adres url co to jest

Spis treści

Adres URL – co to jest i dlaczego jest ważny dla Google?

Z adresów URL korzystają wszyscy użytkownicy internetu na świecie. Każdego dnia w cieniu przeszukiwania zasobów sieci, adresy URL wskazują nam konkretne zawartości stron internetowych. Czym właściwie jest adres URL? Dlaczego jest dla nas istotny? Czy adres URL ma wpływ na widoczność i pozycjonowanie strony? Wszystkie te informacje znajdziesz w poniższym tekście.

Adres URL – definicja

URL, z ang. Uniform Resource Locator, w tłumaczeniu oznacza jednolity lokalizator zasobów. Adres URL stanowi format adresowania zasobów internetowych, określa lokalizację stron www, grafik, sklepów e-commerce i innych zasobów sieci. 

Z czego składa się adres URL?

Adresy URL składają się z takich elementów, jak protokół, nazwa domeny, ścieżka (ścieżka identyfikuje lokalizację pliku na serwerze), kotwica (rozpoczyna się od # i wskazuje konkretny element, np. nagłówek), zapytanie (parametr), czyli dodatkowe informacje.  

Przykładowy adres wygląda następująco:

https://1stplace.pl/pozycjonowanie

Poszczególne elementy adresu URL:

https:// – nazwa protokołu przesyłania danych

1stplace – nazwa domeny internetowej

.pl – rozszerzenie domeny

/pozycjonowanie – ścieżka lokalizująca pliki na serwerze

# – kotwica dotycząca nagłówka w tekście

Przyjazny adres URL – jak powinien wyglądać?

Na rynku posiadamy wiele systemów zarządzania treścią tzw. CMS’ów, które dają nam możliwość automatyzacji podczas tworzenia adresów url. Przeważnie adresy tworzone automatycznie, są przyjazne dla użytkowników. Ale co to właściwie znaczny, że adres url jest przyjazny?

Przyjazny adres url to taki, który jest zoptymalizowany pod SEO i pozycjonowanie. Powinien być, maksymalnie krótki, zawierać ważne słowa kluczowe, być zgodny ze strukturą strony, odpowiadać zawartości strony oraz być po prostu czytelny.

Powinniśmy przede wszystkim unikać adresów, które są nieczytelne i zawierają znaki specjalne. Użytkownicy w dużo mniejszym stopniu są skłonni dzielić się z innymi takimi adresami url, ponieważ wyglądają nienaturalnie i wzbudzają podejrzenia, co ciekawe nie tylko u ludzi. Roboty wyszukiwarek również gorzej oceniają adresy url, które posiadają ciągi nielogicznych znaków. Mogą je potraktować jako niskiej jakości strony zapleczowe lub spamerskie.

Przykład przyjaznego adresu URL:

https://1stplace.pl/pozycjonowanie

Przykład nieprzyjaznego adresu URL:

https://1stplace.pl/index.php?dkgg2022

O co zadbać podczas tworzenia adresu URL?

Jest kilka zasad, których należy przestrzegać podczas tworzenia adresów url poprawnych pod względem SEO.

Długość adresu URL

Adresy url powinny być jak najbardziej treściwe i być zgodne ze strukturą serwisu. Należy pamietać, że roboty wyszukiwarek lepiej radzą sobie z krótkimi adresami url, a dodatkowo użytkownicy chętniej się nimi dzielą.

Używanie słów kluczowych w adresie URL

Ważne sowa kluczowe zawsze powinny być obecne w adresach url. Adres url po części wskazuje robotom wyszukiwarki Google zawartość strony internetowej, dlatego słowa kluczowe powinny być w nim zawarte. Niepisaną zasadą jest to, że im ważniejsze słowo kluczowe, tym bardziej z lewej strony powinno być umieszczone.

Wykorzystanie protokołu https, certyfikatu ssl

Certyfikat SSL i protokół https to w chwili obecnej elementy obowiązkowe podczas tworzenia jakiejkolwiek strony internetowej. Szyfrowanie danych podczas połączenia użytkownika, jest w chwili obecnej premiowane przez wyszukiwarkę Google, a przecież chcemy, aby nasza strona zawsze była jak najwyżej w rankingu Google.

Statyczny adres URL

Statyczne adresy URL są zdecydowanie bardziej przyjazne dla wyszukiwarek internetowych. Powinnismy za wszelką cenę unikać dynamicznych adresów url, ponieważ wpływają one niekorzystnie na SEO. Generują one osobny adres url, do zawartości danego pliku. Dynamiczne adresy są długie, nie zawierają słów kluczowych istotnych dla SEO przez co nie sprzyjają robotom wyszukiwarek i indeksacji stron.

Używanie myślników jako połączeń w adresie URL

Myślnik w adresie url jest traktowany jako jedyne właściwe łączenie słów. Myślnik jest czytany po prostu jako odstęp pomiędzy słowami kluczowymi zawartymi w adresie url. Zdecydowanie powinniśmy używać innych form łączeń takich jak np. podkreślniki lub spacje, które zostaną zastąpione w adresie znakami „%20”.

Unikanie znaków specjalnych

Zdecydowanie powinniśmy się powstrzymać od używania znaków specjalnych oraz wielkich liter w adresach url. Wykorzystajmy sprawdzone techniki SEO i opierajmy się jedynie na pisownią małymi literami bez znaków specjalnych.

Adres URL, a pozycjonowanie stron internetowych

Adresy url i ich struktura są bardzo ważnymi elementami w pozycjonowaniu stron internetowych. W prawidłowy sposób oddaja zawartość serwisu, zwiększają współczynnik CTR i wspierają proces indeksacji przez wyszukiwarki internetowe. Jeśli jesteśmy w trakcie tworzenia strony internetowej warto do współpracy zaangażować sprawdzoną agencję SEO, która pomoże stworzyć poprawną architekturę adresów url.

Adresy URL – podsumowanie

Mam nadzieje, że powyższe informacje pomogą Ci w pełni świadomie tworzyć odpowiednie adresy url, które pomogą w budowaniu widoczności Twojej strony internetowej. Pamiętaj, że dobrze przygotowana architektura adresów url jest ważna zarówno dla robotów wyszukiwarek jak i samych użytkowników.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza