Google Maps – Pozycjonowanie wizytówki [Poradnik]

Home / poradniki seo / Google Maps – Pozycjonowanie wizytówki [Poradnik]

Google Maps – Pozycjonowanie wizytówki [Poradnik]

Prowadzisz lokalny biznes? Chciałbyś zyskać za darmo więcej klientów? Pozycjonowanie w Google Maps to świetne rozwiązanie zarówno dla małej i jak i dużej firmy. Dzięki pozycjonowaniu zyskasz i wejdziesz na wyższy poziom lokalnego marketingu. Czy wiesz, że 64% zapytań biznesowych lokalnych, pochodzi z Google Maps?.

Kilka słów o Google Maps…

Google Maps to dodatkowa usługa od Google, która ma na celu promocję firm i przedsiębiorstw w wynikach wyszukiwania. Założenie takiej wizytówki jest proste i darmowe, zarejestrować możemy się przez portal Google Moja Firma. W celu ograniczenia nadużyć musimy podać poprawne dane, ponieważ są one weryfikowane poprzez połączenie telefoniczne lub kartę pocztową wysyłaną pod wskazany adres firmy.

Aplikacja Google Maps jest jedną z najbardziej popularnych wypuszczoną przez Google. Dzięki niej Twoi potencjalni klienci w łatwy sposób będą mogli Cię znaleźć na początku wynikach wyszukiwania, znajdą tam też podstawowe informacje o Twojej firmie i dane kontaktowe.

Przykładowy widok pozycjonowanej wizytówki firmy w Google Maps

Google Maps Pozycjonowanie

Jak działa pozycjonowanie Google Maps?

Pozycjonowanie w Google Maps to nic innego jak poprawna optymalizacja wszystkich danych, jakie możemy uzupełnić oraz pozyskanie zadowolenia użytkowników poprzez dostarczanie usług, które przypadną im do gustu.

Pozycjonowanie w Google Maps zależy od wielu czynników, które omówimy poniżej. Są to między innymi kategoria działalności firmy, zasięg lokalny, opis działalności, poprawne dane kontaktowe, systematyczny rozwój wizytówki oraz dodatkowy content, komentarze użytkowników czy nawet poprawne pełnowymiarowe logo firmy.

Warto, dodać że Google Moja Firma wpływa również na pozycjonowanie lokalne Twojej strony internetowej, dlatego pozycjonując Google Maps zyskujesz podwójnie. Oczywiście, celem pozycjonowania jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej.

Gdzie będzie znajdowała się Twoja firma, kiedy zdecydujesz się na pozycjonowanie w Google Maps?

miejsce w mapach google pod reklamami


Pozycjonowanie w mapach Google – TOP 12 czynników

Jak już wiesz czym jest usługa Google Moja Firma, czas poznać najważniejsze czynników które mają wpływ na Pozycjonowanie mapy Google. Dobraliśmy 12 wskaźników rankingowych mających wpływ na pozycję Twojej strony w mapach Google.  Są to elementy bardzo przydatne podczas audytu własnej wizytówki., które pomogą w pozyskaniu dodatkowych użytkowników z ruchu organicznego.

3.1 Tytuł wizytówki w Google Moja Firma

Zaczynamy, tytuł wizytówki jest to pierwsza rzecz jaką należy wykonać podczas optymalizacji wizytówki. Nazwa powinna być poprawna nawiązująca do naszej marki oraz zawierać minimum 1 słowo kluczowe na którym nam zależy.

Łącząc nazwę firmy z słowem kluczowym, możemy osiągnąć wysokie pozycje w Google Maps.

Przykładowa realizacja:

nazwa firmy w google maps

3.2 Kategorie opisujące rodzaj działalności firmy

Wybór odpowiedniej kategorii, da nam dodatkowe pkt przy pozycjonowaniu wizytówki w Google Maps. Jeśli posiadamy dosyć niszowe usługi, niestety będziemy musieli wybrać tą najbliżej powiązaną. Google cały czas aktualizuje dostępne kategorie, jednak na chwilę obecną sporo ich brakuje.

Przykładowo: jeśli prowadzimy firmę zajmującą się pielęgnacją ogrodów dobre kategorie to: ogrodnik, sklep ogrodniczy

kategorie w mapach google

Uwaga: przy doborze kategorii do rodzaju przedsiębiorstwa warto wybrać maksymalnie 2-3 kategorie. W innych przypadkach usługa może się (rozjechać) tematycznie, co będzie skutkować mniejszą ilością zapytań dla głównej usługi lub produktu.

3.3 Adres siedziby firmy

adres kod pocztowy mapy

Podanie poprawnego adresu w swojej wizytówce jest bardzo ważne. Po pierwsze do weryfikacji będziemy musieli zweryfikować adres firmy, po drugie im bliższa lokalizacja do zapytania użytkownika (IP) tym więcej możemy zyskać. Jeśli mamy klika siedzib w różnych dzielnicach miasta, warto pomyśleć o założeniu kilku wizytówek w Google Maps.

Warto, dodać że adres jest widoczny od razu, dlatego musi być poprawny. W innym przypadku potencjalni klienci mogą udać się pod zły adres oraz wystawić negatywny komentarz naszej usługi. Przy ustalaniu geolokalizacji firma google korzysta m.in z kodu pocztowego.

3.4 Obszar działania przedsiębiorstwa

uslugi na określonym obszarze

Warto “zawęzić obszar działania firmy” do realnego zakresu. Im większy obszar wybierzemy tym zdobycie wyższych pozycji w Google Maps będzie trudniejsze. Oczywiście nie musimy mieć ascetycznego podejścia i wybierać tylko jedną miejscowość. Wg. mnie warto zawęzić obszar do 20 km w przypadku małych firm jak fryzjer, elektryk. W przypadku większych firm, jeśli często dojeżdżamy do klienta naturalnie ten zasięg może być większy i sięgać nawet 100 km.

Warto pamiętać, aby wybrać główną miejscowość + województwo lub podany wyżej zakres terytorialny w Google Moja Firma, zdecydowanie pomoże to w procesie pozycjonowania w Google Maps.

3.5 Godziny otwarcia

Godziny otwarcia - Google Maps

Teorytycznie działa to tak, że w danych godzinach możemy być wyświetlani wyżej, jeśli mamy je skonfigurowane. W praktyce różnie do bywa, jednak jeśli nasze godziny otwarcia są dłuższe niż konkurencji, możemy na tym wiele zyskać, w szczególności w wynikach mobilnych.

Ciekawym pomysłem na pozycjonowanie mapy google, może być też konfiguracja godzin w zakresie “otwarte cała doba”.

3.6 Dane kontaktowe

Dane kontaktowe są istotne ze względu, że to właśnie one są wyświetlane w pierwszej kolejności. Kontakt natrafiając na naszą wizytówkę firmy w Google Maps pierwsze co widzi do właśnie te dane. Warto, zadbać aby numer telefonu, adres strony internetowej były zawsze aktualne.

W przypadku, gdy posiadamy wiele telefonów firmowych, warto dodać je wszystkie. Zwiększy to szanse na skuteczny odzew klienta. Pamiętajmy, że klient widzi kilka firm jednocześnie, a samo zadzwonienie nie zajmuje więcej niż kilka sekund.

  • numer telefonu – im bliżej naszej lokalizacji tym więcej punktów rankingowych do pozycjonowania, dobrym rozwiązaniem jest zakup dedykowanego numeru z prefiksem lokalnym np. (32) 762 22 84
  • adres www – podając stronę firmową zyskujemy dodatkowe punkty w pozycjonowaniu lokalnym zarówno usługi Google Maps, jak również w wynikach organicznych wyszukiwarki. Dobrze, jeśli dane pokrywają się z tymi na stronie.

3.7 Usługi / Produkty

Usługi / Produkty w Google Maps

Nowa możliwość w fazie beta. Daje możliwość dodanie kolekcji produktów lub usług do naszej wizytówki. Dzięki czemu użytkownik może od razu poznać przybliżony cennik naszych usług oraz sprawdzić czy interesuje go nasza oferta. Jak każda z opcji, im więcej tym więcej pkt zbierzemy do pozycjonowania w Google Mapy.

3.8 Opis firmy

Bardzo istotny element mający jeden z największych współczynnik do pozycjonowania. Należy przygotować unikalny opis swojej firmy na nie więcej niż “750 znaków”.  Warto umieścić tutaj słowa kluczowe czyli pozycjonowane frazy, ale oczywiście w “zdrowych” ilościach.

3.9 Zdjęcia firmy

zdjęcia firmy pozycjonowanie Google Maps

W pierwszej kolejności powinniśmy dodać pełnowymiarowe logo naszej firmy, można zrobić to w opcji “Okładka”, która będzie widoczna jako reprezentujące nas zdjęcie. Warto dodać też inne zdjęcia dla użytkowników zarówno z zewnątrz (w celu ułatwienia dojazdu) i wewnątrz (jakość obsługi). Warto dodać, że zdjęcie naszej firmy mogą dodawać nie tylko właściciele usługi ale również klienci.

Jeśli chcemy się wyróżnić na tle konkurencji i dobrze pozycjonować się w Google Maps dobrym pomysłem będzie umieszczenie wysokiej jakości wideo z filmem lub widok 360 stopni.

3.10 Opinie i komentarze w Google Maps

opinie google moja firma w pozycjonowaniu

Kolejny kluczowy czynnik wpływający bardzo mocno na pozycjonowanie wizytówki. Zachęcajmy naszych klientów do wystawienia prawdziwej rzetelnej opinii, są to często opinie z bardzo “wiekowych” kont google o dużym autorytecie. Rzetelne, długie i pozytywne opinie pozytywnie wpływają na ranking strony.

Warto tutaj podkreślić takie parametry

  • wiek konta z jakiego zostały dodane opinie
  • systematyczność dodawania opinii
  • skala opinii od 1 do 5
  • długość opinii
  • lokalny przewodnik, który ma bardzo duży autorytet

Pamiętajmy, aby zachować zdrowy rozsądek, oczywiście opinie w Google Maps można kupić, również one pozytywnie wpływają na pozycjonowanie mapy.

3.11 Linki

linki do google biznes

W skrócie im więcej lokalizacyjnych linków do naszej strony internetowej połączonej z Google Maps, tym uzyskamy wyższe pozycje organiczne.

Są to przykładowe katalogi firm takie jak: pkt.plcarpatiabiznes.pl

Oczywiście, wszystkie dane muszą być takie same jak na wizytówce, oraz opisy w tym wizytówkach muszą być unikalne, dla osiągnięcia najlepszego efektu pozycjonowania.

3.12 Publikacja wpisów

Publikacja wpisów w Google Moja Firma

Content is King, w zakładce Google Moja Firma możemy prowadzić mini bloga, oraz umieszczać cykliczne informacje na temat promocji w naszej firmie. Jest to czynnik rankingowy na “+” z którego wiele firm nadal rzadko korzysta. Warto, też umieszczać w nich odnośniki do wpisów na portalach takich jak facebook, twitter czy linkedin.

Dlaczego warto założyć wizytówkę w Google Maps? Nasza Opinia

  • darmowa usługa
  • pozyskanie dodatkowych klientów
  • możliwość szerokiej personalizacji
  • skuteczny marketing internetowy
  • możliwość wykupienia płatnej reklamy Google Ads
  • możliwość taniego pozycjonowania lokalnego
  • możliwość założenia bezpłatnej strony internetowej
  • szybka edycja danych
  • mapa dojazdu dla użytkownika korzystającego np. z smartphone’a
  • dostęp do 95% użytkowników lokalnych

Jak założyć wizytówkę Google?

  1. Musimy założyć konto w usłudze Gmail na stronie https://business.google.com lub powiązać nasz adres firmowy z usługami Google
  2. Logujemy się do konta i klikamy dodaj lokalizację
  3. Podajemy nazwę swojej firmy
  4. Uzupełniamy informacje na temat lokalizacji naszej firmy
  5. Podajemy dane kontaktowe
  6. Podajemy rodzaj naszej firmy czy obsługujemy klientów poza główną lokalizacją
  7. Uzupełniamy zakres terytorialny
  8. Uzupełniamy kategorię i dane kontaktowe
  9. Rozpoczyna się proces weryfikacji. Mamy tutaj dwie opcje do wyboru. Weryfikacja telefoniczna lub pocztowa.
  10. Koniec, jesteś szczęśliwym posiadaczem Google Maps

Poniżej, ciekawy poradnik, jak założyć wizytówkę w Google Moja Firma krok po kroku

Cenne wskazówki dot. Google Moja Firma

Na koniec kilka cennych wskazówek dotyczących omawianej usługi.

a) Kreator stron internetowych w Google Moja Firma – jeśli nie masz swojej strony internetowej, możesz ją założyć w wizytówce za pomocą prostego kreatora. Adres domeny będzie kończył się na business.site

Warto przeczytać oficjalny poradnik na ten temat: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/how-it-works/website/

b) Wiek wizytówki – bardzo ważnym elementem mającym wpływ na pozycjonowanie google maps, jest też jej wiek. Im większy, tym wizytówka ma większy autorytet i osiąga lepsze pozycje. Dlatego, jeśli jeszcze nie masz wizytówki warto ją założyć już dziś.

Podsumowanie – Czy warto się pozycjonować w Google Maps?

Jak widać, usługa od Google jest bardzo przydatna i efektowna, można w szybkim czasie pozyskać sporo ciekawych zleceń czy kontaktów do klientów. Pozycjonowanie w Google Maps jest szybkie i efektowne, wykorzystując czynniki wypisane w naszym poradniki, zdecydowanie poprawisz swoją pozycję na tle konkurencji. Jeśli masz problem z poprawną optymalizacją i konfiguracją wizytówki, skontaktuj się z nami tutaj. Pomożemy Ci osiągnąć sukces w internecie oraz poprowadzić skuteczny marketing SEO, SEM (PPC), który oszczędzi Twój czas.

Zapraszamy, również do komentowania.

Maciej Kałużny
Maciej Kałużny
SEO Team Leader - Pasjonat Marketingu Internetowego, E-commerce, Programów partnerskich
Recent Posts

Zostaw komentarz

Projekt bez tytułuEVERYTHING (1)