Mimo że pojęcie sitemap.xml może wzbudzać lekką panikę, w rzeczywistości nie należy do bardzo skomplikowanych. To nic innego, jak mapa strony www lub sklepu e-commerce, wykaz ważnych podstron i informacji. Warto jednak nieco dokładniej zgłębić ów temat – zwłaszcza, jeśli jesteś właścicielem dość rozbudowanej witryny. Czym więc jest mapa strony, jak sprawdzić, czy została zaimplementowana i kiedy warto przygotować plik sitemap.xml?
Czym jest sitemap.xml, czyli mapa strony internetowej?
Sitemap.xml, czyli mapa strony www, to nic innego, jak plik zawierający informacje na temat danej witryny. W sitemapa.xml znajdziemy listę adresów URL danej witryny, a także takie dane jak:
- data ostatniej modyfikacji podstrony,
- wykaz plików wideo i graficznych,
- korelacje między plikami witryny ,
- inne wersje językowe strony.
Do mapy strony nie dodajemy:
- adresów URL zdublowanych treści,
- podstron, których nie chcemy indeksować,
- podstron z przekierowaniami 301 czy zawierających błędy 404.
Sitemapy w formacie xml stosowane są bardzo często – ów format uznawany jest za najbardziej uniwersalne. Dostępne są także inne formaty, np. RSS, mRSS i Atom 1.0.
Mapa witryny – jakie spełnia funkcje?
Dla części witryn utworzenie sitemapy jest wysoce zalecane, dla innych nie jest konieczne. Jak to wygląda w praktyce? Kiedy warto przygotować omawianą mapę?
- Sitemapa sprawdzi się na rozbudowanych stronach www, zwiększy jakość indeksacji i zmniejszy ryzyko, że któraś z podstron zostanie pominięta w indeksie.
- Mapa strony powinna też pojawić się na nowych witrynach – takich, które nie mają rozbudowanego profilu linków wewnętrznych. W takim przypadku sitemapa zwiększa szanse na to, że roboty szybciej odnajdą nowe podstrony.
- Kolejna grupa stron, na których warto wdrożyć omawianą mapę, to witryny zawierające dużą liczbę plików graficznych i wideo.
Kiedy sitemapa nie jest konieczna? Na mniej rozbudowanych witrynach, mających poniżej 500 stron, takich, które mają prawidłowo wdrożoną sieć linków wewnętrznych. Mapa nie jest też wymagana na stronach, które nie zawierają dużej liczby plików graficznych i wideo.
Sitemap.xml – co jeszcze powinieneś wiedzieć?
W przypadku sitemap.xml na uwadze trzeba mieć kilka istotnych kwestii, przyjrzyjmy się im.
- Mapa witryny nie może zawierać więcej niż 50 000 adresów url lub, po rozpakowaniu, ważyć więcej niż 50 MB. Jeśli mapa przekracza wspomniane wartości, najlepiej rozbić ją na kilka mniejszych, np. przygotować osobne sitemapy bloga i kategorii produktowych.
- Mapę najlepiej umieścić w katalogu głównym witryny.
- Mapa powinna być zakodowana w formacie UTF-8.
- Istotne, by sitemapa.xml zawierała pełne adresy url.
- Dodajemy kanoniczne adresy url.
- Google ignoruje tagi <priority> i <changefreq> ( taką informację możemy znaleźć na oficjalnej stronie Giganta) .
Obowiązkowe tagi: <urlset> <url> <loc>
Wyróżniamy tagi, które sitemapa obowiązkowo musi zawierać, są to: <urlset>,
<url> i <loc>. Co oznacza każdy z tagów?
Tag <urlset>
- Tag <urlset> to kontener, który otacza zawartość mapy.
- Wewnątrz <urlset> znajdują się elementy <url>, które opisują poszczególne podstrony witryny.
Tag <url>
- Tag <url> reprezentuje pojedynczy adres URL. Każdy adres URL, który ma być widoczny w wynikach wyszukiwania, powinien być umieszczony wewnątrz osobnego tagu <url>.
- Wewnątrz tagu <url> można umieścić inne tagi, takie jak <loc>, <lastmod>, <changefreq> <priority>.
Tag <loc>
- Tag <loc> określa adres URL strony.
- Wewnątrz tagu <loc> należy umieścić pełny adres URL strony, łącznie z protokołem (np. http lub https).
- Jest to najważniejszy tag w obrębie elementu <url>, ponieważ wskazuje na rzeczywisty adres, który ma zostać zaindeksowany przez wyszukiwarki.
Mapa witryny WordPress – jak wygenerować?
- Strony www zbudowane jest w oparciu o system CMS, np. WordPress, i obsługujące wtyczkę Yoast SEO, nie wymagają praktycznie żadnych działań – dzięki wtyczce mapa generowana jest automatycznie.
- Co w sytuacji, w której strona www zbudowana jest na WordPressie, ale z pewnych względów wtyczka Yoast SEO nie została zainstalowana? Rozwiązaniem są specjalne generatory, które pozwalają na sprawne wygenerowanie pliku sitemap.xml.
- Jeśli strona została postawiona na innym CMS-ie niż WordPress lub przy jej budowie nie został wykorzystany żaden CMS, konieczne jest ręczne wygenerowanie pliku. Tutaj także wykorzystywane są różnego rodzaju generatory mapy oraz narzędzia dla webmasterów i pozycjonerów (które zostały wyposażone w tego typu generatory). Jednym z takich narzędzi jest WebSite Auditor. Jak działa? Wystarczy, że odwiedzisz sekcję narzędzie do generowania mapy strony i zaznaczysz podstrony, które mają być widoczne w wynikach wyszukiwania. Kliknij zapisz i gotowe. Wygenerowany w ten sposób plik sitemap.xml należy umieścić w głównym folderze strony internetowej na FTP.
- W przypadku witryn, które nie zostały zbudowane na CMS-ie, i, które nie mają więcej niż 500 podstron, mapę można wygenerować za pomocą darmowej wersji narzędzia Screaming Frog. Narzędzie jest dość popularne i często wykorzystywane w procesie pozycjonowania stron www i sklepów e-commerce.
Czy na stronie zaimplementowana została mapa xml?
Jak sprawdzić, czy na stronie znajduje się sitemapa? Taka weryfikacja jest bardzo prosta i można przeprowadzić ją na kilka sposobów.
- Jednym ze sposobów jest wpisanie w okno przeglądarki adresu witryny i dodanie /sitemap.xml, np. http://twojadomena.com/sitemap.xml. Jeżeli mapa strony została zaimplementowana i jest dostępna publicznie, przeglądarka wyświetli zawartość pliku sitemap.xml. Jeśli nie, wyświetli się błąd 404 lub inne powiadomienie o braku dostępu.
- Możesz także korzystać ze specjalistycznych narzędzi, np. z Google Search Console. Jeśli masz dostęp do panelu administracyjnego, kliknij sekcję Sitemapy, tutaj znajdziesz wszystkie zgłoszone mapy strony. Wśród innych narzędzi, które umożliwią weryfikację, znajdują się Screaming Frog, Ahrefs, SEMrush.
- Możesz również sprawdzić kod źródłowy strony (HTML). Jak to zrobić? Kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję Pokaż źródło strony (lub podobną, w zależności od przeglądarki), następnie, najlepiej za pomocą skrótu ctrl+f odszukaj sitemapę.
Jak przesłać mapę strony do Google?
Chociaż nie jest to konieczne, to stworzoną mapę strony można przesłać do Google. W jaki sposób to zrobić? Wszystko odbywa się z poziomu Google Search Console. Cały proces jest bardzo prosty, wystarczy, że wpiszesz adres URL, pod którym znajduje się plik sitemap.xml. W kolumnie po lewej stronie kilknij Mapy witryn, a następnie wpisz adres URL i kliknij Prześlij. Gotowe! Mapa mapa strony została zgłoszona do Google.
Mapa strony a pozycjonowanie i ux
Jaki wpływ na proces pozycjonowania ma omawiana dziś sitemapa.xml?
- Sitemapa może usprawnić proces indeksacji, zwłaszcza w przypadku rozbudowanych witryn, nowych stron www oraz tych, które nie mają profilu linków zewnętrznych.
- Implementacja mapy xml ułatwi zarządzanie witryną oraz weryfikację indeksacji.
- W przypadku stron www mających kilka wersji językowych, zamieszczone w mapie tagi (hreflang) ułatwią robotom zrozumienie relacji między różnymi wersjami strony. Będzie to miało dobry wpływ na pozycjonowanie wersji językowych w różnych krajach.
- Sitemap.xml to lista podstron, które są dostępne i działają bezawaryjnie. Mapa zmniejsza więc ryzyko indeksacji podstron z błędami 404.
- Mapa może być dostępna dla użytkowników i ułatwić im eksplorowanie witryny, znalezienie konkretnej treści. Załóżmy, że odwiedzasz bloga pewnej firmy i szukasz konkretnego artykułu. Blog liczył kilkanaście stron, a wyszukiwarki wewnętrznej brak. Sitemap.xml może znacznie usprawnić odszukanie treści.
Czy wiesz, że… ciekawostki o sitemap.xml
- Protokół sitemap.xml został wprowadzony przez Google w 2005 roku. Miało to na celu ułatwienie robotom odnajdywanie stron www, w przypadku których mogły wystąpić problemy z indeksacją. W 2006 roku inne wyszukiwarki, takie jak Yahoo! i Bing, również wprowadziły takie rozwiązanie.
- Poprawnie skonfigurowana sitemapa może przyspieszyć proces indeksacji treści nawet o 50%, zwłaszcza w przypadku dużych witryn z wieloma podstronami.
- Sitemap.xml pomaga w odkryciu sierotek, czyli stron, na które nie kierują żadne linki wewnętrzne.
- Około 75% stron internetowych na świecie ma wdrożoną sitemapę w formacie xml.
- Witryny z wdrożoną sitemapą mają średnio 12-15% więcej zaindeksowanych stron niż witryny bez mapy.
Podsumowanie
Podsumowując, mapa strony, czyli sitemap, to plik zawierający informacje na temat różnych podstron witryny, plików graficznych i wideo, wersji językowych. Mapy najczęściej występują w formacie xml, chociaż dostępne są także inne formaty: RSS, mRSS i Atom 1.0 np. Poprawnie zaimplementowana mapa wspiera indeksację, a to może zwiększyć skuteczność pozycjonowania. Sitemap jest szczególnie wskazana w przypadku rozbudowanych witryn oraz nowych stron www.