukuje informacji lub chce nauczyć się czegoś nowego. Frazy informacyjne najczęściej występują w formie pytania lub opinii.

Przykłady:

  • Jak wymienić opony w samochodzie?
  • Jakie są najlepsze ćwiczenia na brzuch?
  • Ile gotować makaron?
  • Czym jest Google Obiektyw? 

Frazy transakcyjne (transactional intent)

Zamiarem użytkownika jest dokonanie transakcji, czyli zakup lub skorzystanie z określonej usługi. Przykłady:

  • Wynajem samochodów Kraków lotnisko
  • Iphone 13 pro max 256gb cena
  • Rezerwacja hotelu w Paryżu
  • Promocje na wakacje all inclusive
  • Wyprzedaż sukienek wieczorowych

Frazy nawigacyjne (navigational intent)

Użytkownik chce odwiedzić konkretną stronę internetową lub znaleźć określoną podstronę. Przykłady:

  • Facebook logowanie
  • rozkład jazdy PKP
  • adres najbliższego sklepu IKEA.

Frazy komercyjne

Użytkownik szuka informacji, które pomogą mu podjąć decyzję, mogą to być np. porównanie produktów, rankingi, recenzje czy opinie. Przykłady:

  • najlepsze laptopy do gier ranking
  • recenzje restauracji w Warszawie
  • porównanie cen smartfonów Samsung i iPhone.

Lokalne słowa kluczowe 

Frazy lokalne to wyrażenia zawierające nazwę produktu lub usługi oraz nazwę miejscowości, województwa lub innego obszaru dotyczącego zasięgu danej firmy. Przykłady takich fraz to: 

  • stomatolog Wrocław
  • naprawa szyb Wielkopolska
  • pozycjonowanie Poznań
  • sklep z żywnością wege Naramowice.

Frazy globalne

Frazy globalne nie uściślają zasięgu działania, oferta kierowana jest do użytkowników z całej Polski, co przeważnie wymaga większego nakładu pracy oraz dokładnej analizy konkurencji. Pozycjonowanie ogólnopolskie jest dobrym wyborem dla firm świadczących usługi online, transportowe, logistyczne. 

Frazy sezonowe

Frazy sezonowe to te, które odnoszą się do określonego czasu, świąt, wydarzeń czy trendów. Wykorzystanie fraz sezonowych w strategii SEO pozwala na zwiększenie widoczności strony w okresach wzmożonego zainteresowania danym tematem lub produktem. Przykłady:

  • prezenty na Dzień Matki
  • kostiumy karnawałowe
  • wynajem domków letniskowych nad morzem.

Wykluczające słowa kluczowe (negative keywords)

Wyróżniamy jeszcze jeden rodzaj słów kluczowych – wykluczające. Są to frazy wykorzystywane w kampaniach Google Ads, na które nie chcesz wyświetlać reklam swojej firmy. Jeśli na przykład sprzedajesz ekskluzywne zegarki, frazą wykluczającą może być tani zegarek

Strategia uwzględniająca różne rodzaje fraz kluczowych ‒ brandowe, intencyjne, lokalne i sezonowe pozwoli na holistyczne działania SEO. Umożliwi lepsze zrozumienie potrzeb użytkowników i dostosowanie treści strony do ich oczekiwań, co przełoży się na większy ruch i lepsze wyniki w pozycjonowaniu.

Rodzaj fraz kluczowych  Opis  Przykład 
Ogólne słowa kluczowe  Frazy jedno-lub dwuwyrazowe, niezawierające szczegółowych informacji  Buty sportowe, sweter damski, fryzjer
Frazy długiego ogona (long-tail) Rozbudowane frazy, wpisywane przez użytkowników mających zdefiniowaną intencję zakupową  Czarny sweter kaszmirowy damski, do kolan
Słowa brandowe Frazy zawierające nazwę marki  Pozycjonowanie 1stplace.pl, Medimarketing, TwojePlanszówki.pl
Frazy niszowe Specyficzne dla danej branży lub segmentu rynku, skierowane do wąskiej grupy odbiorców Smartfony z dual SIM i 5G, buty do biegania terenowego dla kobiet
Frazy intencyjne Związane z konkretną intencją użytkownika  Czym jest SEO? Facebook logowanie, tanie gry planszowe 
Frazy lokalne Wyrażenia zawierające lokalizację  Pozycjonowanie Poznań, fryzjer Naramowice, sklep z planszówkami Warszawa centrum 
Frazy globalne Frazy kierowane do użytkowników z całego kraju lub świata, Firm transportowa Polska 
Frazy sezonowe Frazy związane z określonym czasem, świętami, wydarzeniami czy trendami, Prezent na mikołajki, prezent na walentynki, domki letniskowe nad morzem 
Wykluczające słowa kluczowe Frazy wykorzystywane w kampaniach Google Ads, na które nie chcemy wyświetlać reklam. Tani zegarek (przy reklamie ekskluzywnych zegarków)

Słowa kluczowe Google – rodzaje 

Jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania?

Omówiłam już rodzaje słów kluczowych. Teraz czas na kolejną kwestię – w jaki sposób wybrać odpowiednie frazy kluczowe? 

  • Frazy a znajomość grupy docelowej

Frazy muszą być zgodne z tym, czego oczekują użytkownicy. Uzyskanie widoczności na słowa kluczowe, których nikt nie szuka, nie zwiększy ruchu na stronie www i nie pomnoży konwersji. Właśnie dlatego, w pierwszej kolejności warto sprawdzić, jakich wyrażeń używają odbiorcy, czy stosują profesjonalne nazwy, czy może skróty bądź wyrażenia potoczne. Dobrze jest odpowiedzieć sobie na pytanie – jakie problemy chcą rozwiązać użytkownicy, jakie mają motywacje, w jaki sposób formułują zapytania.

  • Analiza konkurencji

Badanie fraz kluczowych, na które pozycjonowane są konkurencyjne strony www, pozwala na zidentyfikowanie luk w strategii SEO, ułatwia poznanie rynku i preferencji klientów, dostarcza inspiracji. W analizie fraz kluczowych warto więc uwzględnić research konkurencji, sprawdzić, jakie słowa znajdują się w H1, H2, w treści czy w atrybutach alt na branżowych stronach w top 10. 

  • Zgodność z ofertą

Frazy powinny być zgodne z tematyką strony, w 100% pasować do Twojej oferty. Nawet drobne nieścisłości mogą wprowadzić użytkownika w błąd, a to poskutkuje natychmiastowym zamknięciem witryny, czyli bardzo krótkimi sesjami, które mogą przyczynić się do spadku widoczności strony.

Konkurencyjność fraz

Pod uwagę należy wziąć także konkurencyjność fraz. Przez konkurencyjność rozumiemy liczbę oraz jakość optymalizacji i profilu linków stron www, które ubiegają się o miejsce w TOP10 na daną frazę. Im bardziej konkurencyjna fraza, tym uzyskanie widoczności w wynikach organicznych będzie trudniejsze i bardziej czasochłonne.
Niestety, w przypadku niektórych fraz kluczowych, przede wszystkim fraz ogólnych, uzyskanie zadowalających rezultatów może nie być możliwe. Mowa o sytuacji, w której topowe pozycje zajmuje silna konkurencja. Konkurencja, która inwestuje ogromne środki w e-marketing. Wtedy warto znaleźć swoją niszę, pozycjonować frazę bliskoznaczną synonimiczną – nawet jeśli miesięczna liczba wyszukiwań będzie niższa, zyskasz szansę na konwersję.

analiza słów kluczowych
analiza słów kluczowych

Narzędzia do wyboru fraz kluczowych 

Przejdźmy teraz do narzędzi, które ułatwią dobór słów kluczowych. 

Słowa kluczowe Google: autouzupełnianie i podobne wyszukiwania

Autouzupełnianie i sekcja podobnych wyszukiwań to nieocenione źródło inspiracji, podczas doboru fraz kluczowych. Wspomniane sekcje dostarczają bezpośrednich wskazówek na temat popularnych fraz, rzeczywistych zapytań i potrzeb potencjalnych odbiorców.

Wykorzystanie funkcji autouzupełniania, pozwala na odkrycie popularnych fraz związanych z danym tematem lub branżą.

narzędzia do wyboru słów kluczowych, słowa kluczowe
Słowa kluczowe – narzędzia

Podobne wyszukiwania, prezentowane na dole strony wyników, rozszerzają ten zakres, zawierają dodatkowe, relewantne frazy, które mogą nie przyjść do głowy podczas tradycyjnej analizy słów kluczowych.

  • Wzbogacenie treści – uwzględnienie podobnych wyszukiwań w treści witryny pozwala na pokrycie większego zakresu tematów i zainteresowań użytkowników. Może to wygenerować większy ruch i zwiększyć szansę na przyciągnięcie nowych klientów.
  • Planowanie słów kluczowych – analiza podobnych wyszukiwań może ujawnić dodatkowe słowa kluczowe, które można wykorzystać w strategii SEO. Pozwala to na lepsze zrozumienie potrzeb użytkowników i dostosowanie oferty do ich oczekiwań.
  • Optymalizacja strony – podobne wyszukiwania można wykorzystać do optymalizacji elementów strony, takich jak tytuły, nagłówki czy meta opisy. W ten sposób witryna stanie się bardziej atrakcyjna dla wyszukiwarek i użytkowników.
  • Tworzenie linków wewnętrznych – podobne wyszukiwania mogą pomóc w zbudowaniu silnej struktury linków wewnętrznych, prowadząc użytkowników do pokrewnych treści na witrynie. Działa to na korzyść zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarek.

Planer Słów Kluczowych od Google

Planer Słów Kluczowych, inaczej Google Keyword Planer, to bezpłatne rozwiązanie Google. Narzędzie umożliwia planowanie i optymalizację kampanii reklamowych Google Ads, ale sprawdzi się również podczas pozycjonowania. Planer Słów Kluczowych dostarcza takich informacji jak: wolumen wyszukiwania danego słowa kluczowego, podobne frazy i ich konkurencyjność oraz koszt kliknięcia reklamy.

Senuto

Senuto to narzędzie wykorzystywane podczas weryfikacji ogólnej widoczności stron www bądź sklepów internetowych. Narzędzie dostarcza informacji dotyczących widoczności wybranej witryny i generowanego przez nią ruchu. Możesz sprawnie zweryfikować frazy kluczowe (własne lub konkurencji), które znajdują się w TOP3, TOP10 i TOP50 wyników wyszukiwania. Senuto dostarcza również informacji na temat sezonowości, trudności słowa kluczowego, a nawet, kanibalizacji fraz. 

 

dobór słów kluczowych senuto
Dobór słów kluczowych Senuto

Ahrefs

Narzędzie dostarcza wielu danych, zarówno jeśli chodzi o frazy kluczowe, profil linków czy widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania.

W górnym panelu znajduje się zakładka Keywords Explorer – po wpisaniu interesującej Cię frazy, otrzymasz komplet informacji, zweryfikujesz liczbę wyszukiwań, sprawdzisz zapytania związane z daną frazą czy strony, które zajmują na nią najwyższe pozycje. 

Słowa kluczowe Ahrefs
Słowa kluczowe Ahrefs

Google Search Console

Google Search Console nie jest typowym narzędziem do planowania słów kluczowych, jednak dostarcza informacji, które są pomocne w wyborze fraz kluczowych i optymalizacji witryny. W narzędziu znajdziesz dane dotyczące CTR, indeksacji czy popularnych podstron. 

Google Trends

Google Trends dostarcza informacji na temat trendów wyszukiwania w różnych okresach. Narzędzie umożliwia identyfikację popularności określonych tematów w danym czasie, sezonowości, zmieniających się zainteresowań odbiorców. Wykorzystanie Google Trends zmniejsza ryzyko inwestowania we frazy kluczowe, które tracą na popularności, umożliwia odkrywanie nowych, wschodzących trendów, zanim staną się one ogólnie rozpoznawalne. Analizując dane z Google Trends, można lepiej zrozumieć intencje użytkowników i dopasować treść strony internetowej tak, aby odpowiadała aktualnym zapytaniom wyszukiwania. 

Surfer SEO

Surfer SEO to narzędzie, którego sama często używam. Wykorzystuję je do optymalizacji pod kątem słów kluczowych różnego typu treści, głównie opisów usług i produktów oraz artykułów. Narzędzie dostarcza wskazówek co do rodzaju i liczby fraz kluczowych w danym tekście. Dużą pomocą są również informacje na temat zalecanej długości tekstu, liczby nagłówków, paragrafów, grafik.   

Słowa kluczowe Surfer seo

Answer the public

Answer the public to narzędzie, które dostarcza inspiracji na treści związane z podaną frazą kluczową. W kilka sekund, otrzymasz przejrzyste grafy z różnymi propozycjami, uporządkowane alfabetycznie frazy długiego ogona. Dla przykładu fraza dentysta Poznań i wyniki z kolumny C i I.  

Dobór słów kluczowych przykład
Dobór słów kluczowych przykład: Dentysta Poznań

 

Answer the public dobór słów kluczowych

 

 

Jak dobrać frazy kluczowe? Opis
Znajomość grupy docelowej Frazy muszą być zgodne z potrzebami użytkowników, sposobem, w jaki odbiorcy formułują zapytania  
Analiza konkurencji Warto przeprowadzić weryfikację fraz w nagłówkach, treści, meta danych stron konkurencji. Taki research będzie źródłem inspiracji 
Zgodność z ofertą Słowa kluczowe nie mogą wprowadzać w błąd, muszą być zgodne z ofertą
Autouzupełnianie i podobne wyszukiwania Google Autouzupełnianie i sekcja z podobnymi wyszukiwaniami Google ułatwią przygotowanie listy popularnych słów kluczowych 
Google Keyword Planner Narzędzie wykorzystywanie w optymalizacji reklam Google Ads, ale pomocne także w pozycjonowaniu. Dostarcza takich informacji, jak wolumen wyszukiwania konkurencyjność, koszt kliknięcia reklamy
Senuto Analiza widoczności i popularności fraz kluczowych, wykrywanie kanalizacji 
Ahrefs Kompleksowe dane na temat fraz kluczowych, profilu linków i widoczności witryny (własnej lub konkurencji)
Google Search Console Bezpłatne, pomocne w optymalizacji witryny narzędzie. Dostarcza danych na temat liczby wyświetleń i kliknięć, indeksacji podstron 
Google Trends Wiedza na temat sezonowości, trendów w danym okresie 
Surfer SEO Dostarcza wskazówek na temat ważnych słów kluczowych, które powinny znaleźć się w danym tekście 
Answer the Public Źródło inspiracji na temat fraz i zagadnień związanych w podaną frazą kluczową

Jak pozycjonować słowa kluczowe w Google?

Dobór fraz kluczowych to dopiero połowa sukcesu, istotna jest także optymalizacja strony, ich naturalne rozmieszczenie. Słowa kluczowe powinny znaleźć się:

Podróż zakupowa klienta a frazy kluczowe

Ważne, byś docierał do użytkowników znajdujących się w różnych miejscach lejka zakupowego. Zarówno do tych, którzy są na etapie weryfikacji swojego problemu, jak i szukających odpowiednich rozwiązań oraz konkretnych produktów. Zadbaj o to, by na Twojej stronie www znalazł się content zoptymalizowany pod kątem fraz kluczowych odpowiednich do odbiorców na różnym etapie podróży zakupowej, poniżej przykład. 

1. Etap świadomości (identyfikacja problemu)

To moment, w którym odbiorca dopiero definiuje swój problem, a w okno wyszukiwania wpisuje głównie frazy informacyjne bądź ogólne. Dobrym wyborem będą więc takie treści, jak  

  • Cera trądzikowa – najważniejsze informacje
  • 5 najczęstszych przyczyn trądziku – co warto wiedzieć, jak sobie z nimi poradzić?
  • Czy Twoja dieta sprawia, że trądzik się nasila? Fakty i mity

2. Etap rozważania (szukanie rozwiązań)

Na tym etapie odbiorca ma już zarys swojego problemu i szuka odpowiednich rozwiązań. Treści edukacyjne, zoptymalizowane pod kątem odpowiednich fraz, będą dużym wsparciem. Poniżej przykładowe tytuły artykułów. 

  • Najlepsze domowe sposoby na trądzik – co naprawdę działa?
  • Kwas salicylowy, niacynamid czy retinol? Porównanie składników aktywnych w walce z trądzikiem?
  • Jak wybrać krem nawilżający do cery trądzikowej?

3. Podejmowanie decyzji zakupowej

Użytkownik wie już czego szuka, porównuje różne opcje, weryfikuje rankingi i recenzje, posługuje się frazami brandowymi i long tail. Pomocne będą dla niego takie treści, jak: 

  • Ranking 10 najlepszych kosmetyków do cery trądzikowej
  • Poradnik zakupowy: jak skompletować kosmetyki, które zapewnią kompleksową pielęgnację skóry trądzikowej?

4. Etap lojalności (utrzymanie klientów, edukacja po zakupie)

Warto dostarczyć użytkownikowi dodatkowe wskazówki dotyczące pielęgnacji skóry trądzikowej. 

  • 10 błędów w pielęgnacji cery trądzikowej, których warto unikać
  • Jak przygotować skórę trądzikową na lato? Porady i polecane produkty

Weryfikacja miesięcznej liczby wyszukiwań – małe zmiany, duże efekty 

Z pozoru niewielka zmiana, może przynieść duże efekty. Za przykład niech posłużą nam frazy: modelowanie ciała i modelowanie sylwetki.

  • Modelowanie ciała ‒ 170 wyszukiwań miesięcznie,
  • Modelowanie sylwetki ‒ 880 wyszukiwań miesięcznie.

Pominięcie frazy modelowanie sylwetki, może poskutkować stratą wielu potencjalnych klientów. Ważne więc, by dokładnie weryfikować miesięczny wolumen wyszukiwania fraz i ich synonimów. 

Semantyczne frazy kluczowe 

Kolejna rzecz to semantyczne frazy kluczowe. Użytkownik szukający frazy czym jest pozycjonowanie stron, może być zainteresowany nie tylko definicją procesu, ale też ceną, czasem oczekiwania na efekty SEO, działaniami wspierającymi pozycjonowanie.

Przedstawiając dane zagadnienie w sposób całościowy, nie tylko dostarczysz użytkownikowi wartościowy content, ale też zwiększysz swoje szanse na wyższe pozycje w Google, zbudujesz autorytet tematyczny

Korzystanie z synonimów i wariantów fraz

Stosuj synonimy i warianty fraz kluczowych, aby uniknąć nadmiernego powtarzania tych samych słów i wyrażeń. Dzięki temu strona będzie bardziej przyjazna dla czytelników, a jednocześnie zachowa optymalne zagęszczenie słów kluczowych.

Unikalność i rozbudowa

Choć o unikalności treści mówi się bardzo dużo, wciąż pojawiają się problemy z duplikacją. Bez względu na to, jaką frazę kluczową chcesz wypozycjonować, musisz pamiętać o tym, że wszystkie treści powinny być w 100% unikalne. Duplikacja wewnętrzna, czyli w obrębie własnej witryny, jak i zewnętrzna, czyli kopiowanie treści ze stron konkurencji, jest poważnym błędem. Po wykryciu duplikacji, Google (na podstawie znanych sobie kryteriów), wyświetli wyłącznie podstronę, którą uzna za miejsce publikacji oryginalnych treści.

Wykorzystanie fraz kluczowych w social mediach

Frazy kluczowe mogą być również wykorzystane w marketingu w social mediach, na przykład w postach na Facebooku, Twitterze czy Instagramie. Dzięki temu zwiększysz zasięg swoich publikacji, a także zachęcisz użytkowników do odwiedzenia Twojej strony.

Monitorowanie efektów i optymalizacja

  • Śledzenie pozycji fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania

Monitorowanie pozycji fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania jest kluczowe, aby ocenić skuteczność strategii SEO. Narzędzia takie jak SEMrush, Ahrefs czy Google Search Console pomogą Ci w tym zadaniu.

  • Analiza ruchu i konwersji

Oprócz śledzenia pozycji fraz kluczowych, warto analizować także ruch na stronie oraz konwersje. Dane te pozwolą Ci lepiej zrozumieć, które frazy kluczowe przynoszą najlepsze rezultaty i na jakich aspektach warto się skupić podczas optymalizacji.

  • Dostosowywanie strategii w oparciu o uzyskane wyniki

Na podstawie zgromadzonych danych, optymalizuj frazy kluczowe, które przynoszą najlepsze efekty. Pamiętaj o regularnym monitorowaniu i aktualizacji strategii, aby utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Dobór słów kluczowych – jakich błędów unikać?

Błędy podczas doboru słów kluczowych mogą znacząco wpłynąć na skuteczność strategii SEO, ograniczyć widoczność strony internetowej bądź sklepu e-commerce, sprawić, że marketing nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Wśród najczęstszych błędów z tego zakresu znajdują się:

  • Zbyt ogólne słowa kluczowe – wybór ogólnych fraz kluczowych może sprawić, że strona będzie konkurować z wieloma silnymi witrynami, i niestety, może tę walkę przegrać. Frazy ogólne są bardzo konkurencyjne – topowe pozycje zajmują popularne, duże marki. 
  • Ignorowanie fraz długiego ogona (long tail) – frazy długiego ogona charakteryzują się mniejszą konkurencją i często wyższą konwersją. Ignorowanie tego typu słów kluczowych, może oznaczać utratę wartościowego ruchu na stronie.
  • Błędne określenie intencji – niezrozumienie intencji użytkowników może prowadzić do tworzenia treści, które nie będą zgodne z oczekiwaniami odbiorców, a to sprawi, że Twoja praca nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Satysfakcja użytkownika jest priorytetem. 
  • Nadużywanie słów kluczowych (keyword stuffing) – nienaturalne stosowanie fraz kluczowych oraz ich nadużywanie może utrudniać lekturę i zostać uznane przez wyszukiwarki za manipulację. Poskutkuje to obniżeniem pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
  • Ignorowanie fraz lokalnych – w przypadku firm działających na określonym obszarze, błędem jest pominięcie informacji na temat lokalizacji. Brak informacji na temat obszaru działania może znacznie ograniczyć widoczność strony i uniemożliwić dotarcie do klientów z okolicy. 
  • Ignorowanie analizy konkurencji – brak analizy działań konkurencji może prowadzić do pominięcia ważnych fraz, które mogłyby zwiększyć ruch na Twojej stronie.
  • Brak monitorowania i optymalizacji – brak analizy słów kluczowych i bieżącej optymalizacji strategii SEO, często prowadzi do spadku ruchu i pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Fraza kluczowa WordPress – wykorzystanie wtyczek

WordPress to najpopularniejszy CMS na świecie, oferujący wiele przydatnych rozwiązań – zarówno, jeśli chodzi o pozycjonowanie, jak i optymalizację strony www pod kątem fraz kluczowych. Dużą pomocą są tutaj wtyczki, np. Yoast SEO czy Rank Math. 

  • Yoast SEO – umożliwia optymalizację treści pod kątem fraz kluczowych, dostarcza informacji na temat niedostatecznego lub nadmiernego nasycenia treści frazami kluczowymi. Wtyczka dostarcza też wskazówek na temat czytelności treści, pomaga w tworzeniu tytułów i metadanych. 
  • Rank Math – to kolejna popularna wtyczka SEO. Rank Math umożliwia ustawienie głównej frazy kluczowej dla danego tekstu, dostarcza informacji na temat występowania frazy głównej w tytule, metadanych, adresie url, a także w początkowych partiach treści. 
  • All in One SEO – to zaawansowana, dająca wiele możliwości wtyczka seo. Pozwala ona na śledzenie pozycji strony na wybrane frazy kluczowe, ułatwia optymalizację treści pod kątem słów kluczowych. 

Słowa kluczowe w meta tytule i meta description WordPress

Meta tytuł to widoczny w wynikach wyszukiwania (SERP) tytuł podstrony, meta description to opis witryny. W meta danych także powinny pojawić się odpowiednie słowa kluczowe. 

Podczas tworzenia meta danych, zwróć uwagę na kilka istotnych kwestii.

  • Po pierwsze, umieścić frazę kluczową na początku tytułu, tak, aby roboty Google, jak i użytkownicy, mogli od razu zidentyfikować profil tematyczny witryny.
  • Opis powinien uzupełniać tytuł, być atrakcyjny i zachęcający dla odbiorców.

Wiele wtyczek SEO, takich jak Yoast SEO czy Rank Math, pomaga w optymalizacji meta description, dostarcza wytycznych dotyczących długości opisu, umożliwia podgląd i łatwą edycję. 

Słowa kluczowe SEO – czyli rola fraz w pozycjonowaniu strony 

Jak już wspominałam, słowa kluczowe zajmują centralne miejsce w strategii pozycjonowania stron internetowych i sklepów e-commerce, stanowią most łączący intencje użytkowników z treścią oferowaną przez strony i serwisy internetowe. Roboty Google, chcą dostarczać odbiorcom dopasowane do potrzeb wyniki wyszukiwania. W tym zakresie pod uwagę brana jest między innymi trafność treści, czyli dobór fraz, ich rozmieszczenie w nagłówkach i treści. 

  • Dzięki precyzyjnemu doborowi i optymalizacji słów kluczowych, możliwe jest zwiększenie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania, a to zwiększa szansę na realizację celów biznesowych, takich jak sprzedaż, generowanie leadów czy budowanie świadomości marki.
  • Odpowiednie frazy kluczowe, wykorzystane w strukturze strony, linkach, treści, nagłówkach, wskazują na profil tematyczny strony. Ułatwia to – zarówno robotom Google, jak i użytkownikom, zrozumienie, czego dotyczy witryna.
  • Regularna implementacja treści zoptymalizowanych pod kątem odpowiednich fraz kluczowych buduje autorytet tematyczny strony, zwiększa jej wiarygodność.   

Frazy kluczowe w kampaniach Google Ads

Frazy kluczowe odgrywają kluczową rolę nie tylko w pozycjonowaniu, ale też w kampaniach Google Ads. Trafne słowa kluczowe pozwalają na dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców, a to przekłada się na lepsze rezultaty kampanii.

Podsumowanie

Podsumowując, słowa kluczowe to dłuższe i krótsze wyrażenia, które użytkownicy wpisują w okno wyszukiwania Google. Wyróżniamy różne rodzaje fraz, między innymi informacyjne, brandowe, transakcyjne, ogólne, long tail.  

Frazy kluczowe są nieodzownym elementem każdej skutecznej strategii SEO i marketingu internetowego. Wybór odpowiednich fraz kluczowych, optymalizacja treści pod ich kątem mogą znacznie zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz poprawić konwersję.

Optymalizacja fraz kluczowych to proces, który wymaga regularnego monitorowania, analizy i optymalizacji strategii. Warto śledzić nowości w branży SEO oraz korzystać z narzędzi i technik, które pomogą w osiągnięciu sukcesu.

Aby znaleźć słowa kluczowe w tekście, można skorzystać z narzędzi do analizy treści, takich jak SEMrush, Ahrefs. Inną możliwością są darmowe wtyczki do przeglądarek, które analizują zawartość strony i wyróżniają słowa kluczowe. Kolejnym sposobem jest samodzielna analiza tekstu, zwrócenie uwagi na powtarzające się frazy i terminy, które są najistotniejsze dla omawianego tematu.

 

Słowa kluczowe na Instagramie dotyczą głównie hashtagów, które ułatwiają użytkownikom odnajdywanie treści związanych z ich zainteresowaniami. Aby wybrać efektywne hashtagi, warto korzystać z takich narzędzi jak Hashtagify, które analizują popularność i zasięg poszczególnych hashtagów.

 

Warto wybierać słowa kluczowe, które są ściśle związane z oferowanymi produktami lub usługami oraz odpowiadają intencjom zakupowym potencjalnych klientów. Efektywne frazy to te, które mają wysoki wolumen wyszukiwania przy umiarkowanej konkurencji.

Generatory słów kluczowych, takie jak Ubersuggest czy Keyword Tool, pomagają w identyfikacji fraz związanych z danym tematem lub branżą. Narzędzia wyświetlają propozycje na podstawie wprowadzonych słów lub fraz, wskazują również na ich popularność i potencjalną wartość.

 

Dobierając frazy kluczowe, należy zwrócić uwagę na ich dopasowanie do oferty, wolumen wyszukiwania, a także, na poziom konkurencji. Skuteczna strategia opiera się na balansie między ogólnymi a bardziej specyficznymi frazami długiego ogona, które często przynoszą wyższą konwersję.

 

Aby zweryfikować słowa kluczowe konkurencji, można użyć takich narzędzi, jak SEMrush czy Ahrefs. Wspomniane narzędzia pozwalają na zidentyfikowanie fraz, na które pozycjonują się strony konkurentów.

 

Wykluczające słowa kluczowe to frazy, które są wykluczone z kampanii reklamowej.  Po wpisaniu przez użytkownika frazy wykluczonej, Twoja reklama nie zostanie wyświetlona. Taki krok umożliwia bardziej precyzyjne targetowanie i eliminuje niepotrzebny ruch.

 

Słowa kluczowe na platformie YouTube wykorzystywane są do optymalizacji tytułów, opisów i tagów wideo – ułatwia to algorytmom odnajdywanie contentu oraz zwiększa widoczność nagrań. Narzędzia takie jak TubeBuddy pomagają w identyfikacji efektywnych słów kluczowych dla treści wideo.

 

Słowa kluczowe odgrywają ważną rolę także na Allegro. Właściwie dobrane frazy umożliwiają poprawę widoczności ofert w wynikach wyszukiwania platformy. Warto analizować popularne frazy w danej kategorii i włączać je do tytułów, opisów oraz tagów ofert.

 

Ocena strony: 4.9/5 - (19 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza