Każdy z nas – częściej lub rzadziej, odwiedza lokale gastronomiczne – restauracje, bary, różnego typu punkty gastronomiczne. Wielu z nas zamawia jedzenie na wynos lub z dostawą do domu. Nic więc dziwnego, że rynek gastronomiczny wciąż się rozwija, a konkurencja jest coraz większa.
Dobre jedzenie, miła obsługa, przytulny lokal to podstawa, ale ważna jest także widoczność w sieci.
Co warto wiedzieć na temat SEO i marketingu w branży gastronomicznej? Jak wypromować restaurację, dotrzeć do potencjalnych klientów i poszerzyć grono stałych klientów? Mamy kilka wskazówek!
Strona internetowa restauracji – krok numer jeden
Jaki jest pierwszy krok w marketingu restauracji (i nie tylko)? To oczywiście strona internetowa. Nie dotrzesz do grupy docelowej bez nowoczesnej, zoptymalizowanej pod kątem fraz kluczowych strony www.
Koniecznie zadbaj o to, by potencjalny klient mógł szybko znaleźć wszystkie informacje, zarezerwować stolik, zamówić jedzenie. Strona www Twojej restauracji powinna być nie tylko funkcjonalna, ale też działać bez zarzutu, mieć przyjemny dla oka (dostosowany do grupy docelowej), design.
Jakie informacje obowiązkowo powinny znaleźć się na stronie internetowej restauracji?
- lokalizacja restauracji, dokładny adres,
- szczegółowe menu, uwzględniające najważniejsze składniki, z których wykonane jest danie, cennik,
- godziny otwarcia lokalu,
- wskazówki dotyczące rezerwacji stolików,
- rodzaje płatności,
- informacje na temat zamawiania posiłku na wynos lub możliwości dostawy,
- informacje na temat parkingu,
- czy istnieje możliwość zamówienia jedzenia online,
- czy w danym lokalu obsługiwane są także dzieci.
Istotna jest także integracja z profilami w social mediach i innymi portalami zewnętrznymi. Szczególną uwagę warto także zwrócić na butony, formularz kontaktowy, przyciski call to action (dzięki przyciskom call to action użytkownik będzie mógł szybko wykonać pożądaną akcję).

Zdjęcia jedzenia – i nie tylko
Dobrej jakości zdjęcia na stronie internetowej to jeden z ważniejszych elementów, i to nie tylko dla restauracji. W przypadku lokali gastronomicznych kluczowe będą zdjęcia potraw, składników, deserów. Istotne są także zdjęcia stolików, wystroju restauracji, baru, personelu.
Do każdego zdjęcia należy przygotować atrybut alt (oczywiście zoptymalizowany pod kątem słów kluczowych). Dzięki atrybutom alt roboty dowiedzą się, co znajduje się na grafice i będą mogły wyświetlać ją w zakładce Grafika wyszukiwarki Google.
Istotne są także nazwy każdego pliku oraz podpisy pod zdjęciami.
Jak skutecznie pozycjonować witrynę restauracji?
Pozycjonowanie restauracji, czyli zdobycie wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, to kolejny krok. Pozycjonowanie lokalu gastronomicznego powinno przebiegać zgodnie z przemyślaną strategią, a krokiem numer jeden powinien być szczegółowy audyt. Następnie można rozpocząć takie działania, jak: dobór słów kluczowych, przygotowanie planu rozbudowy treści, linkowanie wewnętrzne, budowa profilu linków zewnętrznych, metadane, przyjazne adresy url, optymalizacja prędkości ładowania. Poszczególne z działań omówimy w kontekście restauracji poniżej, jeśli jednak, potrzebujesz szczegółowych informacji o SEO i pozycjonowaniu, zachęcamy do lektury naszych innych artykułów blogowych.
Pozycjonowanie lokalne – local seo w branży gastronomicznej
Stronę internetową restauracji bądź lokalu gastronomicznego najczęściej pozycjonujemy lokalnie. Pozycjonowanie lokalne umożliwia docieranie do klientów z okolicy, szukających restauracji w miejscowości, dzielnicy, w których mieści się lokal. Skupiamy się na uzyskaniu wysokich pozycji na frazy kluczowe zawierające lokalizację, na przykład: restauracja włoska centrum Poznań, sushi Poznań Polanka, kuchnia polska, restauracja Warszawa, kebab Toruń Kochanowskiego.
Przy punktach gastronomicznych pozycjonowanych lokalnie należy także zadbać o pozyskiwanie linków zewnętrznych z wartościowych lokalnych portali, a także o optymalizacji Profilu Firmy w Google.
Content marketing restauracji
Działania z content marketingu odgrywają bardzo istotną rolę. Przeprowadzając optymalizację własnej strony internetowej, nie możesz więc zapomnieć o tekstach. Wartościowy content będzie przydatny dla nowych klientów, a także zwiększy Twoje szanse na widoczność w wynikach wyszukiwania.
O jakie teksty warto zadbać na stronie restauracji?
Warto byś opowiedział historię danego lokalu, opisał, jakim rodzajem kuchni się zajmujesz, jak długo działasz w branży gastronomicznej, co wyróżnia Twoją restaurację. Zwróć uwagę na to, aby treści brandowe pisane były z serca, wyobraź sobie, że opowiadasz swoją historię dobremu znajomemu.
Treści sprzedażowe – marketing restauracji
Zakładka menu musi zawierać wszystkie ważne dla klientów informacje: wielkość porcji, składniki, alergeny, cenę, możliwość zmiany dodatków. Zadbaj o to, by uwzględnić wszystkie informacje, które mogą być potrzebne potencjalnym klientom.
W niektórych lokalach gastronomicznych organizowane są przyjęcia okolicznościowe, na przykład wigilie firmowe, urodziny, jubileusze itp. Jeśli w Twojej restauracji także, koniecznie o tym napisz. Dobrym rozwiązaniem będą zoptymalizowane pod konkretne frazy kluczowe landing page.
Blog restauracji
Na swojej stronie internetowej dobrze też prowadzić bloga. Artykuły blogowe umożliwią zwiększenie widoczności na frazy kluczowe z długiego ogona oraz na frazy intencyjne. Na blogu sprawdzą się ciekawostki o serwowanych daniach, rodzaju kuchni, jaką się zajmujesz.
Oprócz wdrażania nowych tekstów, ważna jest również optymalizacja treści, która już znajduje się na stronie www, aktualizacja tekstów.
Responsywność, czyli poprawne wyświetlanie na urządzeniach mobilnych
Skuteczny marketing każdej restauracji to także poprawne wyświetlanie strony www na urządzeniach mobilnych. Strona powinna bez problemów działać na smartfonach i tabletach. Tak, by użytkownik przebywający na mieście mógł szybko znaleźć Twój lokal, a osoba oglądająca film w domowym zaciszu, szybko zamówić pizzę.
Reklama restauracji a opinie gości
Najlepsza reklama restauracji to pozytywne opinie gości. Warto więc prosić o komentarze. Komentarze mogą być zamieszczane na Profilu Firmy w Google, bezpośrednio na stronie internetowej, na profilach w mediach społecznościowych.
Pozytywne komentarze gości, którzy byli zadowoleni z obsługi, dań, pobytu w restauracji, z pewnością będą zachęcające dla nowych klientów.
Działania w mediach społecznościowych
Media społecznościowe to kolejne miejsce w sieci, w którym nie może Cię zabraknąć. Działania marketingowe, na przykład na Facebooku, to w obecnych czasach niemal konieczność.
Na Facebooku możemy informować o daniach dnia, zmianach w menu, promocjach, nowościach. Social media to także sposób na zbieranie komentarzy od gości restauracji, budowanie relacji z nimi. Można także podpytać użytkowników, czego im brakuje w restauracji, jakim daniem byliby zainteresowani.
Oprócz tego pamiętaj o estetycznych zdjęciach, przede wszystkim zdjęciach serwowanych dań.
Możesz także zdecydować się na kampanie reklamowe na Facebooku – dzięki temu szybko dotrzemy do grupy docelowej.

Profil Firmy w Google – wizytówka restauracji
Jak marketing restauracji, to oczywiście Profil Firmy w Google (dawniej wizytówka Google Moja Firma). Prawidłowo zoptymalizowany profil wyświetla się nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale także na Mapach Google. To świetny sposób, by dotrzeć do potencjalnych klientów z okolicy.
Osoby szukające restauracji bardzo często korzystają z Google Maps, dzięki temu widzą lokale gastronomiczne znajdujące się w okolicy. Po lewej stronie znajduje się natomiast lista restauracji. Widzimy także informacje dotyczące godzin otwarcia, ocen gości, możliwości zamówienia jedzenia. Przy poszczególnych restauracjach znajdują się także przyciski dające możliwość zarezerwowania stolika.
Wysoka pozycja w Google Maps to sposób, by zwiększyć rozpoznawalność swojej restauracji i grono klientów. Dzięki kampaniom lokalnym dotrzesz do osób, które znajdują się w pobliżu Twojej restauracji.
Jakie informacje i elementy powinny znaleźć się wizytówkach Google Twojej restauracji?
- dane tele-lokalizacyjne – takie same, jak na stronie www,
- adres Twojej strony internetowej,
- informacje o Twojej restauracji – jakie dania serwujesz? czym się wyróżniasz?
- zdjęcia restauracji – zarówno wnętrza, jak i z zewnątrz,
- opinie klientów.
Na wizytówce Google możemy także zamieszczać krótkie wpisy ze zdjęciami, linkiem, przyciskiem call to action. Fajne wpisy mogą sprawić, że więcej osób zainteresuje się Twoją stroną internetową i oczywiście Twoją restauracją.
Wizerunek restauracji
Społeczna odpowiedzialność marek, w tym także restauracji, to ważna kwestia, na którą zwracają uwagę potencjalni klienci. Społeczna odpowiedzialność restauracji może być realizowana na przykład poprzez ograniczanie ilości wyrzucanego jedzenia, ograniczanie używania przedmiotów plastikowych itp.
Pośrednictwo sprzedaży
Część z restauracji korzysta z pomocy platform pośredniczących, na przykład takich, jak pyszne.pl, Uber Eats, Glovo, Wolt. Takie rozwiązanie ma zarówno wady, jak i zalety.