Spis treści

Marketing i pozycjonowanie dla sklepu internetowego e-commerce

Pozyskiwanie potencjalnych klientów, tak samo, jak poszerzanie grona stałych klientów, jest coraz trudniejsze. Z pewnością zgodzi się z nami każdy właściciel sklepu e-commerce. Współcześni użytkownicy w ogromnej większości przypadków robią zakupy w sklepach z TOP10, które działają bezawaryjnie i są w prawidłowy sposób zoptymalizowane.

Jak więc pozycjonować sklep internetowy? Jakie działania z zakresu e-marketingu prowadzić, żeby optymalizacja konwersji przebiegała po naszej myśli.

Sklep internetowy – jak zacząć sprzedawać w sieci?

Pozycjonowanie sklepów internetowych to tak naprawdę drugi krok. Krokiem numer jeden jest oczywiście budowa intuicyjnej w obsłudze, nowoczesnej witryny. Najczęściej sklepy e-commerce (jak i strony internetowe), budowane są w oparciu o CMS, Content Management System, czyli System Zarządzania Treścią. Wybierać możemy między systemami CMS typu Saas, Open source, dedykowanymi.

marketing i pozycjonowanie twojego sklepu internetowego
Marketing i pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego

Sklep e-commerce platforma

Zanim zdecydujemy się na konkretną opcję, warto, abyśmy pod uwagę wzięli takie czynniki, jak cena, wsparcie techniczne, bezpieczeństwo, możliwości optymalizacji pod kątem seo i ux.

Wśród najpopularniejszych systemów CMS, w oparciu o które budowane są sklepy internetowe, znajdują się: Presta shop, WooCommerce (wtyczka do WordPressa), Shoplo, Sky-Shop, Shoper.

Sklep internetowy zbudowany w przestarzałej technologii, bez odpowiednich zabezpieczeń, utrudni przeprowadzanie wielu działań, na przykład z zakresu content marketingu czy optymalizacji technicznej. Warto więc w pierwszej kolejności zweryfikować tę kwestię, dopiero potem przygotować strategię pozycjonowania i rozpocząć działania.

Pozycjonowanie sklepu internetowego – od czego zacząć?

Jak przebiega skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych? Od czego rozpocząć działania? Krok numer jeden to audyt seo.

Opracowanie kompleksowego audytu seo to sposób, by uzyskać szczegółowe informacje na temat widoczności sklepu w wyszukiwarce Google, jego ogólnej kondycji, dostosowania pod standardy UX i SEO. Dzięki temu możemy obrać kierunek działań, ustalić, jak powinna przebiegać optymalizacja sklepu internetowego, jakie prace off-site należy przeprowadzić w pierwszej kolejności. Na podstawie audytu powstaje długoterminowa strategia pozycjonowania.

 

Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego – najważniejsze działania

Na proces pozycjonowania sklepu internetowego składa się wiele działań. By widoczność sklepu w Google była coraz wyższa, musimy skupić się na optymalizacji technicznej, treściach, linkach. Przyjrzyjmy się poszczególnym dzianiom.


Pozycjonowanie sklepu internetowego – frazy kluczowe

Jeszcze zanim przejdziemy do pozycjonowania, musimy dokładnie przeanalizować, na jakie frazy kluczowe chcemy uzyskać widoczność w wynikach organicznych. Pod uwagę należy wziąć liczbę wyszukiwań, konkurencyjność, a także zgodność fraz z faktycznym asortymentem sklepu. 

Treści a seo, czyli content marketing dla sklepu internetowego

Działania z content marketingu są obowiązkowe zarówno dla sklepów e-commerce, jak i dla stron internetowych.

W sklepie online wartościowe opisy produktów są obowiązkowe. Są one ważnym elementem każdej witryny i to nie tylko dla robotów Google, ale przede wszystkim dla użytkowników. To właśnie opisy dostarczają informacji na temat parametrów, kolorów, wymiarów, zalet danego artykułu.

Opisy produktów i kategorii są też ważnym miejscem na umieszczenie fraz kluczowych. Należy pamiętać, że w opisach powinny znaleźć się zarówno główne, jak i semantyczne frazy.

Opisy produktów i kategorii to nie wszystko. Ważne są także regularnie publikowane artykuły blogowe. Artykuły to świetne miejsce na zastosowanie fraz długiego ogona. W artykułach często też umieszczane są linki wewnętrzne, które wspierają pozycjonowanie stron produktowych – przekazują im część swojej mocy.

Optymalizacja techniczna – seo dla e-commerce

Seo sklepu internetowego to także optymalizacja techniczna. Na optymalizację techniczną składają się takie prace, jak:

Wdrożenie przyjaznych adresów url

Utworzenie adresów url to kolejna z prac. Adresy powinny być zoptymalizowane pod kątem fraz kluczowych.

Wdrożenie linkowania wewnętrznego

Optymalizacja sklepu internetowego nie może obejść się bez linków wewnętrznych. Linkowanie wewnętrzne to nawigacja witryny – nawigacja, z której korzystają zarówno użytkownicy, jak i roboty Google.

