Wpisujesz w wyszukiwarkę Google interesującą Cię frazę. Chcesz w ułamku sekundy otrzymać wyniki dopasowane do Twojej intencji – to zrozumiałe. To samo dotyczy Twoich klientów. Jeśli ktoś chce przeczytać artykuł na temat różnic między gresem a ceramiką, w danym momencie nie jest zainteresowany stronami sprzedażowymi. I tutaj pojawia się pojęcie intencji użytkownika i fraz intencyjnych, które stanowią filar Formuły SEO 1stplace.
Frazy intencyjne a Formuła SEO 1stplace
Zacznijmy od krótkiego przypomnienia, czym jest formuła SEO 1stplace. Formuła SEO 1stplace to autorskie rozwiązanie naszej agencji e-marketingowej. Rozwiązanie, które opiera się na 4 filarach, są to: budowa autorytetu tematycznego, zastosowanie fraz intencyjnych, trwały link building, wykorzystanie unikalnego skryptu indeksującego. Są to działania, które wpłyną na kondycję Twojej strony, pomogą Ci uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google i zwiększyć konwersję. Dziś omówimy drugi filar, czyli frazy intencyjne.
Czym jest intencja użytkownika?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest intencja użytkownika. Intencja użytkownika, z ang. user intent, to cel użytkownika korzystającego z wyszukiwarki. Użytkownik, wpisując konkretne zapytanie, chce w wynikach wyszukiwania zobaczyć strony www z przydatnymi informacjami. Chce uzyskać odpowiedź na swoje pytanie. Jeśli chce kupić produkt, nie będzie usatysfakcjonowany, jeśli w wynikach wyszukiwania zobaczy obszerne poradniki.
Intencje użytkowników możemy podzielić na informacyjne, komercyjne, transakcyjne, nawigacyjne.
Frazy intencyjne – co to?
Przygotowanie skutecznej strategii pozycjonowania to wiele etapów. Jednym z nich jest dobór fraz kluczowych. No co należy zwrócić uwagę, podczas doboru fraz? Na wiele czynników, między innymi na konkurencyjność, liczbę wyszukiwań, na to, czy frazy pasują do Twojej oferty i nie wprowadzają użytkownika w błąd. Podczas doboru fraz kluczowych i planowania działań content marketingowych na uwadze trzeba także mieć wspomnianą powyżej intencję użytkownika. I tutaj docieramy do fraz intencyjnych.
Frazy intencyjne to frazy kluczowe, które powiązane są z problemem, potrzebą użytkownika. Takie frazy łączymy z etapami podróży zakupowej. W zależności od tego czy użytkownik dopiero definiuje swój problem, szuka możliwych rozwiązań, ma już zdefiniowane potrzeby, chce kupić konkretny produkt, wpisywał będzie inne frazy, będzie też miał inne oczekiwania dotyczące wyników wyszukiwania.
Rodzaje fraz intencyjnych
Wyróżniamy kilka rodzajów fraz intencyjnych. Większość źródeł wymienia trzy bądź cztery grupy. My zastosujemy podział uwzględniający cztery typy intencyjnych fraz kluczowych.
Frazy edukacyjne, informacyjne
Pierwszym rodzajem fraz intencyjnych są frazy informacyjne, nazywane także edukacyjnymi. Są to frazy wpisywane przez użytkowników, którzy szukają wyjaśnienia danego terminu, chcą uzyskać informację na określony temat. Są to osoby będące na etapie definiowania swoich potrzeb, problemów.
Przykładami fraz informacyjnych będą:
- Co to jest gres szkliwiony?
- Ile kalorii ma krówka?
- Czym zajmuje się copywriter?
- Jak przebiega leczenie kanałowe?
W przypadku fraz informacyjnych najlepiej sprawdzają się artykuły blogowe, poradniki. Dobrze opracowany tekst, zgodny z intencją użytkownika, zoptymalizowany pod kątem fraz kluczowych, daje Ci szansę na zajęcie pozycji zero w organicznych wynikach wyszukiwania. Użytkownicy bardzo chętnie korzystają z takich snippetów.
Frazy nawigacyjne
Frazy nawigacyjne stosowane są przez użytkowników, których intencją jest znalezienie konkretnych informacji na stronie danej firmy. Taki użytkownik wie czego i gdzie szuka. Za pomocą fraz nawigacyjnych może znaleźć konkretną podstronę na konkretnej witrynie – nie musi odwiedzać strony głównej i przeglądać menu.
Przykładami takich fraz będą:
- zwrot towaru Mydlarnia
- impregnat do parapetów Pracownia Kamienia
- Formuła SEO 1stplace.
Frazy komercyjne
Z fraz komercyjnych najczęściej korzystają użytkownicy planujący zakup danego towaru, usługi. Potencjalny klient wie mniej więcej czego potrzebuje, ale chce uzyskać jeszcze kilka informacji. Takie frazy mogą brzmieć:
- brązowe zasłony w małym salonie – opinie
- rośliny na balkon, które nie wymają pielęgnacji
- najlepsze drzwi z przeszkleniem do toalety.
Frazy transakcyjne
Intencją użytkownika wpisującego w wyszukiwarkę Google frazę transakcyjną jest zakup. Takie frazy, wpisywane są przez użytkowników mających już sprecyzowane potrzeby, nastawionych na zakup.
Przykładem transakcyjnych fraz kluczowych będą:
- narożnik Sztokholm szary 160 x 200 cm
- iphone 13 pro
- kurs tańca Poznań Wrocławska.
To właśnie takie frazy generują zyski firm. Frazy transakcyjne najczęściej umieszczane są na stronach ofertowych, sprzedażowych.
Jedna fraza intencyjna, różne intencje
Na większość pytań z zakresu pozycjonowania odpowiedź brzmi: to zależy. Frazy intencyjne nie są wyjątkiem.
Ta sama fraza kluczowa może być wpisywana w wyszukiwarkę przez użytkowników mających różne intencje. Po wpisaniu frazy budowa stron internetowych zobaczymy różne wyniki. Będą to zarówno strony agencji e-marketingowych oferujących kompleksową realizację stron www i sklepów e-commerce, jak i poradniki dla osób, które chcą samodzielnie zbudować stronę www bądź artykuły opisujące jak, krok po kroku, przebiega proces projektowania i budowy witryny.
Wpływ intencyjnych słów kluczowych na zyski firmy
Jeśli chcesz zwiększyć widoczność w sieci, ale także konwersję (w tym zyski), satysfakcja użytkownika powinna być Twoim najistotniejszym celem. Skupienie się wyłącznie na liczbie wyszukiwań frazy – bez analizy dotyczącej potrzeb użytkownika, może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.
Co więcej, Google koncentruje się na tym, by wyświetlać użytkownikom wyniki w jak najlepszym stopniu dopasowane do intencji. Satysfakcja użytkownika, długość sesji na stronie ma duże znaczenie w procesie pozycjonowania stron internetowych i sklepów e-commerce.
Ale jak określić intencje użytkownika? Punktem wyjścia powinna być weryfikacja wyników wyszukiwania. Zanim zaczniesz pisać jakikolwiek tekst, wprowadź główną frazę kluczową w okno wyszukiwania i sprawdź, jakie wyniki otrzymasz. Czy będą to poradniki, strony ofertowe, karty produktowe. Pomocą będą także specjalistyczne narzędzia.
Intencja użytkownika a widoczność strony w sieci
Pominięcie intencji użytkownika to marnowanie czasu i energii. Wyobraź sobie taką sytuację. Tworzysz długi, merytoryczny artykuł na temat słów kluczowych – załączasz definicje, opisujesz poszczególne typy fraz itp. Przygotowujesz infografiki, atrybuty alt, inwestujesz w link building.
Niestety, Twój tekst nie wyświetla się w TOP10. Czas mija, a podstrona stoi w miejscu. Co więcej, widoczności danej podstrony jest coraz mniejsza. Co może być powodem? Niedostosowanie treści do intencji użytkownika. Może być tak, że użytkownicy wpisujący frazę frazy kluczowe zainteresowani będą case study, tekstami, w których krok po kroku omawiany jest wybór fraz, a nie szczegółowym wyjaśnieniem, czym są frazy kluczowe.
Intencja użytkownika a konwersja
Oczywiście może zdarzyć się także tak, że podstrona uzyska widoczność na daną frazę. Ale niestety, widoczność strony internetowej to nie wszystko. Witryna powinna też konwertować i przynosić zyski. Jeśli (mimo widoczności), ruch w obrębie strony jest zerowy, a użytkownik opuszcza witrynę w ułamku sekundy, coś jest nie tak.
Strona musi więc być atrakcyjna dla użytkownika, funkcjonalna, spełniać oczekiwania odwiedzających.
Znaczenie intencyjnych fraz kluczowych w pozycjonowaniu
Zastosowanie fraz intencyjnych to jedna z wielu prac, jakie wzmocnią Twoją stronę i sprawią, że jej widoczność będzie coraz większa. Oprócz doboru fraz intencyjnych, konieczne są także prace w obrębie strony internetowej, link building, analiza skuteczności prac i działań konkurencji.