Spis treści

Opisy kategorii ‒ czy są niezbędne?

Czy opisy kategorii są niezbędne? Już na wstępie odpowiadamy, że tak. Dlaczego? Unikalne opisy kategorii są ważne dla użytkowników odwiedzających Twoją witrynę. Treści stanowią także istotny czynniki rankingowy Google. Dobrze więc jak najszybciej zadbać o unikalny content

Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat? Poniżej najistotniejsze informacje. Zachęcamy do lektury! 

Opisy kategorii ‒ dlaczego są niezbędne? 

Dlaczego opisy kategorii są takie ważne? Spieszymy z wyjaśnieniem. 

Opisy kategorii a satysfakcja użytkowników

Jednym z powodów, dla których na Twojej stronie powinny znaleźć się unikalne opisy kategorii, są potrzeby klientów.

Zanim użytkownik zdecyduje się na zakup, chce zapoznać się z informacjami na temat danego produktu. To oczywiste. Brak opisu może zniechęcić do zakupu, sprawić, że użytkownik opuści naszą stronę i skorzysta z oferty konkurencji. 

Przemyślany, merytoryczny opis kategorii dostarczy użytkownikom wszystkich niezbędnych informacji. Wyjaśni, co sprzedajesz, omówi cechy produktów, ich skład, materiały, z jakich dany artykuł został wykonany. Dostarczy informacji na temat wariantów kolorystycznych, rozmiarowych, cenowych itp. 

Co więcej, wymienione w opisie zalety produktów, korzyści wynikające z ich zakupu będą zachęcające dla użytkownika. Zwiększą szanse na to, że klient skorzysta z naszej oferty. 

Opisy kategorii a pozycjonowanie strony 

Widoczność w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania, jest w dzisiejszych czasach konieczna. Użytkownicy szukają w sieci niemal wszystkiego, od informacji, po porady, wszelkiego typu produkty i usługi. Praktycznie wszyscy internauci poruszają się wyłącznie w obrębie witryn, które znajdują się na pierwszej stronie wyszukiwarki, czyli w TOP10. Strony www i sklepy internetowe z dalszych pozycji odnotowują niewielki ruch i bardzo niską konwersję. 

Wśród czynników branych pod uwagę przez algorytmy Google, podczas ustalania rankingu stron, są właśnie treści, w tym opisy kategorii. Unikalne, zoptymalizowane pod kątem SEO, przyjazne dla użytkownika opisy mogą więc poprawiać widoczność witryny w sieci oraz pozycjonowanie strony internetowej.  

Opisy kategorii a konkurencja 

Unikalne, ciekawe opisy to sposób, by wyróżnić się na tle konkurencji. Opisy, w których użytkownik znajdzie ważne informacje, mowa korzyści, zobrazowanie zalet artykułów sprawią, że nasz sklep www rozbłyśnie na tle konkurencji. A to da nam ogromną satysfakcję. 

jak tworzyc opisy kategorii

Jak tworzyć opisy kategorii?  

Jak jednak stworzyć opisy kategorii, które będą zoptymalizowane pod kątem SEO, a jednocześnie przydatne dla użytkowników?

Słowa kluczowe w opisach kategorii 

W opisie kategorii powinny znaleźć się słowa kluczowe. W treści należy uwzględnić  frazę główną, ale także synonimy, wyrazy bliskoznaczne, odmiany. 

Dobrze też pomyśleć i sprawdzić (najlepiej za pomocą specjalistycznych narzędzi), jakie frazy w wyszukiwarkę wpisują użytkownicy. Może się okazać, że nie znają oni  nazwy naszego produktu i szukają go na przykład za pomocą opisu, wyrażeń, o których nawet byśmy nie pomyśleli.  

Pamiętajmy, żeby słowa kluczowe umieszczać w treści w sposób naturalny. Nadmierne zagęszczenie słów kluczowych zaburzy lekturę, zostanie też negatywnie odebrane przez roboty Google i poskutkuje spadkiem pozycji. 

Dobrze dobrane słowa kluczowe  to także zadowolenie użytkowników oraz wyższa pozycja w wyszukiwarce

Nagłówki, wypunktowania, wyboldowania 

Każdy tekst powinien zawierać dobrze zoptymalizowane nagłówki. W strukturze opisu kategorii powinny więc pojawić się nagłówek H1 (to tytuł kategorii, najważniejszych nagłówek), H2, H3, H4. W nagłówkach umieszczamy frazy kluczowe

Kolejne, ważne kwestie przy tworzeniu opisów kategorii to wypunktowania i wyboldowania.

Użyteczność opisów kategorii 

Jak już wspominaliśmy na początku, treści powinny dostarczać użytkownikom najistotniejszych informacji. Należy więc przeanalizować, jakich informacji szukają nasi klienci, co jest dla nich ważne? Częstymi zapytaniami klientów szukających różnego typu produktów są te, które zaczynają się od słów: co, czy jest, po co, dlaczego, kiedy itp. 

Na końcu opisu dobrze umieścić CTA, czyli wezwanie do działania. 

Tworzenie opisów kategorii ‒ o czym jeszcze pamiętać? 

O czym jeszcze warto pamiętać, podczas optymalizacji stron produktowych? 

Wysokiej jakości zdjęcia produktów 

Oprócz opisu kategorii miejmy też na uwadze wysokiej jakości zdjęcia produktów.  Niewyraźne zdjęcia mogą sprawić, że użytkownik zrezygnuje z zakupu. Brak odpowiedniej kompresji obniży też prędkość ładowania, a co za tym idzie, pozycję witryny w rankingu Google. 

Linkowanie wewnętrzne 

Linki wewnętrzne sprawią, że użytkownik spędzi na Twojej stronie www więcej czasu. Dzięki linkom łatwo przeklika się on z poziomu opisu kategorii do konkretnego produktu, na stronę główną, do artykułu blogowego. Sieć linków wewnętrznych poprawi też jakość indeksowania stron. 

Unikalność 

Tworzenie opisów kategorii nie polega na kopiowaniu ich od konkurencji lub ze strony producenta. Takie działanie nie przyniesie nam niczego dobrego. Odradzane jest także kopiowanie opisów i wszystkich innych treści w obrębie własnej witryny. Na każdej podstronie powinien znajdować się unikalny opis. 

Dlaczego to takie ważne? Duplikacja poskutkuje obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania, karami od Google, a nawet wyłączeniem strony z indeksowania.  

Kopiowanie treści  to nie tylko spadek w rankingu Google. Czytanie takich samych opisów, jak u konkurencji bądź na innych podstronach naszej witryny, nie będzie zachęcające dla klientów. 

Podsumowując, tworzenie opisów kategorii jest niezbędne. Wartościowe opisy są ważne dla użytkowników, dostarczają im najistotniejszych informacji, zachęcą do zakupu. Treści, w tym także opisy produktów mają też wpływ na pozycjonowanie, czyli pozycje strony www bądź sklepu internetowego w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Jak Ci się podoba artykuł? Oceń
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?