keyword surffing

Spis treści

Keyword stuffing ‒ dlaczego upychanie słów kluczowych to zły pomysł?

Choć najczęściej mówimy o tym, jak pozycjonowanie powinno przebiegać, dziś opowiemy, jak nie może wyglądać. Skupimy się na jednej z nieuczciwych praktyk ‒ jest nią tytułowy keyword stuffing. Keyword stuffing, czyli upychanie słów kluczowych, to metoda sprzeczna ze wskazówkami dla webmasterów. Takie działanie może doprowadzić nawet do usunięcia strony z indeksu. Co dobrze wiedzieć na ten temat? Zachęcamy do lektury! 

Czym jest  keyword stuffing?

Jak już wspomnieliśmy powyżej, keyword stuffing tłumaczymy jako upychanie słów kluczowych w treści pozycjonowanej strony. W sekcji META w dokumencie HTML oraz w sekcji body umieszczana jest nadmierna liczba głównej frazy kluczowej. Jest to nieuczciwa metoda podwyższania pozycji strony internetowej w rankingu Google. 

Jeszcze kilkanaście lat temu, gdy algorytmy Google działały inaczej, takie działania przynosiły rezultaty. Dziś są drogą do kar i bana od Google. Po zmianach algorytmów ważne jest, aby zapytanie użytkownika traktowane było kontekstowo, by stosować nie tylko główną frazę kluczową, ale również frazy semantyczne, wyrazy bliskoznaczne, synonimy. Nie koncentrujemy się na pojedynczych słowach, ale na całościowym ujęciu tematu. 

przyklady keyword stuffing

Keyword stuffing przykład 

Keyword stuffing a opisy kategorii i produktów

Załóżmy, że przygotowujesz tekst na stronę www, opisujący kategorię kurtek na zimę. Wyglądałby tak: 

Kurtki na zimę to ważna część naszej oferty. Niezależnie od tego, czy stawiasz na kurtki na zimę w stonowanych kolorach, czy kurtki na zimę kolorowe, u nas znajdziesz kurtkę na zimę, która będzie ci służyć całymi latami. Oferujemy kurtki na zimę w szerokim przedziale cenowym, kurtki na zimę znanych marek, kurtki na zimę uszyte z trwałych materiałów. Już dziś kup wygodną kurtkę na zimę i nie martw się niskimi temperaturami.  Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą kurtek na zimę. 

W krótkim tekście, liczącym 487 zzs, fraza kurtki na zimę (odmieniona lub nie),  pojawiła się aż 8 razy. Tekst nie przekazuje istotnych informacji, ważne jest wyłącznie to, by kurtki na zimę użyć jak największą liczbę razy.  

Brakuje natomiast fraz powiązanych z frazą główną, na przykład takich, jak: kurtki damskie, kurtki męskie, kurtki puchowe, płaszcz, płaszcze, rozmiary, modne, z kapturem, z futerkiem, ciepło, zimnem, komfort, model itd. 

Keyword stuffing: metadane 

Keyword stuffing dotyczy także meta danych, czyli meta tytułu i meta opisu strony www. Taka treść widoczna jest już z poziomu wyszukiwarki. Dawniej często można było trafić na metadane wyglądające w następujący sposób: 

Akcesoria do włosów, najlepsze akcesoria do włosów

Oferujemy akcesoria do włosów. Nasze akcesoria do włosów to frotki, spinki, wsuwki i inne akcesoria do włosów. Zapraszamy po akcesoria do włosów. 

Keyword stuffing: Tooltip 

Treści w Tooltip to kolejny sposób na upchnięcie słów kluczowych. Tooltip to element graficzny, bardzo często chmurka, w której, po najechaniu kursorem wyświetla się treść. 

Keyword stuffing: biała treść na białym tle 

Publikacja bardzo dużej liczby fraz w tle strony www to kiedyś bardzo popularna taktyka. Fraza kluczowa napisana niewielkim fontem, w takim samym kolorze, jak tło, była publikowana na stronie www, lecz większość użytkowników o tym nie wiedziała. 

Dlaczego  keyword stuffing to zły pomysł? 

O ile kilkanaście lat temu keyword stuffing wiązał się z korzyściami i wyższą pozycją w wyszukiwarkach internetowych, dziś może nam jedynie zaszkodzić. Upychanie słów kluczowych na stronie www to:  

  • nieuczciwa metoda pozycjonowania witryny, 
  • obniżenie jakości treści, która jest bardzo istotnym czynnikiem rankingowym,
  • obniżenie użyteczności strony dla użytkownika, co może przyczynić się do wzrostu współczynnika odrzuceń,
  • ryzyko kar od Google, czyli spadku o kilkanaście do kilkudziesięciu pozycji w dół bądź wyłączenia strony z indeksu. 

Korzyści? Brak! Strony stosujące keyword stuffing uznawane są za nieprzyjazne dla użytkownika, za SPAM. Algorytm Panda premiuje witryny, na których znajduje się unikalny content, wartościowy dla użytkownika, z naturalnie rozmieszczonymi frazami kluczowymi. 

Wniosek? Warto korzystać wyłącznie z uczciwych metod pozycjonowania, nie myśleć o drodze na skróty, omijać nieuczciwe praktyki pozycjonowania. Powodzenia!

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza