Optymalizacja strony internetowej to dopiero połowa sukcesu. Istotne są również działania poza witryną, czyli off-site SEO. Przemyślana strategia prac z tego zakresu wspiera pozycjonowanie, zwiększa rozpoznawalność, może przyczynić się do wzrostu konwersji. Ale konkretnie – czym jest tytułowe off-site SEO i jakie elementy obejmuje?
Off site seo – co to?
Off-site SEO, inaczej off-page SEO, to pojęcie określające działania, które prowadzone są poza docelową stroną internetową. Do tego typu działań zaliczamy np. pozyskiwanie linków zewnętrznych czy optymalizację Profilu Firmy w Google. Off-site seo stanowi ważny element pozycjonowania, umożliwia między innymi budowę autorytetu witryny.
Działania off-site dla Twojej firmy
Jakie działania zaliczamy do SEO off-site? Są to:
- wpisy gościnne
- optymalizacja Profilu Firmy w Google
- publikacja artykułów sponsorowanych
- działania w social mediach
- influencer outreach
- aktywność na forach internetowych oraz w grupach tematycznych
- publikacje na portalach prasowych
- wideo marketing: prowadzenie webinarów, prowadzenie kanału na YouTube,
- live’y na Facebooku
- pozyskiwanie opinii od klientów
- działania z zakresu PR
- udział w konferencjach i warsztatach.
Link building – pośrednie pozyskiwanie linków
Część prac może pośrednio przyczynić się do pozyskania wartościowych odnośników i zwiększenia grona klientów:
- Regularne działania w social mediach to sposób na zwiększenie rozpoznawalności firmy, pomnożenie liczby odwiedzin strony oraz szans na to, że odbiorca wykona pożądaną akcję.
- Użytkownicy doceniają ciekawe artykuły, wartościowe e-booki, infografiki i raporty – taki content to sposób na zwiększenie grona odwiedzających witrynę i liczby stałych klientów.
- Udział w branżowych wydarzeniach, konferencjach, webinarach, podcastach to budowa autorytetu – a to duży krok w stronę zyskania zaufania klientów.
Off-site SEO – złote zasady
Aby działania off-site przyniosły oczekiwane rezultaty, muszą być realizowane w odpowiedni sposób. Poniżej kilka wskazówek.
- Jeśli publikujesz treści na portalach zewnętrznych, skup się na tym, by były to treści dobrej jakości. Użytkownicy w kilka sekund wyczuwają kiepski content i nie darzą zaufaniem firm, które takowy wdrażają.
- Jeśli zdecydujesz się na publikację artykułu sponsorowanego lub gościnnego, dokładnie zweryfikuj źródło publikacji. Google docenia linki z witryn mających autorytet, powiązanych tematycznie ze stroną docelową.
- Czy weryfikujesz wzmianki, które na temat Twojej firmy pojawiają się w sieci? Być może ktoś napisał o Twojej firmie w komentarzu, na blogu lub w innych treściach, ale nie dodał odnośnika. Jeśli znajdziesz taką wzmiankę, skontaktuj się z autorem i poproś o dodanie linku dofollow. W śledzeniu takich informacji pomocne będą Alerty Google.
- Zaangażuj się w prowadzenie profili w social mediach. Publikacja wpisu, raz na jakiś czas, to za mało. Zadbaj o to, by Twój profil na Facebooku, LinkedIn i na innych platformach, żył. Nawiązuj dialog z odbiorcami, utwórz grupę, odpowiadaj na komentarze, pytaj odbiorców o opinie.
- Broken link building to kolejna z opcji. Na czym polega? Odszukaj wartościowe witryny, na których znajdują się niedziałające linki wychodzące. Pomogą Ci w tym specjalistyczne narzędzia np. Ahrefs. Skontaktuj się z właścicielem takiej witryny i zaproponuj zmianę niedziałających odnośników, na linki kierujące na Twoją stronę, np. do artykułu blogowego na taki sam temat, jak wpis, do którego prowadzi niedziałający link.
- Zadbaj o to, by na Twojej stronie pojawiały się wartościowe treści, ale nie ograniczaj się do powielania contentu, który znajduje się na innych witrynach. Oryginalne raporty, content stworzony przez ekspertów z danej dziedziny, ciekawe wnioski mają wartość dla użytkowników i mogą skłonić ich do udostępnienia tekstu.
Off-site SEO – dlaczego odgrywa tak ważną rolę?
Dlaczego działania off-site są istotne?
- Linki zwrotne z wartościowych źródeł są jak głosy zaufania, zwiększają autorytet witryny.
- Linki zewnętrzne stanowią źródło dodatkowego ruchu. Użytkownicy, podczas korzystania z portalu zewnętrznego, mogą trafić na Twoją witrynę, a co za tym idzie, poznać Twoją markę i zainteresować się ofertą.
- Linki zwrotne są jednym z kluczowych czynników rankingowych. Strony z większą liczbą wysokiej jakości linków zwrotnych, uzyskują wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
- Off-site SEO wspiera proces budowania rozpoznawalności marki. Wzmianki na innych stronach, w mediach społecznościowych, na forach mogą zwiększyć popularność firmy.
Podsumowanie
Dlaczego off-site, czyli prace prowadzone poza witryną są tak istotne? Takie działania przyczyniają się do zwiększenia widoczności strony, budują jej autorytet, a co więcej, mogą przełożyć się na wyższą konwersję. Wśród najistotniejszych elementów strategii off-site znajdują się pozyskiwanie linków zewnętrznych oraz optymalizacja Profilu Firmy w Google.