zaplecze nap

Spis treści

Jak zbudować zaplecze do pozycjonowania strony?

Jak zbudować zaplecze do pozycjonowania strony? Strony zapleczowe stanowią doskonałe wsparcie w budowie profilu linków zewnętrznych. A jak wiadomo, linki zewnętrzne to jeden z najistotniejszych czynników Google. Właśnie dlatego, warto pozyskiwać jak najlepsze odnośniki. Jednym ze sposobów będzie budowa zaplecza. 

Czym dokładnie jest zaplecze pozycjonowania i w jaki sposób je zbudować? O tym poniżej zachęcamy do lektury! 

Zaplecze SEO ‒ co to? 

Strona zapleczowa, inaczej PBN, to strona internetowa, portal, blog, dzięki którym pozyskamy linki do witryny pozycjonowanej. Ze strony zapleczowej możemy linkować zarówno do jednej, jak i do grupy stron www. 

Historia stron zapleczowych sięga czasów, w których pozycjonowanie rządziło się innymi prawami. Dawne strony zapleczowe miały kiepską jakość, nie były wartościowe dla użytkowników, ich zadaniem była wyłącznie wymiana linków. Takie zaplecza nie były aprobowane przez Google. Współczesne strony zapleczowe wyglądają inaczej, a ich jakość jest coraz wyższa.

Jak zbudować zaplecze?

O czym pamiętać, budując zaplecze do pozycjonowania? Strony zapleczowe powinny być powiązane tematycznie ze stroną pozycjonowaną, istotne też, by  zawierały wartościowe, unikalne treści. Ważne są również hosting i historia domeny. Więcej informacji na temat składowych zaplecza do pozycjonowania znajdziecie poniżej.  

Domena 

Zakupić możemy zarówno nową, jak i wygasłą domenę. Na co zwrócić uwagę, podczas wyboru? 

Nazwa, która ma duże znaczenie przy stronie pozycjonowanej, tutaj nie jest aż tak ważna ‒ długość czy łatwość w zapamiętywaniu są drugorzędne. Liczy się natomiast tematyczność. Jeśli kupujemy wygasłą domenę, sprawdźmy jej tematykę, zweryfikujmy, na jakie frazy kluczowe, wyświetlała się  w wyszukiwarce Google. 

Im  tematyka zaplecza będzie bardziej zbliżona do tematyki strony pozycjonowanej, tym lepiej.

Bardzo ważna jest także historia domeny, to czy nie była narzędziem spamera, czy ma na koncie kary od Google. Należy też sprawdzić profil linków zewnętrznych. Najlepiej, aby jakość i liczba linków zewnętrznych sprawiła, że środki wydane na zakup domeny, zwrócą się.  

Nowe domeny zawsze kupujmy w zaufanych źródłach. 

Hosting 

Przy budowie zaplecz ważny jest także hosting. W przypadku hostingu dla strony zapleczowej, wydawanie kilku tysięcy rocznie mija się z celem. Sprawi, że  zaplecze nie będzie opłacalne. Warto więc, przed zakupem sprawdzić, czy dana transakcja jest dla nas opłacalna. Ponadto, hosting powinien być stabilny, działać bez zarzutu. 

Jeśli budujemy kilka zaplecz, najlepiej, aby na jednym hostingu znajdowała się jedna strona zapleczowa.  

budowa zaplecza nap

CMS ‒ Content Management System

Stronę zapleczową możemy zbudować na dowolnym CMS-ie, czyli systemie zarządzania treścią. Największą popularnością cieszy się CMS WordPress. To system intuicyjny w obsłudze, nie będziemy mieli problemów z wprowadzaniem zmian, publikacją treści czy grafik itd. Strony zbudowane w oparciu o CMS WordPress są też dobrze przystosowane do działań z zakresu pozycjonowania. 

Oczywiście WordPress nie jest jedyną opcją, możemy zdecydować się na Joomle bądź inny CMS, a nawet całkowicie zrezygnować z CMS-a.   

Treści 

Treści są bardzo ważne, zarówno w przypadku pozycjonowanej witryny, jak i strony zapleczowej. Należy więc zadbać o regularną publikację unikalnych, ciekawych tekstów, a także rozbudowywać te, które już znajdują się na stronie.  

Budowa zaplecz ‒ o czym jeszcze pamiętać? 

Pamiętajmy, że strona zapleczowa powinna mieć przemyślaną strukturę i być przyjazna dla użytkownika. Na uwadze miejmy więc standardy UX, czyli User Experience i UI, czyli User Interface.  

Należy też zadbać o linki wewnętrzne, odpowiednio zoptymalizowane grafiki, prędkość ładowania, certyfikat SSL. 

Tak zbudowane zaplecze pozwoli nam na pozyskanie wartościowych, naturalnych linków. Linków, dzięki którym szanse na uzyskanie wysokich pozycji w Google będą większe. 

Zaplecze pozycjonowanie ‒ zalety 

Dlaczego warto budować strony zapleczowe? 

  • Jak już wspominaliśmy powyżej, jest to sposób na budowę profilu linków zewnętrznych, które są istotnym czynnikiem rankingowym. Wartościowe linki są konieczne, by zdobyć wysokie pozycje w Google
  • W przypadku zaplecza pozyskujemy linki na własnych warunkach, mamy nad wszystkim pełną kontrolę. 
  • Strony zapleczowe będą dodatkowym źródłem ruchu na pozycjonowanej stronie. A im wyższy, wartościowy ruch na stronie, tym więcej korzyści dla naszego biznesu. 
  • Wartościowe linki, wysoka pozycja, wartościowy ruch to szansa na większą konwersję, a co za tym idzie, zyski. 

Budowa zaplecza to wiele korzyści i droga do większej widoczności strony pozycjonowanej. Warto więc zdecydować się na taki krok.

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza