Od czego zależy pozycja stron? To pytanie, które od wielu lat zadają sobie właściciele stron internetowych i specjaliści SEO. Google, wiodąca wyszukiwarka, nigdy nie opublikowała oficjalnej listy czynników rankingowych. Istnieje jednak kilka ważnych kryteriów, które naszym zdaniem odgrywają rolę w określaniu, jak wysoko w wynikach wyszukiwania (SERP), pojawia się Twoja strona internetowa. W tym wpisie na blogu omówimy niektóre z tych czynników i ich znaczenie dla pozycjonowania.
Widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania – czynniki rankingowe
Pozycjonowanie strony internetowej to krok, na który decydują się zarówno nieduże firmy, jak i bardzo duże przedsiębiorstwa. Dlaczego jest to tak ważne? Pozycja strony w Google ma wpływ na wysokość wartościowego ruchu, a także na sprzedaż, konwersję, rozpoznawalność Twojej firmy. Warto więc byś postawił na przemyślaną strategię i czerpał z tego jak największe korzyści. Jakie więc działania wpływają na ranking stron?
Struktura strony a pozycje strony
Strona internetowa Twojej firmy powinna mieć uporządkowaną strukturę – dzięki temu roboty wyszukiwarki, i rzecz jasna użytkownicy, będą poruszać się po witrynie bez problemów. Warto kierować się zasadą, że użytkownik do każdego miejsca na stronie powinien dotrzeć za pomocą maksymalnie 3 kliknięć.
Nieintuicyjna strona nie wpłynie pozytywnie na rozwój biznesu – jeśli użytkownik będzie się na niej gubił, wzroście ryzyko, że opuści ją bez konwersji.
Linkowanie wewnętrzne, czyli linki w obrębie witryny
Ze strukturą pozycjonowanej strony związane jest także linkowanie wewnętrzne. Sieć linków umożliwia odwiedzanie poszczególnych zakładek, przemieszczanie się z jednej podstrony na inną. Linki wewnętrzne umieścić można w stopce, w treści, w boksach, na stronie głównej, w artykułach blogowych, w treściach sprzedażowych.
Wiarygodność strony
Jeśli chcesz zwiększyć pozycję strony www w Google, pamiętać musisz o wiarygodności witryny. Wysoki autorytet to element, dzięki któremu Twoja witryna ma szansę znaleźć się wyżej w rankingu Google. Najbardziej wiarygodne są witryny, które mają dobrą historię, niemające na koncie kar od Google, z profilem wartościowych linków.
Jeśli chodzi o wiek domeny, krążą różne opinie, z pewnością jednak historia ma większy wpływ na widoczność niż wiek.
Dostosowanie strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych
Pozycjonowanie stron internetowych to także prawidłowe wyświetlanie na urządzaniach mobilnych. Wersja strony przeznaczona do wyświetlania na urządzeniach mobilnych indeksowana jest w pierwszej kolejności. Ponadto, Twoi potencjalni klienci bardzo często korzystają z urządzeń mobilnych, niepoprawnie działająca strona może poskutkować spadkiem konwersji.
Meta dane
Są to dane, których wyszukiwarki używają, aby zrozumieć, o czym jest Twoja strona. Metadane to znacznik tytułu, czyli meta tytuł oraz meta description, czyli opis strony. Czynniki rankingowe obejmują wyłącznie meta tytuł. Zawarte w tytule słowa kluczowe pomogą Google (i innym wyszukiwarkom), określić, czy Twoja strona jest istotna dla danego zapytania
Meta opis nie wpływa na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce Google, przekazuje jednak użytkownikom informacje na temat zawartości strony www. Warto zadbać o to, by meta opis zawierał słowa kluczowe i był zachęcający dla użytkowników.
Frazy kluczowe – skuteczne pozycjonowanie strony
Skuteczne pozycjonowanie to także prawidłowy dobór słów kluczowych. Frazy kluczowe powinny być zgodne z intencją użytkownika, w prawidłowy sposób opisywać Twoją ofertę. Istotne też, by nie były bardzo konkurencyjne. Bardzo konkurencyjne frazy są kosztowne, trudne i czasochłonne w pozycjonowaniu. Co więcej, niektórych konkurentów (znanych, dużych firm, inwestujących w pozycjonowanie ogromne środki), nie będziemy w stanie wyprzedzić.
Słowa kluczowe umieszczamy oczywiście w treści, ale także w nagłówkach, w metadanych, w adresach URL.
Treść – droga do zwiększenia pozycji strony www
Za pomocą wyszukiwarki Google użytkownicy szukają odpowiedzi na różnego typu pytania, inspiracji, podpowiedzi, które ułatwią im rozwiązanie problemu. Wartościowe treści, omawiające problem w sposób kontekstowy, odpowiadające na konkretne zapytania, są bardzo ważne dla użytkowników.
Gdy klienci szukają usług i produktów, chcą otrzymać wszystkie istotne informacje na temat funkcji, parametrów, zalet danego produktu. Zadbaj więc o to, by opisy, artykuły zawierały odpowiedź na zapytanie użytkownika.
Treść jest też bardzo ważna, jeśli chodzi o SEO. Tekst na Twojej stronie powinien być dobrze napisany i odpowiedni dla Twojej grupy docelowej. Ponadto, powinien być regularnie aktualizowany, aby zapewnić wyszukiwarkom i użytkownikom aktualną treść.
Linki zwrotne a pozycjonowanie strony
Jednym z najważniejszych czynników rankingowych są back linki. Są to linki z innych stron internetowych do Twojej witryny. Google postrzega te linki jako wotum zaufania dla twoich treści. Im więcej dobrej jakości back linków prowadzić będzie na Twoją stronę, tym większe będą szanse na uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Linki zwrotne dzielimy na linki no-follow oraz do-follow. Na pozycję strony w Google wpływają linki do-follow, profil odnośników powinien zawierać oba typy.
User Experience – strona przyjazna dla użytkownika
Google chce zapewnić swoim użytkownikom jak najlepsze doświadczenia, dlatego user experience (UX) jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Twoja strona powinna być łatwa w nawigacji i szybko się ładować. Ponadto, musi być przyjazna dla urządzeń mobilnych i zawierać istotne, wysokiej jakości treści. Jeśli Twoja strona spełnia te kryteria, prawdopodobnie zobaczysz znaczną poprawę pozycji w wyszukiwarkach.
Certyfikat SSL, czyli bezpieczeństwo strony
Certyfikat SSL to cyfrowy certyfikat, który szyfruje informacje przesyłane z przeglądarki użytkownika do Twojej witryny. Pomaga to chronić wrażliwe dane, takie jak numery kart kredytowych i dane logowania. Certyfikat SSL jest jednym z czynników rankingowych.
Szybkość ładowania strony
Aby zdobyć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google, konieczna jest optymalizacja prędkości ładowania. Strona powinna być interaktywna w ułamku sekundy. Zacinająca się witryna może zirytować użytkownika i sprawić, że opuści on Twoją stronę.
Jakie jeszcze czynniki wpływają na widoczność strony w Google?
Jakie jeszcze działania warto prowadzić, aby strona stała się bardziej widoczna w sieci?
Analityka a pozycja strony w wyszukiwarce Google
Aby poprawić pozycję strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, musisz pamiętać o analityce. Na bieżąco kontroluj widoczność strony, sprawdzaj, jakie pozycje zajmują konkretne słowa kluczowe, za pomocą jakich fraz kluczowych uzyskujesz największy, wartościowy ruch. Kontroluj, jak długi czas użytkownicy spędzają na Twojej stronie, jaka jest liczba wyświetleń strony, a jaka liczba kliknięć. Tutaj niezbędne będą specjalistyczne narzędzia, na przykład Google Search Console, Ahrefs, Senuto.
Algorytm Google a ranking strony
Pozycja strony internetowej uzależniona jest od zmian wprowadzanych przez Google, aktualizacji, nowych algorytmów. Śledź regularnie wszystkie zmiany i trendy.
Regularne prace on-site, of-fite, ux
Roboty Google lubią strony, które żyją, na których regularnie prowadzone są prace, na których wdrażane są nowe treści. Profil linków także powinien powiększać się w naturalny sposób.
Dane strukturalne
Po wpisaniu przez użytkownika zapytania w wyszukiwarkę Google, wyniki zwracane są w ułamku sekundy. Sposobem, by wyróżnić się na liście wyników wyszukiwania, są rozszerzone snippety. Rozszerzone wyniki wyszukiwania zajmują więcej miejsca na stronie wyników, przyciągają uwagę – dzięki nim zwiększamy szanse na to, że klient odwiedzi właśnie naszą witrynę.
Co oprócz pozycjonowania?
Warto zapewnić swojej stronie internetowej jak najlepszą optymalizację, zadbać o to, by zajęła jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Oprócz pozycjonowania, dobrze też prowadzić inne działania z zakresu e-marketingu.
Działania w mediach społecznościowych
Ciekawe wpisy z estetycznymi grafikami, publikowane regularnie to sposób, by zwiększyć rozpoznawalność firmy, poznać swoich klientów, zbudować relację z odbiorcami.
W postach w mediach społecznościowych, na przykład na Facebooku, możemy umieścić link prowadzący do danej strony – będzie to dodatkowym źródłem ruchu oraz wsparciem link buildingu.
Kampanie Google & FB Ads
Kampanie Google i Facebook Ads to sposób, by szybko dotrzeć z ofertą do wybranej grupy docelowej. Kampanie mogą wyświetlać się w różnych miejscach w internecie, na przykład w sieci wyszukiwania, na stronach partnerów Google, na YouTube.
Profil Firmy w Google
W działaniach e-marketingowych warto także uwzględnić Profil Firmy w Google, dawniej wizytówkę Google Moja Firma. Profil Firmy w Google to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możemy zwiększyć widoczność zarówno w wyszukiwarce Google, jak i na Mapach Google.
Aby pozycja strony w Google wciąż była wyższa, konieczne są zarówno prace on-site, jak i off-site, duże znaczenie ma także optymalizacja UX.