Struktura sklepu

Użytkownik, gdy już odwiedzi stronę sklepu internetowego, nie może się gubić. Powinien bez problemów znaleźć interesujące go produkty, ubrania, akcesoria itp. Drzewko kategorii i podkategorii powinno być dobrze przemyślane.

Meta dane

Optymalizacja seo sklepu internetowego to także meta dane. Meta tytuł, czyli tytuł sklepu i meta opis, czyli opis sklepu powinny być dobrze przemyślane, zawierać najistotniejsze informacje i słowa kluczowe, a jednocześnie być zachęcające dla użytkowników.

Certyfikat SSL

Użytkownik, robiąc zakupy w sklepie internetowym, zostawia swoje dane, prowadzi transakcje. Chce więc mieć pewność, że witryna jest bezpieczna. Aktualny certyfikat SSL jest konieczny. Co więcej, wyszukiwarka Google wyświetla witryny bez certyfikatu jako potencjalnie niebezpieczne, co prowadzi do utraty klientów.

Optymalizacja prędkości ładowania

Zacinający się sklep e-commerce, strony produktowe, które ładują się w nieskończoność? To droga do utraty klientów. Pozycjonowanie sklepu w Google musi więc uwzględniać optymalizację prędkości ładowania. Najczęstsze przyczyny zbyt niskiej prędkości ładowania to:

  • brak konwersji grafik
  • zbyt duża liczna niepotrzebnych wtyczek
  • mało wydajny hosting
  • zbyt duża liczba przekierowań
  • brak optymalizacji kodu źródłowego.

Wyświetlanie sklepu na urządzeniach mobilnych

W procesie pozycjonowania sklepu internetowego bardzo istotna jest także optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych. Sklep musi bez problemów działać na smartfonach i tabletach. Zadbaj o to, by wersja mobilna umożliwiała użytkownikom szybkie zrobienie zakupów, wybór artykułów itp.

pozycjonowanie sklepu internetowego
Pozycjonowanie sklepu internetowego – najważniejsze działania

Zdjęcia w sklepie internetowym

Pozycjonowanie e-commerce nie może nie uwzględnić zdjęć. W końcu to właśnie zdjęcia w dużej mierze wpływają na decyzje zakupowe klientów. Zadbaj o to, by sprzedawane produkty były widoczne z każdej strony, by fotografie były estetyczne i zachęcające. Co więcej, zdjęcia muszą być w odpowiedni sposób skompresowane (dzięki temu nie będą obciążać sklepu).

To nie koniec zadań związanych z publikacją zdjęć w sklepie internetowym. Aby zyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, powinniśmy zadbać także o odpowiednie nazwy zdjęć oraz o atrybuty ALT.

Proces pozyskiwania linków zewnętrznych

Pozycjonowanie sklepu internetowego to nie tylko SEO, czyli działania w obrębie witryny, ale także prace poza sklepem e-commerce. Podstawowym i mającym bardzo duży wpływ na widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania Google działaniem, jest budowa profilu linków zewnętrznych.


Skupiamy się tutaj na pozyskiwaniu odnośników na zewnętrznych stronach internetowych, portalach. Najczęstszymi metodami są publikacja artykułów sponsorowanych, strony zapleczowe, wpisy w katalogach.

Jak skutecznie pozycjonować sklep e-commerce?

Jakie jeszcze prace w obrębie sklepu internetowego wykonać, by spełnić wytyczne wyszukiwarki Google, a jednocześnie sprostać oczekiwaniom użytkowników?

Zachęcająca strona główna

Sercem sklepu jest strona główna. Powinna być zachęcająca dla użytkownika, miła dla oka, dostosowana do specyfiki naszej branży. Inny design może okazać się odpowiedni w przypadku sklepu z ubraniami premium, a inny w przypadku sklepu z artykułami gospodarstwa domowego. Zadbaj o to, by użytkownik już od pierwszych sekund był zadowolony z pobytu w Twoim sklepie.

Rich snippets a ruch na stronie 

Rich snippets, czyli rozszerzone wyniki wyszukiwania, to sposób, by zachęcić użytkowników do odwiedzenia sklepu. Rich snippets sprawią, że Twój sklep wyróżni się w wynikach wyszukiwania, przyciągnie uwagę potencjalnych klientów. Za pomocą rozszerzonych wyników wyszukiwania można przekazać  użytkownikom takie informacje, jak:

  • dostępność produktów
  • metody i koszty dostawy
  • opinie poprzednich klientów
  • wyszukiwarka produktów
  • i inne.


Intuicyjna ścieżka zakupowa

Choć już o tym wspominaliśmy, podkreślmy to jeszcze raz. Ścieżka zakupowa w sklepie internetowym musi być w 100% intuicyjna.

Wyszukiwarka produktów, filtrowanie produktów

Google dąży do tego, by wyświetlać użytkownikom witryny w jak najlepszym stopniu dopasowane do ich potrzeb. Zadbaj więc o to, by Twój sklep e-commerce był przydatny dla potencjalnych klientów. Zalecanymi rozwiązaniami będą wdrożenie wyszukiwarki wewnętrznej oraz możliwość filtrowania produktów. Warto także zadbać o różne sposoby płatności i dostawy.

Regularna optymalizacja sklepów internetowych

Aby uzyskać i utrzymać widoczność w wyszukiwarce Google w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, prace z zakresu seo i działania off-site muszą być prowadzone regularnie. Wdrażanie treści, zwiększanie liczby linków należy wykonywać co miesiąc. 

Pozycjonowanie sklepu internetowego w Google – czy warto współpracować z agencją SEO?

Pozycjonowanie sklepów internetowych opiera się na wielu działaniach, są to content marketing, linki, optymalizacja techniczna, kompresja zdjęć, optymalizacja struktury itp. Zastanów się więc, czy będziesz w stanie przeprowadzić wszystkie prace samodzielnie. W porządnej agencji seo Twoja strona będzie pod opieką specjalistów z różnych dziedzin, a to jest bardzo ważne przy pozycjonowaniu sklepu internetowego i zwiększa szanse na szybsze uzyskanie efektów.

Pamiętaj, że pozycjonowanie, nawet prowadzone samodzielnie, generuje koszty. Są to na przykład zakup narzędzi czy koszty publikacji na portalach zewnętrznych. Podstawowe narzędzia typu Google Search Console i inne darmowe rozwiązania, mogą okazać się niewystarczające. Może okazać się, że nie będziesz w stanie opłacić podstawowych narzędzi lub zakup dostępów do kilku z nich po prostu nie będzie opłacalny. Powierzając pozycjonowanie sklepu w ręce agencji, nie musisz martwić się o takie kwestie.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego uzależniony jest jego wielkości, liczby sprzedawanych artykułów, aktualnej kondycji i widoczności witryny. Zazwyczaj są to budżety od 1000 do kilku-, a nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie.

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

A ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego? Kiedy Twój sklep będzie widoczny w wyszukiwarce internetowej? Tak samo, jak w przypadku kosztów pozycjonowania, nie ma tutaj jednoznaczniej odpowiedzi. W przybliżeniu możemy przyjąć , że to przynajmniej kilka miesięcy.


Widoczność sklepu internetowego w sieci – e-marketing

Jakie rozwiązania z zakresu e-marketingu są zalecane dla właścicieli sklepów internetowych, którzy nie chcą poprzestawać na pozycjonowaniu sklepu online?


Wpisy w mediach społecznościowych

Regularna publikacja wpisów w mediach społecznościowych to w przypadku sklepu internetowego bardzo dobre rozwiązanie. W social mediach możemy informować klientów o nowościach, które pojawiły się w ofercie, promocjach. To sposób, by zwiększyć rozpoznawalność sklepu, zbudować relacje w klientami.

Kampanie Google Ads

Optymalizacja konwersji? Większa sprzedaż? Szybkie efekty? Tutaj doskonałą opcją będą kampanie Google Ads. Dzięki kampaniom dotrzesz do klientów, którzy szukają produktów znajdujących się w Twojej ofercie.

W przypadku sklepu internetowego sprawdzą się kampanie produktowe. Doskonałą opcją będzie także remarketing. 

Kampania produktowa to reklama zawierająca zdjęcie, nazwę i cenę produktu. Reklamy wyświetlają się w karcie Zakupy, obok wyników wyszukiwania, a także w sieci reklamowej Google. W przypadku kampanii produktowej należy jednak przygotować odpowiedni feed produktowy, a na stronie wdrożyć regulamin oraz politykę prywatności.

Ciekawą opcją jest również remarketing. W przypadku remarketingu reklamy sklepu wyświetlać się będą klientom, którzy już odwiedzili sklep, przeglądali konkretne produkty, wrzucili coś do koszyka.

Opinie klientów

Pozytywne opinie od klientów są na wagę złota. Warto więc zadbać o to, by zadowoleni klienci zostawili komentarz na nasz temat. Pozytywne komentarze możemy umieścić na stronie www, w mediach społecznościowych.

Efekty pozycjonowania i marketingu sklepów internetowych

Jakie efekty przynosi pozycjonowanie sklepów online? Jakie korzyści przynoszą w prawidłowy sposób prowadzone dziania z zakresu e-marketingu? To większa widoczność w internecie, sposób, by dotrzeć do klientów, którzy szukają produktów znajdujących się w sklepie, zwiększenie rozpoznawalności. Wszystko to przekłada się na większe zyski.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
1stplace

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Jedna odpowiedź

  1. Pozycjonowanie sklepów internetowych wymaga różnorodnych działań, takich jak content marketing, budowanie linków, optymalizacja techniczna, kompresja zdjęć i struktura strony. Zlecając zadanie agencji SEO, zyskujesz dostęp do specjalistów z różnych dziedzin, co jest istotne dla skutecznego pozycjonowania sklepu i przyspieszenia osiągania rezultatów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza