topical authority

Spis treści

Topical authority a SEO i satysfakcja odbiorców. Sprawdź nasze wskazówki

Użytkownicy szukający w sieci informacji na dany temat, nie chcą byle czego – nastawiają się na lekturę wartościowych treści. Oczekują contentu stworzonego przez ekspertów, z myślą o potrzebach odbiorcy. I tutaj przechodzimy to tytułowego topical authority. Topical authority to w świecie seo stosunkowo nowe pojęcie, jednak bardzo ważne i warte poznania. Czym więc jest topical authority? Jakie działania umożliwią budowę autorytetu tematycznego? 

Czym jest topical authority?

Zacznijmy od odpowiedzi na postawione w nagłówku pytanie, czyli: Czym jest topical authority?

Topical authority, czyli autorytet tematyczny, to poziom autorytetu, jaki w konkretnej dziedzinie lub tematyce uzyskała dana strona internetowa lub sklep e-commerce. Witryny z wysokim topical authority uznawane są za przydatne dla użytkownika, stanowią wiarygodne źródła informacji. Wszystko to sprawia, że firma zyskuje miano eksperta i zwiększa swoje szanse na zajęcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. 

Jaka jest historia topical authority? 

  • Cofnijmy się do 2019 roku. To właśnie wtedy Microsoft złożył wniosek o opatentowanie technologii związanej z Topical Authority. Pod adresem: Zobacz patent możesz znaleźć wiele informacji na omawiany dziś temat, skupmy się jednak na samym wyjaśnieniu pojęcia, na stronie czytamy: 

 

autorytet tematyczny

  • Natomiast na oficjalnej stronie Google nie znajdziemy jasnej informacji o topical autority i pozycjonowaniu, pojawia się za to wzmianka dotycząca Google News i wiadomości regionalnych. Możemy przeczytać: 

Topic authority

 Topical authority

Jak zbudować topical authority?

Oodbiorcy, gdy nabiorą zaufania do danej strony www, wracają i są bardziej otwarci na konwersję. Z własnego doświadczenia wiem, że gdy trafię na stronę www, która zawiera ekspercki content, częściej ją odwiedzam, nawet wtedy, gdy na interesującą mnie frazę nie wyświetla się w TOP10. Warto więc zadbać o budowę autorytetu tematycznego. A w jaki sposób? 

Budowa autorytetu tematycznego to przede wszystkim publikowanie wartościowych treści, regularne wdrażanie contentu, który nawiązuje do profilu danej firmy i jest  dopasowany do potrzeb odbiorców. Na jakie aspekty należy zwrócić tutaj uwagę? 

Topical authority a tematyka treści

Bardzo ważna jest tematyka wdrażanych treści. Nie chodzi o to, by produkować jak najwięcej contentu i wdrażać miesięcznie kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy znaków ze spacjami. Chodzi o to, by przygotowana treść miała wartość dla odbiorców, by prezentowała zagadnienia, które są interesujące dla potencjalnych klientów. 

Pisanie artykułów blogowych na dany temat, wyłącznie dlatego, że robi to konkurencja, nie jest dobrą drogą. Skup się na tym, by zostać ekspertem w swojej dziedzinie, opisz zagadnienia związane z Twoją branżą. Pokaż odbiorcom, że znasz się na tym, co robisz.

Pisanie o wszystkim  sprawi, że tematyka witryny zostanie rozmyta, a to może przełożyć się na obniżenie pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Moja rada? Rozpocznij od zadania sobie kilku pytań, między innymi: 

  • Czy Twoja strona koncentruje się wokół jasno określonej tematyki? 
  • Jaki powinien być główny temat wdrażanych treści? 

To dobry punkt wyjścia do ustalenia tematyki artykułów, landingów i innych treści. 

Topical authority a potrzeby klientów 

Wdrażane treści: artykuły, opisy produktów i usług, infografiki, wideo powinny być tworzone z myślą o użytkownikach. Sama zajmuję się contentem i z autopsji wiem, że nie jest to proste zadanie. Szukanie odpowiedniego tematu, zagadnień, które będą interesujące dla odbiorców, bywa czasochłonne. Co więcej, gdy po kilkudziesięciu minutach nadal stoimy w miejscu, staje się frustrujące. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość, dobrze przeanalizować temat oraz słowa kluczowe, które wpisywane są w okno wyszukiwania przez odbiorców. Jak to zrobić? Przede wszystkim, dobrze poznaj swoją grupę docelową, jej potrzeby i obiekcje. W doborze tematów wsparciem będą też specjalistyczne narzędzia, np. SEO Minion. 

autorytet tematyczny strony

 

Na koniec zadaj sobie proste pytania – zaleca je sam wujek Google: 

  • Czy jeśli potencjalni klienci trafią na Twoją stronę www, uznają treści za przydatne? 
  • Czy dany artykuł będzie przydatny dla odbiorców? 

Jeśli odpowiedziałeś tak – działaj dalej. Jeśli nie masz pewności, popracuj jeszcze nad doborem tematu i fraz.  

Topical authority a długość tekstu

Jaką długość powinien mieć tekst? Wszystko zależy od tematu – czasem lepszym rozwiązaniem będzie lista punktowa, czasem rozbudowany artykuł. Najważniejsze, by tekst w sposób szczegółowy omawiał temat, przedstawił różne zagadnienia, poruszał ważne wątki. Podczas tworzenia treści, zadaj sobie proste pytanie:

  • Czy tekst w wyczerpujący sposób omawia dany temat? 
  • Czy odbiorca będzie musisł dalej szukać informacji, czy wszytskiego dowie się z Twoich treści? 

Topical authority a autorytet autora

Jaki wpływ na topical authority ma autorytet autora? Najbardziej cenione są treści przygotowane przez specjalistów – przez osoby, które aktywnie działają w danej branży i znają się na tym, co robią.  Autorytet autora sprawia, że odbiorca zyskuje pewność, że zawarte w tekście informacje są prawdziwe i można im ufać. Sama, gdy czytam artykuł, sprawdzam, przez kogo został przygotowany. Jeśli znajduję potwierdzenie kompetencji danej osoby, nabieram większego zaufania zarówno do treści, jak i do całej witryny. O jakim potwierdzeniu mowa? Dla mnie  (i myślę, że dla większości użytkowników także), potwierdzeniem są inne publikacje, działania w mediach społecznościowych, udział w konferencjach, informacje o wykształceniu i doświadczeniu twórcy treści. 

Topical authority a jakość i użyteczność treści 

Ważna jest również jakość i użyteczność treści:

  •  Treść powinna poprawnie wyświetlać się na różnych urządzeniach, (komputery, smartfony, tablety), problemy w tym zakresie znacznie zmniejszą użyteczność contentu. 
  • Tekst nie może zawierać błędów ortograficznych, stylistycznych itp.
  • Istotne są także nagłówki – powinny być oznaczone odpowiednim fontem i zawierać słowa kluczowe. 
  • Bardzo ważna jest również unikalność treści. Czy tekst jest wyłącznie powieleniem innych, dostępnych w sieci treści, czy zawiera oryginalne wnioski, nieoczywiste informacje. 

Topical authority a regularna publikacja treści

Regularna publikacja wysokiej jakości treści sprawi, że roboty Google będą częściej odwiedzać Twoją witrynę. Poskutkuje to szybszą indeksacją i wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania. W swojej pracy zwykle przygotowuje harmonogram publikacji i dbam o jego przestrzeganie. W harmonogramie uwzględniam wydarzenia branżowe, targi, premiery produktów itp. 

Topical authority a aktualizacja contentu 

Większość artykułów można (i warto) rozbudować, uaktualnić. Dopisanie kolejnych partii tekstu, przedstawienie bardziej szczegółowych informacji, ciekawostek, trendów sprawi, że treść stanie się bardziej przydatna dla odbiorcy. Google bardzo lubi świeży i aktualny content i chętnie umieszcza go na topowych pozycjach. 

Topical authority a budowanie marki 

Zadbaj o budowę marki – nie ograniczaj się do działań na stronie www, idź o krok dalej. Udostępniaj wpisy w mediach społecznościowych i na Profilu Firmy w Google, pochwal się publikacjami wpisów gościnnych. Buduj wizerunek marki offline, np. poprzez wystąpienia na konferencjach, udział w targach itp. 

Do budowy autorytetu tematycznego podejdź, jak do budowy marki osobistej – wykorzystaj różne możliwości, docieraj do odbiorców różnymi drogami, zadbaj o to, by wszyscy dowiedzieli się o nowych publikacjach, sukcesach, projektach. 

Jak jeszcze możesz zwiększyć autorytet tematyczny? 

Klastry tematyczne 

Klastry tematyczne wspierają budowę autorytetu tematycznego witryny. Budowa klastrów polega na organizowaniu treści wokół jednego głównego tematu, jest to tak zwany tzw. pillar content. Z podstroną filarową powiązane są kolejne artykuły lub strony, które szczegółowo opisują różne aspekty głównego tematu. Każdy artykułów linkuje do głównej strony filarowej i jest przez nią linkowany. Dzięki temu powstaje struktura, która pomaga wyszukiwarkom zrozumieć tematykę danej witryny. 

Frazy intencyjne 

Zastosowanie fraz intencyjnych – mogą to być frazy informacyjne, transakcyjne, komercyjne, nawigacyjne, umożliwia dotarcie do odbiorców znajdujących się na różnych etapach lejka marketingowego. Optymalizacja treści pod kątem fraz intencyjnych nie tylko zaspokaja potrzeby użytkowników, ale też wzmacnia autorytet tematyczny strony i przekłada się na lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania.

Współpraca partnerska 

Współpraca partnerska z innymi firmami czy ekspertami, którzy aktywnie działają w branży, również wspiera budowę autorytetu tematycznego. Wymiana artykułów, wspólne webinary czy badania branżowe, nie tylko wzbogacą zawartość strony, ale też pozwolą na zdobycie wartościowych linków zwrotnych. Współpraca partnerska może też wpłynąć na zwiększenie widoczności Twojej strony, podkreślić Twoje zaangażowanie i ekspercką wiedzę z danej dziedziny. 

Topical authority i algorytmy Google

W kontekście witryn internetowych i tworzenia treści duże znaczenie mają algorytmy Google, w szczególności Panda i Koliber. Wprowadzenie wspomnianych algorytmów zmieniło podejście do contentu i postawiło przed twórcami treści nowe wymagania. 

Algorytm Panda

Algorytm Panda koncentruje się na jakości contentu. Jego zadaniem jest zmniejszenie widoczności stron www, na których znajdują się niskiej jakości treści oraz promowanie witryn, które zawierają unikalne, merytoryczne treści.

Algorytm Koliber (Google Hummingbird)

Zgodnie z algorytmem Koliber (Hummingbird), w publikowanych na stronie www treściach, należy uwzględniać nie tylko główne frazy kluczowe, ale też lsi keywords, czyli semantyczne słowa kluczowe. Semantyczne słowa kluczowe to wyrażenia powiązane z frazą główną, na którą pozycjonowana jest dana podstrona.

Topical Authority
Topical Authority, Topical Authority SEO

Topical authority seo

Jaki jest wpływ idei topical authority na pozycjonowanie strony www? Jak nietrudno się domyślić, dość duży. Wiarygodne witryny, wypełnione wartościowym contente,m są doceniane zarówno przez użytkowników, jak i przez roboty Google. 

  • Wartościowy kontent, skupiony wokół konkretnej tematyki, sprawia, że firma zyskuje wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Google uznaje takie strony za bardziej wiarygodne i warte tego, by wyświetlać je użytkownikom. W czasach dużej dezinformacji i SPAMU, jest to szczególnie ważne. 
  • Treści dopasowane do potrzeb odbiorców stanowią ważny czynnik rankingowy i są doceniane przez Google. 
  • Google wykorzystuje koncepcję E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), aby ocenić jakość treści. Topical Authority wzmacnia te elementy. 
  • Strony z wysokim Topical Authority mają większe szanse na zdobycie wartościowych linków zwrotnych (backlinks). Tematyczne linki zewnętrzne zwiększają wiarygodność i przekładają się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. 
  • Aktualizacje takich algorytmów, jak Panda, Penguin czy Medic, miały na celu promowanie wysokiej jakości treści i eliminację niskiej jakości stron. Strony, które konsekwentnie budują autorytet tematyczny, są lepiej przygotowane na różnego typu aktualizacje.

Czy wiesz, że… ciekawostki o topical authority

  • Srony z wysokim topical authority mają średnio o 20-30% wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania w porównaniu do stron o niższym autorytecie tematycznym.
  • 70% firm uznaje budowanie topical authority za kluczowy element swojej strategii SEO. 
  • Strony z wysokim topical authority zwykle mają bardziej rozbudowany profil linków: o około 50% więcej linków wewnętrznych oraz o 40% więcej linków zewnętrznych. 
  • Google Analytics pokazuje, że w przypadku stron z wysokim topical authority czas sesji jest dłuższy a współczynnik odrzuceń niższy. 
  • Google wciąż udoskonala swoje algorytmy – tak, by lepiej rozumiały kontekst i tematykę treści. 
  • Tworzenie klastrów tematycznych stało się popularną strategią wykorzystywaną w procesie budowania topical authority. 
  • Strony skoncentrowane na określonej niszy, często mają większy autorytet niż witryny mające szeroki zakres tematyczny. 
  • Wraz z coraz większą popularnością wyszukiwania głosowego, Topical Authority staje się jeszcze ważniejszy. Algorytmy głosowe skupiają się na dostarczaniu najbardziej precyzyjnych i wiarygodnych odpowiedzi, co jest łatwiejsze do osiągnięcia przez autorytatywne źródła tematyczne.
  • Strony, które potrafią łączyć wiedzę z różnych dziedzin w ramach jednej tematyki, często zyskują przewagę w budowaniu Topical Authority. Interdyscyplinarne podejście pozwala na tworzenie bardziej wszechstronnych i wartościowych treści.

Topical authority a treści na stronie internetowej

Im bardziej merytoryczne, przekazujące dawkę wartościowej wiedzy, w większym stopniu odpowiadające intencji użytkownika treści, tym większe szanse na satysfakcjonujący topical authority. Na topical authority wpływają także trudność słowa kluczowego oraz ruch na stronie www.

Koncepcja topical authority nie rozwijałaby się z takim powodzeniem, gdyby nie sztuczna inteligencja, a w szczególności uczenie maszynowe. Roboty Google coraz lepiej radzą sobie ze zrozumieniem intencji użytkownika i dopasowaniem do niej odpowiednich treści.

Topical authority – podsumowanie

Topical authority określia, w jakim stopniu dana strona internetowa jest uznawana za autorytet w konkretnej dziedzinie tematycznej. To miara tego, czy treść wyczerpuje temat, czy odpowiada na pytania użytkowników, jest unikalna i wartościowa.

Topical authority jest istotny w procesie pozycjonowania stron www i promocji firmy w sieci. Witryny, które walczą o miejsce w TOP10 wyników wyszukiwania, nie zajmą wymarzonych pozycji bez wartościowego contentu. Pod uwagę brane są: tematyka, jakość, unikalność, użyteczność treści. 

Wdrażanie treści zawierających  merytoryczne odpowiedzi na pytania użytkowników sprawi, że Twoja strona stanie się wiarygodnym źródłem wiedzy. W efekcie nie tylko zyskasz  zaufanie klientów, ale także zwiększysz widoczność w wynikach wyszukiwania, a to może prowadzić do zwiększenia ruchu organicznego i konwersji. 

Potrzebujesz pomocy z topical authority, szukasz specjalistów, którzy zajmą się pozycjonowaniem Twojej strony w Google? Zespół 1stplace.pl służy pomocą. Już dziś umów się na bezpłatną konsultację i wyprzedź konkurencję.

 

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza