algorytm google i jego rola w pozycjonowaniu

Spis treści

Algorytm Google ‒ aktualizacje i rola w pozycjonowaniu

Algorytm Google ‒ aktualizacje i rola w pozycjonowaniu. Praktycznie każdy właściciel strony internetowej wie o istnieniu algorytmów Google. I o tym, że są bardzo ważne. Niewiele osób wie natomiast, czym dokładnie są algorytmy Google i  jaki jest ich udział w pozycjonowaniu. Właśnie dlatego dziś omówimy najważniejsze algorytmy i aktualizacje. Zachęcamy do lektury! 

Algorytm Google ‒ co to?

Algorytm Google to zbiór zasad, reguł, na których podstawie ustalany jest ranking stron  internetowych. Od algorytmów Google uzależnione jest, jakie strony i na jakich pozycjach zostaną wyświetlone na wpisane przez użytkownika frazy kluczowe. Każdy z algorytmów Google odpowiada za inne działania. 

Algorytmy Google a pozycja strony w wyszukiwarce 

Algorytmy analizują wpisaną przez użytkownika frazę kluczową. Wyniki wyświetlane są w ułamku sekundy. W pierwszej kolejności pojawiają się strony, które zostały uznane przez algorytmy za najlepiej dopasowane do intencji szukającego. Pod uwagę brane są różne czynniki ‒ jakość treści, autorytet, profil linków itp. 

Witryny kiepskiej jakości, spamerskie znajdują się samym końcu rankingu, a nawet wyłączane są z indeksowania.

Najważniejsze algorytmy Google 

Jakie algorytmy Google wyróżniamy? Są to: 

Algorytm Google: Panda

Algorytm Panda analizuje jakość znajdujących się na stronie www treści. Zadaniem Pandy jest ograniczanie widoczności witryn, na których opublikowane zostały teksty słabej jakości bądź teksty skopiowane z innych witryn.

Algorytm został wprowadzony w 2011 roku. Dzięki niemu w znacznym stopniu udało się wyeliminować keyword stuffing, czyli “upychanie” fraz kluczowych na stronie. 

Algorytm Google: Pingwin

Pingwin to kolejny z algorytmów Google. Ów algorytm odpowiada za ocenę profilu linków, które prowadzą na daną stronę www. Pingwin obniża wartość witryn, do których prowadzą:

  • linki nietematyczne,
  • linki z serwisów spamerskich lub mające niską wartość, 
  • lub witryn, które odnotowały gwałtowny wzrost liczby linków przychodzących. 

Algorytm Google: Pirat

Pirat chroni treści objęte prawami autorskimi. Dba o to, by strony, które łamią prawa autorskie, na przykład umożliwiają nielegalne pobieranie filmów czy muzyki, nie zajmowały wysokich pozycji w wyszukiwarce Google.

Algorytm Google: Koliber

Koliber skoncentrowany jest na intencjach użytkownika, umieszcza na wysokich pozycjach strony, które uzna za zgodne z intencją internauty. Algorytm docenia witryny, które uwzględniają nie tylko frazę główną, ale też szerszy kontekst zapytania. Takie, na których znajdują się frazy, które także mogą być interesujące dla użytkownika.  

Algorytm wprowadzony został w 2013 roku ‒ od tego czasu content ma jeszcze większe znaczenie. 

Algorytm Google: Opos

Algorytm Opos związany jest z pozycjonowaniem lokalnym, odpowiada za dopasowanie wyników wyszukiwania do lokalizacji użytkownika. Wprowadzenie algorytmu to szansa na uzyskanie widoczności w wynikach wyszukiwania dla małych, działających lokalnie firm. 

Algorytm Google: RankBrain

Rank Brain to algorytm oparty na uczeniu maszynowym. Ów algorytm  potrafi zapamiętać wpisywane przez użytkownika frazy oraz przeanalizować czas, jaki  spędzamy na poszczególnych stronach. Dzięki sztucznej inteligencji i zgromadzonym danym, wyniki wyszukiwania są w jeszcze lepszym stopniu dostosowane do potrzeb użytkownika. 

Algorytm Google: BERT

Algorytm BERT, czyli Bidirectional Encoder Representation from Transformers, określić możemy jako uzupełnienie algorytmu RankBrain. BERT ma za zadanie jeszcze lepsze dopasowanie wyników wyszukiwania do potrzeb użytkowników. Ów algorytm wykorzystuje NLP, czyli Natural Language Processing, interpretuje kontekst zapytania, zależność między wpisanymi frazami. 

rola algorytmu google

Aktualizacje algorytmów Google 

Mobile First Index

Jak wiadomo, ogromna liczba wyszukiwań pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych, czyli ze smartfonów i tabletów. Strona www bądź sklep internetowy powinny więc bez zarzutu wyświetlać się na takich urządzeniach. Aktualizacja Mobile First Index weszła w życie w 2018. Zgodnie z nią, w pierwszej kolejności indeksowana jest wersja strony przeznaczona do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. 

Medical Update

Medical Update dotyczy przede wszystkim witryn o tematyce medycznej, finansowej, z branży ubezpieczeń. Celem wprowadzenia algorytmu była poprawa jakości i wiarygodności stron, które zawierają informacje, mogące mieć wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne użytkowników, a także na ich dobra materialne.   

Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty

Aktualizacja dotyczyła stron www, na których pojawiało się zbyt dużo reklam. Nadmierna liczba reklam, utrudniała użytkownikom korzystanie z witryny. 

Spam Update

Aktualizacja z czerwca 2021 roku. Celem była eliminacja witryn z bezwartościowym kontentem, ze spamerskimi linkami i stosujących inne działania spamerskie. 

Product Reviews Update

To aktualizacje ‒ jedna z kwietnia, druga z grudnia 2021 roku, które dotyczyły recenzji produktów. Zgodnie z aktualizacjami nagradzane mają być wartościowe recenzje. Eliminowane natomiast spamerskie i bezwartościowe. 

Page Experience Update

Zgodnie z aktualizacją, podczas ustalania rankingu stron www pod uwagę brane są wskaźniki Core Web Vitals. Core Web Viats to metryki mierzące czas potrzebny na wyrenderowanie największego, znajdującego się na stronie www elementu,  interaktywność czy stabilność wizualną witryny. 

Wciąż pojawiają się zmiany i różnego typu aktualizacje. Warto więc wszystko śledzić na bieżąco. Istotne też, by przez cały czas działać zgodnie z wytycznymi Google, korzystać wyłącznie z uczciwych metod pozycjonowania strony.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?