Blog

Pozycjonowanie PrestaShop – poradnik

Pozycjonowanie PrestaShop – poradnik

Handel internetowy rośnie z roku na rok. Dodatkowo z powodu pandemii wiele biznesów musiało przenieść się do internetu. Czynniki te mają ogromny wpływ na zwiększanie się konkurencji na rynku e-commerce. Aktualnie, nie wystarczy tylko założyć sklepu internetowego i czekać na pierwszych klientów. Musimy podjąć aktywne działania, które przyciągną potencjalnych klientów.

Aby móc konkurować z innymi sklepami e commerce musimy inwestować coraz więcej zasobów w marketing internetowy. Tylko dzięki działaniom takim jak pozycjonowanie sklepów internetowych czy reklamowanie się w formie płatnej możemy konkurować z największymi sklepami na rynku.

W dzisiejszym wpisie postaram się przybliżyć proces pozycjonowanie sklepu internetowego opartego o system PrestaShop. Dowiesz się, jakie działania SEO możesz zrobić samodzielnie i co wpływa na pozycje Twojego sklepu w wyszukiwarce Google. Zapraszam do lektury!

logo prestashop

Czym jest PrestaShop?

Przed opisaniem metod, które pozwolą skutecznie wypozycjonować sklep oparty o system PrestaShop, warto zapoznać się z tym, czym dokładnie jest PrestaShop.

Jest to jeden z najbardziej popularnych systemów e-commerce używanych w sklepach internetowych. Oparty jest na otwartym kodzie źródłowym, dzięki czemu jest to darmowy system. Posiada dużą społeczność programistów, którzy rozwijają ten system oraz tworzą nowe moduły i dodatki, które usporawniają działanie całej platformy.

System ten charakteryzuje się tym, że jest bardzo prosty w obsłudze. Panel administracyjny jest bardzo intuicyjny i nawet osoba, która nie miała dużej styczności z programowaniem, powinna sobie poradzić przy podstawowej konfiguracji.

System PrestaShop posiada wbudowane wiele funkcjonalności, co pozwala na szybkie i proste uruchomienie podstawowego sklepu internetowego.

Programiści zadbali również o fukcję, które mają związek z SEO sklepu, o czym więcej w dalszej części artykułu.

System ten świetnie sprawdzi się dla właścicieli małych i średnich sklepów internetowych. Przy większej ilości produktów, lepiej sprawdzą się systemy dedykowane lub platformy takie jak Magento czy Shoper.

Optymalizacja SEO sklepu PrestaShop – panel administracyjny

Sklep internetowy na platformie PrestaShop możemy optymalizować pod kątem SEO w panelu administracyjnym oraz bezpośrednio w kodzie strony.

Działania związane ze zmianami w kodzie szablonu wymagają specjalistycznej wiedzy programistycznej. Kod systemu oraz szablon PrestaShop został napisany w technologii PHP oraz SMARTY, dlatego w tym poradniku zajmiemy się podstawową optymalizacją, którą może zrobić nawet początkujący użytkownik.

Meta tagi title oraz description – podstawa SEO

Podstawową rzeczą do zoptymalizowania pod kątem SEO na każdej stronie internetowej są meta tagi title oraz description. W sklepach internetowych należy ustawić je zarówno na stronie głównej jak i w kategoriach produktowych. Warto w tych tagach umieścić słowa kluczowe, na których nam zależy.

System PrestaShop domyślnie posiada ustawione meta tagi, nie są one jednak delikatnie mówiąc najbardziej optymalne, dlatego warto się tym zająć w pierwszej kolejności.

Jeśli chcesz ustawić meta tag title i descriptiona dla strony głównej należy przejść do:

Preferencje > Ruch > index

prestashop ustawienia

Po kliknięcie w Edytuj przechodzimy do ustawień. Tutaj możemy uzupełnić dla strony głównej: Tytuł strony oraz Opis meta.

prestashop ustawienie title i description

Jeśli chcesz zrobić to samo dla kategorii produktów, należy przejść do:

Katalog > Kategorie

prestashop ustawienia kategorii

Po prawej stronie klikamy w Edytuj aby zmienić ustawienia danej kategorii. W pola Meta tytuł wpisujemy nasz title a w Opis meta nasz Description.

prestashop ustwienia title i description kategorie

Jeżeli chcesz, możesz również ustawić własne meta tagi w pojedynczych produktach. Aby to zrobić, należy przejść do:

Katalog > Produkty

Pokaże nam się lista produktów, po prawej stronie przechodzimy do edycji produktu klikając w długopis

prestashop ustawienia

Następnie przechodzimy do zakładki SEO. Tutaj możemy ustawić title oraz description dla naszego produktu.

prestashop ustawienia

Optymalizacja adresów URL – przyjazne adresy strony

Kolejną, niezwykle istotną kwestią jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów, jest ustawienie odpowiednich adresów URL.

Zarówno algorytm Google jak i użytkownik będzie lepiej postrzegał adres w formie:

www.przykladowastrona.pl/buty-sportowe

niż tego typu:

www.przykladowastrona.pl/pl/121209/C

Przyjazne adresy URL są ważnym czynnikiem jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów internetowych. W sklepach internetowych adresy są często ustalane na podstawie kategorii i podkategorii, jakie mamy. Dlatego też warto dobrze przemyśleć architekturę sklepu pod kątem struktury kategorii.

Aby zoptymalizować adresy URL w sklepie system PrestaShop przychodzi nam z pomocą.

Aby ustawić przyjazne adresu URL w kategoraich, należy przejść w panelu administracyjnym do zakładki:

Katalog > Kategorie

Przechodzimy do edycji kategorii tak samo jak przy zmianach tytułu i opisu strony. Znajdziemy tak pole: Przyjazne adresy URL

zmiana adresów url na przyjazne

Sitemapa XML w systemie Prestashop

Mapa strony XML to kolejny element, o który warto zadbać przy pozycjonowaniu sklepu internetowego. Dzięki mapie robot Google dużo łatwiej będzie poruszać się po naszej witrynie. Z pewnością ułatwi i przyspieszy to indeksowanie się całego sklepu w wyszukiwarce Google.

Aby skonfigurować mapę xml w systemie Prestashop należy przejść do:

Moduły > Wybrane

Jeśli nie mamy zainstalowanej mapy w naszym szablonie, możemy to zrobić za darmo jednym kliknięciem. Wystarczy wyszukać modułu odpowiedzialnego za generowanie mapy Google sitemap

google sitemap prestashop

Po zainstalowaniu została nam tylko konfiguracja, co ma zawierać nasza mapa xml

prestashop moduły

Po wygenerowaniu mapy warto zrobić jeszcze jedną rzecz. Jeżeli mamy skonfigurowane konto Google Search Console (jeśli nie masz, to warto się tym zająć) naszą mapę należy przesłać również na tym koncie.

Nieindeksowanie mało istotnych stron

Indeksowanie się strony, to kolejny istotny czynnik pozycjonowania sklepu. Szczególnie w sklepach internetowych czynnik ten jest niezwykle ważny. Jeśli nasza strona nie indeksuje się w sposób optymalny, możemy mieć problem z uzyskaniem wysokich pozycji w wynikach organicznych.

Czego zatem nie warto indeksować w sklepie internetowym?

  1. Podstrony z RODO
  2. Podstron charakterystycznych dla sklepu internetowego – strona logowania, strona rejestracji, koszyk itd.
  3. Duplikaty podstron paginacji, filtrowań, sortowań, widoków list

Obsługa SSLa

Certyfikat SSL jest ważnym czynnikiem, szczególnie w sklepach internetowych, gdzie bezpieczeństwo przeprowadzania transakcji jest bardzo istotne.

Dlatego też, aby Twoi klienci czuli się bezpiecznie podczas dokonywania zakupów, warto jest wykupić i zainstalować certyfikat na stronie.

Jeżeli certyfikat SSL został poprawnie zainstalowany na serwerze, możemy przejść do aktywacji go w panelu sklepu. Aby tego dokonać, wystarczy przejść do zakładki:

Preferencje > Ustawienia ogólne

Tam wystarczy zaznacz przycisk TAK w opcji Włącz protokół SSL na wszystkich stronach:

obsługa SSL presta

Optymalizacja szybkości ładowania sklepu PrestaShop

Szybkość ładowania się sklepu to kolejny bardzo ważny czynnik, który ma wpływ na pozycjonowanie. Jeżeli strona ładuję się długo użytkownicy mogą szybko zrezygnować z przeglądania takiego sklepu. Sam algorytm Google również bierze pod uwagę ten czynnik dlatego, aby być wyżej w wynikach wyszukiwania warto zadbać o ten aspekt.

PrestaShop w swoich ustawieniach posiada kilka opcji, dzięki którym możemy przyspieszyć działanie strony.

W panelu administracyjnym należy przejść do zakładki: Zaawansowane > Wydajność.

szybkość ładowania prestashop

Tutaj warto sprawdzić, czy mamy aktywowaną pamięć podręczną oraz funkcjonalność CCC.

CCC presta

Oczywiście, jeśli tego typu konfiguracja nie jest dla Ciebie wystarczająca, możesz zakupić płatny moduł, który również pomoże w przyspieszeniu sklepu.

Pozycjonowanie PrestaShop – na czym warto się skupić?

Jeśli mamy już zoptymalizowane powyższe elementy, możemy przejść do kolejnych czynności, na których warto się skupić. Będą to rzeczy związane bardziej z długofalowymi działaniami, czyli rozwojem contentu na stronie. Działania tego typu mają ogromny wpływ na pozycjonowanie słów kluczowych w wynikach wyszukiwania.

Rozbudowa strony głównej

Początek naszych działań contentowych warto zacząć od rozbudowy strony głównej sklepu. Warto tutaj zadbać zarówno o odpowiednią treść jak i o UX strony.

W sklepach internetowych dobrze zaprojektowany wygląd to połowa sukcesu. Jeżeli dodamy do tego działania SEO to sklep będzie zarówno widoczny w wyszukiwarce oraz będzie dobrze konwertował ruch.

Jeżeli chodzi o stronę główną, należy zwrócić szczególną uwagę na strukturę nagłówków. Ważne, aby na samej górze wystąpił nagłówek h1 wraz ze słowem kluczowym, na którym nam zależy.

Jeśli chodzi o treść, to długość opisu zależna jest w głównej mierze od naszej konkurencji. Warto zatem, przed rozpoczęciem działań przeprowadzić analizę naszej konkurencji, która jest aktualnie na wysokich pozycjach w naszej branży.

Treść w kategoriach produktowych

Uzupełnianie kategorii produktowych to kolejny istotny krok w rozwoju strony. To właśnie na kategoriach powinniśmy się skupić najbardziej, ponieważ to je będziemy chcieli wypozycjonować.

Opis kategorii powinien mieć przynajmniej od 500 do 800 znaków. W każdej kategorii powinny wystąpić nagłówki h1. Do opisu kategorii warto również dodać linkowanie wewnętrzne.

Unikalne treść w produktach

Bardzo częstym błędem, który pojawia się notorycznie w sklepach internetowych, są zduplikowane opisy produktów. Najczęściej są to opisy zaciągnięte z hurtowni, która udostępnia je wraz z produktami. Może to mieć negatywne konsekwencje jeśli chodzi o SEO naszego sklepu.

Aby wyróżnić się na tle konkurencji i zadbać o to by Google uznał naszą stronę za wartościową, warto zadbać, by każdy produkt posiadał swój unikalny opis. Jeśli potencjalny klient odwiedził inne sklepy, gdzie zobaczył takie same opisy produktów, z pewnością doceni to, że w Twoim sklepie opis jest inny.

Linkowanie wewnętrzne w całym sklepie

Linkowanie wewnętrzne to kolejny istotny element działań, o które warto zadbać w każdym sklepie internetowym nie tylko na platformie PrestaShop. O linkowaniu wewnętrznym pisaliśmy w innym artykule na naszym blogu, dlatego zapraszamy właśnie tam.

Zobacz artykuł o linkowaniu wewnętrznym.

Tworzenie bloga firmowego

Blog firmowy w sklepach internetowych aktualnie to must have. Dobrej jakości wpisy przyciągną dodatkowy ruch na stronę, dzięki czemu nasz sklep będzie bardziej rozpoznawalny.

Na blogu będziemy głównie wykorzystywać słowa kluczowe informacyjne np. termometr bezdotykowy, jaki wybrać? Tego typu frazy mają za zadanie przybliżyć użytkownikowi daną tematykę, pomóc mu w odpowiedzi na jego pytanie. Na bloga możemy kierować wiele słów kluczowych, związanych z naszą branżą, których nie wykorzystalbyśmy na innych podstronach naszego sklepu.

Plusem tego typu fraz jest to, że są one mniej konkurencyjne. Dlatego dużo łatwiej będzie nam uzyskać wysokie pozycje co przełoży się na dodatkowy ruch na stronie.

Jeżeli nasz blog będzie miał odpowiednią jakość, możemy w szybki sposób stać się ekspertem w naszej niszy.

Kolejnym plusem blogowania jest rozwój naturalnego linkowania wewnętrznego. Optymalne będzie tworzenie wpisów w tematach pokrewnych z naszymi kategoriami w sklepie i dodawanie do wpisów linków do tych kategorii. Dla SEO naszego sklepu może to bardzo pomóc.

SEO dla platfory PrestaShop – podsumowanie

Przedstawione w artykule porady powinny w sposób efektywny pomóc wypozycjonować sklep internetowy. Oczywiście, wymienione powyżej techniki odnoszą się do działań on-page, czyli na stronie. Do działań SEO należą również działania off-page, które są równie istotne w pozycjonowaniu i których nie można pominąć.

Ocena strony: 4.9/5 - (17 głosów)

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?