Skuteczne pozycjonowanie pozwala zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarce Google oraz przyczynia się do poprawy ruchu na stronie. Aby jednak móc zauważyć efekty i utrzymać wysokie pozycje w wyszukiwarce Google, należy prowadzić działania pozycjonujące w sposób regularny i przemyślany, wykorzystując odpowiednie techniki. Jakie kryteria trzeba wziąć zatem pod uwagę podczas pozycjonowania strony w Google? Odpowiadamy w poniższym artykule.
Pozycja strony w Google – od czego zależy?
Pozycja strony w wyszukiwarce Google zależy od czynników rankingowych. Są to różnego rodzaju działania przeprowadzane w obrębie strony (on-site) i poza nią (off-site), dzięki którym witryna może uzyskać miejsce w rankingu TOP10 w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Należy podkreślić też, że firma Google nie ujawnia wszystkich czynników rankingowych, szacuje się, że może być ich nawet kilkadziesiąt. Dzięki przeprowadzanym systematycznie testom przez wielu specjalistów SEO można jednak wyodrębnić kilka podstawowych kryteriów, które na pewno mają wpływ na wysokie pozycje strony w wyszukiwarce Google.
Do działań przeprowadzanych bezpośrednio na stronie (on-site), mających wpływ na pozycjonowanie, zalicza się, m.in. szybkość ładowania się strony i obecność dopasowanych do tematyki fraz kluczowych w tekstach. Do czynników off-site można natomiast zaliczyć na pewno liczbę oraz jakość linków, które prowadzą do pozycjonowanej strony. Warto przy okazji podkreślić, że istotna może być również tematyka serwisu, na którym znajdują się umieszczone linki. Dobrze, gdy jest ona spójna z pozycjonowaną witryną.
Pozycja strony w Google – czynniki rankingowe
Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych czynników rankingowych, które mają bezpośredni wpływ na wysokie pozycje strony w Google.
Prędkość ładowania się strony
Strony, które ładują się kilkanaście sekund, są zwykle nieatrakcyjne nie tylko dla użytkowników, ale i dla Google. Witryna, która wczytuje się bez opóźnień, jest premiowana przez algorytm. Na długość ładowania się danej strony mają często wpływ, np. niezoptymalizowane grafiki, zbyt duże pliki wideo, itp.
Architektura strony
Jest to kolejny, bardzo ważny czynnik rankingowy. Przede wszystkim liczy się dobrze rozplanowane menu, po którym można z łatwością się poruszać, podział na kategorie, linki wewnętrzne, prowadzące do określonych podstron czy przyciski nawołujące do podjęcia akcji (CTA). Jeżeli chodzi o sklep, warto skupić się na stworzeniu przemyślanej ścieżki zakupowej, dzięki której klienci będą mogli dokonać szybkich zakupów.
Optymalizacja treści
Aby strona mogła zająć wysokie pozycje w Google, musi mieć odpowiednio zoptymalizowane treści. Należy skupić się na stworzeniu tekstów na podstrony witryny oraz na regularnym prowadzeniu bloga. Warto pomyśleć również o systematycznej rozbudowie podstron. Dzięki tym działaniom strona będzie dużo atrakcyjniejsza dla użytkowników oraz dla robotów Google, które zajmują się, m.in. indeksacją witryny.
Treści muszą być napisane poprawnym językiem, a także w miarę możliwości rozbudowane. Koniecznie trzeba postawić też na unikalność. Przygotowane opisy czy artykuły nie mogą być skopiowane z innych stron. Odradza się również korzystanie z dostępnych u producenta opisów. Takie działania powodują powstanie tzw. duplicate content, który wpływa negatywnie na pozycjonowanie.
Dobór słów kluczowych
Oprócz treści należy skupić się też na doborze odpowiednich słów oraz fraz kluczowych, które powinny znaleźć się przede wszystkim w treściach, nagłówkach stron, meta tagach i opisach produktów. Ważne, aby nasycić teksty nie tylko frazami głównymi, ale również pobocznymi, stosować frazy long tail, np. w nagłówkach lub śródtytułach oraz odmieniać je zgodnie z zasadami języka polskiego.
Algorytm Google zwraca dużą uwagę na to, czy słowa kluczowe są wplecione w tekst w sposób naturalny i ułatwiają czytelnikowi zapoznawanie się z treścią. Naszpikowanie artykułów oraz treści na stronie przypadkowymi słowami kluczowymi lub zbyt mocne zagęszczenie nimi tekstów, może przyczynić się do nałożenia kar od Google i między innymi doprowadzić do wyłączenia strony z indeksacji.
Certyfikat SSL
Google mocno stawia na bezpieczeństwo stron. Wykupienie certyfikatu SSL (protokołu HTTPS) jest obecnie koniecznością, jeśli chce się zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Strony, które nie mają certyfikatu, są wyświetlane jako potencjalnie niebezpieczne, co wpływa niekorzystnie nie tylko na ranking strony, ale i na jej wizerunek. Użytkownicy, którzy natrafią na witrynę potencjalnie niebezpieczną natychmiast przeklikają się do konkurencji.
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne polega na umieszczaniu odnośników do poszczególnych podstron w obrębie witryny. Prawidłowe linkowanie wewnętrzne wspiera nawigowanie na stronie oraz pomaga robotom Google w indeksacji. Jest także przyjazne dla użytkowników, ponieważ dzięki niemu są oni w stanie szybciej znaleźć interesujący ich produkt, usługę lub tekst.
Linkowanie zewnętrzne
Profil linków przychodzących (linkowanie zewnętrzne) jest jednym z głównych działań przeprowadzanych poza witryną (off-site), od którego zależy wysoka pozycja strony w Google. Dobrze, gdy linki pochodzą z witryn mających duży autorytet i zgodnych z tematyką linkowanej strony.
Profil linków należy rozbudowywać regularnie, dzięki temu liczba odnośników będzie wzrastać w naturalny sposób. Linki zewnętrzne mogą pochodzić ze źródeł, takich jak np.: artykuły sponsorowane, teksty zapleczowe, katalogi firm, itp.
Do czynników rankingowych można zaliczyć jeszcze sporo innych działań, które pozwalają uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Na pewno warto również zwrócić uwagę na responsywność strony, musi być ona dostosowana w pierwszej kolejności do urządzeń mobilnych. Warto również poświęcić czas na przygotowanie odpowiednich meta tagów. W tym wypadku liczy się głównie meta title, który ma duży wpływ na skuteczne pozycjonowanie strony w Google.
Dobrze zoptymalizowana strona uzyskuje nie tylko wysokie pozycje w rankingu Google, ale także staje się przyjazna dla użytkowników oraz cieszy się większym zaufaniem wśród klientów. Takie działania pozwalają zatem właścicielom witryn uzyskać dużo lepsze wyniki sprzedażowe.
Jeśli chcesz zwiększyć pozycję strony w Google, zależy Ci na tym, by zyskała przewagę nad konkurencją, zapraszamy do skorzystania z naszej oferty! Umów się na bezpłatną konsultację SEO z naszymi specjalistami z 1stplace.pl. Pomożemy Ci zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarce Google.