czym jest linkowanie wewnetrzne

Spis treści

Linkowanie wewnętrzne – co to?

Czym jest linkowanie wewnętrzne? To sieć linków w obrębie jednej strony www, ważny czynnik rankingowy Google. Jeśli więc zależy Ci na miejscu w TOP 10, (a z pewnością tak jest), już teraz sprawdź jakość linkowania na swojej stronie.

Na co zwrócić uwagę w kontekście linkowania wewnętrznego? Jakie rodzaje odnośników wewnętrznych wyróżniamy? Zachęcamy do lektury!

Linki wewnętrzne – czym są?

Linkowanie wewnętrzne, z angielskiego internal linking, to w umieszczane w kodzie HTML hiperłącza. Hiperłącze to adres URL znajdujący się w znaczniku oraz kotwica (anchor), czyli po prostu treść linku.

Mówiąc najprościej, linki wewnętrzne to sieć linków w obrębie jednej strony internetowej, sklepu e-commerce, portalu internetowego. To rodzaj nawigacji strony. Odnośniki mogą prowadzić ze strony głównej na konkretną podstronę, z artykułu blogowego do strony produktu, z jednej podstrony na inną itp.

Dlaczego proces linkowania wewnętrznego jest tak ważny?

Odnośniki wewnętrzne ułatwiają robotom poruszanie się po stronie www ‒ roboty podążają za podlinkowanymi podstronami, a to zwiększa jakość indeksacji. Profil linków wewnętrznych sprawia, że roboty indeksujące lepiej rozumieją strukturę serwisu, wartość poszczególnych podstron oraz powiązania między nimi.

Linki stanowią także ułatwienie dla użytkowników ‒ usprawniają znalezienie konkretnych treści. Dzięki odnośnikom potencjalny klient może łatwo przeklinać się z jednej podstrony na inną.

Rodzaje linków wewnętrznych

Wyróżniamy różne rodzaje linków wewnętrznych, są to:

Linki tekstowe ‒ link tekstowy to wyróżniony, klikalny fragment tekstu, który znajduje się na stronie www. Takie linki mogą znajdować się na przykład w opisach kategorii czy artykułach blogowych.

Linki graficzne ‒ graficzne linki wewnętrzne to odnośniki umieszczone w grafice. Linki graficzne znajdują się między innymi w logo firmy, a także w innych elementach graficznych na stronie www.

Warto też wspomnieć o dwóch, innych grupach linków wewnętrznych, są to:

Linki site wide ‒ to linki, które prowadzą do jednego adresu URL, występujące na wszystkich lub prawie wszystkich podstronach.

Linki pojedyncze ‒ to linki wewnętrzne występujące wyłącznie na kilku stronach witryny.

Linkowanie wewnętrzne – anchory

Anchor to nic innego, jak treść linków wewnętrznych, tekst zakotwiczenia. Wyróżniamy różne typy anchorów, są to:

Exact Match Anchor (EMA)

Dodawanie linków wewnętrznych do najistotniejszych fraz kluczowych. Linkowane są frazy w mianowniku, na które pozycjonujemy stronę.

Partial Match

Partial match to odmiany i synonimy frazy kluczowej, na którą pozycjonujemy naszą stronę.

Adres URL

To adres URL, który prowadzi na daną podstronę. Nie mamy tutaj tekstu, frazy, a jedynie sam link.

Brand anchor

To link brandowy, zawierający nazwę firmy. Linki brandowe często umieszczane są na stronie głównej.

Zero match

Zero match to anchor bez słowa kluczowego, zawierający słowa typu: zobacz tutaj, zobacz więcej itp.

Gdzie umieścić linki wewnętrzne?

Linki wewnętrzne umieszczamy w różnych miejscach, są to:

Linkowanie wewnętrzne: menu główne

Bardzo ważny element każdej strony, sklepu, serwisu. Menu buduje strukturę całej witryny, musi więc być bardzo dobrze przemyślane, ważne jest ustalenie hierarchii informacji. (Błędy w strukturze strony będą miały negatywny wpływ na pozycjonowanie, a także na satysfakcję użytkowników).

Menu praktycznie zawiera linki do wszystkich usług, kategorii produktowych. Podlinkowane są więc konkretne słowa kluczowe, frazy główne. 

Linkowanie wewnętrzne: menu boczne

Menu boczne to sposób, by ulepszyć nawigację strony, a jednocześnie, by zbudować poprawny profil linków wewnętrznych.

Linkowanie wewnętrzne: menu okruszkowe, nawigacja okruszkowa

Nawigacja okruszkowa informuje użytkownika, w jakim miejscu na stronie internetowej się znajduje. Dzięki takiej nawigacji wiemy także, jakie miejsce w hierarchii witryny zajmuje dana podstrona.

Linkowanie wewnętrzne: stopka

Mimo tego że linki w stopce znajdują się na samym dole, są przydatne, mają pozytywny wpływ na crawl budget, są też przydatne dla użytkowników. Umieszczanie linków w stopce na Twojej witrynie będzie dobrym rozwiązaniem.

Linkowanie wewnętrzne: logo i grafiki

Logo i inne elementy graficzne to wewnętrzne linki graficzne. Logo bardzo często kieruje nas na stronę główną witryny. Inne elementy graficzne kierować nas mogą na różne podstrony.

Linkowanie wewnętrzne: treści strony

Linki wewnętrzne umieszczamy także w treści poszczególnych podstron, w artykułach, opisach kategorii i produktów. Linki mogą być umieszczone w dowolnych miejscach w tekście.

Tagi strony

Tagi bardzo dobrze zdają egzamin na blogach, dzięki nim użytkownik szybko odnajduje treści o interesującej go tematyce.

Mapa strony, czyli site map

Dobrym rozwiązaniem jest także site mapa, czyli mapa witryny. Taka mapa zawiera adresy URL do wszystkich podstron w danej witrynie.

co to jest linkowanie wewnetrzne

Linkowanie wewnętrzne – zalety

Odpowiednie linkowanie wewnętrzne ma wiele zalet, które pozytywnie wpływają na pozycje strony, są to:

Wydłużenie czasu spędzonego na stronie

Jak już wspominaliśmy powyżej, linkowanie wewnętrzne jest ułatwieniem dla użytkowników Internetu. Sprawia, że mogą oni bardzo szybo przeklinać się z poziomu strony głównej czy strony produktowej do innych podstron. Wydłuża to czas, jaki użytkownik spędza na naszej stronie.

Mniejszy współczynnik odrzuceń

Linkowanie wewnętrzne sprawia, że użytkownik odwiedza kilka podstron witryny, dociera do różnych podstron. Dzięki temu współczynnik odrzuceń jest mniejszy, a szansa na konwersje i wyższą pozycję w wyszukiwarce Google większa.

Przyspieszony proces indeksacji

Linki wewnętrzne ułatwiają robotom wyszukiwarki poruszanie się po stronach www. Ma to pozytywny wpływ na indeksację. Jak wiadomo, strona widoczna jest w wyszukiwarce dopiero po zaindeksowaniu.

Tak więc, linki umieszczane w prawidłowy sposób, mogą w znacznym stopniu przyczynić się do rozwoju naszego biznesu, sprawić, że pozycje strony w wynikach wyszukiwania Google będą coraz wyższe.

Linkowanie wewnętrzne – co jeszcze warto wiedzieć?

Sieć linkowania wewnętrznego powinna być dobrze przemyślana, dopasowana do tematyki treści na danej podstronie.

Jakie rodzaje linków wewnętrznych umieszczać na stronie?

Najlepiej, aby do danego adresu URL prowadziło jak najwięcej linków typu Exact Match. Nie skupiajmy się jednak wyłącznie na takich anchorach. Profil linków wewnętrznych powinien być zróżnicowany, naturalny.

Liczba linków prowadzących do jednej strony

Jaka ilość linków wewnętrznych do jednej podstrony będzie odpowiednia? Rekomendowanym rozwiązaniem jest, aby do konkretnego adresu URL kierował wyłącznie jeden link na danej podstronie. Nie zaleca się umieszczania na jednej podstronie kilku linków kierujących do tego samego adresu.

Brak podstron typu sieroty

W obrębie twojej witryny nie powinny znajdować się tak zwane strony sieroty, czyli takie, do których nie prowadzi żaden link wewnętrzny. 

Reguła 3 kliknięć 

Zakłada się, że do danej podstrony powinniśmy dotrzeć za pomocą maksymalnie 3 kliknięć. Warto o tym pamiętać, przy planowaniu struktury strony.  

Liczba linków wewnętrznych

Jaka ilość linków wewnętrznych będzie optymalna? Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Należy kierować się rozsądkiem. Linków nie może być za dużo ‒ zbyt częste linkowanie może zaburzyć lekturę i być irytujące dla użytkownika. W tekście liczącym około 2k zzs optymalne będzie około 4 linków wewnętrznych.

Linkowanie wewnętrzne a kanibalizacja

Stosowanie takich samych anchorów w linkowaniu wewnętrznym, prowadzącym do różnych podstron, może doprowadzić do kanibalizacji słów kluczowych. O kanibalizacji mówimy, gdy na daną frazę wyświetlanych jest kilka podstron.

Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne strony?

Jakość linkowania wewnętrznego możemy sprawdzić za pomocą specjalistycznych narzędzi. Wśród rekomendowanych znajdują się Google Search Console, Screaming Frog, SEO Spider. Pomocna też będzie wtyczka Broken Link Checker for WordPress.

Za pomocą odpowiednich narzędzi przeanalizujemy także linki wychodzące oraz zewnętrzne.

Linki wewnętrzne a linki zewnętrzne

Pozycjonowanie strony www obejmuje wiele działań. Dla robotów wyszukiwarek ważne są linki wewnętrzne i zewnętrzne. Linkami wewnętrznymi zajęliśmy się powyżej. Czym natomiast jest linkowanie zewnętrzne?

Linkowanie zewnętrzne, inaczej linki przychodzące, to odnośniki kierujące na stronę główną, do podstron witryny ze źródeł zewnętrznych. Wartościowy profil takich linków to informacja dla robotów wyszukiwarki, że dana strona jest wiarygodna, polecana przez inne. Jakie linki zewnętrzne mają największe znaczenie dla robotów Google? Roboty wyszukiwarki cenią odnośniki pochodzące z portali o dużym autorytecie, z dużą liczbą domen referencyjnych, z dużym ruchem.

O linkowaniu wewnętrznym warto więc pamiętać i zadbać o to, by wykonane było poprawnie.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?