Blog

Nagłówki a pozycjonowanie – jak tworzyć nagłówki SEO?

Nagłówki a pozycjonowanie – jak tworzyć nagłówki SEO?

Jednym z najważniejszych elementów działań on-site przy pozycjonowania strony internetowej jest optymalizacja treści. Nie wystarczy samo napisanie i opublikowanie tekstu. Należy go jeszcze odpowiednio sformatować, nadać mu właściwej struktury. Kluczową rolę podczas optymalizacji treści odgrywają nagłówki, a konkretnie ich odpowiednia hierarchia. Dlaczego i w jaki sposób należy stosować nagłówki?

Dlaczego tekst SEO powinien posiadać nagłówki?

Zacznijmy od tego, po co w ogóle są potrzebne nagłówki w tekście pisanym pod pozycjonowanie. Kwestię tę należy rozpatrywać na dwóch płaszczyznach. Nagłówki są bowiem ważne zarówno dla robotów wyszukiwarki, jak i samego użytkownika strony.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie strony internetowej to nagłówki są doskonałą przestrzenią, w której możemy umieścić słowa kluczowe, co ważne, w naturalny sposób. To właśnie zawartość nagłówków pozwala robotom wyszukiwarki zorientować się, jaka jest tematyka strony. Oczywiście frazy w nagłówkach SEO należy stosować naturalnie i zgodnie z prawdą, czyli rzeczywistą zawartością strony. Nagłówek musi odzwierciedlać to, co znajduje się w tekście.

Poprawna struktura nagłówków jest też ważna w kontekście użytkowników strony. Tekst podzielony na akapity i posiadający nagłówki jest przyjaźniejszy dla odbiorcy i łatwiej się go czyta. To bardzo ważne, ponieważ treść na stronie internetowej powinna być tworzona nie tylko z myślą o robotach wyszukiwarek, ale również, a może przede wszystkim, o odbiorcach. Wartościowy, z punktu widzenia użytkownika, content stanowi istotny czynnik rankingowy Google.

Hierarchia nagłówków H1-H6

Wiemy już, w jakim celu należy stosować nagłówki. Zastanówmy się teraz, w jaki sposób je stosować, żeby przyniosły oczekiwane efekty.

Na stronie internetowej możemy zastosować nagłówki od H1 do H6. Jednak w praktyce stosuje się zazwyczaj nagłówki do H3. Tagi <h4>, <h5> i <h6> są rzadko spotykane na stronach internetowych.

Nagłówki posiadają swoją hierarchię. H1 jest najważniejszy, natomiast H6 najmniej ważny. Z punktu widzenia pozycjonowania niezwykle ważne jest, żeby każda podstrona posiadała H1. To właśnie w nagłówku H1 powinna znajdować się najważniejsza fraza i to w nieodmienionej formie. Na jednej podstronie powinien znajdować się tylko jeden nagłówek H1.

Dobry tekst SEO powinien zawierać również kilka nagłówków H2 i w miarę możliwości H3. Nagłówki H2, podrzędne w stosunku do H1, dzielą cały tekst na części, natomiast H3 stanowią niejako uzupełnienie H2.

Poszczególne nagłówki, tj. H1, H2, H3, H4, H5, H6, różnią się również wyglądem, a konkretnie rozmiarem czcionki. Dobrą praktyką jest, aby nagłówek o wyższym stopniu ważności był większy od nagłówka z niższą pozycją w hierarchii. H1 powinien więc być większy od H2, H2 od H3, H3 od H4 itd.

Nagłówki a pozycjonowanie – podsumowanie

Przygotowując treść na stronę internetową i chcąc, aby spełniała ona standardy SEO, powinieneś pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

• dziel teksty na akapity i oznaczaj je odpowiednimi tagami (H1-H6),
• umieszczaj w H1 najważniejsze słowo kluczowe, najlepiej w nieodmienionej formie,
• pamiętaj, żeby na stronie znajdował się tylko jeden nagłówek H1,
• w nagłówkach H2 umieszczaj frazy dodatkowe (mogą być w odmienionych formach),
• frazy w nagłówkach stosuj w sposób naturalny,
• pamiętaj o zachowaniu porządku jeśli chodzi o stosowanie nagłówków – po nagłówku H1 powinien znaleźć się H2, po H2 – H3 itd.

Ocena strony: 5/5 - (12 głosów)

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?