Mobile-first-index – czym dokładnie jest

Spis treści

Mobile-first-index – czym dokładnie jest

Wprowadzenie przez Google zmian związanych z mobile first index, to jedna z największych rewolucji ostatnich lat w środowisku pozycjonowania stron. Do tej pory Google oceniał tylko i wyłącznie desktopową zawartość naszej strony, po wprowadzeniu zmian związanych z MFI algorytm wyszukiwarki skupi się w pierwszej kolejności na mobilnej wersji strony.

Aby nie generować niepotrzebnych niedomówień, warto wyjaśnić dokładnie czym jest mobile-first-index i jaki ma wpływ na strony internetowe. Zapraszam do lektury.

Czym jest mobile first index

Coraz częściej użytkownicy korzystają z urządzeń mobilnych w codziennym życiu. Również przeglądanie internetu przenosi się na urządzenia mobilne. Szacuję się, że obecnie ponad połowa wejść na strony internetowe jest z urządzeń mobilnych, czyli ze smartphonów oraz tabletów. Trend ten cały czas rośnie, dlatego też Google zdecydował wprowadzić mobile-first-index.

43% (1)

Oczywiście, są to bardzo uogólnione wyniki, a dokładne proporcje wyszukiwań mobilnych do desktopowych zależą od danej branży. Na przykład, w branży “Restauracje” wynik wyszukiwań na urządzeniach mobilnych jest znacznie większy, w porównaniu z wyszukiwaniami na zwykłych komputerach.

Mobile-first-index oznacza, że Google na pierwszym miejscu bierze pod uwagę mobilną wersję danej strony internetowej. To na jej podstawie określa ogólny ranking stron w wyszukiwarce.

Tak więc mobilna wersja strony internetowej jest jej podstawową wersją i to właśnie na niej powinniśmy się skupić na początku prac optymalizacyjnych.

Przetestuj swoją stronę

W bardzo łatwy sposób można sprawdzić, czy Twoja strona jest “mobile friendly”, czyli czy jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Wystarczy wejść w link https://search.google.com/test/mobile-friendly wkleić do niego adres URL do przetestowania. Jeśli strona jest przyjazna urządzeniom mobilnym, powinniśmy dostać następujący wynik:

blog1

Co zrobić aby Twoja strona była wysoko – wskazówki

Skoro już wiadomo, czym jest mobile-first-index i dlaczego Google zdecydował się na takie zmiany, warto wspomnieć o tym, jak przygotować stronę aby była dobrze dostosowana MFI. Jeżeli przeprowadziłeś powyższy test (jeśli tego nie zrobiłeś, gorąco zachęcamy do przeprowadzenia testu) na swojej stronie i okazało się, że strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych warto zapoznać się z poniższymi wskazówkami.

1.Sprawdź dokładnie w jaki sposób strona wyświetla się na urządzeniach mobilnych. Najszybciej możesz to zrobić, wchodząc na stronę i włączając narzędzia deweloperskie (można to zrobić naciskając przycisk F12). Następnie wciskamy klawisze Ctrl+shift+m. Na ekranie powinna ukazać się mobilna wersja strony.

blog11

blog12

Jeśli Twoja mobilna wersja wyświetla treść w sposób niedokładny lub nieprzyjazny dla użytkownika lub, treść strony trzeba przewijać stronę w lewo lub w prawo aby zobaczyć całość to znaczy, że strona nie jest responsywna. Jest to pierwsza rzecz, którą trzeba poprawić, aby dostosować stronę do MFI.

Ważne, aby obie wersje strony, zarówno mobilna jak i desktopowa wyświetlały dokładnie takie same treści. Jeśli tak nie jest, warto to jak najszybciej poprawić.

2. Zadbaj o szybkość ładowania strony. W wyszukiwaniu mobilnym jest to kluczowe, szczególnie jeśli nasza strona jest naprawdę wolna, może to znacznie obniżyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

blog5

3. Zoptymalizuj dane strukturalne. Aby sprawdzić, czy na Twojej stronie prawidłowo są wdrożone dane strukturalne wystarczy przejść do narzędzia https://search.google.com/structured-data/testing-tool i przetetstować swoją witrynę.

blog7

4. Zadbaj o UX strony mobilnej. Odpowiednie zaprojektowanie strony mobilnej, która jest dostosowana do użytkownika to połowa sukcesu. Jeśli strona jest atrakcyjna, użytkownik będzie spędzał na niej więcej czasu, co bezpośrednio wpływa na pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania.  

website-3374825_1280

5. Dodaj stronę do Google Search Console. Jeśli Twoja strona będzie miała jakieś błędy, bardzo łatwo można je znaleźć właśnie w narzędziu Google Search Console. Dodatkowo, narzędzie od Google pokaże nam wskazówki, w jaki sposób możemy naprawić błędy na naszej stronie. Co więcej, w tym narzędziu możemy zobaczyć dogłębny raport na temat indeksowania naszej strony w wyszukiwarce.

blog10

Mobile first index a pozycja w rankingu

Strony, które są dostosowane do urządzeń mobilnych będą niewątpliwie lepiej traktowane przez algorytmy wyszukiwarki. Google deklaruję, że strony, które nie są dostosowane do mobile first index będą nadal indeksowane w wyszukiwarce. Samo indeksowanie nic nie da, jeśli pozycje strony spadną bardzo znacząco na korzyść stron, które są dostosowane do MFI. Dobra wiadomość jest jednak taka, że dobrze wykonana strona, dostosowana do urządzeń mobilnych oraz posiadająca wartościowe dla użytkownika treści będzie wyżej oceniana przez wyszukiwarkę. Warto zatem zadbać o wysoką jakość publikowanych treści.

Czy Twoja strona jest gotowa na Mobile first index?

Jeśli Twoja strona nie jest jeszcze gotowa na mobile first index, to warto zadbać o kwestie wymienione w powyższych punktach. Jeśli strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, to wszystko wskazuję na to, że wyniki wyszukiwania poszybują mocno w dół.

Większość stron, która aktualnie powstaje jest responsywna i dostosowana do urządzeń mobilnych. Większy problem mają właściciele starszych stron, które powstały kilka lat temu. W tamtym momencie urządzenia mobilne nie były tak bardzo rozwinięte i programiści nie musieli implementować tego typu rozwiązań. Dlatego w tym momencie muszą zastanowić się nad przerobieniem obecnej wersji strony lub zaprojektowaniem szablonu od nowa.

Podsumowanie

Dzięki wyżej wymienionym metodom można w bardzo prosty i szybki sposób dostosować swoją witrynę do zmian związanych z mobile-first-index. Dostosowanie strony pod te wymogi jest obecnie bardzo istotnym elementem w całym procesie pozycjonowania. Jeśli strona jest przyjazna dla użytkownika oraz zawiera dobry content marketing, przełoży się to bezpośrednio na wysoką konwersję oraz pomoże w zdobyciu wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. To z kolei wpłynie na osiągnięcie celów biznesowych wyznaczonych dla danej strony internetowej.

Ocena strony: 5/5 - (13 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?