Spis treści

SERP – co warto wiedzieć o liście wyników wyszukiwania?

Strona wyników wyszukiwania, znana jako SERP (Search Engine Results Page), to coś więcej niż lista linków. To skomplikowana struktura, która decyduje o tym, jakie informacje, po wpisaniu frazy kluczowej, znajdujemy w internecie. Każde zapytanie uruchamia mechanizm, który w ułamku sekundy sortuje, analizuje i prezentuje odpowiednie wyniki. Jakie elementy zawiera SERP, jak lista wyników wyszukiwania wyglądała jeszcze kilkanaście lat temu? 

SERP – co to? 

Jak już wspomniałam powyżej, SERP, czyli Search Engine Results Page, to nic innego, jak strona wyników wyszukiwarki. SERP może zwierać różne elementy:  linki do stron internetowych, obrazy, wideo, fragmenty wyróżnione (tzw. featured snippets), mapy czy grafy wiedzy. Każdy wynik ma na celu dostarczenie użytkownikowi trafnych i przydatnych informacji. 

Serp definicja
Serp: definicja

Początek ery wyszukiwarek internetowych 

Historia wyszukiwarek sięga początków internetu, ale dynamiczny rozwój związany jest z powstaniem Google w 1998 roku. Jak strony wyników wyglądały na początku? Wyniki wyszukiwania nie były tak zróżnicowane jak teraz, była to po prostu lista snippetów. Z czasem, gdy algorytmy stały się bardziej zaawansowane, na liście wyników wyszukiwania pojawiły się inne elementy, np. reklamy, mapy, karta Zakupy

Jak wyszukiwarki organizują i prezentują wyniki?

Google, Bing czy Yahoo korzystają z zaawansowanych algorytmów, które analizują i indeksują miliardy stron internetowych – wszystko to ma na celu dostarczenie użytkownikowi najbardziej trafnych wyników. Algorytmy te biorą pod uwagę setki czynników, są to słowa kluczowe, użyteczność strony, szybkość działania witryny, linki zewnętrzne, świeżość contentu, czynniki behawioralne itp.  Wyniki często są personalizowane, bazują na historii wyszukiwania czy lokalizacji użytkownika – wszystko to zwiększa trafność odpowiedzi. 

Składniki SERP 

Wyniki organiczne

Organiczne wyniki wyszukiwania zawierają witryny, które zostały wyselekcjonowane na podstawie ich relewancji do zapytania użytkownika oraz zgodności z algorytmem wyszukiwarki. Nie jest to widoczność wspierana reklamą. 

Wśród czynników, które determinują pozycje w wynikach bezpłatnych, znajdują się: optymalizacja pod kątem słów kluczowych, szybkość ładowania witryny, dostosowanie do urządzeń mobilnych oraz liczba i jakość linków zwrotnych.

Serp: wyniki organiczne
Serp: wyniki organiczne

Wyniki płatne 

Płatne wyniki wyszukiwania obejmują witryny, w przypadku których prowadzone są działania reklamowe. Takie wyniki oznaczone są  jako „reklama” lub „sponsorowane” i są wyświetlane na górze lub z boku organicznych wyników wyszukiwania. Płatne wyniki generowane są na podstawie systemu aukcyjnego, w którym reklamodawcy licytują określone słowa kluczowe. O pozycji reklamy decydują jakość strony docelowej i przewidywany CTR i trafność reklamy. 

Funkcje specjalne i rich snippets

Wyszukiwarki często wyświetlają specjalne formaty treści – rich snippets, których celem jest dostarczenie użytkownikom bardziej szczegółowych informacji, już z poziomu wyników wyszukiwania.

  • Featured Snippets: Są to wyróżnione fragmenty treści, które zawierają odpowiedź na zapytanie użytkownika. Featured Snippets mogą zawierać definicje, listy, tabele.
  • Knowledge Graph: Knowledge graph, czyli graf wiedzy, to zaawansowana technologia Google, której celem jest zwiększenie jakości wyników wyszukiwania. Jest to strukturalizowany zbiór danych, który agreguje informacje z różnych źródeł i przedstawia je w przystępnej, wizualnie atrakcyjnej formie. Graf wiedzy może obejmować biografie znanych osób, informacje na temat ważnych wydarzeń historycznych, dane na temat miejsc, organizacji czy przedmiotów.
  • Local Pack: To zestawienie lokalnych wyników, które pojawiają się, gdy zapytanie użytkownika ma charakter lokalny (np. restauracje Poznań). Wyświetlana jest mapa, lista lokalizacji z ocenami, recenzjami i krótkimi opisami.
  • Carousels: Karuzele w SERP to funkcja, która umożliwia przeglądanie serii wyników, takich jak zdjęcia, artykuły, recenzje produktów, filmy. Taka funkcja często wykorzystywana jest w odpowiedzi na zapytania dotyczące filmów, książek, gier wideo, wydarzeń czy postaci. Karuzele są wyjątkowo przydatne, gdy użytkownik szuka inspiracji lub chce porównać różne opcje w ramach jednej kategorii.

Te i inne funkcje specjalne mają na celu ulepszenie doświadczenia użytkownika, dostarczanie odbiorcom bezpośrednich, użytecznych odpowiedzi i zwiększanie interaktywności stron wyników wyszukiwania.

SEO a SERP 

Wysokie pozycje w SERP, szczególnie w top3, mają duży wpływ na wysokość ruchu na stronie. Większość użytkowników skupia się wyłącznie na snippetach z najwyższych pozycji. Przemyślana strategia działań, które zwiększą widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania, jest niemal obowiązkowa dla każdej firmy chcącej uzyskać widoczność w sieci

Ale, warto byś nie zatrzymywał się przy SEO. Zadbaj o to, by zająć jak najwięcej miejsca na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Wtedy znacznie zwiększysz  swoje szanse na uzyskanie konwersji. 

  • Rich snippet: Rich snippety prezentują dodatkowe informacje, jak oceny użytkowników, ceny produktów, dostępność. Sprawiają, że witryna zajmuje w SERP więcej miejsca, przyciągają uwagę odbiorców. 
  • Profil Firmy w Google: Optymalizacja Profilu Firmy w Google to szansa na to, że w wynikach wyszukiwania pojawią się ważne informacje na temat Twojej firmy (np. adres, godziny otwarcia, recenzje, zdjęcia). To dodatkowa widoczność, sposób, by zyskać uwagę odbiorców – zwłaszcza tych lokalnych.   
  • Google Ads: Google Ads to kolejna metoda, dzięki której można pojawiać się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Reklamy wyświetlane są nad organicznymi wynikami i mogą być dostosowane do bardzo specyficznych grup odbiorców.

 

serp
Serp: widoczność w wynikach wyszukiwania 1stplace.pl

Na załączonym screenie widać, że po wpisaniu frazy kluczowej pozycjonowanie stron Poznań witryna 1stplace.pl, wyświetlona została dwa razy: mamy tutaj wyniki organiczne i wizytówkę. 

serp
SERP: jak zwiększyć widoczność firmy w wynikach wyszukiwania?

Podsumowując, SERP to nic innego, jak strona wyników wyszukiwania. Współczesne listy wyników wyglądają zupełnie inaczej niż te, które pamiętamy sprzed kilkunastu lat. Aktualnie, SERP obejmuje nie tylko linki, ale także grafy wiedzy, rich snippety, mapy, grafiki. To duże ułatwienie dla użytkowników, a także wiele możliwości dla firm działających w różnych branżach. 

 

 

SERP API - co to?

SERP API to interfejs programowania aplikacji, który umożliwia automatyczne pobieranie danych z wyników wyszukiwania z różnych wyszukiwarek. Dzięki temu programiści mogą w czasie rzeczywistym integrować i manipulować danymi SERP.

SERP Simulator to narzędzie używane do wizualizacji, jak dana strona internetowa wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google. Takie rozwiązanie umożliwia i specjalistom SEO optymalizację metadanych, struktury URL i innych elementów. 

SERP Checker to narzędzie, które umożliwia sprawdzenie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe. Użytkownicy mogą monitorować, widoczność witryny w sieci. Narzędzie dostarcza także dodatkowych informacji, takich jak zmiany w rankingach, porównanie z konkurencją, wskazówki dotyczące optymalizacji.

 

 

 

 

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza