wiek i historia domeny internetowej

Spis treści

Historia i wiek domeny w pozycjonowaniu

Historia i wiek domeny to wbrew pozorom bardzo istotne czynniki rankingowe wyszukiwarek internetowych takich jak Google. W tym wpisie przybliżymy tematykę domen internetowych oraz najważniejszych informacji z nimi związanych.

Co to jest domena internetowa?

Domena internetowa, to pojęcie towarzyszące każdemu użytkownikowi internetu. Z pewnością nie każdy miał ochotę lub chęć kiedykolwiek myśleć o tym czym właściwie jest domena internetowa, a tym bardziej czy ma jakiekolwiek znaczenie dla procesu jakim jest pozycjonowanie stron internetowych. Domena internetowa to najprościej rzecz ujmując część adresu URL. Składa się ona z podstawowej nazwy oraz rozszerzenia w postaci np. .pl czy .de.

Przykładowy adres URL zawierający nazwę domeny może wyglądać następująco https://1stplace.pl.

Co ciekawe, domeny internetowe znacznie ułatwiają nawigację w całym internecie. Gdyby nie one musielibyśmy posługiwać się wyłącznie adresami IP, aby odwiedzić konkretną stronę internetową.

Wiek domeny – definicja

Wiek domeny (domain age) to okres istnienia danej domeny, czyli czas, jaki upłynął od momentu jej zarejestrowania. Wiek domeny może być jednym z czynników rankingowych Google, chociaż nie jest to takie pewne i zdania są tutaj podzielone. Wielu specjalistów SEO uważa jednak, że domain age ma wpływ na pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Według nich starsze domeny są łatwiejsze do wypozycjonowania, ponieważ mają większy autorytet w oczach Google. Tak jak już jednak zostało wspomniane, jest to kwestia dyskusyjna i nie wszyscy zgadzają się z tą tezą. Wiek domeny można sprawdzić między innymi za pomocą narzędzi internetowych takich jak na przykład who.is, gdzie po wpisaniu adresu domeny otrzymujemy szereg informacji na jej temat, w tym między innymi datę jej rejestracji.

Jak sprawdzić wiek domeny?

Wiek domeny jest niezwykle istotny podczas procesu pozycjonowania stron internetowych. W przypadku domen internetowych i ich wieku można posłużyć się powiedzeniem, że są jak wino im starsze tym lepsze. Dzieje się tak, ponieważ starsze domeny zdążyły już osiągnąć pewien poziom autorytetu w „oczach” wyszukiwarki Google i od długiego czasu widnieją w jego indeksie. Pamiętajmy, że domeny młodsze oraz z mniejsza historią, nieco trudniej się pozycjonuje. Panuje natomiast pewne przeświadczenie o zjawisku takim jak „Fresh Site Bonus”, natomiast, tak jak wspomniałem jest, to tylko przeświadczenie.

W jaki sposób możemy sprawdzić wiek domeny? Posłużą nam do tego odpowiednie narzędzia, które wskażą nam takie informacje np. https://smallseotools.com/domain-age-checker/

Jak strona i domena wyglądały kiedyś?

Nie każdy o tym wie, ale jeśli chodzi o historię domeny, to możemy również odtworzyć w pewnym stopniu wygląd strony internetowej do której była przypisana. Dzięki temu możemy zauważyć jakie treści były wcześniej na niej umieszczane. Tutaj również w grę wchodzą odpowiednie narzędzia, które możemy wykorzystać. Moim skromnym zdaniem zdecydowanie najlepszym narzędziem jest https://web.archive.org. To narzędzie udostępnia nam historycznie zapisane dane dotyczące stanu strony internetowej z różnych okresów, które możemy wybrać.

Jak sprawdzić linki przychodzące do domeny?

Wiele osób, które rozpoczyna swoją przygodę z pozycjonowaniem stron internetowych lub już korzystają z takiej usługi, dobrze wie, że linki są jednym z najważniejszych czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Jak więc możemy sprawdzić jakie linki prowadzą do naszej domeny? Czy przypadkiem nie jest ona linkowana z podejrzanych źródeł? Do tego celu zdecydowanie polecam wykorzystać płatne narzędzia takie jak np. ahrefs. Jest to doskonałe narzędzie, prawdziwy kombajn w dziedzinie backlinków i mój nieodzowny przyjaciel w każdym procesie link buildingu.

Informacje poglądowe możemy również zauważyć w darmowym narzędziu od Google czyli Google Search Console.

Pamiętajmy jednak, że wiele stron zapleczowych, które może posiadać agencja SEO, blokuje roboty indeksujące narzędzi analizujących profil linków. Poprzez takie działanie, możemy w ogóle nie dostrzec takich odnośników kierujących do danej domeny.

Czy domena jest w indeksie Google?

Każdemu właścicielowi domeny oraz strony internetowej powinno zależeć na tym, aby jego domena była obecna w indeksie stron internetowych wyszukiwarek internetowych. Oczywiście najważniejszą z nich jest wyszukiwarka Google, która odpowiada za ponad 92% całego ruchu organicznego w internecie. Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?

Najpierw jednak szybko wspomnę jak zaindeksować stronę. Możemy tego dokonać weryfikując własności strony internetowej w Google poprzez narzędzie Google Search Conosle. Weryfikacji możemy dokonać za pomocą wdrożenia na stronę odpowiedniego fragmentu kodu html lub przesłania pliku na serwer ftp gdzie obecnie znajduje się strona.

Wracając do sprawdzenia czy strona jest w indeksie. Jeśli zweryfikowaliśmy stronę poprzez Google Search Console, to również w tym narzędziu w zakładce „indeksowanie” możemy sprawdzić stan indeksacji naszej strony internetowej.

Jednak zdecydowanie najszybszym i najbardziej praktycznym sposobem na sprawdzenie obecności strony w indeksie Google jest dopisanie przed nazwą domeny operatora „site:”, w oknie wyszukiwarki Google. Jeśli wyszukiwarka zwróci nam wyniki dotyczące naszej strony internetowej, to już wiemy, że znajduje się ona w indeksie. Przykładowy screen poniżej.

Czy strona jest ukarana filtrem ręcznym od wyszukiwarki Google?

Ostatnia kwestia, którą chcę po krótce poruszyć to kwestia tego czy domena internetowa jest ukarana przez Google filtrem / działaniami ręcznymi. Czym w ogóle jest kara od Google i jak można na nią zapracować? Odpowiadając w dużym skrócie – karę czyli tzw. filtr od Google możemy otrzymać za działania nieetyczne i niedozwolone przez wyszukiwarkę internetową Google. Mogą być to aspekty związane np. z nienaturalnym linkowaniem domeny. Co się dzieje kiedy otrzymamy filtr od Google? Pozycje i widoczność naszej strony internetowej w wyszukiwarce zaczną drastycznie spadać, a tego nie chce przecież żaden właściciel strony internetowej.

Jak sprawdzić czy na naszą stronę / domenę nie została przypadkiem nałożona kara ręczna od Google? Musimy zweryfikować stronę w narzędziu Google Search Console (wspominałem o tym wyżej), następnie przejść do zakładki „bezpieczeństwo i ręczne działania”, a potem wybrać „ręczne działania”. Jeśli nasz status to „nie wykryto problemów”, możemy być spokojni, jeśli jednak nie otrzymamy takiej informacji, to konieczne będzie działanie na rzecz usunięcia kary od Google.

Domena internetowa, wiek i historia – podsumowanie

Mówiąc krótko i zwięźle – historia i wiek domeny mają znaczenie, zarówno dla użytkowników jak i w SEO i pozycjonowaniu stron. Staraj się wybierać domeny z większym stażem i nienaganną historią. W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących tych zagadnień zapraszam do kontaktu.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?