linkowanie wewnetrzne

Spis treści

Linkowanie wewnętrzne – poradnik

Linkowanie wewnętrzne to bardzo istotny czynnik praktycznie każdej strony internetowej. Warto zadbać o odpowiednią strukturę linków wewnętrznych już przy projektowaniu strony czy sklepu internetowego. Jest to również jeden z czynników rankingowych, które algorytm Google bierze pod uwagę. Dlatego też, warto przyjrzeć się temu zagadnieniu bliżej.

Zapraszamy do naszego wpisu, z którego dowiesz się czym dokładnie jest linkowanie wewnętrzne oraz jak prawidłowo je wdrożyć na Twojej stronie internetowej.

Linkowanie wewnętrzne – co to jest?

Linkowanie wewnętrzne – (internal linking) – to wszystkie odnośniki, które znajdują się na danej stronie internetowej. Dzięki dobrze zaprojektowanej strukturze linków wewnętrznych użytkownik może dotrzeć w prosty i szybki sposób do każdej podstrony Twojej witryny. To z pewnością będzie miało przełożenie na dłuższą wizytę użytkownika na stronie oraz większe prawdopodobieństwo skorzystania z Twoich usług oraz produktów.

Wewnętrzne linkowanie pomaga również robotom Google w indeksacji wszystkich podstron domeny, o czym więcej w dalszej części artykułu.

Jakie są typy linków wewnętrznych?

  • Linki umieszczone treści artykułów, wpisów blogowych, treści ofertowej czyli tzw. śródtekstowe,
  • Linki do tzw. powiązanych treści, podobnych produktów,
  • Linki umieszczone w grafikach lub zdjęciach,
  • Linki w nawigacji strony, breadcrumbs czyli tzw. okruszki na stronie,
  • Linki umieszczone w stopce strony,
  • Linki w menu głównym strony,
  • Tagi (najczęściej stosowane we wpisach blogowych),
  • Mapa witryny.

 

Dlaczego warto wdrożyć poprawne linkowanie wewnętrzne?

Poniżej przedstawiamy kilka argumentów, dlaczego warto zadbać o linkowanie wewnętrzne na każdej stronie internetowej.

Zadbanie o czynnik UX – nawigacja użytkownika na stronie

Dobrze zaprojektowana i wdrożona nawigacja na stronie to niezwykle ważny element UX (user experience). Wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmów, Google coraz bardziej bierze pod uwagę to, czy strona jest przyjazna użytkownikom. Jeżeli użytkownik dobrze czuje się na stronie spędzi na niej więcej czasu, co daje prostą informację, że strona jest interesująca i warto ją wyświetlać wyżej w wynikach wyszukiwania.

Linkowanie wewnętrzne ma ogromy wpływ na SEO strony

Dzięki linkowaniu wewnętrznemu możemy samodzielnie planować to, jak moc witryny ma rozchodzić się po poszczególnych podstronach serwisu. W dużym skrócie, im więcej mocy przekażemy danej podstronie, tym większa szansa na wysokie pozycje dla danych podstron w wynikach wyszukiwania. Jeden prosty zabieg w postaci dodania linków wewnętrznych, może mieć duże przełożenie na wynik pozycjonowania strony.

Wpływ na indeksowanie się strony internetowej

Jest to szczególnie ważne przy większych stronach internetowych takich jak portale oraz duże sklepy internetowe. Odpowiednio wdrożone linkowanie wewnętrzne pomaga w dotarciu i zaindeksowaniu przez roboty Google większej liczby podstron. Dzięki temu dbamy o crawl budget danej domeny.

Wpływ na współczynnik odrzuceń strony

Wdrożone w odpowiedni sposób linkowanie wewnętrzne ma duży wpływ na CTR strony, czyli na takie sytuacje, kiedy użytkownik wejdzie na daną podstronę i szybko z niej wyjdzie. Jeśli linkowanie wewnętrzne występuje na stronie, użytkownik jest zachęcony do kliknięcia i przejścia na kolejne podstrony co wydłuży czas korzystania z Twojego serwisu.

Jak zoptymalizować linkowanie wewnętrzne?

Jeśli posiadamy już na stronie linki wewnętrzne warto je teraz odpowiednio zoptymalizować, tak aby wykorzystać ich potencjał w 100%. Poniżej kilka wartościowych sposobów do wykorzystania.

  1. Przy linkowaniu wewnętrznym używaj rożnych anchor tekstów, które związane są ze słowami kluczowymi na których Tobie zależy. Trzeba jednak pamiętać, aby linkowanie wyglądało naturalnie i nie przesadzać z ilością odnośników wewnętrznych.
  2. Nigdy nie używaj tego samego słowa kluczowego w linkowaniu wewnętrznym do dwóch różnych podstron. Będzie to nieczytelne zarówno dla robota Google jak i dla użytkowników Twojej strony.
  3. Pamiętaj aby stosować różne rodzaje linkowania wewnętrznego czyli zarówno linki w treści artykułu, linki w grafikach itd.
  4. W pierwszej kolejności warto wdrożyć linkowanie wewnętrzne do podstron, na których najbardziej Tobie zależy. Jak już wcześniej zostało nadmienione, linkowanie wewnętrzne przekazuję moc z jednej podstrony do drugiej. Jeśli będziemy tworzyć wiele wewnętrznych linków do danej podstrony, to z pewnością będzie to dla niej korzystne.

 

Linkowanie wewnętrzne – o czym warto pamiętać?

1. Zachowaj odpowiednią strukturę witryny

Za dobrą praktykę, uznaje się, że użytkownik do każdej podstrony na stronie powinien dotrzeć w ciągu 2-3 kliknięć zaczynając od strony głównej. Użytkownicy stron chcą w szybki i prosty sposób dostać potrzebną informację lub znaleźć produkt, którego szukają. Przechodzenie z jednej podstrony do innej bywa często stratą czasu i jest dla użytkownika frustrujące, dlatego musimy mu zapewnić jak najprostszą i jak najkrótszą ścieżkę od strony głównej do każdego produktu/artykułu na stronie.

2. Upewnij się, że do wszystkich podstron można dojść na stronie

W tym przypadku chodzi o to, by nie umieszczać tzw. „osieroconych” stron, do których nie można przejść na stronie. Pomimo tego, że dana podstrona będzie zaindeksowana przez wyszukiwarka oraz wysłana w mapie .xml, to użytkownik nie będzie mógł jej znaleźć na naszej stronie. Tego typu strony warto połączyć z innymi podstronami lub podpiąć pod menu na stronie.

3. Upewnij się, że linki obrazów mają atrybuty alt.

Jeśli chcesz umieścić link wewnętrzny w obrazie lub grafice na stronie pamiętaj o tym, aby uzupełnić atrybut alt. Działa on jak tekst kotwicy dla linków tekstowych. Jest to bardzo ważne, jeśli chcemy wypozycjonować dane słowo kluczowe.

Podsumowanie

Budowanie odpowiedniego linkowania wewnętrznego to bardzo ważna część działań SEO. Optymalizacja struktury linków pomoże stronie głównej oraz całej witrynie być bardziej przejrzystym dla użytkowników.

Jasna i czytelna hierarchia linków z pewnością pomoże w szybszym indeksowaniu podstron oraz w pozycjonowaniu słów kluczowych na których nam zależy.

Ocena strony: 5/5 - (15 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Jedna odpowiedź

  1. Bardzo fajny poradnik do przeprowadzenia audytu w tej kwestii na swojej stronie internetowej. Mam przyjemność pracować w agencji marketingowej ideoforce.pl i często prowadzę audyty dla naszych klientów. Niestety ten aspekt zawsze traktowany jest po macoszemu przez klientów. Dobrze, że powstają takie artykuły, które uświadamiają jak optymalizacja serwisu jest ważna w pozycjonowaniu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza