Adresy URL oraz ich poprawna struktura, to rzecz bardzo istotna w optymalizacji stron internetowych (SEO). Staranne podejście do adresów URL jest ważne zarówno dla robotów wyszukiwarek, jak i użytkowników odwiedzających poszczególne strony internetowe.
Czy adres URL powinien zawierać słowa kluczowe?
Zdecydowanie warto zadbać o to, aby każdy tworzony przez nas adres URL zawierał słowa kluczowe. Warto tu jednak zachować odpowiednie proporcje i nie dodawać słów kluczowych na siłę, ponieważ może to przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Warto mieć również na uwadze, że poprawnie skonstruowany adres URL będzie bardziej przyjazny dla użytkowników, którzy zdecydowanie chętniej przejdą na stronę w przypadku takiego adresu – 1stplace.pl/pozycjonowanie-stron, aniżeli takiego 1stplace.pl/dusahs66url-93812.
Jak długi powinien być adres URL?
Z pewnością jak najkrótszy. Adresy URL z reguły powinny być w miarę możliwości maksymalnie krótkie i treściwe.
Przykład zbyt długiego adresu URL:
1stplace.pl/oferta/seo/pozycjonowanie/pozycjonowanie-lokalne
Przykład poprawnego adresu URL:
1stplace.pl/pozycjonowanie-lokalne
Czy jedna podstrona może zawierać wiele adresów URL?
Zdecydowanie należy unikać sytuacji, w których do jednej podstrony kieruje więcej niż jeden adres URL. Często taka sytuacja ma niestety miejsce w przypadku stron głównych serwisów, np:
1stplace.pl
www.1stplace.pl
https://1stplace.pl/index.html
https://1stplace.pl/strona-glowna
https://1stplace.pl/strona glowna/index.php
Sytuacje kiedy wiele adresów URL kieruje do jednej strony, są bardzo niekorzystne w procesie pozycjonowania, dlatego o poprawną strukturę serwisu powinien zadbać doświadczony specjalista SEO, który wykonana dopracowany model adresów URL wraz z przekierowaniami 301.
Czym są przekierowania 301 i czy warto je stosować?
Przekierowania 301 są niesamowicie ważnym elementem w SEO. Za pomocą przekierowań 301 jesteśmy w stanie ujednolicić wszystkie adresy URL wewnątrz serwisu tzw. przekierowanie z www lub bez www. Polega to na tym, że możemy dokonać wyboru w jakiej konfiguracji będą funkcjonować nasze adresu URL wewnątrz serwisu.
W przypadku opcji z www otrzymamy następujące rozwiązanie:
Po wpisaniu w okno przeglądarki adresu 1stplace.pl, zostaniemy przekierowani na adres https://www.1stplace.pl.
Natomiast w przypadku zastosowania opcji bez www otrzymamy takie rozwiązanie:
Po wpisaniu w okno przeglądarki adresu www.1stplace.pl, zostaniemy przekierowani na adres https://1stplace.pl.
Wybór między opcją z www lub bez www nie ma praktycznie żadnego znaczenia, jednakże zawsze powinniśmy wybrać jeden z nich, aby adresy URL wewnątrz serwisu się nie dublowały.
Przekierowania 301 mają jeszcze inne dodatkowe funkcje. Możemy dzięki nim przekierować użytkowników, a także roboty wyszukiwarek z nieistniejących podstron na nowo powstałe. Przykładowo jeśli kiedyś pod danym adresem URL znajdował się konkretny produkt lub usługa, to warto wykorzystać stary adres URL i skierować użytkowników bezpośrednio do nowej podstrony dedykowanej temu produktowi lub usłudze.
Czego nie stosować w adresach URL?
Istnieje całkiem duża ilość restrykcji jeśli chodzi o tworzenie poprawnych adresów URL, poniżej najważniejsze z nich:
- nie używaj podkreśleń – używamy wyłącznie myślników, które traktowane są przez roboty wyszukiwarek jako spacja,
- nie używaj polskich znaków – link zawierający polskie znaki będzie finalnie wyglądał tak https://domena.pl/adwokat-przemys%&^aw-testowy, zamiast tak https:/domena.pl/adwokat-przemysław-testowy,
- unikaj kotwic w adresach url – kotwice (#) są bardzo często przydatne w projektowaniu stron www (zwłaszcza popularne są wśród stron onepage), jednakże nie są indeksowane przez roboty wyszukiwarki, wraz z tym co się po nich znajduje,
- nie używaj wielkich liter – niestety zdarzają się skrypty rozpoznające małe oraz wielkie litery w adresie URL co finalnie może skutkować znacznym utrudnieniem dostępu do danej strony.