SEO dla firm i przedsiębiorstw to specjalność 1stplace.pl. Świadczymy kompleksowe usługi, począwszy od audytu SEO, po optymalizację strony, analitykę i nieustanną optymalizację działań.
Jak pracujemy? Dlaczego warto przeprowadzić działania SEO w obrębie witryny? Jakie znaczenie w SEO mają działania poza stroną internetową? Poniżej wszystkie informacje!
Wyszukiwarka Google ‒ korzysta z niej każdy z nas, codziennie, kilka razy dziennie. Właśnie dlatego firmy, które chcą dotrzeć z ofertą do potencjalnych klientów, powinny zadbać o widoczność w organicznych wynikach wyszukiwarki Google. Dlaczego to takie ważne?
Użytkownicy szukają w internecie produktów, usług, informacji i co ważne, koncentrują się wyłącznie na wynikach z TOP10. Domeny, które zajmują miejsce na dalszych pozycjach, odnotowują niewielki współczynnik konwersji, a co za tym idzie, mają niewielkie zyski.
SEO, z ang. Search Engine Optimization, to działania w obrębie strony www bądź sklepu e-commerce, których celem jest dostosowanie witryny do wymogów wyszukiwarki Google. Skuteczne SEO wymaga przygotowania przemyślanej, wieloetapowej strategii i prowadzenia regularnych prac.
Wiele osób zamiennie używa pojęć pozycjonowanie stron internetowych i SEO. Zatrzymajmy się na chwilę przy tym temacie.
Pozycjonowanie stron to ogół procesów, dzięki którym strona www zajmuje coraz wyższe pozycje w rankingu Google, zyskuje większą popularność oraz autorytet. SEO jest jednym z elementów pozycjonowania.
W większości przypadków nikt jednak nie ogranicza się wyłącznie do technicznych kwestii, nie prowadzi działań tylko w obrębie witryny (optymalizacja on-site), lecz wykonuje o wiele szersze działania. Właśnie dlatego nie będziemy rozdzielać obu tych pojęć. Skupimy się zarówno na SEO, jak i na pozycjonowaniu.
Skrót SEO oznacza Search Engine Optimization, co przetłumaczyć możemy jako optymalizację witryn pod wyszukiwarki internetowe. Przemyślane, regularne działania z zakresu SEO to droga do wzrostu pozycji witryny na wybrane frazy kluczowe.
Dlaczego optymalizacja stron www i sklepów e-commerce pod kątem wyszukiwarek internetowych jest tak ważna? Roboty Google nie umieszczą wysoko w rankingu witryny, która nie jest w prawidłowy sposób zoptymalizowana, takiej, która jest nieprzyjazna dla użytkownika. Strony internetowe bez unikalnych treści, o niskiej prędkości ładowania, niemające profilu linków znajdują się na szarym końcu w wynikach wyszukiwania Google.
Użytkownicy, czyli potencjalni klienci, skupiają się wyłącznie na wynikach z TOP10. Jak już wspominaliśmy, witryny z dalszych pozycji nie należą do popularnych, mają bardzo niski współczynnik konwersji, a co za tym idzie, niewielkie zyski.
Warto więc zadbać o widoczność witryny na najistotniejsze w przypadku naszego biznesu frazy. Taka inwestycja zwróci się z nawiązką.
Pierwszym krokiem w stronę zwiększenia widoczności strony www bądź sklepu internetowego w organicznych wynikach wyszukiwania, jest opracowanie strategii.
Tutaj bardzo duże znaczenie ma audyt SEO. Audyt SEO to szczegółowa analiza strony internetowej ‒ jej funkcjonalności, jakości treści, (na przykład opisów kategorii i kart produktowych), a także szybkości ładowania, meta danych, adresów URL.
To także weryfikacja błędów na stronie internetowej, określenie zmian, które trzeba wprowadzić w kodzie źródłowym witryny, zaplanowanie czynności, które zwiększą wydajność strony.
Często jednocześnie z audytem przeprowadzana jest analiza konkurencji. Dobrze sprawdzić, jakie działania z zakresu SEO podejmuje nasza konkurencja, jakie pozycje w wyszukiwarce Google zajmuje ‒ czy skupia się wyłącznie na SEO, czy także na innych działaniach z zakresu marketingu internetowego.
Na podstawie zgromadzonych informacji, można już opracować plan działania. Strategia będzie więc różnić się w zależności od pozycjonowanej strony, branży, historii domeny, a także budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na zwiększenie widoczności w sieci.
SEO to działania on page, czyli te, które przeprowadzane są w obrębie strony www. Wśród tego typu czynności wymienić możemy dobór słów kluczowych, optymalizację nagłówków, tekstów czy prędkości ładowania.
Zwiększanie widoczności w wynikach wyszukiwania powinno jednak obejmować także działania poza stroną www. Off-site to między innymi linkowanie zewnętrzne, optymalizacja profilu Google Moja Firma, wizytówki NAP, publikacje w mediach społecznościowych.
Optymalizacja kodu strony to kolejna z wielu czynności, o które należy zadbać. Na uwadze warto mieć zarówno ulepszenie pierwotnej wersji kodu, jak i bieżącą, zgodną z zasadami Google aktualizację.
Optymalizacja kodu HTML ‒ HTML umożliwia stworzenie struktury strony internetowej, wdrożenie treści, linków, grafik i innych elementów. Roboty odczytują zawartość strony na podstawie kodu html, a następnie ustalają ranking organicznych wyników wyszukiwania.
CSS ‒ kod CSS odpowiada za wygląd strony w wyszukiwarce, dostosowanie jej do wyświetlania na różnych urządzeniach, a także za layout czy fonty.
Optymalizacja kodu sprawi, że algorytmy wyszukiwarki „zrozumieją”, co znajduje się na naszej stronie internetowej, a to przełoży się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Co warto wiedzieć na temat optymalizacji kodu źródłowego? Jakie działania powinniśmy wykonać? Ważne są:
Weryfikacja czy strona została zbudowana ze standardami W3C i poprawnie wyświetla się na różnych urządzeniach.
Instalacja Google Tag Managera oraz Google Search Console.
Kolejne czynności to sprawdzenie poprawności indeksowania adresów URL oraz przygotowanie niezbędnych przekierowań 301.
Wdrożenie kanonicznych adresów URL.
Ważna jest przemyślana struktura strony internetowej. (Struktura nazywana jest także drzewkiem lub mapą strony). Należy zadbać o logiczny podział na kategorie i podkategorie, zaplanować każdy element.
Dlaczego jest to takie ważne? Przemyślana struktura strony ma wpływ na widoczność w wyszukiwarce Google. Strukturę witryny możemy określić, jako przewodnik dla robotów Google, które indeksują podstrony. Bot podąża za linkami (zarówno wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi), określając relacje między konkretnymi podstronami.
Struktura strony ma także bardzo duże znaczenie dla użytkowników. Logiczne rozplanowanie podstron, kategorii, podkategorii sprawia, że nasz potencjalny klient wie, co znajdzie w konkretnym miejscu, łatwiej jest mu poruszać się w obrębie naszej witryny.
Zaplanować więc powinniśmy każdą zakładkę, począwszy od strony głównej, po ofertę, podział na kategorie produktowe, cennik, zakładkę o nas, kontakt i inne.
Ponadto, warto zadbać o takie kwestie, jak: linkowanie wewnętrzne, łatwy i sprawny proces zakupowy, możliwość zadania pytań za pośrednictwem formularza kontaktowego. Wszystko to z pewnością przełoży się na satysfakcję potencjalnych Klientów, a co za tym idzie, na wzrost współczynnika konwersji.
Roboty (między innymi roboty Google), analizują strukturę oraz treść danej strony internetowej, a następnie, na podstawie algorytmu, umieszczają witrynę w rankingu.
Plik robots.txt zawiera wskazówki dla robotów indeksujących. Ów plik informuje, które z podstron mogą być odwiedzane przez boty, a które nie, umożliwia więc zablokowanie podstron, które nie są istotne z punktu widzenia pozycjonowania, na przykład zawierających w adresie URL /wp-admin/.
Pliki robots.txt stanowią więc ważny element strategii indeksowania stron przez wyszukiwarki internetowe (Google, Bing czy Yahoo).
W przypadku rozbudowanych portali, zawierających kilkaset podstron, roboty Google mogą mieć problem ze skanowaniem. W takiej sytuacji warto przygotować mapę witryny. Mapa witryny xml to nic innego, jak lista wszystkich adresów URL, które powinny pojawić się w wynikach wyszukiwania. Dzięki mapie możemy pokazać robotom, na których podstronach zależy nam najbardziej.
Wybór fraz i słów kluczowych, na które chcemy pozycjonować naszą stronę internetową, to jedno z podstawowych działań SEO. Frazy powinny opisywać naszą ofertę oraz być zgodne z tym, czego szukają potencjalni klienci. Wyróżniamy różne rodzaje fraz kluczowych, są to przede wszystkim frazy brandowe, frazy ogólne, frazy long tail.
Brandowe słowa kluczowe to takie, które zawierają nazwę marki, firmy. Tego typu zapytania generują wartościowy ruch i, w porównaniu do innych fraz, mają wyższy wskaźnik CTR. Przykłady fraz brandowych to między innymi: pozycjonowanie 1stplace.pl, seo 1stplace.pl itd.
To frazy zawierające zazwyczaj dwa wyrazy. Takie zapytania nawiązują do ogólnej intencji potencjalnych klientów, nie zawierają szczegółowych informacji. Przykłady fraz ogólnych to: trampki damskie, kardigan męski.
Long tail to tak zwane frazy długiego ogona. Są to rozbudowane, zawierające powyżej trzech wyrazów zapytania. To szczegółowe frazy wpisywane przez użytkowników, którzy mają już sprecyzowane oczekiwania. Przykłady takich fraz to między innymi: kardigan damski czarny krótki, trampki ze skóry naturalnej białe. Frazy typu long tail bardzo dobrze sprawdzają się w przypadku SEO sklepów internetowych.
Wypromowanie fraz długiego ogona jest nieco łatwiejsze od pozycjonowania fraz szczegółowych. (Frazy long tail są mniej popularne, uzyskanie wysokich pozycji jest więc łatwiejsze). Wykorzystajmy przykład, wypromowanie frazy sweter damski czarny z kaszmiru, do kolan będzie prostsze niż uzyskanie wysokich pozycji dla frazy sweter damski.
Frazy lokalne wykorzystywane są przede wszystkim w procesie pozycjonowania lokalnego. Zawierają one nazwę obszaru ‒ miasta lub miast, dzielnicy, województwa, na których terenie działa nasza firma. Przykładami fraz lokalnych będą: pozycjonowanie stron internetowych Poznań, fryzjer centrum Warszawa, hydraulik Toruń Kochanowskiego itd.
Wykorzystanie lokalnych fraz kluczowych umożliwia uzyskanie wysokich pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, dotarcie do osób, które przebywają na terenie, na którym świadczymy usługi.
Proces pozycjonowania warto rozpocząć właśnie od analizy słów kluczowych, wybrania fraz, które są dla nas najistotniejsze. Jak powinna przebiegać analiza fraz kluczowych?
Oczywiście możemy samodzielnie spisać frazy, które naszym zdaniem dobrze opisują naszą ofertę i są zgodne z tym, czego szukają użytkownicy. Nie powinniśmy jednak na tym poprzestawać.
Warto przeprowadzić analizę konkurencji. Sprawdzić, jakie nagłówki i słowa kluczowe widoczne są na stronie firm, z którymi konkurujemy. (Oczywiście najlepiej skoncentrować się na witrynach z TOP10).
Podczas doboru słów kluczowych z pewnością pomocne będą specjalistyczne narzędzia. Do wyboru mamy zarówno bezpłatne, jak i płatne rozwiązania. Wśród wspomnianych narzędzi wymienić między innymi możemy:
Prowadząc optymalizację strony www pod kątem wyszukiwarek internetowych, dobrze korzystać z różnych rodzajów frazy kluczowych. Zadbać o to, by strona wyświetlała się wysoko zarówno na szczegółowe, jak i ogólne słowa kluczowe. Dzięki temu dotrzemy do klientów będących w różnym miejscu lejka zakupowego ‒ zarówno tych, którzy dopiero szukają rozwiązań dla siebie, jak i tych, którzy mają już sprecyzowane oczekiwania.
Dobór słów kluczowych i odpowiednia optymalizacja sprawią, że strona www zajmie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Jak SEO, to oczywiście wysokiej jakości treści. Na pozycjonowanej stronie internetowej nie powinno zabraknąć unikalnych, wartościowych dla użytkowników tekstów ‒ mowa tutaj zarówno o opisach usług i produktów, jak i o opisach kategorii czy artykułach blogowych.
O czym pamiętać przy tworzeniu contentu? Przede wszystkim o takich kwestiach jak:
Nagłówki powinny mieć odpowiednią hierarchię. Pierwszy nagłówek, czyli tytuł, jest najistotniejszy, powinniśmy więc oznaczyć go, jako H1. Następnie tworzymy nagłówki H2, H3. Nagłówki powinny być zoptymalizowane pod kątem określonych słów kluczowych.
Słowa i frazy kluczowe powinny występować w tekście naturalnie, ważne, żeby były odmienione. Fraz nie może być też za dużo (sztuczne upychanie słów kluczowych nie jest dobrą praktyką i nie wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie strony). Główne frazy kluczowe, czyli te, które są najważniejsze dla odbiorców, możemy pogrubić.
Proces tworzenia treści SEO dobrze rozpocząć od przygotowania samych nagłówków, struktury, a następnie dopisać treść.
Dobrze dodawać nowe treści, ale także mieć na uwadze, że dobrą praktyką jest optymalizacja tekstów, które już znajdują się na stronie www. Możemy dopisać kolejny akapit do artykułu blogowego, uzupełnić opisy produktów, dodać treść do sekcji FAQ.
Na stronie warto zachować światło, dodać zdjęcia (oczywiście odpowiednio skompresowane, z atrybutem ALT), bądź infografiki, dzięki temu treść będzie przyjemniejsza w odbiorze.
Wszystkie teksty powinny być unikalne, przydatne dla użytkowników, ciekawe.
Duplicate content to nic innego, jak kopiowanie treści. Jest to wysoce odradzane działanie. O duplikacji mówimy, gdy ten sam tekst znajduje się na dwóch lub większej liczbie podstron jednej witryny bądź na kilku różnych stronach. Wyróżniamy duplikat wewnętrzny i zewnętrzny.
Duplikat zewnętrzny ma miejsce, gdy ta sama treść zostanie opublikowania na kilku stronach www. Przyczyny duplikacji to najczęściej:
świadome powielanie cudzych treści
umieszczanie na stronie www treści, na przykład opisów produktów, pobranych ze strony producenta
cytowanie dłuższych tekstów.
Gdy roboty wyszukiwarki wykrywają duplikację, wybierają domenę, co do której istnieje największe prawdopodobieństwo, że to właśnie na niej zostały opublikowane unikalne treści, które następnie zostały skopiowane przez innych użytkowników.
Warto mieć to na uwadze, pamiętać, że kopiowanie treści jest nie tylko nieetyczne, ale też będzie miało negatywny wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Czym natomiast jest duplikat wewnętrzny? Duplikacja wewnętrzna pojawi się, gdy na Twojej stronie internetowej w kilku zakładkach znajdowały się będą takie same treści. Również nie jest dobrą drogą do zwiększenia widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.
Duplikacja wewnętrzna sprawi, że powielane będą frazy kluczowe, co doprowadzi do problemów z indeksowaniem różnych podstron na konkretne frazy kluczowe.
Jak widać, rezultaty kopiowania treści odbiją się na pozycji strony. Dobrze więc zadbać o to, by na każdej podstronie wdrożone były teksty unikalne, mające wysoką jakość.
Wartościowa treść jest bardzo ważna, lecz content to nie tylko teksty. Coraz większą rolę odgrywają infografiki, wideo, podcasty. Dobrze więc nie ograniczać się tylko do artykułów i opisów, ale iść o krok dalej.
Należy też pamiętać, że nawet najlepsza treść nie zajmie w wyszukiwarce topowych pozycji bez wartościowego profilu linków.
Przemyślane linkowanie wewnętrzne to duże ułatwienie dla potencjalnych Klientów – sieć linków usprawnia poruszanie się w obrębie witryny. Ponadto, profil linków wewnętrznych sprawi, że użytkownik spędzi więcej czasu na Twojej stronie, odwiedzi większą liczbę podstron.
Posłużmy się przykładem. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z ubraniami. Przygotowujesz artykuł blogowy na temat swetrów damskich. W artykule warto umieścić linki do opisywanych swetrów.
Linkowanie wewnętrzne powinno pojawić się zarówno w artykułach blogowych, jak i w opisach produktów i kategorii, w stopce, w listach punktowych. Dobrą praktyką są linki tekstowe oraz linki graficzne.
Koniecznie musimy wspomnieć o tym, że linkowanie wewnętrzne jest też ułatwieniem dla robotów wyszukiwarek ‒ usprawnia indeksowanie strony.
Orphan pages to błąd, który nie powinien pojawić się na Twojej stronie. Co kryje się pod wspomnianym wyrażeniem?
Orphan pages to podstrony, do których nie prowadzą żadne linki. Nie znajdziemy linku w menu, w stopce, na innych podstronach. Daną podstronę można odwiedzić wyłącznie, gdy w okno przeglądarki wpiszemy adres URL. Takie strony internetowe nie są indeksowane.
Pozyskiwanie linków z portali zewnętrznych oraz mediów społecznościowych, które będą prowadzić do pozycjonowanej domeny, to ważny czynnik rankingowy Google. Strony www i sklepy internetowe o bogatym profilu linków zewnętrznych uznawane są przez roboty wyszukiwarki za bardziej wartościowe dla użytkowników, zyskują większy autorytet.
Ważna jest zarówno liczba, jak i jakość linków zewnętrznych. Najlepiej zadbać o pozyskiwanie linków ze źródeł powiązanych z naszym biznesem, domen cieszących się wysokim autorytetem (czyli wysokim wskaźniku DR – domain rating).
Jednym z czynników, które wyszukiwarka Google bierze pod uwagę, są adresy URL. Adresy URL powinny być przyjazne dla użytkowników, zawierać dostosowane do zawartości danej podstrony słowa kluczowe. Należy też usunąć wszystkie niepotrzebne znaki, na przykład: />%.
Dobrze zoptymalizowane adresy będą ułatwieniem dla osób odwiedzających Twoją stronę. Na podstawie samego linku użytkownicy będą w stanie przewidzieć, co znajduje się na konkretnej podstronie.
Zdjęcia i grafiki powinny znajdować się na każdej stronie internetowej. Pamiętajmy jednak, że roboty Google nie czytają grafik. Właśnie dlatego tak istotne są atrybuty ALT.
Atrybut ALT to w języku HTML znacznik opisujący zawartość plików graficznych. Zadaniem atrybutu jest dostarczenie wyszukiwarce informacji dotyczących obrazu. W altach warto umieścić najistotniejsze w danym przypadku słowa kluczowe.
ALTy są ważne pod kątem search engine optimization, ale są też pomocne dla użytkowników, na przykład dla osób niewidomych. Co więcej, w sytuacji, w której z jakichś powodów obrazki nie wyświetlają się, użytkownicy widzą ich opisy.
Zarówno w sklepach internetowych, jak i na stronach www, powinien być wdrożony certyfikat SSL. Czym jest taki certyfikat?
SSL, czyli Secure Socket Layer, to protokół sieciowy wykorzystywany do szyfrowania danych w Internecie. Certyfikat umożliwia nawiązywanie bezpiecznych połączeń między przeglądarką a serwerem, zwiększa bezpieczeństwo danych oraz przeprowadzanych transakcji.
To nie koniec. SSL to czynnik, który brany jest pod uwagę przez roboty wyszukiwarki, certyfikat to także większe zaufanie użytkowników.
Warto też podkreślić, że na stronach www, które nie mają ważnego certyfikatu, wyświetla się komunikat o potencjalnym niebezpieczeństwie, co zazwyczaj skutkuje zamknięciem przez użytkownika danej domeny.
Wydajność strony to po prostu szybkość ładowania witryny. Jest to kolejny czynnik rankingowy, jaki bierze pod uwagę wyszukiwarka Google. Prędkość ładowania ma też duże znaczenie dla potencjalnych klientów. Użytkownicy oczekują, że strona www załaduje się w ułamku sekundy. Zbyt długi czas ładowania skutkuje kliknięciem w biały X na czerwonym tle.
W jaki sposób możemy przeprowadzić optymalizację prędkości ładowania? Tutaj zalecane są takie działania, jak optymalizacja wielkości plików, usunięcie zbędnych skryptów, zmiana serwera.
Zdjęcia i grafiki odgrywają dużą rolę na stronach internetowych, chyba nikogo nie trzeba co do tego przekonywać. Strony internetowe, na których znajdują się miłe dla oka grafiki, są doceniane przez użytkowników.
Pamiętajmy jednak, aby były to grafiki estetyczne, odpowiednio skompresowane (zbyt duża waga zdjęć może spowolnić proces ładowania strony www).
Ponadto, dobrze rozważyć pozycjonowanie grafiki w Google Image. Wielu użytkowników szuka produktów, usług właśnie w karcie Grafika. Posłużmy się przykładem.
Załóżmy, że nasz klient zamierza kupić żółty, kaszmirowy sweter. Wpisuje w okno wyszukiwarki Google odpowiednią frazę, klika w kartę Grafika i widzi żółte swetry proponowane przez różne sklepy internetowe.
Algorytmy wyszukiwarek w pierwszej kolejności indeksują mobilną wersję strony, nie wersję desktopową. Brak mobilnej wersji strony internetowej w znacznym stopniu zmniejsza nasze szanse na uzyskanie wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Brak responsywnego designu (z angielskiego responsive web design), to także duże utrudnienie dla użytkowników. Twoi potencjalni klienci bardzo często szukają różnego typu usług, produktów, informacji za pośrednictwem urządzeń mobilnych, na przykład telefonu bądź tabletu. Strona niedostosowana do takich urządzeń to droga do niezadowolenia klientów i zmniejszenia współczynnika konwersji.
Optymalizacja strony to także bieżące usuwanie błędów technicznych. Mowa tutaj o takich błędach, jak:
Core Web Vitals to wskaźniki, które od 2021 roku brane są pod uwagę przez roboty Google, a co za tym idzie, mają wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce, czyli na SEO. Czym są Core Web Vitals?
Core Web Vitals czynniki mające wpływ na wrażenia użytkownika, który odwiedza naszą stronę www. Poniżej bardziej szczegółowe informacje.
LCP przetłumaczyć możemy, jako największe wyrenderowanie treści. Jest to czas potrzebny, by załadował się największy element tekstowy bądź graficzny, który znajduje się na stronie.
FID (First Input Delay) to czas, po którego upłynięciu użytkownik może przeprowadzić pierwsze czynności na stronie www, na przykład otworzyć interesującą go podstronę. Zakłada się, że nie powinno to trwać dłużej niż 100 milisekund.
CLS to wskaźnik dotyczący przesunięć elementów widocznych na stronie internetowej. Ów parametr nie powinien być wyższy niż 0,1.
Wspomniane czynniki są bardzo istotne. Ich zaniedbanie może poskutkować szybkim opuszczeniem przez użytkownika naszej witryny. Jakie kroki możemy podjąć, aby poprawić wspomniane elementy?
Largest Contentful Paint LCP ‒ w przypadku LCP warto usunąć niepotrzebne skrypty, ważny jest także szybki hosting strony (należy skrócić maksymalnie TTFB).
Przy First Input Delay ‒ zalecana jest przede wszystkim optymalizacja kodu JavaScript.
CLS ‒ należy dołączać atrybuty rozmiaru do obrazów i elementów wideo.
W procesie SEO dobrze też zadbać o rich snippets. Rich snippets, nazywane także znacznikami schematu lub danymi strukturalnym, to rozszerzone elementy opisu strony internetowej, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania.
Za pomocą rich snippets możemy dostarczyć użytkownikom dodatkowych informacji na temat naszej oferty, godzin, w jakich pracuje nasza firma, opinii klientów (na przykład liczby gwiazdek), ceny asortymentu.
Dzięki znacznikom użytkownik może bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki przeklikać się do interesującej go podstrony, na przykład zakładki O nas czy bloga.
Znaczniki schematu to również ułatwienie dla wyszukiwarki. Google widzi, jakie informacje zawarte są na stronie i może kierować użytkownika do poszczególnych zakładek.
Strona www powinna być widoczna w wynikach wyszukiwania, ale ważne też, by była przyjazna dla użytkowników. UX, czyli User Experience, a mówiąc po polsku, projektowanie doświadczeń użytkownika, ogół wrażeń i emocji, jakich doświadcza osoba znajdująca się na naszej stronie, odgrywa coraz większą rolę. Należy więc zadbać o to, by strona była przyjazna, funkcjonalna i intuicyjna w obsłudze.
Zakres prowadzonych działań SEO nie jest taki sam dla każdej strony www czy dla wszystkich sklepów internetowych. W pierwszej kolejności należy przygotować strategię działań, przeprowadzić audyt SEO i analizę konkurencji. Co więcej, SEO wciąż się zmienia, ewoluuje wraz z algorytmami Google. Wszystko to wymaga wiedzy i często także specjalistycznych narzędzi.
Brak umiejętności może sprawić, że popełnimy poważne błędy, nawet o tym nie wiedząc. Możemy też dopuścić się działań zabronionych przez Google, czego konsekwencją może być nawet wyłącznie strony z indeksacji.
Jeśli więc nie jesteśmy specjalistami z zakresu SEO, lepszym rozwiązaniem będzie powierzenie kwestii optymalizacji strony specjalistom. Dzięki temu zmartwienia o marketing internetowy naszego biznesu znikną, a my będziemy mogli skupić się na rozwoju biznesu.
Usługi SEO generują koszty i warto zdać sobie z tego sprawę już na samym początku. SEO jest jednak inwestycją, która się zwróci. Jak długo będziemy czekać na efekty? Trudno jest tutaj o udzielenie szczegółowej, jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od konkurencyjności branży, historii domeny, budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na SEO.
Pozycjonowanie strony w Google często wymaga użycia specjalistycznych narzędzi. Narzędzia dostarczają wielu, istotnych informacji na temat czynników ważnych pod kątem wyszukiwarek, słów kluczowych, działań konkurencji, profilu linków i wielu innych. Jakie narzędzia są szczególnym wsparciem SEO? Poniżej omawiamy kilka z nich.
Google Search Console to bezpłatna usługa od Google, która będzie bardzo pomocna w procesie pozycjonowania Twojej strony internetowej. Jakie są najistotniejsze funkcje Google Search Console?
Informacje czy Google znajduje Twoją stronę internetową oraz, czy nie ma problemów z indeksowaniem witryny.
Możliwość wysłania prośby o indeksowanie nowych bądź zaktualizowanych treści.
Alerty, gdy Google wykryje problemy z indeksowaniem Twojej strony, spam lub inne nieprawidłowości.
Informacje dotyczące organicznego ruchu w wynikach wyszukiwania (pozycja słów kluczowych, liczba wyświetleń i przejść, CTR).
Google Trends to usługa, która dostarcza informacji na temat trendów w wyszukiwarce Google, sezonowości fraz. Będzie to pomocne podczas tworzenia strategii SEO.
Google Analytics to narzędzie, które jest bardzo pomocne przy zwiększaniu widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Wspomniane narzędzie to kopalnia wiedzy na temat SEO, potencjalnych klientów, którzy wchodzą na naszą stronę www. Jakie konkretnie funkcje ma Google Analytics?
Śledzenie zachowania użytkownika na stronie www, na przykład kliknięcie w przyciski mediów społecznościowych, pobranie pliku, zmiana adresu URL.
Dane użytkowników, którzy przebywali na Twojej stronie, ich płeć, zainteresowania, lokalizacja.
Informacje dotyczące liczby użytkowników, czasu sesji, a także kanałów ruchu (płatne/darmowe).
Jakie są najczęstsze błędy w SEO i pozycjonowaniu? Jakie mity na temat optymalizacji stron internetowych zyskały największą popularność? Zacznijmy od pierwszej kwestii, czyli od najpopularniejszych błędów.
Wiele osób zapomina, że SEO to proces wieloetapowy. Na pierwsze wyniki trzeba czekać kilka miesięcy. Rezygnacja z SEO po miesiącu czy dwóch, gdy Google nie zdążyło zaindeksować nowych treści, nie wszystkie działania są wdrożone i jest za wcześnie na rezultaty, nie jest dobrym rozwiązaniem i z pewnością nie zwiększy widoczności strony www.
Meta Tagi powinny być unikalne, nawiązywać do konkretnej podstrony, opisywać ją. Brak optymalizacji meta tytułów i meta opisów to jeden z częstszych błędów w SEO.
Pamiętajmy, że zarówno meta title, jak i meta description są widoczne w wynikach wyszukiwania mają za zadanie zachęcać użytkowników do kliknięcia w naszą stronę. Zadbajmy o to, by były unikalne, zoptymalizowane pod kątem słów i fraz kluczowych i zachęcające do kliknięcia.
Wiele osób uważa, że im więcej słów i fraz kluczowych, tym lepiej. W rezultacie dana fraz umieszczana jest w każdym możliwym miejscu w tekście. Wszystko to sprawia, że lektura jest zaburzona.
Takie działanie może doprowadzić nie tylko do utraty potencjalnych klientów, ale także sprawić, że otrzymamy filtr od Google i stracimy na kilka miesięcy możliwość pozycjonowania danej frazy.
Nienaturalne rozmieszczenie fraz kluczowych, nieużywanie odmian, nadużywanie fraz to wysoce odradzane działania.
Analiza słów kluczowych jest bardzo istotna. Pozycjonowanie strony na frazy, których nie szukają użytkownicy, bądź na takie, które nie są zgodne z naszą ofertą, mija się z celem. Nie przełoży się to na wzrost współczynnika konwersji i nie poskutkuje większymi zyskami.
Monitoring efektów przeprowadzonych działań to klucz do sukcesu. Na bieżąco powinniśmy śledzić rezultaty SEO, usuwać ewentualne błędy.
Wciąż istnieją agencje SEO oferujące płatność za efekt. Czy to dobre rozwiązanie dla Twojego biznesu? Niestety nie. Do osiągnięcia wysokich pozycji w krótkim czasie, wybierane są mało konkurencyjne frazy. Co więcej, strony wybijane się na wyższe pozycje za pomocą automatów, bardzo szybko tracą uzyskane miejsca, często są banowane.
Gwarancja efektów to także mit. Nikt nie wie, jakie zmiany zostaną wprowadzone przez Google. Nie jesteśmy także w stanie przewidzieć działań konkurencji. Możemy jednak uzyskać obietnicę, że seowiec wykona z największą starannością działania, dzięki którym strona internetowa może uzyskać wysokie pozycje.
To kolejny mit. Strona powinna być przez cały czas pozycjonowana. Pamiętajmy, że konkurencja nie śpi i w każdej chwili może nas prześcignąć. Należy więc regularnie prowadzić działania i analizować ich efekty.
Proces pozycjonowania stron warto wzbogacić o dodatkowe działania. Dzięki temu dotrzemy to interesującej nas grupy docelowej, zwiększymy rozpoznawalność i rzecz jasna, pomnożymy zyski.
Google maps to doskonałe, darmowe narzędzie marketingu internetowego. Dobrze zoptymalizowana wizytówka sprawi, że informacje o naszej firmie, na przykład lokalizacji czy godzinach otwarcia, widoczne będą już z poziomu wyszukiwarki Google. Co dobrze wiedzieć na temat optymalizacji profilu GMF?
Ważne są zoptymalizowany pod słowa kluczowe tytuł wizytówki, opis oferty firmy, estetyczne zdjęcia, dokładne dane adresowe, adres strony www. Na profilu można też umieszczać wpisy dotyczące promocji, nowego asortymentu, wskazówek dla klientów.
Działania w mediach społecznościowych są dobrym sposobem na zwiększenie rozpoznawalności w sieci oraz budowę społeczności wokół marki. Regularne publikacje wpisów, na przykład na Facebooku, to sposób, by nawiązać relacje z potencjalnymi klientami, przekazać im informacje na temat dostępnych w naszej ofercie artykułów, nowości, promocji i wielu innych kwestii.
W 1stplace.pl każdego dnia dbamy o zwiększenie widoczności w internecie biznesów o różnej specyfice działania. Działamy kompleksowo – od audytu seo, po wykonanie analizy profilu linków, działania w obrębie strony i poza nią.
Zadbamy o takie kwestie, jak optymalizacja treści pod kątem seo, przyjazne adresy URL, analiza słów kluczowych, poprawne wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych, dobór fraz kluczowych.
SEO to nasz konik. Nie jest to jednak koniec naszej oferty. Oprócz SEO, oferujemy także inne działania z zakresu marketingu internetowego, między innymi tworzenie i projektowanie stron i sklepów internetowych, pozycjonowanie, kampanie Google Ads.
Optymalizacja treści SEO to kilka czynności. Wymienić tutaj możemy przygotowanie nagłówków zawierających słowa kluczowe (konieczna jest też hierarchia nagłówków – H1, H2, H3 itd.). W treści należy umieścić odpowiednią liczbę słów kluczowych. Wysoce wskazane jest także linkowanie wewnętrzne.
Warto na bieżąco publikować nowe treści (na przykład na blogu), a także aktualizować te, które już wcześniej opublikowaliśmy.
Proces pozycjonowania stron to cały szereg działań wymagających specjalistycznej wiedzy oraz konkretnych umiejętności.
Jakie to działania? Tutaj wymienić możemy audyt SEO, opracowanie strategii, dobór fraz kluczowych, content marketing, (unikalne, zawierające odpowiednią ilość słów kluczowych treści) budowa profili linków (linkowanie wewnętrzne).
Czy warto inwestować w SEO? Oczywiście! SEO to inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Pozycjonowanie stron to droga do zwiększenia widoczności w internecie, sposób na dotarcie do wielu klientów. Strony, które są widoczne w bezpłatnych wynikach wyszukiwania odnotowują wyższy współczynnik konwersji, cieszą się większym zaufaniem oraz mianem eksperta w branży.
Jak przygotować listę fraz kluczowych? Przede wszystkim słowa kluczowe powinny opisywać ofertę i być zgodne z tym, czego szukają potencjalni klienci. Przy tworzeniu listy pomocne będą strony konkurencji, która znajduje się w TOP10, autouzupełnianie Google, wskazówki znajdujące się na samym dole strony wyszukiwarki Google.
Oczywiście, do analizy słów kluczowych warto też wykorzystać specjalistyczne narzędzia, na przykład Google Search Console, Planer Słów Kluczowych, Ansewr the Pubic i inne.
Co oznaczają skróty SEO, SEM, PPC? Już wyjaśniamy! SEO to Search Engine Optimization, czyli proces optymalizacji strony internetowej pod działanie wyszukiwarek internetowych.
SEM rozwiniemy jako Search Engine Marketing, a jest to marketing w wyszukiwarkach, szereg działań, których celem jest zwiększenie widoczności w internecie – w płatnych i bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
PPC rozwiniemy jako Pay per click, to oznacza płatność za każde kliknięcie w reklamę.
Chcesz zwiększyć widoczność biznesu w sieci? Zacznij działać już dziś i wyprzedź konkurencję. Zapraszamy do współpracy, a w razie pytań do kontaktu!
Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?
Dane firmowe
1stplace.pl sp. z o.o. sp.k.
Karola Libelta 1a/14
61-706 Poznań
NIP 7831766949