Spis treści

Autorytet tematyczny strony www – filar formuły SEO 1stplace i ważny element pozycjonowania

Autorytet tematyczny sprawia, że witryna uznawana jest za wiarygodne źródło informacji. Pozwala też na uzyskanie wysokich pozycji w Google. Niestety, bardzo często jest pomijany w strategii pozycjonowania – a to wielka strata dla Twojego biznesu. Czym dokładnie jest topical authority i dlaczego powinieneś zadbać o jego budowę? 

Co to jest topical authority?

Autorytet tematyczny to, mówiąc najprościej, miara wiarygodności Twojej strony. To koncepcja SEO, na którą składają się działania mające na celu uzyskanie pozycji eksperta w zakresie najistotniejszych dla danego biznesu tematów. 

Szczegółowe opracowanie konkretnego tematu sprawi, że Google powiąże Twoją stronę z istotnymi słowami kluczowymi. Będzie traktować ją, jako zaufane źródło informacji. 

Jak działa autorytet tematyczny?  Sprawia, że roboty Google lepiej rozumieją Twoją witrynę, uznają ją za wiarygodną, najlepszą w swojej dziedzinie i przydatną dla odbiorców. A takie strony www zajmują najwyższe pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Formuła SEO 1stplace – autorytet tematyczny

Autorytet tematyczny stanowi jeden z filarów Formuły SEO 1stplace – autorskiego rozwiązania naszej agencji e-marketingowej. Formuła opiera się na czterech filarach, są to: autorytet tematyczny, frazy intencyjne, trwały link building i unikalny skrypt indeksujący. Połączenie wspomnianych działań sprawia, że strona staje się bardziej przyjazna dla użytkownika i zwiększa szanse na zajęcie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

W naszym artykule skupimy się wyłącznie na autorytecie tematycznym, w kolejnych treściach ( które już niedługo opublikujemy na blogu), omówimy pozostałe trzy filary.

Jak stworzyć autorytet tematyczny witryny?

Możemy mówić o zewnętrznych i wewnętrznych czynnikach mających wpływ na autorytet tematyczny strony www lub sklepu internetowego. Czynniki wewnętrzne – on site, to te w obrębie Twojej strony – masz nad nimi pełną kontrolę, są to na przykład treści. Czynniki zewnętrzne, czyli off-site, to te poza Twoją witryną. Tutaj nie wszystko podlega Twojej kontroli.

Wartościowe treści a budowa autorytetu tematycznego

Aby cieszyć się autorytetem w swojej dziedzinie, musisz zadbać o wartościowy content. Treść powinna omawiać dany temat w sposób kontekstowy, dostarczać wyczerpującej odpowiedzi na zapytanie użytkownika, poruszać ważne dla niego tematy. Koncentrowanie się wyłącznie na głównych frazach kluczowych nie jest zalecaną opcją. Może nawet zaszkodzić Twojej stronie.

Co zrobić, aby zmaksymalizować autorytet tematyczny witryny, autorytet tematyczny
Autorytet tematyczny witryny – content

Treści, które wzmocnią autorytet tematyczny 

Wiesz już, że treści są bardzo ważne. Ale, jakie dokładnie treści należy przygotować, by wzmocnić autorytet tematyczny? Bardzo dobrym rozwiązaniem są klastry tematyczne. Klastry tematyczne to treści, które odnoszą się do jednego, szerokiego tematu, to podstrony podłączane siecią linków wewnętrznych. Na klaster składa się strona filarowa prezentująca temat w sposób ogólny i klastry (osobne podstrony), omawiające zagadnienia, które łączą się z tematyką strony filarowej. Jak przygotować klaster tematyczny?

Dobór tematu, najważniejsze słowa kluczowe

Jakich informacji szukają Twoi potencjalni klienci? W jaki sposób użytkownik zadaje pytania? Jakich słów kluczowych używa? Aby określić, na jaki temat przygotować treści, musisz poznać odpowiedzi na powyższe pytania. Tutaj ogromną pomocą będą specjalistyczne narzędzia (Ahrefs, Answer the public, Also Asked, Semstorm itp.), autouzupełnianie Google, podobne wyniki wyszukiwania. Przeprowadź szczegółową analizę i uwzględnij wszystkie tematy, które mogą mieć znaczenie dla Twoich odbiorców.
Posłużę się przykładem. Załóżmy, że prowadzisz sklep z meblami tapicerowanymi i najbardziej zależy Ci na promocji narożników. Artykuł typu: Wybór narożnika – co trzeba wiedzieć? oraz opis kategorii produktowej to za mało, by zyskać autorytet tematyczny. O czym jeszcze powinieneś napisać? Lista tematów, które warto poruszyć, jest o wiele dłuższa. Przykładowe propozycje to:

  • Narożnik – jaki materiał?
  • Jaki narożnik do spania?
  • Czy narożnik musi stać w rogu?
  • Narożnik bez funkcji spania
  • Narożnik bez boków
  • Narożnik bez poduch
  • Narożniki nierozkładane
  • Narożnik czy sofa do małego salonu?
  • Narożnik dla dzieci. 

Klastry tematyczne (content huby) a tematyczny autorytet domeny

Masz już listę ważnych dla użytkownika tematów. Czas przejść do przygotowania strony filarowej. W omawianym przypadku będzie to strona na temat narożników. Ujmujesz temat ogólnie, ale w taki sposób, by tekst był przydatny dla użytkownika, dostarczał mu ważnych informacji. Następnie przygotowujesz artykuły szczegółowo omawiające zagadnienia wymienione na stronie filarowej.

W naszym przypadku stroną filarową może być Jaki narożnik wybrać? Klastry mogą poruszać następujące tematy:

  • Narożnik – jaki materiał?
  • Jaki narożnik do spania?
  • Czy narożnik musi stać w rogu?
  • Narożnik bez funkcji spania
  • Narożnik bez boków
  • Narożnik bez poduch
  • Narożniki nierozkładane
  • Narożnik czy sofa do małego salonu?
  • Narożnik dla dzieci

Pomiędzy elementami klastra tematycznego należy wykonać sieć odnośników. Linki powinny kierować ze strony filarowej do każdego z artykułów, a także być wykonane pomiędzy artykułami. Poprawnie wykonane linki wewnętrzne to informacja dla Google, że treści są powiązane tematycznie. Linkowanie wewnętrzne podnosi też jakość indeksacji i jest nawigacją Twojej strony (jest konieczne, jeśli chcesz, aby użytkownicy swobodnie poruszali się w jej obrębie).

Klastry pozwalają zwiększyć potencjał strony pod kątem pozycjonowania słów kluczowych dotyczących określonego tematu. 

Jak więc stworzyć treść, która działa?

Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz, treści na Twojej stronie muszą wyróżniać się jakością. Tylko wtedy autorytet strony wzrośnie, a wraz z nim szanse na widoczność witryny w Google. O czym więc powinieneś pamiętać?

Nagłówki, słowa kluczowe

W treściach nie może zabraknąć nagłówków (h1, h2, h3). Ważne jest także wykorzystanie fraz kluczowych różnego typu. Nie tylko słów kluczowych głównych, ale też semantycznych, intencyjnych, synonimów. Sprawdź też czy treść nie zawiera błędów, czy jest przyjemna w odbiorze.

Szczegółowe omówienie tematu, własny punkt widzenia

Dokładne omówienie każdego tematu, podtematu – bez lania wody to podstawa. Pamiętaj też o zaprezentowaniu własnego punktu widzenia, własnej opinii. Oceń, o czym mówią inni w branży, odnieś się do tego, przedstaw własne wnioski- dzięki temu wyróżnisz się na tle konkurencji.


Warto też zdecydować się na umieszczenie dowodu słuszności, infografik, nagranie webinaru, wywiadu, przygotowanie ankiety, oryginalnych badań, statystyk. Z pewnością zwiększy to satysfakcję użytkowników.

Działania po publikacji treści

Pamiętaj też, że publikacja tekstu to dopiero połowa sukcesu. Niezmiernie ważne są także kroki po publikacji. Jakie?
Weryfikacja, czy treść została zaindeksowana – jeśli nie, dlaczego?
Kolejna kwestia to monitoring wejść, czasu, jaki użytkownik spędza na danej podstronie, optymalizacja tekstu, aktualizacje. 

Autorytet autora

W swojej branży jesteś ekspertem – warto powiedzieć o tym odbiorcom. Jeśli to tylko możliwe, zaangażuj się w proces tworzenia tekstów, a pod każdym z ich zamieść opis autora.
Wysokiej jakości content, przygotowany przez kompetentne osoby, bądź osoby współpracujące z ekspertami, to większe zaufanie użytkowników i szansa na wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Autorytet autora w szczególności jest ważny w przypadku stron typu Y-M-Y-L, czyli Your Money Your Life. To strony www poruszające tematykę z zakresu prawa, medycyny, finansów, ubezpieczeń.

Treści i topical authority a algorytmy Google

Google doskonale radzi sobie z oceną jakości treści. Dba o to, by dostarczyć użytkownikowi wyniki w jak największym stopniu dopasowane do potrzeb. Korzyści płynące z wysokiej jakości contentu są więc bardzo duże. Tutaj trzeba wspomnieć o dwóch algorytmach: Pandzie i Kolibrze.

Google Hummingbird, czyli algorytm Koliber

Koliber to algorytm wprowadzony w 2013 roku. Algorytm, który zmienił sposób postrzegania treści przez roboty (wcześniej roboty skupiały się głównie na słowach kluczowych). Od 2013 roku Google koncentruje się na tym, by dostarczyć użytkownikowi jak najlepszą odpowiedź na zadane pytanie. Ważne są synonimy, wyrazy bliskoznaczne.

Algorytm Panda

Kolejny algorytm, o którym także należy pamiętać, budując autorytet tematyczny i pozycjonując stronę, to Panda. Panda to algorytm starszy od Kolibra – wprowadzony w 2011 roku. Celem wprowadzenia Pandy było zmniejszenie widoczności stron, na których znajdują się krótkie, zdublowane treści.

widoczność w wynikach Google a autorytet tematyczny, jak budować autorytet witryny
Autorytet tematyczny strony – wartościowe linki

Linki zewnętrzne a budowa autorytetu tematycznego

Kolejny, bardzo ważny czynnik, wpływający na autorytet tematycznych Twojej strony www bądź sklepu e-commerce, to linki zewnętrzne. Linki prowadzące na Twoją stronę ze źródeł zewnętrznych można porównać do głosów oddawanych przez inne strony i portale na Twoją. Linki możesz zdobywać różnymi sposobami, na przykład poprzez publikację artykułów sponsorowanych, współpracę partnerską, działania w mediach społecznościowych, budowę stron zapleczowych.
Miej na uwadze jedną rzecz. Link linkowi nierówny – zarówno jeśli chodzi o autorytet tematyczny, jak i o seo, pozycjonowanie i szeroko pojęty marketing internetowy. Największą wartość mają linki pochodzące ze stron powiązanych tematycznie z Twoim biznesem i takich, które same mają wysoki autorytet.

Jeśli prowadzisz sklep z narożnikami, wartościowym linkiem będzie odnośnik z portali i sklepów na temat tapicerstwa, trendów w aranżacji wnętrz. Taki link o wiele bardziej pomoże w budowie autorytetu niż link z portalu dotyczącego sprzętów AGD.


Możesz także sprawdzić, że użytkownicy sami będą udostępniać linki prowadzące na Twoją stronę. Odbiorcy chętnie dzielą się wiedzą, ciekawymi materiałami, treściami itp. Warunek? Treści na stronie internetowej muszą być wysokiej jakości, spełniać wszelkie oczekiwania użytkowników – tak, by chcieli oni wykorzystać je jako inspirację, podzielić się z innymi.

Jak autorytet tematyczny witryny wpływa na pozycjonowanie i seo strony?

Autorytet tematyczny witryny to sygnał dla Google, że Twoja witryna jest wiarygodna, że jest godna zaufania. Zwiększa to szanse na to, że roboty Google uznają Twoją stronę za ekspercką i umieszczą ją na wyższych pozycjach w rankingu. A to wzrost ruchu na stronie www i wyższa konwersja.

Koncentrując się na budowie autorytetu tematycznego dla najważniejszej dla Ciebie frazy kluczowej, masz szansę na wyprzedzenie silniejszych witryn. Strona, która koncentruje się na jednym lub kilku tematach, zawierająca dokładne informacje z danej dziedziny, z wartościowymi tekstami i profilem linków z portali tematycznych, ma duże szanse na sukces. 

Czym jest autorytet domeny (DA)?

Autorytet tematyczny jest czymś innym niż autorytet domeny. Autorytet tematyczny to eksperckość w danym temacie, ważnym dla Twojego biznesu. Autorytet strony www to obliczana przez specjalistyczne narzędzia, na przykład takie, jak Ahrefs, wartość domeny w porównaniu do innych. Przy obliczaniu DA pod uwagę brane są przede wszystkim jakość i liczba linków zewnętrznych, autorytet domen linkujących.

Podsumowując, autorytet jest miarą wiarygodności, a wiarygodne źródła cieszą się zaufaniem użytkowników. Sam pewnie też nie korzystasz z ofert firm, którym nikt nie ufa.


Budowa autorytetu tematycznego to nie sprint, ale maraton. Działania takie jak budowanie linków i określonych treści, muszą być prowadzone regularnie i prawidłowy sposób – tylko wtedy przyniosą rezultaty. Pamiętaj też, że autorytet tematyczny to nie gotowa recepta na sukces, ale jej ważny składnik. Oprócz budowy autorytetu należy zadbać jeszcze o inne kwestie.

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)

Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?