wyszukiwarki internetowe definicja i typy

Spis treści

Wyszukiwarki internetowe – definicja i typy

Praktycznie każdy z nas korzysta na co dzień z internetu. Nieograniczony dostęp do sieci umożliwia robienie zakupów, szukanie informacji, słuchanie muzyki, oglądanie video oraz wiele innych aktywności. Jednym z częściej wykorzystywanych narzędzi, znacząco ułatwiających wyżej wspomniane czynności, jest wyszukiwarka internetowa. Jakie rodzaje wyszukiwarek wyróżniamy? O tym poniżej. Zachęcamy do lektury! 

Wyszukiwarka internetowa – definicja

Wyszukiwarka internetowa jest prostym i łatwym w obsłudze narzędziem, umożliwiającym użytkownikom wyszukiwanie informacji na różne tematy. To program, który znajduje określone pozycje w bazie danych, odpowiadające słowom lub frazom kluczowym, jakie wpisywane są przez korzystających z internetu. Wyszukiwarka internetowa najczęściej służy szukaniu konkretnych witryn w sieci. Można wyróżnić kilka rodzajów wyszukiwarek. Niewątpliwie, najpopularniejszą jest Google.com. Internauci chętnie wklepują również zapytania w Bing.com, Yahoo.com czy MSN.com.

Jak działa wyszukiwarka internetowa?

Wyszukiwarki używają własnych robotów indeksujących do przeszukiwania danych zawartych w internecie. Boty zbierają informacje o strukturze stron oraz treściach, znajdujących się na nich. Podążają za linkami, jakie napotykają na własnej drodze, aby znaleźć powiązane z nimi strony. Użytkownik wpisuje interesującą go stronę i po chwili otrzymuje listę najbardziej dopasowanych według wyszukiwarki wyników.

Warto pamiętać, że to właśnie dzięki wyszukiwarce potencjalni klienci są w stanie znaleźć naszą witrynę w internecie. Stąd tak istotne są działania, dzięki którym nasza witryna będzie coraz wyżej w wyszukiwarce.  Do wspomnianych działań należą między innymi: odpowiednio napisane treści, struktura strony, trafny dobór słów kluczowych, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

Rodzaje wyszukiwarek

Wśród popularnych wyszukiwarek można wyróżnić:

  • Google.com – w Polsce korzysta z niej ponad 97% osób. Uważana jest za jedną z popularniejszych wyszukiwarek nie tylko u nas, ale i na świecie. 
  • Bing.com – w naszym kraju z wyszukiwarki tej korzysta wyłącznie 1,19%. Niewątpliwie, widać znaczną różnicę w popularności tego narzędzia. Jej właścicielem i operatorem jest Microsoft.
  • Yahoo.com – jest to znana wyszukiwarka, która w Polsce uplasowała się na trzecim miejscu. Korzysta z niej niewielki odsetek osób, gdyż zaledwie 0,52% użytkowników. Narzędzie powstało w USA, gdzie zyskało dużo większą popularność niż u nas.
  • Yadex.ru – jedna z popularniejszych wyszukiwarek w Rosji. W 2001 roku uruchomiono jej polską wersję, jednak nie zdobyła ona zbyt dużej popularności w naszym kraju. Korzysta z niej około 0,5 % ludzi w Polsce.

Z powyższego zestawienia jednoznacznie wynika, że największą popularnością cieszy się jednak Google, choć nie jest to jedyne oprogramowanie dostępne na rodzimym rynku. Oprócz wspomnianych wyszukiwarek Bing.com, Yahoo.com, należy również wymienić inne narzędzia, służące do szukania informacji, czyli: MSN.com czy DuckDuckGo.com. W Polsce nie cieszą się one jednak aż tak dużą popularnością. Korzysta z nich niecały jeden procent użytkowników internetu.

wyszukiwarki internetowe

Typy wyszukiwarek

Wyszukiwarki internetowe można także podzielić na kilka typów. Niektóre są uniwersalne, inne wyszukują wyłącznie konkretny typ zasobów, np. filmy, obrazy lub informacje sportowe. Poniżej przedstawiamy 6 popularnych typów wyszukiwarek.

  • Uniwersalne – do tego typu zaliczają się wszystkie wyżej wymienione wyszukiwarki, ponieważ można w nich wyszukać informacje praktycznie na każdy temat.
  • Obrazy – jest to wyszukiwarka, dzięki której można znaleźć obrazy zarówno darmowe, do użytku komercyjnego, jak i objęte prawami autorskimi. Wyszukiwarka ta umożliwia również znajdowanie plików przy pomocy przesłanego obrazu. Świetnym przykładem jest na pewno Google Grafika oraz Bing.com.
  • Filmy – narzędzie pozwalające wyszukać filmy, jest nim np. Google Filmy.
  • Mapy – to dosyć popularna wyszukiwarka, umożliwiająca odnajdywanie drogi lub konkretnego miejsca. Jest to jedna z chętniej wykorzystywanych wyszukiwarek na urządzeniach mobilnych, np. Google Maps. Narzędzie to zastąpiło tradycyjny sprzęt nawigacyjny. Trasy aktualizowane są w czasie rzeczywistym, dzięki czemu osoby korzystające z niej mogą, np. ominąć korek.
  • Produkty – świetny typ wyszukiwarki, dzięki któremu można zamawiać produkty online. Jako przykład warto wymienić Google Zakupy. Jest to bardzo przydatne rozwiązanie zwłaszcza dla branż działających w e-commerce, które sprzedają swoje towary oraz usługi. 
  • Wiadomości – przydatne narzędzie służące do wyszukiwania najnowszych i najbardziej popularnych informacji w sieci na dowolny temat. Warto tu wymienić, np. Google Wiadomości.

Wyszukiwarki internetowe to proste narzędzia, dzięki którym użytkownicy internetu mogą między innymi znaleźć wiele przydatnych informacji, kupić towary lub usługi, dotrzeć do miejsca docelowego czy wyznaczyć trasę. Można wyróżnić wyszukiwarki uniwersalne, np. Google.com, Bing.com, Yahoo.com oraz konkretne typy: wyszukiwarki produktowe, obrazów, filmów czy wiadomości. Korzystają one z własnych robotów indeksujących i w ten sposób sprawdzają, czy dana strona jest rzeczywiście przyjazna i przydatna użytkownikom. Atrakcyjne witryny internetowe, które spełniają większość kryteriów określonych przez czynniki rankingowe, zajmują wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Najpopularniejszą w Polsce i na świecie wyszukiwarką jest oczywiście Google.

Jak Ci się podoba artykuł? Oceń
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza